Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Då är frågan felaktigt formulerad.
Om du vill bevisa något så måste du formulera exakt vad det är som du vill ska bevisas.
Om man återför det till ämnet så gäller att om man ska bevisa att gud existerar så måste man först definiera exakt vad man menar med "gud" och ju "luddigare" och allmän definition, desto svårare att bevisa.
Bevisning kan endast göras av något som är exakt formulerat och som har formulerats på så vis att det kan antingen verifieras eller motbevisas.
Jag bevisade att jag har ett medvetande enligt den definition av medvetande som används i dagligt tal (alltså förutsatt att jag inte är en dataalgoritm som svarar automatiskt på just dina inlägg eller någon annan fantasifull "förklaring"). Det är ju därför som det finns vad som kallas för robotfilter (eller "captcha") för att kunna bevisa att det är en person med medvetande som skriver och inte en informationsinsamlande dator. Det kan vara antingen att skriva in förvanskade bokstäver, att lösa en enkel matematisk summering eller bildlänkar där man ska klicka på endast de bilder som inkluderar bilar, träd, katter eller vad det nu är. Det anses i alla fall vara bevis på att det är en medveten person som begär informationen och inte en dator.
Om du kräver bevisning på en högre nivå så behöver du specificera exakt vad det är som du vill ha bevisat eftersom den bevisning som jag anger ovan visar tillfredsställande väl att det är en person med ett medvetande som skriver, och det var just så du formulerade det: bevisa att du har ett medvetande.
Och i betydelsen av medvetande "tillstånd som möjliggör uppfattning av omvärlden" har jag visat att jag uppfattar omvärlden. Menade du något annat så får du klargöra det genom hur frågan ställs.
Vilken definition av gud vill du diskutera?
Jag vill påvisa att Medvetande i någon mån är precis det folk i dagligt tal skulle kalla ”övernaturligt” eller ”skitsnack”.
Vårat Medvetande använder ”TankeKraft” för att styra Universums Elektromagnetism (som brukar kallas en ”universell” konstant” ”lag”).
Hur jävla otroligt är inte det?
Att ditt Medvetande kan både ta in och sedan påverka den objektiva ”verkligheten”!!!
Det är ju självklart och uppenbart, men har du tänkt på Hur eller Vad det egentligen innebär?
Man kan vara medveten utan att agera våld på världen
För allt vad du vet är kanske både stenar och planeter ”Medvetna”, precis som Universum
OM det var så, Vad tror du denne ”känner” eller ”tänker” just nu?
Om dennes tankevärld är Universum
Precis som att vår sinnesvärld byggs utifrån energin i vår Kropp
I mina allra första inlägg i ämnet försöker jag att någorlunda grundläggande redogöra vad jag menar och hur jag har uppfattat det
Om du vill påstå att du kom med bevis: Agerar inte Universum också kanske med uppfattning?!