Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Denna reaktion är förståelig, konstigt nog. Men eftersom det kan verka konstigt så ska jag förklara varför jag förstår den, men i en mer religionsbaserad kontext, för att i alla fall försöka att återgå till ämnet.
En anledning till att det inte går att få någon som är övertygad ateist eller troende att ändra sig är att det värsta som en person tycker kan hända är att ha fel, och för att kunna ändra åsikt så måste de ju först erkänna att de hade fel. Ju större fråga det gäller, desto svårare att erkänna att man haft fel, och så mycket större frågor än vår andliga existens eller icke-existens är svåra att hitta.
När någon säger till en kristen att gud inte finns så får det därför automatiskt en stark motreaktion, likaså som gudsprofeterande skapar en kraftig motreaktion hos ateister, men varför blir då denna reaktion så stark?
Jo, som jag skrev ovan så finns det inget värre för en person än att ha fel, och här kommer det någon som säger att personens hela världsbild är fel. Det är alltså inget litet fel vi talar om. Det handlar inte bara om vilket fotbollslag som ska vinna allsvenskan. Stort fel ger stor motreaktion, och en kraftigt ökad övertygelse om att den egna åsikten DEFINITIVT är den enda rätta. Och ju mer man står på sig, desto starkare blir protesten. Att då sedan försöka få någon att bli ateist över denna motreaktion är ju ganska dödsdömt, och likaså är det praktiskt taget omöjligt att frälsa en ateist enbart genom diskussion.
De enda gånger som det går att få någon troende eller ateist att ändra uppfattning är efter att det har inträffat något som får deras tidigare världsbild i gungning, vilket oftast sker genom någon katastrof av något slag eller någon personlig kris. I det läget kan en tro på något fungera som en livlina (eller någon kan kasta bort sin tro som en sista förtvivlad reaktion och använda en ilska mot gud som den energi som behövs för att ta sig ur en personlig kris).
Wow, Smeso!
Du bevisade verkligen att människor kan ändra inställning i vad som helst
Jag gick från att tro att du var en närmast komplett idiot, till att inse att du besitter insikter större än en total idiot.

Nä, men faktiskt. Du har givetvis rätt i mångt och mycket i ovan citat, MEN
Jag Hade övertygelsen om att någon ”Gud” inte existerade öht och tyckte att alla ”bevis” i världen pekade på det.
Jag hade fått höra en massa påståenden om Gud och dumförklarat dem alla med vetenskapliga belägg och egen “kunskap”.
Sen kom insikterna:
.Jag har inga bevis
.Jag har endast förutfattade uppfattningar
.Jag har eventuellt fel precis som jag haft ett tal gånger förut
.Om Gud existerar så brukar han inte våld
Mina tidigare förutfattade uppfattningar hade alltså Bevisats fel!
Jag trodde att Universum var utgjort av en objektiv verklighet
Jag trodde att jag visste vad ”Oändlig”t innebar
Jag trodde mig veta vad Makt var
Jag trodde jag visste vad Våld betyder
Jag hade inte förstått tillräckligt mycket om Vad min Kropp och Medvetande var
Varken jag eller ”Vet”enskapen visste tillräckligt noga
När jag gick i skolan fick man lära sig att
Pluto var en planet och att Universum var ”oändligt”
Att ”makt” var dåligt.
Att universums minsta beståndsdelar var fyra objektiva partiklar varav två hette ”proton” och ”neutron”.
Att naturens lagar var konstanta
Och en massa annan strunt.
Man Kan komma till insikt och bekräfta sin ovetenskap genom faktiska kunskapsförbättringar
Alla som inte är totala idioter -till vilka negergubbe för stunden även sorterar Smeso- kan nog också tillförskansa sig samma insikter.
Tack för din come-back! Det är det närmaste
mirakel jag upplevt under mitt liv på FB. Något hopp är ändå hopp hur litet det än må vara
Kunde inte låta bli att läsa ditt svar och själv komma tillbaka.