2019-02-21, 00:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Jag erkänner att jag uttryckt mig oadekvat, det var mitt första inlägg i ämnet.
Hur skulle man kunna vara annat i detta ämne?
Jag erkänner också min okunskap och dumhet.

Där ser man. Det har jag påstått flera gånger, men du har då alltid protesterat vilt.

Citat:
Jag anstränger mig för att tvätta bort den, vilket verkar vara mer än man kan säga om de flesta andra.

Det enda sättet som man kan bli av med felaktiga slutsatser är att diskutera med andra som har en annan åsikt. Det är ofta först när man själv behöver försvara den egna åsikten med argument som man börjar fundera över varför man egentligen har en viss åsikt, och ibland visar det sig att denna åsikt är baserad på falska grunder. Men om den egna åsikten aldrig ifrågasätts så tittar man inte så noga på varför man har den åsikten.

Jag har lärt mig mycket genom åren genom diskussioner med oliktänkande. Om man diskuterar med sådana som har samma uppfattning som en själv så lär man sig inget nytt.

Citat:
Kan du ”Bevisa” att du har ett medvetande?

Ja, det är jag som har utnyttjat mitt medvetande till att läsa ditt meddelande och skriva ett logiskt sammanhängande svar till det.

Alternativet skulle vara att detta är ett svar som skickas automatiskt från en dator baserat på inprogrammerade dataalgoritmer.

Kan du bevisa att du inte är ett troll?
Citera
2019-02-21, 01:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nu sitter du i ditt Trollgryt och onanerar igen.
Försök komma ut i verkligheten, du är kanske inte så obotlig som vi tror

Jag skall i vilket fall lägga ner nu.
Du kan välja att se det som att du ”vunnit” eller som att jag ger upp (vilket jag antar är det enda möjliga alternativet i ditt gryt), men sanningen är att jag har ett arbete och inte har intresse att mata troll hela natten

Denna reaktion är förståelig, konstigt nog. Men eftersom det kan verka konstigt så ska jag förklara varför jag förstår den, men i en mer religionsbaserad kontext, för att i alla fall försöka att återgå till ämnet.

En anledning till att det inte går att få någon som är övertygad ateist eller troende att ändra sig är att det värsta som en person tycker kan hända är att ha fel, och för att kunna ändra åsikt så måste de ju först erkänna att de hade fel. Ju större fråga det gäller, desto svårare att erkänna att man haft fel, och så mycket större frågor än vår andliga existens eller icke-existens är svåra att hitta.

När någon säger till en kristen att gud inte finns så får det därför automatiskt en stark motreaktion, likaså som gudsprofeterande skapar en kraftig motreaktion hos ateister, men varför blir då denna reaktion så stark?

Jo, som jag skrev ovan så finns det inget värre för en person än att ha fel, och här kommer det någon som säger att personens hela världsbild är fel. Det är alltså inget litet fel vi talar om. Det handlar inte bara om vilket fotbollslag som ska vinna allsvenskan. Stort fel ger stor motreaktion, och en kraftigt ökad övertygelse om att den egna åsikten DEFINITIVT är den enda rätta. Och ju mer man står på sig, desto starkare blir protesten. Att då sedan försöka få någon att bli ateist över denna motreaktion är ju ganska dödsdömt, och likaså är det praktiskt taget omöjligt att frälsa en ateist enbart genom diskussion.

De enda gånger som det går att få någon troende eller ateist att ändra uppfattning är efter att det har inträffat något som får deras tidigare världsbild i gungning, vilket oftast sker genom någon katastrof av något slag eller någon personlig kris. I det läget kan en tro på något fungera som en livlina (eller någon kan kasta bort sin tro som en sista förtvivlad reaktion och använda en ilska mot gud som den energi som behövs för att ta sig ur en personlig kris).
Citera
2019-02-21, 03:09
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Denna reaktion är förståelig, konstigt nog. Men eftersom det kan verka konstigt så ska jag förklara varför jag förstår den, men i en mer religionsbaserad kontext, för att i alla fall försöka att återgå till ämnet.

En anledning till att det inte går att få någon som är övertygad ateist eller troende att ändra sig är att det värsta som en person tycker kan hända är att ha fel, och för att kunna ändra åsikt så måste de ju först erkänna att de hade fel. Ju större fråga det gäller, desto svårare att erkänna att man haft fel, och så mycket större frågor än vår andliga existens eller icke-existens är svåra att hitta.

När någon säger till en kristen att gud inte finns så får det därför automatiskt en stark motreaktion, likaså som gudsprofeterande skapar en kraftig motreaktion hos ateister, men varför blir då denna reaktion så stark?

Jo, som jag skrev ovan så finns det inget värre för en person än att ha fel, och här kommer det någon som säger att personens hela världsbild är fel. Det är alltså inget litet fel vi talar om. Det handlar inte bara om vilket fotbollslag som ska vinna allsvenskan. Stort fel ger stor motreaktion, och en kraftigt ökad övertygelse om att den egna åsikten DEFINITIVT är den enda rätta. Och ju mer man står på sig, desto starkare blir protesten. Att då sedan försöka få någon att bli ateist över denna motreaktion är ju ganska dödsdömt, och likaså är det praktiskt taget omöjligt att frälsa en ateist enbart genom diskussion.

De enda gånger som det går att få någon troende eller ateist att ändra uppfattning är efter att det har inträffat något som får deras tidigare världsbild i gungning, vilket oftast sker genom någon katastrof av något slag eller någon personlig kris. I det läget kan en tro på något fungera som en livlina (eller någon kan kasta bort sin tro som en sista förtvivlad reaktion och använda en ilska mot gud som den energi som behövs för att ta sig ur en personlig kris).
Wow, Smeso!
Du bevisade verkligen att människor kan ändra inställning i vad som helst
Jag gick från att tro att du var en närmast komplett idiot, till att inse att du besitter insikter större än en total idiot.
Nä, men faktiskt. Du har givetvis rätt i mångt och mycket i ovan citat, MEN

Jag Hade övertygelsen om att någon ”Gud” inte existerade öht och tyckte att alla ”bevis” i världen pekade på det.
Jag hade fått höra en massa påståenden om Gud och dumförklarat dem alla med vetenskapliga belägg och egen “kunskap”.

Sen kom insikterna:
.Jag har inga bevis
.Jag har endast förutfattade uppfattningar
.Jag har eventuellt fel precis som jag haft ett tal gånger förut
.Om Gud existerar så brukar han inte våld

Mina tidigare förutfattade uppfattningar hade alltså Bevisats fel!

Jag trodde att Universum var utgjort av en objektiv verklighet
Jag trodde att jag visste vad ”Oändlig”t innebar
Jag trodde mig veta vad Makt var
Jag trodde jag visste vad Våld betyder
Jag hade inte förstått tillräckligt mycket om Vad min Kropp och Medvetande var
Varken jag eller ”Vet”enskapen visste tillräckligt noga

När jag gick i skolan fick man lära sig att
Pluto var en planet och att Universum var ”oändligt”
Att ”makt” var dåligt.
Att universums minsta beståndsdelar var fyra objektiva partiklar varav två hette ”proton” och ”neutron”.
Att naturens lagar var konstanta
Och en massa annan strunt.

Man Kan komma till insikt och bekräfta sin ovetenskap genom faktiska kunskapsförbättringar

Alla som inte är totala idioter -till vilka negergubbe för stunden även sorterar Smeso- kan nog också tillförskansa sig samma insikter.

Tack för din come-back! Det är det närmaste mirakel jag upplevt under mitt liv på FB. Något hopp är ändå hopp hur litet det än må vara
Kunde inte låta bli att läsa ditt svar och själv komma tillbaka.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-21 kl. 03:27.
Citera
2019-02-21, 04:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Wow, Smeso!
Du bevisade verkligen att människor kan ändra inställning i vad som helst
Jag gick från att tro att du var en närmast komplett idiot, till att inse att du besitter insikter större än en total idiot.
Nä, men faktiskt. Du har givetvis rätt i mångt och mycket i ovan citat, MEN

Jag Hade övertygelsen om att någon ”Gud” inte existerade öht och tyckte att alla ”bevis” i världen pekade på det.
Jag hade fått höra en massa påståenden om Gud och dumförklarat dem alla med vetenskapliga belägg och egen “kunskap”.

Sen kom insikterna:
.Jag har inga bevis
.Jag har endast förutfattade uppfattningar
.Jag har eventuellt fel precis som jag haft ett tal gånger förut
.Om Gud existerar så brukar han inte våld

Mina tidigare förutfattade uppfattningar hade alltså Bevisats fel!

Jag trodde att Universum var utgjort av en objektiv verklighet
Jag trodde att jag visste vad ”Oändlig”t innebar
Jag trodde mig veta vad Makt var
Jag trodde jag visste vad Våld betyder
Jag hade inte förstått tillräckligt mycket om Vad min Kropp och Medvetande var
Varken jag eller ”Vet”enskapen visste tillräckligt noga

När jag gick i skolan fick man lära sig att
Pluto var en planet och att Universum var ”oändligt”
Att ”makt” var dåligt.
Att universums minsta beståndsdelar var fyra objektiva partiklar varav två hette ”proton” och ”neutron”.
Att naturens lagar var konstanta
Och en massa annan strunt.

Man Kan komma till insikt och bekräfta sin ovetenskap genom faktiska kunskapsförbättringar

Alla som inte är totala idioter -till vilka negergubbe för stunden även sorterar Smeso- kan nog också tillförskansa sig samma insikter.

Tack för din come-back! Det är det närmaste mirakel jag upplevt under mitt liv på FB. Något hopp är ändå hopp hur litet det än må vara
Kunde inte låta bli att läsa ditt svar och själv komma tillbaka.

Tack i alla fall för att du både tog dig tid att läsa och svara.
Citera
2019-02-21, 07:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag vill instämma i att det låter ofattbart jobbigt. Att ta på sig ett sådant ansvar i hönshuset.
Hur kommer de sig att du har så otroligt mycket tid för detta? När du inte har tid att tänka på verkligheten.

Jag är övertygad om att alla som inte tror fullt ut och blint på sina egna tankar kan tänka sig att någon "Gud" möjligtvis existerar.
Ellet så är det ofattbart jobbigt för dig att få dina påståenden ifrågasatta. Den ”otroligt långa tid” du yrar om, är i verkligheten några minuter om dagen. Hur det kommer sig att ja ägnar tid åt detta har jag redan svarat på. Jag vill inte att felaktigheter ska stå oemotsagda.

Jag Kan tänka mig att någon gud möjligtvis existerar. Du kanska kan förklara hur jag kan ta reda på det?
Citera
2019-02-21, 08:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
OCH: OM det faktiskt var så att ”ni” förstått vad jag menat:
Varför behöver jag helatiden upprepa mig och demetera andras uppenbara missuppfattningar?

Du verkar ju själv inte heller ha läst mina inlägg speciellt noga. Då hade jag inte behövt upprepa mig för dig heller.
Jag gjorde tidigare en jämförelse med Lego för att förklara vad jag nyss åter fick förklara för dig, bara för att nämna ett exempel.
Problemet som jag ser det är att du själv inte vet vad du pratar om och därför förstår du inte när folk förklarar för dig varför du har fel. Ja, du har intressanta spekulationer men du inser inte att det är allt det är och framställer det som någon sorts sanning och det är därför du blir kritiserad.

Citat:
Jag har inga problem med okunskap, min egen erkänner jag allt som oftast och jag bemöter gärna okunskap med min egna eventuella kunskap.
Ett sådant utbyte brukar ju leda till att båda parter lär sig något nytt.
Det är självvald dumhet jag har problem med.
Kanske är det därför du uppfattar mig som högtravande, i Relation till att jag blir bemött med sådan okunskap och självvald oförståelse.
Skitsnack. Du matar ditt ego med att vara förminskande mot andra.

Citat:
Att du själv endast erkänner dig besitta ”vet”enskap är ju också ganska talande för din person.
”Vet”enskapen uppfattar och erkänner i alla fall sin okunskap.
Det jag oftast invänder mot är när folk påstår sig veta saker man inte kan veta. Om det är att "besitta vetenskap" har jag inget problem med det men jag skulle inte definiera det så.
Citera
2019-02-21, 09:39
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Problemet som jag ser det är att du själv inte vet vad du pratar om och därför förstår du inte när folk förklarar för dig varför du har fel. Ja, du har intressanta spekulationer men du inser inte att det är allt det är och framställer det som någon sorts sanning och det är därför du blir kritiserad.

Skitsnack. Du matar ditt ego med att vara förminskande mot andra.

Det jag oftast invänder mot är när folk påstår sig veta saker man inte kan veta. Om det är att "besitta vetenskap" har jag inget problem med det men jag skulle inte definiera det så.
Om du läst eller förstått vad jag skrivit så hade du varit tyst istället för att bevisat din okunskap och totala förmåga för missuppfattning.
Vet du vad ”eventuell” betyder?
Vissa kan tänka en tanke eller argumentera för en sak utan att för dens skull tro sig veta att det är Sant. Alla som inte är kompletta idioter dvs.
Jag har hela tiden påstått att sanningen inte finns i objektiv bemärkelse, Du har hela tiden gjort dig anspråk på att besitta "sanning", inte jag.
Men som man känner sig själv känner man ju andra.
Du är bevisligen rädd både för att bli avslöjad som rädd och att bli avslöjad som dum!
God morgon din fega dumma kvasiapa, välkommen till verklighetens djungel
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-21 kl. 10:38.
Citera
2019-02-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det finns endast två skäl till att någon tror på Gud: Antingen för att man blivit hjärntvättad av sina föräldrar (99% av alla religiösa), eller för att man inte kan/vill acceptera sin egen obetydlighet.
Du verkar vilja framstå som så forskningsorienterad i din iver att "sätta troende på plats", ska du inte försöka hålla dig till vetenskapliga bevis då?
Vet du inte att man inte har funnit några bevis för att "hjärntvätt" fungerar?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hjärntvätt
"Journalisten Edgar Hunter myntade ordet hjärntvätt år 1951 för att beskriva hur amerikanska soldater i fångenskap bytte sida och bekände påhittade krigsbrott. Psykologer och psykiatriker som Margaret Singer, Robert Lifton, Louis West och Edgar Schein studerade detta."

"Det finns inga egentliga bevis för att hjärntvätt fungerar, USA försökte själva utveckla ett hjärntvättningsprogram med Project MKUltra under nästan tjugo år utan att lyckas. I efterhand har man konstaterat att de förment hjärntvättade amerikanska krigsfångarna efter frisläppandet tog tillbaka sina bekännelser och att dessa uttalande med all säkerhet tvingades fram genom de vidriga förhållanden de utsattes för i lägren. Som konspirationsteori har hjärntvättande dock levt vidare i många sammanhang, till exempel i spelfilmen The Manchurian Candidate.

Begreppet "hjärntvätt" används även för att beskriva de processer en människa genomgår då han eller hon hamnar i vad utomstående stämplar som "total kontroll" i så kallade sekter."
Citera
2019-02-21, 10:44
Medlem
SektenAnderssons avatar
Ett av många bevis är ju att vi pratar olika språk i olika länder. Varför gör vi det ? Varför talar vi ett nytt språk bara vi åker över gränsen till ett annat land ? Varför talar inte alla samma språk ?

Kan det ha något att göra med Babels torn.. att Gud skapade förvirring bland folken så att de inte kunde fortsätta bygga.

Ett annat bevis är ju varför vi här på jorden verkar vara den enda planeten med liv. Skulle det vara slumpen som utvalt oss i ett tomt, dött och kallt universum ? Tror man det har man inte alla hästar hemma.
Citera
2019-02-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag Kan tänka mig att någon gud möjligtvis existerar. Du kanska kan förklara hur jag kan ta reda på det?
Min uppfattning är att de flesta religioner och andliga inriktningar pekar mot att ödmjukhet är viktig.
Det kan kanske vara en början? Att ödmjuka sig för insikten att det finns något man kan få reda på på andra sätt än man är van vid.
Man kan nog inte ta till sig visdomen om man inte öppnar sig för att den kommer på annat sätt än via skolbänken.
Är ärlig i din intention, som du säger här, hur gör man? Det låter ändå ödmjukt och en liten början kanske.

Kolla in verkligheten. Varför gör människan si och då. Kolla på allt du tycker vi människor gör fel och se sedan vad Gud har sagt om saken.
Koranen är Guds ord. Allah, som känner sin skapelse bäst, har berättat vad som är bäst för människan.
Citera
2019-02-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Ett av många bevis är ju att vi pratar olika språk i olika länder. Varför gör vi det ? Varför talar vi ett nytt språk bara vi åker över gränsen till ett annat land ? Varför talar inte alla samma språk ?

Kan det ha något att göra med Babels torn.. att Gud skapade förvirring bland folken så att de inte kunde fortsätta bygga.

Ett annat bevis är ju varför vi här på jorden verkar vara den enda planeten med liv. Skulle det vara slumpen som utvalt oss i ett tomt, dött och kallt universum ? Tror man det har man inte alla hästar hemma.
Ok, en lokal Gud alltså? Ja, kanske?
Citera
2019-02-21, 11:45
Medlem
Ot raderat, diskussionen är bevis att Gud existerar, inte personangrepp om vad man tycker om andra användare eller språkkunskaper/ordkunskaper. Några varningar har delats ut så slipper ni fråga om andra användare också fått det/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in