2019-02-20, 23:05
Moderator
blomvattnares avatar
Att jämföra med andra fall kan vara OK, men...

- Låt inte diskussionen sväva ut till att handla mer om de andra fallen än det aktuella fallet.

- Vid jämförelser med andra fall - knyt ihop inlägget med att nämna hur det kopplas till det aktuella fallet. Gör även så vid besvarande av sådana inlägg.

/Mod
Citera
2019-02-20, 23:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jo. De sa faktiskt att man inte lyckats hitta nån trigger. Så visst har de letat.
Jag vet. Och de menar nutid i förloppet. Jag diskuterar däremot längre bak i tiden gällande trauma.
Citera
2019-02-20, 23:07
Medlem
Rodjas avatar
Jag har följt med i tråden sedan början och det har varit mycket om ME osv. Sjukdomens vara eller inte vara på barnen.

Men det tycks vara rundgång i allt fortfarande.

Om jag fortsätter min Sc-teori, så har det ju lika lite som sjukdomars varande eller inte konfirmerats.

Om man är med i Sc-sekten så gäller det att få "rätt" sjukdom. Inget psykiskt, bara somatiska sjukdomar. Och tydliga sådana.

När John Travolta´s son dog vid 16 års ålder när de var på semester på Bahamas 2009, så kom det mycket frågor. Sonen Jett hade autism, plus epileptiska anfall. Autism erkänns inte av Sc, så gavs anti-epileptisk medicin till sonen, eller inte?

Här har det i tråden sagts att föräldrarna sökte med ljus och lykta efter något bot för deras döttrar som hade någonting. Så långt är jag med. Men det är fortfarande frågor som jag funderar kring.

Någon (kom ej ihåg skribenten just nu, men han såg det själv), har sett Oscar vid någon Sc-lokal i Arlöv. Om flickorna inte mådde bra, dvs de hade något som tog sig uttryck i psykisk ohälsa, så förstår jag kampen för föräldrarna. Däremot förstår jag inte morden på barnen.

Och varför deklarerade inte Oscar 2017? Skulder? Till Sc?

Jag kan förstå polisens Pressträff att det tar man inte upp, de ville väl gå ut mer med det tekniska sceneriet

Men i Travolta´s fall hävdade de att Jett hade Kawasaki Syndrome som barn. Men det får man inte anfall av. Hade han autism, vilket han hade, så måste det har varit tufft att hitta en annan sjukdom (vilket inte autism är, sjukdom alltså).

http://www.digitaljournal.com/article/264567
https://abcnews.go.com/Entertainment/MindMoodNews/autism-community-rallies-travolta-family/story?id=8696611

En massa kurragömmalekar när man är med i Sc. De har motarbetat psykiska problem och sjukdomar hela tiden, detta trots att äldre vittnesbörd finns på youtube att Hubbard själv var deprimerad och gömde sig några år före sin död.

Massor av barn får lida på grund av att de inte får rätt vård om de har psykiska problem eller lider av depression. Eller autism/Asperger, vilket mina antenner uppfattar att Oscar kan ha haft.
Citera
2019-02-20, 23:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vet. Och de menar nutid i förloppet. Jag diskuterar däremot längre bak i tiden gällande trauma.
Hur vet du hur de sökt?
Citera
2019-02-20, 23:16
Medlem
Bekanta till en väninna från trakterna hade fått höra att dom var med i SC och detta berättade hon för mig i mars tror jag det var (jag har nämnt det här innan). Om det nu skulle vara sant så är det konstigt det inte har krupit fram efter så lång tid så jag vet inte just hur troligt det är. Å andra sidan är det väldigt lite öht som har kommit fram vilket är jättemärkligt bara det. Intresse finns ju så det räcker och blir över...
Citera
2019-02-20, 23:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Hur vet du hur de sökt?
För att trigger innebär att nåt konkret hänt - i närtid - som får det hela att tippa över och det är inte vad jag diskuterade.
Citera
2019-02-20, 23:22
Medlem
Citat:
Hur vet du hur de sökt?
Det kan ju också vara så att det finns något men inget som syns i några journaler och dylikt. Då är det klart omöjligt att hitta en trigger. De verkar som de var bra på att dölja och hålla gardet uppe.
Citera
2019-02-20, 23:27
Medlem
Jag tror att det var Agnes som till slut tappade livsglädjen (I don't blame her).
När ens sjuka barn börjar prata om självmord - på riktigt, på allvar, så tror jag att vilken förälder som helst skulle bli deprimerad.
Det är vad jag personligen tror var startskottet på föräldrarnas planering av att radera hela familjen.
Det måste vara mycket svårt för en förälder att hantera att, se sitt barn må dåligt både fysisk och psykisk under en längre tid och veta att du inte kan göra någonting för att hjälpa henne att bli frisk. Du vet inte ens om hon någonsin kan bli helt frisk.

Jag tror att ovan omständigheter var mycket jobbiga att leva med. När sedan Moa började visa tecken på att inte må bra, stegrades föräldrarnas oro och utvecklades sedermera i en svår depression.
Jag tror alltså att Oskar och Hanna inte orkade att se Agnes lidande och att de därför valde att döda hela familjen. Ingen av Hanna eller Oskar var drivande utan de orkade bara inte att stå på sidan och se på längre.
Jag tror att de bara bestämde sig för att göra det innan skolan började 2018. Det var deras enda plan..
Citera
2019-02-20, 23:30
Medlem
Med ovan menar jag att ingen av föräldrarna har behövt vara drivande eller att någon av dom försökt övertala den andre till något. De såg inget annat val för att Agnes lidande skulle få ett slut. Det är det enda logiska som jag kan få ur denna soppa
Citera
2019-02-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Med ovan menar jag att ingen av föräldrarna har behövt vara drivande eller att någon av dom försökt övertala den andre till något. De såg inget annat val för att Agnes lidande skulle få ett slut. Det är det enda logiska som jag kan få ur denna soppa

Jag tror du har rätt.
Citera
2019-02-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Jag har följt med i tråden sedan början och det har varit mycket om ME osv. Sjukdomens vara eller inte vara på barnen.

Men det tycks vara rundgång i allt fortfarande.

Om jag fortsätter min Sc-teori, så har det ju lika lite som sjukdomars varande eller inte konfirmerats.

Om man är med i Sc-sekten så gäller det att få "rätt" sjukdom. Inget psykiskt, bara somatiska sjukdomar. Och tydliga sådana.

När John Travolta´s son dog vid 16 års ålder när de var på semester på Bahamas 2009, så kom det mycket frågor. Sonen Jett hade autism, plus epileptiska anfall. Autism erkänns inte av Sc, så gavs anti-epileptisk medicin till sonen, eller inte?

Här har det i tråden sagts att föräldrarna sökte med ljus och lykta efter något bot för deras döttrar som hade någonting. Så långt är jag med. Men det är fortfarande frågor som jag funderar kring.

Någon (kom ej ihåg skribenten just nu, men han såg det själv), har sett Oscar vid någon Sc-lokal i Arlöv. Om flickorna inte mådde bra, dvs de hade något som tog sig uttryck i psykisk ohälsa, så förstår jag kampen för föräldrarna. Däremot förstår jag inte morden på barnen.

Och varför deklarerade inte Oscar 2017? Skulder? Till Sc?

Jag kan förstå polisens Pressträff att det tar man inte upp, de ville väl gå ut mer med det tekniska sceneriet

Men i Travolta´s fall hävdade de att Jett hade Kawasaki Syndrome som barn. Men det får man inte anfall av. Hade han autism, vilket han hade, så måste det har varit tufft att hitta en annan sjukdom (vilket inte autism är, sjukdom alltså).

http://www.digitaljournal.com/article/264567
https://abcnews.go.com/Entertainment/MindMoodNews/autism-community-rallies-travolta-family/story?id=8696611

En massa kurragömmalekar när man är med i Sc. De har motarbetat psykiska problem och sjukdomar hela tiden, detta trots att äldre vittnesbörd finns på youtube att Hubbard själv var deprimerad och gömde sig några år före sin död.

Massor av barn får lida på grund av att de inte får rätt vård om de har psykiska problem eller lider av depression. Eller autism/Asperger, vilket mina antenner uppfattar att Oscar kan ha haft.

Uppfattar också as-drag, som han uttrycker sig i momsskriften. Vad tänker du om den?
En person med asperger, eller drag av det, klarar ganska precis av vardagen, men det finns ju så många grader av det.

Om han hade as, tror du att han fixat att bilda familj, skaffa villa, bygga upp sin karriär, åka runt på föreläsningar, skriva avhandlingar? Brände han sitt ljus i alla ändar kanske, så barnen blev lidande? Mycket skäll och utbrott hemma kanske, på grund av resursbrist...?

Var det Hanna som körde det tunga lasset och administrerade ut Oskar till möten? Familjens projektledare? Det kan ju förklara varför just hon inte heller orkade... och att allt blev svart allt eftersom. En total utbränning?
Citera
2019-02-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag tror att det var Agnes som till slut tappade livsglädjen (I don't blame her).
När ens sjuka barn börjar prata om självmord - på riktigt, på allvar, så tror jag att vilken förälder som helst skulle bli deprimerad.
Det är vad jag personligen tror var startskottet på föräldrarnas planering av att radera hela familjen.
Det måste vara mycket svårt för en förälder att hantera att, se sitt barn må dåligt både fysisk och psykisk under en längre tid och veta att du inte kan göra någonting för att hjälpa henne att bli frisk. Du vet inte ens om hon någonsin kan bli helt frisk.

Jag tror att ovan omständigheter var mycket jobbiga att leva med. När sedan Moa började visa tecken på att inte må bra, stegrades föräldrarnas oro och utvecklades sedermera i en svår depression.
Jag tror alltså att Oskar och Hanna inte orkade att se Agnes lidande och att de därför valde att döda hela familjen. Ingen av Hanna eller Oskar var drivande utan de orkade bara inte att stå på sidan och se på längre.
Jag tror att de bara bestämde sig för att göra det innan skolan började 2018. Det var deras enda plan..

Ska vara tradig och säga att n-personer faktiskt har lite svårare att se andra må dåligt. Det stör deras självbild. De kan slå över till iskyla också, när svaghet gör dem arga. Vanliga människor skulle inte kunna strypa andra eller lägga sin hand på någon. Det skulle bli ett mentalt sammanbrott långt innan en handling av det slaget skulle vara färdig...

Om man får något ologiskt på sitt bord, är det rätt väg då att försöka tänka logiskt å mördarnas vägnar...? Vet inte.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-21 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in