2019-02-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Flickorna hade samma pappa. Båda barnen drabbades - lite som dubbelsidig lunginflammation. Sånt kan leda till döden - uppenbarligen.

Precis, samma föräldrar, samma slaskdiagnoser, vid samma ålder, samma lösningar och samma slut på livet. Samma blå väggar också. Enda differensen under alla år var att en dotter slutligen kvävdes, medan den andra både blev strypt och kvävd. En variation som väcker intresse.
Citera
2019-02-20, 21:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Eftersom föräldrarna uppenbarligen var tillräckligt knepiga för att komma på dubbelmord som lösning på sina problem så har jag också lite svårt att smälta att inte något i hemsituationen gjorde barnen sjuka.

Något är ju lite ruttet i alla fall när man bestämmer sig för att det bästa för någon annan vore att dö. Det är en slags ultimat oförmåga att verkligen vara altruistisk, hur altruistisk man än känner sig.

Precis. Det är all-occasion botox-altruism. Det är självgottets simborgarmärke där. Så att man till varje pris inte fattar något själv.

Men mitt exempel rörde kanske primärt damen som blev tosig på egen hand, vilket är förklarligare.

Men bjärredsparet har nog praktiserat en lightversion av mental oreda för lyckligt gifta par kan man tänka. Men för mig är hutchinson inte primärt logiskt självmord, utan mord. Men Bjärred är primärt självmordspakt tror jag. Som develi. Men de ”låtsas” att det är flickorna de hjälper. Det var inget fel på hutchinsons dotter, men det var fel på hutchinson. I Bjärred var det tvärt om, så paret fick nog verkligen övertala varandra för att lyckas tror jag. Annars kunde man ju tänka sig att friska föräldrar skulle ha hjälpt sjuka barn.

Känns mina formuleringar lite egna och förmätna så beror det förmodligen på att de är det. Jag vet inte vad de upplevde sig gå igenom. Och kan i just det avseendet inte döma.

De kan ha vart skitstövlar eller nära nog helgonlika eller mitt emellan. Jag kan inte säga. Men de var inte helt spritt språngande. Det hade inte gått.
Citera
2019-02-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
...

De kan ha vart skitstövlar eller nära nog helgonlika eller mitt emellan. Jag kan inte säga. Men de var inte helt spritt språngande. Det hade inte gått.

Just, och därför måste man fundera på hur inbilska, förmätna, onda eller sluga de var. Hjärntvättade känns som ett tydligt alternativ kombinerat med förvriden personlighet. Spritt språngande går inte i land med långväga planering och utförande, men när man upplever förvridna personligheter är det så att man frågar sig om man själv är galen. Det påminner om vad Moa undrade, om hon var galen som pratade med träd. Kanske fick hon bättre svar av ett träd, än av far och mor.
Citera
2019-02-20, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det känns osäkert om man borde svara på detta!

?

Du funderade på helgonlik, men precis som övriga icke "spritt språngande" så har alla klart för sig att samhället inte accepterar mord på barn. Helgonlika kan vi utesluta. I så fall hade de överlämnat sig själva till rättvisan. Tagit sitt straff. Det är stor altruism, att stå ut med omgivningens spott och spe för vad man gjort, men också kunna förklara sig. De var fega egentligen, för faktum är att de överföll två flickor som fungerade fysiskt. De andades för egen maskin, de gick, de kunde äta. Allt som behövs för att leva. De frågade inte om de ville dö. Helgon? Nej. Flickorna var inte i det slutstadiet.

Men mörkret. ME-mörkret. Det fanns där. Självklart. För det är så ME-lobbyn försöker påkalla att 100 procent av läkarkåren, och FK, ska godkänna deras ickebesvisbara symptom, där bakom kan det dölja sig lite av varje...
Senast redigerad av rappytt 2019-02-20 kl. 22:14.
Citera
2019-02-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo men precis. Jag la till att det fanns i generationer här. Att trauman kan aktiveras är ju inte ovanligt i sig. Ett igenkännande - men väldigt fel när repet på backen blir en orm.
Jag undrar om polisens utredning backat tillräckligt långt för att hitta triggern som måste funnits. Om den fanns som en tickande bomb färdig att aktiveras när stjärnorna stod i sämsta möjliga läge och två sjukdomar adderades till den tredje.
Citera
2019-02-20, 22:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag undrar om polisens utredning backat tillräckligt långt för att hitta triggern som måste funnits. Om den fanns som en tickande bomb färdig att aktiveras när stjärnorna stod i sämsta möjliga läge och två sjukdomar adderades till den tredje.
Nope. Eftersom det är mordutredning. Det hade dock varit intressant för jag tror som sagt det ligger mer kring mamman än man önskat göra gällande i denna tråd.
Citera
2019-02-20, 22:41
Medlem
Citat:
Just det och eftersom jag vänt mig till forskningen och började med mfs så var det en följdfråga som uppstod för min del allt eftersom jag läste.
Männen dominerar som sagt men vart är kvinnorna då?

Att de finns är självklart - men vilka är de? Hur avrättade de familjen och varför?
Jag fick alltså först ringa in dem, resten har jag inte fördjupat mig i. Det går säkert att få fram mer som jag skrev.
Vad man kan kalla det är att jag gjorde grovjobb gällande urval.
Varav jag delade med mig utifrån en fråga.

Fortsättningsvis har jag nu nämnt i två inlägg att det som tangerar Bjärred är de facto självmordspakt med tanke på gemensamt beslut.
Den frågan intresserar mig också för närvarande.
Ett par utan barn gjorde en pakt och coronern sa i sitt statement:
”Recording a verdict of suicide, coroner Graham Danbury said: “It seems to me that such was the intensity of their feelings for each other that they ignored the effect that their acts would have on others and decided that they wanted to be together in death.”

Kanske liknande resonemang i Bjärred?

https://www.standard.co.uk/news/uk/right-support-for-depression-could-have-saved-her-say-family-of-suicide-pact-girl-9680518.html
Citera
2019-02-20, 22:48
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
”Recording a verdict of suicide, coroner Graham Danbury said: “It seems to me that such was the intensity of their feelings for each other that they ignored the effect that their acts would have on others and decided that they wanted to be together in death.”

https://www.standard.co.uk/news/uk/right-support-for-depression-could-have-saved-her-say-family-of-suicide-pact-girl-9680518.html

Förutom att det inte handlade om deprimerade tonåringar utan om ett väletablerat medelålders par som borde ha kommit längre än att impulsivt kasta sig framför tåg...
Citera
2019-02-20, 22:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle

...och följande:

"The family of a talented teenage musician who died after making a suicide pact with her boyfriend have called for better support for young people with depression, saying: “We can only hope lessons will be learned.”

för jag tror depression är mkt centralt när det kommer till Bjärredfallet även om de inte ens stack ut ett lillfinger till omgivningen för hjälp.
Citera
2019-02-20, 23:00
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
...och följande:

"The family of a talented teenage musician who died after making a suicide pact with her boyfriend have called for better support for young people with depression, saying: “We can only hope lessons will be learned.”

för jag tror depression är mkt centralt när det kommer till Bjärredfallet även om de inte ens stack ut ett lillfinger till omgivningen för hjälp.
Det har t o m jag listat ut. Utan att klistra in andra fall. Vad är vitsen med det? Tråden är fullständigt oläslig nu eftersom så mycket skit, som inte har med fallet att göra, hela tiden påtalas.
Citera
2019-02-20, 23:02
Medlem
Citat:
...och följande:

Jag tror också ångest och överdriven oro samt projicerande.
Skrev ett inlägg till om familicide där kvinnan gjorde själva dådet men tydligen kom det inte in i tråden.
Citera
2019-02-20, 23:02
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Nope. Eftersom det är mordutredning. Det hade dock varit intressant för jag tror som sagt det ligger mer kring mamman än man önskat göra gällande i denna tråd.
Jo. De sa faktiskt att man inte lyckats hitta nån trigger. Så visst har de letat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in