Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Eftersom föräldrarna uppenbarligen var tillräckligt knepiga för att komma på dubbelmord som lösning på sina problem så har jag också lite svårt att smälta att inte något i hemsituationen gjorde barnen sjuka.
Något är ju lite ruttet i alla fall när man bestämmer sig för att det bästa för någon annan vore att dö. Det är en slags ultimat oförmåga att verkligen vara altruistisk, hur altruistisk man än känner sig.
Precis. Det är all-occasion botox-altruism. Det är självgottets simborgarmärke där. Så att man till varje pris inte fattar något själv.
Men mitt exempel rörde kanske primärt damen som blev tosig på egen hand, vilket är förklarligare.
Men bjärredsparet har nog praktiserat en lightversion av mental oreda för lyckligt gifta par kan man tänka. Men för mig är hutchinson inte primärt logiskt självmord, utan mord. Men Bjärred är primärt självmordspakt tror jag. Som develi. Men de ”låtsas” att det är flickorna de hjälper. Det var inget fel på hutchinsons dotter, men det var fel på hutchinson. I Bjärred var det tvärt om, så paret fick nog verkligen övertala varandra för att lyckas tror jag. Annars kunde man ju tänka sig att friska föräldrar skulle ha hjälpt sjuka barn.
Känns mina formuleringar lite egna och förmätna så beror det förmodligen på att de är det. Jag vet inte vad de upplevde sig gå igenom. Och kan i just det avseendet inte döma.
De kan ha vart skitstövlar eller nära nog helgonlika eller mitt emellan. Jag kan inte säga. Men de var inte helt spritt språngande. Det hade inte gått.