2019-02-20, 20:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja man förstår att det är romantiskt men vill inte se att kontrastverkan mellan romantik/ idealiserad, ahistorisk föreställning och upplevt dyster verklighet döljer alla / många andra, verkliga, livssätt.

Werther vill inte sluta vara Werther (-in-love) utan dör hellre i fulländad form. Radikaliserad och klar.

Sen kan det vara mer eller mindre ens egen ensak då. Men det lär finnas ett minimum av egotripp där.
Jag tror det finns en i grunden stark bindning dem emellan som par, som på nåt sätt blir patologisk.
Att de sluter sig ännu närmre varann via det som sker.
in sickness ...for worse, til death do us part.
Citera
2019-02-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Vi vet inte hur de lyckats innanför hemmets väggar. Kan ha varit destruktivt av någon anledning som brutit ner dem. I min tanke rör sig sådant som att föräldrarna kanske tänker en framtid/ karriär för barnen, barnen är inte intresserade av den framtiden och delar ihop. Dagliga strider, vill inte gå till skola... Tänker på en familj där föräldrarna skröt över barnens begåvning, pratades om framtid som läkare eller advokat, särskilt ena barnet. I slutet av mellanstadiet började barnet stanna hemma från skolan med magont, huvudvärk och sov hela dagarna, under högstadietiden tillbringades inte många dagar i skolan.
Föräldrarna bröt samman, hela familjen i kaos. Stöd från samhälle, släkt och vänner fick dem någorlunda på banan igen men båda föräldrarna borta från arbetslivet och barnen har hantverksyrken och har det ganska bra.

Har arbetat i skola och sett många varianter av liknade men erkänner att jag har ingen större kunskap

Tillägg
Vill absolut inte förringa Eller utesluta ME utan tror de hade den diagnosen, sedan om den stämmer undrar jag lite över.

Det är en diagnos man kan få om det inte går att hitta några andra orsaker till att en person är väldigt trött och uppger värk, dock inte utmattad. Bara trött, varannan dag, inte alltid, eller om den gjort något som stressar kroppen, som att duscha. Jaha. Även svårt att sova, ljuskänslig med mera. Så man ligger i ett mörkt rum och sen ska man sova... och sen ska man inte pröva att dra upp rullgardinen.

Den som försöker testa andra vägar, som KBT, kan upptäcka att många blir tillfrisknar. Har testats i Norge. Läkare inom "ME-industrin" tror inte på resultaten.

I den soppan hamnade föräldrarna, de sökte sig till samma krets en gång till för den andra dottern.
De var övertygade redan efter de första tecknen i maj, antagligen på att Moa fick svårt att sova, och sen blev trött osv.

Tror att alla som någon gång snuddat vid sömnproblem förstår hur mycket det kan färga av sig på allt och dessutom hur vanskligt det är att komma tillrätta med det. Varför vi sover vet man inte, man tror att det beror på en gen. ME handlar mycket om sömnen, tror jag.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-20 kl. 20:25.
Citera
2019-02-20, 20:24
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror det finns en i grunden stark bindning dem emellan som par, som på nåt sätt blir patologisk.

Ja, jag tror ju att den här tragedin aldrig hade inträffat om inte just de här två bildade par och familj, hade de valt en annan partner så tror åtminstone jag att det aldrig hade kommit på tal ens om att gemensamt avsluta familjen som det gjordes i det här fallet.

De blev varandras största olycka och dålig rådgivare i sin bindning till varandra.
Citera
2019-02-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, jag tror ju att den här tragedin aldrig hade inträffat om inte just de här två bildade par och familj, hade de valt en annan partner så tror åtminstone jag att det aldrig hade kommit på tal ens om att gemensamt avsluta familjen som det gjordes i det här fallet.

De blev varandras största olycka och dålig rådgivare i sin bindning till varandra.

Om någon varit mindre övertygad hade den förstås försökt lämna familjen och rädda barnen. Nu blev ju mamman dödad, så det var svårt att rädda barnen, eller om det var tvärtom. Ingen vet om hon var övertygad in i det sista, eller?
Citera
2019-02-20, 20:27
Medlem
develis avatar
Citat:

Jo, det är onekligen nåt absurt bakom deras enighet, det gemensamma, i samförstånd - själva allierandet. Att dra sig in i skalet och ägna sig åt brainstorming som blir fullständigt katastrof som slutresultat.
Citera
2019-02-20, 20:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag skriver exakt vad jag vill till alla som har kapat den här tråden och utnyttjar en familjetragedi och två mördade barn för att predika mot sjukdomar som enligt deras fördomar inte är ”riktiga sjukdomar” eftersom det inte finns ett enkelt test.

Du raljerar i vanlig ordning mot den ”pacing” som är vedertagen symptomlindring för ME drabbade. Din agenda lyser igenom trots ditt försök att dölja den bakom en falsk fasad av ”omtänksamhet”.

Föräldrarna uttryckte ingen rädsla för framtiden, dom såg ingen framtid. Jag tror inte att dom försökte skuldbelägga någon i sin omgivning, det är något som finns i din fantasi. Du drar dig inte ens för att skriva om deras avskedsbrev så det passar dina syften.
Det är identiskt samma skitsnack som en annan natt för nån dag sen. Rapytt och en annan malde om rädsla kring en duschstol då med - när det givetvis handlar om PEM och pacing.
Citera
2019-02-20, 20:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jo, det är onekligen nåt absurt bakom deras enighet, det gemensamma, i samförstånd - själva allierandet. Att dra sig in i skalet och ägna sig åt brainstorming som blir fullständigt katastrof som slutresultat.

Visst är det absurt deras krig mot världen, helt galet hur de kan i samförstånd komma fram till den här lösningen i sin besvikelse över de uteblivna svaren i deras jakt på bot för sina döttrar.

Undrar fortfarande hur de bemöttes i sjukvården, där skaver det fortfarande för mig.
Citera
2019-02-20, 20:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Då har jag nog hittat på det själv. Inte dödar man pga lite påhittad anorexia.
Ja, det har du nog för det var rakt inte vad det rörde sig om.

Jo, mfs mödrar gör tyvärr det - för att de inbillar sig att barnet har ett öde i klass med dem att möta som var så ångestladdat och självmordsbenäget att de ser det bättre att dö.
Sjukt? Japp. Men deras skeva verklighet när det rör sig om djup depression, reaktivering av forna trauma, att inte kunna skilja sig själv från barnet och projicera hej vilt. Dödlig omsorg.
Citera
2019-02-20, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är framför allt synd om de sjuka barnen som förutom ohälsan dessutom jagas av självutnämnda medicinska experter med ”doktor” Mats Reimer i spetsen som skriker ut sina anklagelser om inbillade sjukdomar och hävdar att allt kan botas med lite motion och positivt tänkande. Det är empatistörda läkare som den charlatanen som man önskar fick prova på sjukdomen.

Det finns en tråd om ME....
Citera
2019-02-20, 20:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, det har du nog för det var rakt inte vad det rörde sig om.

Jo, mfs mödrar gör tyvärr det - för att de inbillar sig att barnet har ett öde i klass med dem att möta som var så ångestladdat och självmordsbenäget att de ser det bättre att dö.
Sjukt? Japp. Men deras skeva verklighet när det rör sig om djup depression, reaktivering av forna trauma, att inte kunna skilja sig själv från barnet och projicera hej vilt. Dödlig omsorg.

Jag adderade ngt där...
Jag minns inte hundra men låt oss säga att det kanske kan ligga fler vedträn i elden. Blir man tossig kan man ju bli det för att det är trängsel i huvuddatorn.

”Altruismen” är en rationalisering för att det passar en. Formellt sett. Man behöver en ursäkt som man själv kan tro på.

Sen slår det väl knut då också, och man vet inte vad som är upp och ner. Och måste få rummet att stanna. Svart eller vitt.
Citera
2019-02-20, 20:49
Medlem
Citat:

Kan det ha funnits en otroligt låg självkänsla, en självförkastelse hos den ena parten som speglades på barnen? ”Jag är så misslyckad och värdelös, till och med barnen blir sjuka i min närhet, deras liv kommer att bli lika meningslöst som mitt”.
Citera
2019-02-20, 20:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Visst är det absurt deras krig mot världen, helt galet hur de kan i samförstånd komma fram till den här lösningen i sin besvikelse över de uteblivna svaren i deras jakt på bot för sina döttrar.

Undrar fortfarande hur de bemöttes i sjukvården, där skaver det fortfarande för mig.
De fladdrar ju runt överallt verkar det som, behandlingsplaner fanns enligt Fu gällande ME. Det förvånar mig inte att föräldrar är hjälpsökande men det förvånar mig att jaga skuggor.
Den här sortens sökande, ångestladdade, oroade föräldrar är inte ovanligt, främst mödrar - men de mördar inte barn. Generation Snöflinga lär bli ännu värre..
Vad jag menar är: Vad skulle de ha hjälp med i relation till just ME?
De borde väl snarare ha lugnat ner sig, tycker rent synd om Agnes när det beskrivs att hon blev utmattad av resorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in