Citat:
Ursprungligen postat av
Meze
Vi vet inte hur de lyckats innanför hemmets väggar. Kan ha varit destruktivt av någon anledning som brutit ner dem. I min tanke rör sig sådant som att föräldrarna kanske tänker en framtid/ karriär för barnen, barnen är inte intresserade av den framtiden och delar ihop. Dagliga strider, vill inte gå till skola... Tänker på en familj där föräldrarna skröt över barnens begåvning, pratades om framtid som läkare eller advokat, särskilt ena barnet. I slutet av mellanstadiet började barnet stanna hemma från skolan med magont, huvudvärk och sov hela dagarna, under högstadietiden tillbringades inte många dagar i skolan.
Föräldrarna bröt samman, hela familjen i kaos. Stöd från samhälle, släkt och vänner fick dem någorlunda på banan igen men båda föräldrarna borta från arbetslivet och barnen har hantverksyrken och har det ganska bra.
Har arbetat i skola och sett många varianter av liknade men erkänner att jag har ingen större kunskap
Tillägg
Vill absolut inte förringa Eller utesluta ME utan tror de hade den diagnosen, sedan om den stämmer undrar jag lite över.
Det är en diagnos man kan få om det inte går att hitta några andra orsaker till att en person är väldigt trött och uppger värk, dock inte utmattad. Bara trött, varannan dag, inte alltid, eller om den gjort något som stressar kroppen, som att duscha. Jaha. Även svårt att sova, ljuskänslig med mera. Så man ligger i ett mörkt rum och sen ska man sova... och sen ska man inte pröva att dra upp rullgardinen.
Den som försöker testa andra vägar, som KBT, kan upptäcka att många blir tillfrisknar. Har testats i Norge. Läkare inom "ME-industrin" tror inte på resultaten.
I den soppan hamnade föräldrarna, de sökte sig till samma krets en gång till för den andra dottern.
De var övertygade redan efter de första tecknen i maj, antagligen på att Moa fick svårt att sova, och sen blev trött osv.
Tror att alla som någon gång snuddat vid sömnproblem förstår hur mycket det kan färga av sig på allt och dessutom hur vanskligt det är att komma tillrätta med det. Varför vi sover vet man inte, man tror att det beror på en gen. ME handlar mycket om sömnen, tror jag.