2019-02-20, 18:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
En så grav depression är omöjlig att ha med ett jobb som kräver mycket arbete. Har Os chef försummat eller negligerat att arbetet inte utfördes som sig bör? I så fall har arbetsgivaren ett mkt stort ansvar till att tragedin kunde ske. Man ska ta hand om sina medarbetare. Mycket bygger på eget ansvar i Os position, men jag tror att man kunnat dölja mycket via hemarbete. Möjligt att det exploderade precis före konferensen om O inte kunde fixa den på grund av att han inte förberett sig.

Men, du missar en sak. Gemensam planering. Man får inte med sig någon på att mörda sina barn om man inte är mycket slug, man lyckas helt enkelt inte genomföra det. Oskar övertalade sin hustru menar du? Eller blev hon överfallen? Alla de olika stegen i processen förutsätter ändå att gm kunde planera och i samförstånd genomföra allt. Det kan inte en sjuk person, om hans maka är frisk.
Glöm det. Du har helt fel.
Citera
2019-02-20, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nä du, jag får nog hålla mig till reflekterandet.
Det är många plan och skikt i en sån här händelse, beroende på vad man vill ta fasta på eller vilken hypotes man vill pröva. Att ta upp damerna ifråga är inte att säga att H är ensam skyldig, tvärt om. Likheterna är ju inte heller många. Det är ju snarare uteslutning av det närliggande det handlar om då. Eller av de delar som inte kan höra till Bjärred. Vilket de flesta kan förstå.

Det är bara slutresultatet som är detsamma.

Du kan väl försöka själv? Varför?
Ja. Uteslutning är en väsentlig del om det så gäller urval/kriterier angående mordmetod eller vad man nu än söker (frågeställning, hypotes man vill pröva). Jämförelser är av vikt; man behöver in i statistiken, bortom strecken och det ska givetvis vara relevant för Bjärred.
Fann det som sagt väldigt märkligt att just detta hade så fattigt utbud på forskningsfronten (female famlicide). Fick väl tända ficklampan och leta själv då och hittade ett gäng desperata damer.

Som harperlee nämnde är självmordspakt betydligt mer frekvent bland unga (en sorts romantikfaktor) eller äldre (vi vill inte dö i plågor) såvitt jag kan se då jag skummat runt.
Citera
2019-02-20, 19:25
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Just det och eftersom jag vänt mig till forskningen och började med mfs så var det en följdfråga som uppstod för min del allt eftersom jag läste.
Männen dominerar som sagt men vart är kvinnorna då?

Att de finns är självklart - men vilka är de? Hur avrättade de familjen och varför?
Jag fick alltså först ringa in dem, resten har jag inte fördjupat mig i. Det går säkert att få fram mer som jag skrev.
Vad man kan kalla det är att jag gjorde grovjobb gällande urval.
Varav jag delade med mig utifrån en fråga.

Fortsättningsvis har jag nu nämnt i två inlägg att det som tangerar Bjärred är de facto självmordspakt med tanke på gemensamt beslut.
Den frågan intresserar mig också för närvarande.

Det är nog det som - om man får säga så, jag inser själv att det låter närmast osmakligt - fascinerar mig mest med det här fallet (förutom möjligen tråden i sig).

Varför föräldrar ibland mördar barn och/eller varann kan man ändå hitta förklaringar bakom.

Men hur gick det till när de kom överens om detta? Hur gick diskussionerna?

Ett mumlat "jag orkar inte längre" en sen kväll som slog rot helt fel i den andra personen? Eller var de redan från början lite speciella i sitt tänk och eutanasi var inte så främmande? Var det en som var helt nedtryckt av den andra?
Citera
2019-02-20, 19:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det är nog det som - om man får säga så, jag inser själv att det låter närmast osmakligt - fascinerar mig mest med det här fallet (förutom möjligen tråden i sig).

Varför föräldrar ibland mördar barn och/eller varann kan man ändå hitta förklaringar bakom.

Men hur gick det till när de kom överens om detta? Hur gick diskussionerna?

Ett mumlat "jag orkar inte längre" en sen kväll som slog rot helt fel i den andra personen? Eller var de redan från början lite speciella i sitt tänk och eutanasi var inte så främmande? Var det en som var helt nedtryckt av den andra?
Ja, det är en central fråga och personligen tror jag på deprimerad part och självmordstankar. "Jag orkar inte mer". Nån som ger upp före den andra. Men med ältande, ett beslut som inte satt som en smäck i det gemensamma..
Kanske även pro eutanasi som förvandlas till nåt riktigt absurt? När döden, självmord och mord, helt sjukt, känns som en lösning alltså.
Citera
2019-02-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Är det bara jag som ser mordet som ett led av två tossiga föräldrar? Föräldrar som inte klarar av att ta en dag i taget, utan måste ha planer utstakat ett decennium i taget? Föräldrar som var tvungna att måla fan på väggen för att därefter begripa att livet rasade i deras ögon.

Det måste inte vara några märkliga scientologer, konstig tro, felaktig ME-diagnos, konspiration mellan skola och sjukvård. Det kanske bara var två personer som tillsammans var helt fantastiska - men fullständigt giftiga när barnen och deras (eventuella) sjukdomar satte käppar i hjulet.

Tänker ungefär det samma som dig, focus bör inte vara på barnens eventuella diagnos.
Det är massor av familjer som lever ett bra liv trots barnens diagnoser och svårigheter.
Focus bör ligga på varför Hanna och Oscar inte kunde hantera livet.
Hade de kunnat hantera livet med friska barn?
Var barnen sjuka eller var det psykosomatiskt? Har inte en aning, de kanske hade ME båda två men tänker också att det kan ha varit svårt att säkerställa om de haft diffusa symptom och oförklarlig trötthet.
Citera
2019-02-20, 19:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Tänker ungefär det samma som dig, focus bör inte vara på barnens eventuella diagnos.
Det är massor av familjer som lever ett bra liv trots barnens diagnoser och svårigheter.
Focus bör ligga på varför Hanna och Oscar inte kunde hantera livet.
Hade de kunnat hantera livet med friska barn?
Var barnen sjuka eller var det psykosomatiskt? Har inte en aning, de kanske hade ME båda två men tänker också att det kan ha varit svårt att säkerställa om de haft diffusa symptom och oförklarlig trötthet.
Varför skulle de inte ha klarat av livet med friska barn om de nu lyckades fram till den ålder de får diagnos?
Självklart är sjukdom central - däremot är det väl frågan om de hade klappat ihop oavsett vad det varit för diagnos under snarlika omständigheter.
Citera
2019-02-20, 19:53
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Varför skulle de inte ha klarat av livet med friska barn om de nu lyckades fram till den ålder de får diagnos?
Självklart är sjukdom central - däremot är det väl frågan om de hade klappat ihop oavsett vad det varit för diagnos under snarlika omständigheter.
Hade det varit ADHD, asperger el annan sjukdom som också påverkar livet så hade resultatet kanske blivit samma som nu. Vi lär nog inte få veta.
Citera
2019-02-20, 19:55
Medlem
Citat:
Jag säger inte emot dig. Däremot tror jag inte alls han led av nån narcissism eller psykopati. Däremot en långtgående depression, som vi (eller jag då) vet kan sluta i permanenta hjärnskador. Detta i samband med en, för gärningsmannen, jobbig hemsituation kan utlösa en katastrof. H tyckte idén var ok. Men hon klarade inte ta sitt eget liv, hon var inte så långt kommen i sin process uppenbarligen.
Apropå det som slutligen hände, brukar/kan depressioner leda till att man blir våldsam? Jag frågar för jag vet inte.
Citera
2019-02-20, 20:01
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Apropå det som slutligen hände, brukar/kan depressioner leda till att man blir våldsam? Jag frågar för jag vet inte.
Tror jag inte man har energi till.
EDIT: däremot kan man få tillbaka massor av handlingskraft när man hittat en lösning.
Citera
2019-02-20, 20:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja. Uteslutning är en väsentlig del om det så gäller urval/kriterier angående mordmetod eller vad man nu än söker (frågeställning, hypotes man vill pröva). Jämförelser är av vikt; man behöver in i statistiken, bortom strecken och det ska givetvis vara relevant för Bjärred.
Fann det som sagt väldigt märkligt att just detta hade så fattigt utbud på forskningsfronten (female famlicide). Fick väl tända ficklampan och leta själv då och hittade ett gäng desperata damer.

Som harperlee nämnde är självmordspakt betydligt mer frekvent bland unga (en sorts romantikfaktor) eller äldre (vi vill inte dö i plågor) såvitt jag kan se då jag skummat runt.

Ja man förstår att det är romantiskt men vill inte se att kontrastverkan mellan romantik/ idealiserad, ahistorisk föreställning och upplevt dyster verklighet döljer alla / många andra, verkliga, livssätt.

Werther vill inte sluta vara Werther (-in-love) utan dör hellre i fulländad form. Radikaliserad och klar.

Sen kan det vara mer eller mindre ens egen ensak då. Men det lär finnas ett minimum av egotripp där.
Citera
2019-02-20, 20:08
Medlem
Citat:

Vi vet inte hur de lyckats innanför hemmets väggar. Kan ha varit destruktivt av någon anledning som brutit ner dem. I min tanke rör sig sådant som att föräldrarna kanske tänker en framtid/ karriär för barnen, barnen är inte intresserade av den framtiden och delar ihop. Dagliga strider, vill inte gå till skola... Tänker på en familj där föräldrarna skröt över barnens begåvning, pratades om framtid som läkare eller advokat, särskilt ena barnet. I slutet av mellanstadiet började barnet stanna hemma från skolan med magont, huvudvärk och sov hela dagarna, under högstadietiden tillbringades inte många dagar i skolan.
Föräldrarna bröt samman, hela familjen i kaos. Stöd från samhälle, släkt och vänner fick dem någorlunda på banan igen men båda föräldrarna borta från arbetslivet och barnen har hantverksyrken och har det ganska bra.

Har arbetat i skola och sett många varianter av liknade men erkänner att jag har ingen större kunskap

Tillägg
Vill absolut inte förringa Eller utesluta ME utan tror de hade den diagnosen, sedan om den stämmer undrar jag lite över.
Senast redigerad av Meze 2019-02-20 kl. 20:15.
Citera
2019-02-20, 20:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Hade det varit ADHD, asperger el annan sjukdom som också påverkar livet så hade resultatet kanske blivit samma som nu. Vi lär nog inte få veta.
Jag hade funderingar kring ett tillstånd som varit snarlikt det som hänt - dels oro under lång tid (krisreaktion), dels nåt som inkräktar på den vanliga tillvaron - vilket kan vara allt från att bli utsatt för en olycka till mycket annat.
De hade nog varit lika urkassa att hantera det som rör barnen, nåt som rubbar tillvaron.
Inom forskningen mfs och deprimerade mödrar fanns en sak som var intressant erinrar jag mig i skrivande stund. När barn är i ungefär samma ålder (som mamman var och nåt hände) så kunde ett trauma reaktiveras och hon gör en slags överföring. Påminner om Extended Self, att inte kunna särskilja sina egna bekymmer från barnet. Samma fenomen skulle jag tro gällande den där deprimerade psykiatrikern jag nämnde när hon helt weird fick för sig att det vore bättre om dottern dog för att undkomma anorexia (som hon både överdrev och var överfixerad vid enligt en förhörd väninna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in