2019-02-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Jag lägger ingen energi på att prata om spöken och troll.
Inte jag heller (här).
Citera
2019-02-19, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Inte jag heller (här).
Nej men du lägger väldigt mycket energi på diskussioner om Gud (som du inte tror på).
Citera
2019-02-19, 19:39
Medlem
Citat:
Nej men du lägger väldigt mycket energi på diskussioner om Gud (som du inte tror på).
Japp. Och du på ateism och evolutionsteorin.
Citera
2019-02-19, 20:26
Medlem
Citat:
Japp. Och du på ateism och evolutionsteorin.
Nej, jag disluterar inte på ateismforum eller evolutionsteoriforum utan håller till i religionsavdelningen. Jag besvarar ibland era påståenden och påvisar absurditeten i er okritiska förlitan på människans mätande av verkligheten. (Får väl poängtera igen att jag inte tycker vetenskapen är dålig utan nyttig men att den helt enkelt inte KAN bevisa Guds existens. Lika lite som den kan påvisa det motsatta.)
Citera
2019-02-19, 20:30
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Vem diskuterar du med?
Sanningen är att: det beror på vem som frågar. Rent faktiskt så kan ju alla som läser tråden diskutera inlägget
Det är nämligen så det funkar med sanning. Relativitet kallas det. Hört talas om det?

Sanningen beror alltid på vem som frågar. Den är alltså inte Objektiv.
Objektiv sanning är en Illusion. Vet du vad det betyder?

De som jag beskrev i inlägget dock, det var precis sådana hönshjärnor som dig.
Som inte förstår vad det innebär att förstå, men som ändå har häcken full med anledningar att slippa lära sig.

Du som uppenbarligen också har problem med att andra försöker förstå,
är dessutom en hönshjärna som kacklar så högt den kan i hönsgården för att överrösta räven.
Hotet: Att någon skall upptäcka din rädsla inför livet som bytesdjur (en odugling med boskaps-/slavmentalitet)
Din strategi: Att kacka så högt att andra bytesdjur inte uppfattar hotet och på så sätt dela hotet med dem.
Vi är trots allt också djur ändå, och hos vissa sitter flockmentaliteten kvar hårdare än hos andra.

Varför är du så rädd för sanningen, bara för att du inte förstår den?
Det är inte farligt att inte förstå, det är en förutsättning för att lära sig.
Men att lära är att förändras, och förändring är ju svårt och jobbigt...
Det är enklare att kackla.

Du får tro på tomten om du vill, du får också tro att andra tror på tomten.
Men om tomten faktiskt finns eller inte, Det beror på Vad man menar med det och Vem som frågar.
Om du frågat mig så skulle jag kanske definiera dig som just en tomte.
Det är alltså ingen objektiv sanning att "tomten inte finns". Det är relativt.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-19 kl. 20:37.
Citera
2019-02-19, 20:43
Medlem
Citat:
Nej, jag disluterar inte på ateismforum eller evolutionsteoriforum utan håller till i religionsavdelningen. Jag besvarar ibland era påståenden och påvisar absurditeten i er okritiska förlitan på människans mätande av verkligheten. (Får väl poängtera igen att jag inte tycker vetenskapen är dålig utan nyttig men att den helt enkelt inte KAN bevisa Guds existens. Lika lite som den kan påvisa det motsatta.)
Ja, även fast vi är på religionsrorumet så diskuterar du evolution och ateism.
Ja, jag har aldrig påstått mig kunna motbevisa Gud. Lika lite som jag kan motbevisa älvor och troll.
Dock finns det belägg mot det vissa troende påstår att Gud gör, men det motbevisar ju bara deras Gud.
Citera
2019-02-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Sanningen är att: det beror på vem som frågar. Rent faktiskt så kan ju alla som läser tråden diskutera inlägget
Det är nämligen så det funkar med sanning. Relativitet kallas det. Hört talas om det?

Sanningen beror alltid på vem som frågar. Den är alltså inte Objektiv.
Objektiv sanning är en Illusion. Vet du vad det betyder?

De som jag beskrev i inlägget dock, det var precis sådana hönshjärnor som dig.
Som inte förstår vad det innebär att förstå, men som ändå har häcken full med anledningar att slippa lära sig.

Du som uppenbarligen också har problem med att andra försöker förstå,
är dessutom en hönshjärna som kacklar så högt den kan i hönsgården för att överrösta räven.
Hotet: Att någon skall upptäcka din rädsla inför livet som bytesdjur (en odugling med boskaps-/slavmentalitet)
Din strategi: Att kacka så högt att andra bytesdjur inte uppfattar hotet och på så sätt dela hotet med dem.
Vi är trots allt också djur ändå, och hos vissa sitter flockmentaliteten kvar hårdare än hos andra.

Varför är du så rädd för sanningen, bara för att du inte förstår den?
Det är inte farligt att inte förstå, det är en förutsättning för att lära sig.
Men att lära är att förändras, och förändring är ju svårt och jobbigt...
Det är enklare att kackla.

Du får tro på tomten om du vill, du får också tro att andra tror på tomten.
Men om tomten faktiskt finns eller inte, Det beror på Vad man menar med det och Vem som frågar.
Om du frågat mig så skulle jag kanske definiera dig som just en tomte.
Det är alltså ingen objektiv sanning att "tomten inte finns". Det är relativt.
Du är bra på svamla och att vara otrevlig i alla fall. Alltid något, när beläggen inte finns där.
Citera
2019-02-19, 20:56
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Förklara skillnaden mellan en dold (icke detekterbar) gud och en icke existerande gud.
Skillnaden är Existens (att finnas). För vissa kan det tyckas självklart, andra har bevisligen ingen aning.

Men vad det faktiskt innebär att "existera" är en svår fråga och har inget enkelt definitivt svar.
Inget svar som någon som du -som inte vill eller förmår lära sig någonting- någonsin kommer i närheten av att förstå.

På frågan:
Om någon faktiskt existerande Gud objektivt finns eller inte i det vi kallar verkligheten,
är också svaret inte lika uppenbart.

Teorier har varierande sanningshalt, Sanningen har det dock inte.

Sanningen är relativ, beroende på vem som frågar: därför är objektiv sanning och verklighet för oss alla en illusion.

I sanningens namn kan man bemöta alla teorier och påståenden med motfrågan: "Enligt vem/vad?"
Och sanningen är att "sanningen" varierar: beroende på vem/vad som svarar.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-19 kl. 21:23.
Citera
2019-02-19, 21:00
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Du är bra på svamla och att vara otrevlig i alla fall. Alltid något, när beläggen inte finns där.
Hönshjärnan kliar, hönan kacklar: "Men du då?!"

Vet du ens vad "belägg" betyder?

I vissa frågor är graden av sanningshalt uppenbar.

Att du inte kan bemöta mina argument, utan endast förkasta dem av attityd, säger också en hel del.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-19 kl. 21:17.
Citera
2019-02-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Hönshjärnan: "Men du då?!"

Vet du ens vad "belägg" betyder?

I vissa saker är graden av sanningshalt uppenbar.

Att du inte kan bemöta mina argument, utan endast förkasta dem av attityd, säger också en hel del.
Ja, så är det nog.
Citera
2019-02-19, 21:29
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Nej, jag har inga problem med änslighet över att ha fel åsikter.

Fakta är mycket bra att ta upp i en diskussuion.

Du hade inget exempel?
Klassiker.
Citera
2019-02-19, 21:30
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, just det. Det skulle lika gärna kunna vara Lucifer som fick dig att bota andra för att avleda från den rätta guden. De är ju ändå annars så snabba med att påstå att Lucifer gör allt för att lura folk att tro på fel gud.

Eller så kan det vara så att en människas livskraft kan vara stark nog att bota andra ungefär som genom induktion. Det räcker att andra kommer inom dennes kraftiga fält för att deras egna fält ska stärkas.

Eller så kan det vara så att utomjordingar gav dig kraften att bota andra.

Eller ...
Ovan argumentation säger ganska mycket om din saklighet, kunskap och verklighetsförankring.

Bara för att verkligheten är en illusion och sanningen är subjektiv, så betyder inte det att vad som helst är sant.

Det vet säkert du också,
du gör dig bara dummare än du är för att med vilje driva dumma argument för en dum sak du vet inte stämmer
Är man dum då? Låter som definitionen av dum om du frågar mig.

Det här kanske är fel ämne för dig?
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-19 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in