2019-02-19, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Tre vittnen från mordplatsen säger alla att gm hade en mörk jacka, mörka byxor och stickad mössa.
Två har nämnt vita sportskor.

- Samtliga vittnen uppger att mannen kan ha varit mellan 22 och 25 år och cirka 1.80 lång.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1y6VQ/han-liknar-mordaren
OBS i artikeln finns ett foto på hur gm varit klädd men mannen på bild är inte gm.

Kvinnan som två timmar senare i Trädgårdsföreningen sett en ung man med förvridet och frånvarande ansiktsuttryck ger ett annat signalement vad gäller klädseln.

Du har klippt och klistrat och blandat ihop sammanhangen.

Okej ber om ursäkt för missledande text!! Varför vill jag så gärna tro att mannen i Trädgårdsföreningen är involverad på något sätt? Kompis till GM som insett vad som skett? Är det JF?

Så uppmärksammat morden har varit, måste ju närstående till GM lägga märke till detaljer om honom som matcher profilen, såret vid handen till exempel.

GM kanske inte hade/har så många närstående.
Säg att JF är GM tillfälliga psykiatriker, veckan därpå lägger JF ihop 2 + 2.

Men av vilka rimliga skäl skulle hon då inte anmäla direkt? om JF inte trollar, så tror jag hon är närmare GM än vad som sägs..

Angående mannen med förvridet ansiktsuttryck i trädgårdsföreningen. Han fick man aldrig fatt på vad jag förstår? Han lär väl ha hört/läst om sig själv i tidningen i samband med morden och kanske ville förklara sig/klargöra vad han egentligen gjorde där en tisdag(?) morgon.

Jag bara funderar,, flera gärningsmän, hmm? Möjligen att de blivit skyldiga till medhjälp iochmed att de inte anmält när varningsklockan ringde. Oavsett JF eller inte tror jag lite som GW en ensam gärningsman utan motiv.

En sak jag tänkt på, jobbar gm eller går i skolan vid tillfället? Eller är han "sjukskriven" för sin psykos och är ute på en morgonpromenad?`Brist på vittnen aa visst, men hur kunde han undgå misstankarna för folk runtomkring sig om de rent utav inte valde att kolla åt andra hållet?

Saker kanske redan har diskuterats, får ber om ursäkt i förväg. Hittade tråden långt senare än efter morden och har skummat igen mycket
Senast redigerad av Knasclaes 2019-02-19 kl. 14:33.
Citera
2019-02-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasclaes
Okej ber om ursäkt för missledande text!! Varför vill jag så gärna tro att mannen i Trädgårdsföreningen är involverad på något sätt? Kompis till GM som insett vad som skett? Är det JF?

Så uppmärksammat morden har varit, måste ju närstående till GM lägga märke till detaljer om honom som matcher profilen, såret vid handen till exempel.

GM kanske inte hade/har så många närstående.
Säg att JF är GM tillfälliga psykiatriker, veckan därpå lägger JF ihop 2 + 2.

Men av vilka rimliga skäl skulle hon då inte anmäla direkt? om JF inte trollar, så tror jag hon är närmare GM än vad som sägs..

Angående mannen med förvridet ansiktsuttryck i trädgårdsföreningen. Han fick man aldrig fatt på vad jag förstår? Han lär väl ha hört/läst om sig själv i tidningen i samband med morden och kanske ville förklara sig/klargöra vad han egentligen gjorde där en tisdag(?) morgon.

Jag bara funderar,, flera gärningsmän, hmm? Möjligen att de blivit skyldiga till medhjälp iochmed att de inte anmält när varningsklockan ringde. Oavsett JF eller inte tror jag lite som GW en ensam gärningsman utan motiv.

En sak jag tänkt på, jobbar gm eller går i skolan vid tillfället? Eller är han "sjukskriven" för sin psykos och är ute på en morgonpromenad?`Brist på vittnen aa visst, men hur kunde han undgå misstankarna för folk runtomkring sig om de rent utav inte valde att kolla åt andra hållet?

Saker kanske redan har diskuterats, får ber om ursäkt i förväg. Hittade tråden långt senare än efter morden och har skummat igen mycket
Precis (min fetning)! Inte i Linköping, inte i Östergötland, snarare i en annan landsända där lokala incidenter har större betydelse. Många runt om i Sverige läste om morden, såg mössan, såg kniven, men bor du exvis i Gällivare eller Karlstad eller Ystad så tänker du att "ja, men den där mössan har jag sett på flera och sån kniv hade jag när jag gick i högstadiet". Tror att GM tillfälligt befann sig i Linköping, knappast som yrkesarbetande. Då hade arbetsgivare och kompisar slagit larm. GM torde ha varit ganska allena i samband med morden.
Eftersom jf påstår att GM inte ville ha hjälp kan han/hon knappast vara GM:s psykiater/psykolog/själasörjare, vilket jf indirekt bekräftar genom att säga att GM inte mindes något av gärningen. Han hade alltså ingen anledning att bikta sig.
Om jf betraktar sig som nyckelvittne och säger sig vara förhindrad att ange GM har han/hon unik vetskap som endast GM känner till. Vad kan det handla om?????
Citera
2019-02-19, 15:58
Medlem
rubin22s avatar
Det kan ju också vara så att det fanns en person i närheten av GM som kanske alldeles innan morden mött GM som hastigast , sett att han mår dåligt. Sedan lägger ihop 1+1. Kan ev vara ett syskon, pappa, vän? Uppsöker själavård/bikt hos en präst/pastor och berättar allt. Prästen anförtror detta till kollega vän etc, mår dåligt över att inte kunna anmäla GM, JF? Då skulle prästen veta vem som avslöjat detta och bryter hans löfte att inte berätta för någon. Sen om denna person som biktat sig nu är död, så finns det ju ingen fler i GM närhet som vet.. Kanske långsökt? Men ändock en teori? Sen kan ju GM familj ha tillhört en religiös församling? De brukar ta väl hand om varandra.
Citera
2019-02-19, 16:18
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Precis (min fetning)! Inte i Linköping, inte i Östergötland, snarare i en annan landsända där lokala incidenter har större betydelse. Många runt om i Sverige läste om morden, såg mössan, såg kniven, men bor du exvis i Gällivare eller Karlstad eller Ystad så tänker du att "ja, men den där mössan har jag sett på flera och sån kniv hade jag när jag gick i högstadiet". Tror att GM tillfälligt befann sig i Linköping, knappast som yrkesarbetande. Då hade arbetsgivare och kompisar slagit larm. GM torde ha varit ganska allena i samband med morden.
Eftersom jf påstår att GM inte ville ha hjälp kan han/hon knappast vara GM:s psykiater/psykolog/själasörjare, vilket jf indirekt bekräftar genom att säga att GM inte mindes något av gärningen. Han hade alltså ingen anledning att bikta sig.
Om jf betraktar sig som nyckelvittne och säger sig vara förhindrad att ange GM har han/hon unik vetskap som endast GM känner till. Vad kan det handla om?????
Jag tror att Jf ingår i GM's nära vän- och familjekrets sedan barndomen och har därigenom nys om ett och annat genom att lägga pussel. Ingen har velat ange honom av skäl som kan vara svåra att förklara. Men säg att GM vid normala sinnens bruk är fullt fungerande och ofarlig, kanske t o m har familj idag, så har de som vet låtit detta passera utan att lägga näsan i blöt. Nyckelvittne kan jag bara se att jf är om hon är syskon till en by-stander på mordplatsen, t ex den sopgubbarna såg och han har berättat för henne sin version av vad som hände. Tvärsäkra uttalande om att GM var i ett psykotiskt tillstånd med hallucinationer kräver expertiskunskaper som jag inte tror jf har. Av den anledningen tror jag den uppgiften mer är tänkt som ett framtida försvar åt GM: men sitter han i vägrarpärmen så kan han glömma det försvaret.
Citera
2019-02-19, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet

Säg att om vi antar att GM gjorde som GW sa, gick hem efter morden. Hemma var då JF, lillasystern eller kompisens lillasyster, eller kanske grannen.

*JF ser en blodig GM*
JF:Vad har hänt?
GM vet då inte? om GM inte minns varför går han hem och gömmer sig? Varför slänger han mössan?
Nån timme senare hör JF om morden, inser att det pekar på GM , GM vet själv då inte om att han gjort det och JF samt en till kanske? Låter det förbli så? Hjälper GM bort med spåren utan att han själv ens vet om det?

OM GM tog tåget iväg dagen därpå, är det ingen i "Karlstad" som reagerar på deras vän/son/kollega i psykos kommer hem från en stad där det skett ett dubbelmord, signalamenten tyder på att det är han men ingen väljer att ens rapportera en misstänkt?

JF säger tidigare att det är mannen i beigepolo tröja som är intressant, varför då? Är det mannen i trädgårdsföreningen som syftas på? Den mordmisstänkte bar ju svarta kläder

JAg tror faktiskt inte Jordgubbsflickan är ett troll.
Hoppas du kommer in i tråden igen
Senast redigerad av Knasclaes 2019-02-19 kl. 16:27.
Citera
2019-02-19, 16:56
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
JF säger tidigare att det är mannen i beigepolo tröja som är intressant, varför då? Är det mannen i trädgårdsföreningen som syftas på? Den mordmisstänkte bar ju svarta kläder

JAg tror faktiskt inte Jordgubbsflickan är ett troll.
Hoppas du kommer in i tråden igen
Mannen i beige polotröja kan vara bror till jf, en by-stander på mordplatsen som hon fått information av om morden.
Citera
2019-02-19, 17:42
Medlem
Citat:
Mannen i beige polotröja kan vara bror till jf, en by-stander på mordplatsen som hon fått information av om morden.

Ä det på grund utav händelsen han sitter helt apatisk i trädgårdsföreningen då?
Fick man tag i den mannen, hörde man honom? Hade varit intressant och höra av vilken anledning han satt där
Citera
2019-02-19, 18:17
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ä det på grund utav händelsen han sitter helt apatisk i trädgårdsföreningen då?
Fick man tag i den mannen, hörde man honom? Hade varit intressant och höra av vilken anledning han satt där
Min avancerade teori (obs TEORI) är att han på parkbänken två timmar efter mordet är "anstiftaren" till överfallet på M. Till grund att konfrontera M låg någon form av missnöje med datoraffären som familjen A hade i stan. T ex att "anstiftaren" lämnat en dator för service och på den datorn fanns hans uppsatsarbete vid universitet, men när han fick tillbaka datorn var den omformaterad och allt på hårddisken raderat inklusive en 10-poängs uppsats han snart skulle lägga fram efter en halv termins arbete. Puh att skriva om allt i en större uppsats, det gör man inte i en handvändning om man saknar back-up på annat datorminne som så ofta är fallet.

GM gick långt överstyr när han konfronterade M och mördade M samt också vittnet A-L. Gm försvann från platsen och spåren upphör vid ICA på Djurgårdsgatan.

Anstiftaren som sågs sitta chockad på parkbänken två timmar senare kan förstås inte gärna ange sig själv till polisen.

Som jf säger fokusera på honom på parkbänken! Gm gjorde "hantverket" eller grovgörat som det heter.

Av vittnesuppgifter att döma från Åsgatan alldeles strax innan morden denna morgon kan det ha funnits två (2) by-standers. En av dessa kan i så fall vara bror till jf och den från vilken hon fått sin vetskap om brottet.

Edit: uppgifter finns att de som arbetade i datoraffären var helt utan datorkunskaper och att M lekte med kundernas datorer. Troligast är väl att M lekt med datorn som hängt sig och att personal utan datorkunskaper formaterat om datorn utan att veta vad de gör i ett försök att få igång den.
Senast redigerad av MossTrums 2019-02-19 kl. 18:36.
Citera
2019-02-19, 18:47
Medlem
Alternativ igen då:
1. Jf vet vem GM är -> Jf kommer fortsätta skriva här men inte ge någon information som leder någonstans.
2. Jf vem inte vem GM är men tycker det är kul att hålla på och skoja med folk i tråden -> Denna fars kommer fortsätta tills Jf eventuellt tröttnar.
3. Jf kommer till slut, efter mer än 14 år att ge så mycket information att trådens hjältar kan ge polisen GM och snabbast håvar in 1500k.
4. Jf ger GM till polisen och håvar själv in 1500k.

Jag vet vad jag tror. Har förvisso viss förståelse för att folk spelar med i Jf-spelet, man får en smak av sanningen, om det sedan är fake eller inte spelar inte så stor roll, huvudsaken är fixen. Kanske en skön känsla av hopp i ett kört fall, även om man vet att det är på låtsas.
Citera
2019-02-19, 19:46
Medlem
Citat:
Min avancerade teori (obs TEORI) är att han på parkbänken två timmar efter mordet är "anstiftaren" till överfallet på M. Till grund att konfrontera M låg någon form av missnöje med datoraffären som familjen A hade i stan. T ex att "anstiftaren" lämnat en dator för service och på den datorn fanns hans uppsatsarbete vid universitet, men när han fick tillbaka datorn var den omformaterad och allt på hårddisken raderat inklusive en 10-poängs uppsats han snart skulle lägga fram efter en halv termins arbete. Puh att skriva om allt i en större uppsats, det gör man inte i en handvändning om man saknar back-up på annat datorminne som så ofta är fallet.

GM gick långt överstyr när han konfronterade M och mördade M samt också vittnet A-L. Gm försvann från platsen och spåren upphör vid ICA på Djurgårdsgatan.

Anstiftaren som sågs sitta chockad på parkbänken två timmar senare kan förstås inte gärna ange sig själv till polisen.

Som jf säger fokusera på honom på parkbänken! Gm gjorde "hantverket" eller grovgörat som det heter.

Av vittnesuppgifter att döma från Åsgatan alldeles strax innan morden denna morgon kan det ha funnits två (2) by-standers. En av dessa kan i så fall vara bror till jf och den från vilken hon fått sin vetskap om brottet.

Edit: uppgifter finns att de som arbetade i datoraffären var helt utan datorkunskaper och att M lekte med kundernas datorer. Troligast är väl att M lekt med datorn som hängt sig och att personal utan datorkunskaper formaterat om datorn utan att veta vad de gör i ett försök att få igång den.

Vart finns dessa uppgifter?

Angående din teori så låter det som en mycket sannolik sådan, jag tänkte också från början att det handlade om nåt skumt med familjen/deras datoraffär.

Men för att förstå ditt scenario tänker jag framför mig såfall:

JF och "Anstiftaren" har GM tillfälligt på besök, en gammal familjebekant som beter sig mycket udda vid tiden, man kanske inte vet ens att han har en psykos. Anstiftaren berättar om den historian om skolarbetet, kryddar på det och JF sitter med och hör allt ihop. De kanske går så långt att de säger att det ska ut och skrämma ungen som hämnd. Rättare sagt Anstiftaren lurar GM att göra det(?)

Det urartar då, Anstiftaren och JF skulle aldrig kunna ange GM för att dem ligger bakom det hela egentligen. Själva GM vet inte ens om att det har hänt.
Citera
2019-02-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Alternativ igen då:
1. Jf vet vem GM är -> Jf kommer fortsätta skriva här men inte ge någon information som leder någonstans.
2. Jf vem inte vem GM är men tycker det är kul att hålla på och skoja med folk i tråden -> Denna fars kommer fortsätta tills Jf eventuellt tröttnar.
3. Jf kommer till slut, efter mer än 14 år att ge så mycket information att trådens hjältar kan ge polisen GM och snabbast håvar in 1500k.
4. Jf ger GM till polisen och håvar själv in 1500k.

Jag vet vad jag tror. Har förvisso viss förståelse för att folk spelar med i Jf-spelet, man får en smak av sanningen, om det sedan är fake eller inte spelar inte så stor roll, huvudsaken är fixen. Kanske en skön känsla av hopp i ett kört fall, även om man vet att det är på låtsas.

Vad tror du?

Det är helt otroligt att gm är okänd.
Citera
2019-02-19, 20:25
Medlem
Citat:

Varifrån kommer uppgifterna att det fanns tre vittnen som såg överfallet? Jag ifrågasätter det inte men skulle vilja läsa källa för att se om de preciserar. Det ena borde vara A-L, det andra "balkongvittnet" som ska vara en kvinna som såg överfallet på A-L från sin balkong och det tredje vittnet kan vara den person som det skrivs om i tråden i följande inlägg:
Citat:
Då jag bor i staden och är bekant med en som till och med såg det hela hända (han trodde dock att det var någon form av gräl bara, och att pojken på marken var någon slags soppåse..) är jag oerhört angelägen att detta mord klaras upp..

Dock oklart om den tredje personen kontaktat polis? Link04 frågade men fick inget svar i tråden, vad jag sett.

Jag skulle vilja få det klarlagt att alla tre vittnen som såg överfallet har sagt att gm bar en svart jacka. Varför har polisen haft så svårt att bestämma signalementet isf? Det är en höftlång svart jacka eller knälång kamelfärgad/beige jacka. Det tog ett år för polisen att enbart rikta in sig på personen i den svarta jackan, och det efter att balkongvittnet hypnotiserats.

Citat:
Vart finns dessa uppgifter?

Angående din teori så låter det som en mycket sannolik sådan, jag tänkte också från början att det handlade om nåt skumt med familjen/deras datoraffär.

Men för att förstå ditt scenario tänker jag framför mig såfall:

JF och "Anstiftaren" har GM tillfälligt på besök, en gammal familjebekant som beter sig mycket udda vid tiden, man kanske inte vet ens att han har en psykos. Anstiftaren berättar om den historian om skolarbetet, kryddar på det och JF sitter med och hör allt ihop. De kanske går så långt att de säger att det ska ut och skrämma ungen som hämnd. Rättare sagt Anstiftaren lurar GM att göra det(?)

Det urartar då, Anstiftaren och JF skulle aldrig kunna ange GM för att dem ligger bakom det hela egentligen. Själva GM vet inte ens om att det har hänt.

En av användarna som kommit med informationen om att Mohammed spelat med kunders datorer/att det sålts knark under disk har även varit inne på att gm ska ha varit skyldig anstiftaren pengar och att mordet var ett sätt för honom att bli kvitt den skulden. Vet inte om den informationen är "spekuleringsbar". Och antagligen bara en gissning, men det skulle kunna vara rimligt. Efter överfallet i butiken, där en missnöjd kund som fått sin hårddisk raderad gav sig på Hassan, så beväpnade Hassan sig och det blev svårare att komma åt honom. Lättaste sättet att komma åt honom blev då att ge sig på hans son, även om det är långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in