2019-02-19, 17:51
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Exempel på hur enkelt det är att logga "fel" datum?

Enligt SD så har han tagit ledigt idag 19/2 för att jaga burkar - bl a med HD och han skriver in loggen vid 14-tiden.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=8fbda000-d3d5-496e-987e-56b558d72cda

HD har skrivit att de var ute och loggade 5/2...
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=3d55156d-ae0e-4acf-8a1f-2e69763fe323

Trots skilsmässan kan man undra om SD kanske rentav har kvar känslor för sin ex-fru? Han verkar åtminstone fortfarande bära med sig det lilla hjärtat som är tillägnat henne.

Citera
2019-02-19, 18:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Tack. Åklagaren ansökte inte förrän den 29/5
om offentlig försvarare till SD.

Han förhördes och anhölls alltså den 15/5 utan försvarsadvokat närvarande.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, nu tänkte jag fel. Vid första tillfället blev han bara förhörd och anhållen.
Jag menade vid detta första tillfälle den 15 maj då han släpptes efter några timmar.

Du kan har rätt, men själv tycker jag att det verkar konstigt om han inte blev erbjuden en advokat i det läget. Men läser man lagen ser det nästan ut som att man själv behöver begära det. Jag förmodar att man blir tillfrågad åtminstone?

"3 a § Är den misstänkte anhållen eller häktad skall offentlig försvarare förordnas för honom, om han begär det. Offentlig försvarare skall också på begäran förordnas för den som är misstänkt för ett brott, för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader."

https://ferenda.lagen.nu/1942:740#K21

Lte mer att läsa om rätten till försvarare:

Jag undrar om inte målnumret tilldelades den 22/5?

Från Tingsrättens"dagbok" som CarlJanne fixade:

"Inkommandedatum: 2018-05-22 "

Det är det första datum vi kan se i den.
Då går det ut en framställan om målsägarbiträden till de målsägande.

Dvs att om SD borde ha blivit erbjuden en försvarare vid förstatillfället då han anhölls den 15/5, eftersom man har rätt till det. Om han sedan avsade sig den rätten, det vet vi inget om, så vitt jag minns.

Vid det tillfället kanske inte fallet fått ett målnummer ännu?
Senast redigerad av notknapparen 2019-02-19 kl. 18:18.
Citera
2019-02-19, 18:30
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
EAZ ska vara tjänstledig av någon anledning, därav byte till Janette Stjernström-Glimstedt.

Annars har inget hänt i målet som noterats av Tingsrätten, senaste uppdateringen från åklagare Hiding kom den 22/1-2019.

I så fall har familjen W*sström numera samma målsägandebiträde som LW hade i samband med misshandelsanmälan.

Citat:
En vecka senare får polisen på nytt ett samtal från Lena Wesström. Hon har nu bestämt sig för att fortsätta medverka i utredningen, men vill byta till ett kvinnligt målsägandebiträde.

Senare får advokat Janette Stjernström från Örebro uppdraget som målsägandebiträde av tingsrätten. Hon har tidigare sagt att hon minns ärendet väl, men vill inte göra några uttalanden.

https://theworldnews.net/se-news/lena-wesstroms-oro-infor-misshandelsanmalan
Citera
2019-02-19, 18:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, i den mån SD skulle behöva någon upprättelse så har han ju fått det nu. Det har ingenting att göra med huruvida någon annan person lagförs eller ej. Jag tycker att Reimer klargjorde det aktuella läget bra här:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Jag tror inte att åklagaren tänker som du, som i första hand tycks agera utifrån någon slags paradoxal omtanke om SD och hans familj. Om hon avskriver SD från utredningen så beror det väl just på att hon anser att det inte längre finns några skäl att misstänka honom.

För övrigt skall man nog vara försiktig med att lyssna för mycket på vad den här åklagaren säger. Den uppfattning jag har fått efter att ha följt det här spektaklet är att hon är oerfaren.

Hon har haft hand om många utredningar, även våldsbrott. Jag skulle inte kalla henne generellt oerfaren av den anledningen. Däremot är jag osäker på om hon varit åklagare för ett mordfall förut. Någon som vet?
Citera
2019-02-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det måste det vara. Visste inte om att det fanns en skälig misstänkt där just nu. Det fanns åtminstone en i början som senare blev avskriven och efter ett tag blev en annan misstänkt.
Den förste misstänkte fick sitt liv förstört iaf, trots avskrivningen är det alltid några kvar som tror på ens skuld. Han blev tvungen att flytta och är numera död efter cancer. Hans barn är jättebesvikna och ledsna på både polisen och på allmänheten.

Nu får SD sitt liv förstört, nu hoppas jag att han är skyldig. Annars har en oskyldig och hans familj förstörts helt oförtjänt och för ingenting.

Kan ju plocka fram älgen igen.

Mannen va tvungen å flytta eftersom grannar å folk i närheten fortsatte å
misstänka honom.
Å varför gjorde dom det, jo ÅK och polis va övertygade om hans skuld.
Han blev häktad en vecka samt skäligen misstänkt för mord i fem månader,
självklart va han skyldig.
Låter ganska bekant på något sätt, hm undrar just var ifrån jag känner igen det här.

(FB) Agneta Westlund hittad mördad vid sjö utanför Västervik. Älg visade sig "skyldig"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21vWGy/ville-inte-ge-ingemar-falska-forhoppningar

Mikael Stengård

Citat:
NYHETERtis 01 dec 2009

Polisen försvarade misstänkt mordutredning

Ingemar Westlund var felaktigt misstänkt för att ha mördat sin fru Agneta.

Först efter 13 månader kom förundersökningen fram till att Agneta dödats av en älg.

Men i dag försvarade polisen utredningen på en presskonferens.

– Vi ville inte ge Ingemar falska förhoppningar, säger polisens förundersökningsledare Cecilia Brick.
Citera
2019-02-19, 18:41
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Dvs att om SD borde ha blivit erbjuden en försvarare vid förstatillfället då han anhölls den 15/5, eftersom man har rätt till det. Om han sedan avsade sig den rätten, det vet vi inget om, så vitt jag minns.

Målnummer upprättas när förundersökning inleds.
Citera
2019-02-19, 18:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Målnummer upprättas när förundersökning inleds.

Ok, tack.
Funderar då om det var ett annat målnummer då rubriceringen var och förundersökningen då gällde människorov?
Citera
2019-02-19, 18:54
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hon har haft hand om många utredningar, även våldsbrott. Jag skulle inte kalla henne generellt oerfaren av den anledningen. Däremot är jag osäker på om hon varit åklagare för ett mordfall förut. Någon som vet?

Hon var åklagare för dödsskjutningen i Vivalla 2015.
Citera
2019-02-19, 19:03
Medlem
Citat:

Nej, varför skulle fallet fått ett ärendenummer hos tingsrätten när de vid den tidpunkten (15/5) rimligen inte hade en aning om fallet? Folket på tingsrätten hade visserligen kanske läst Metro ang en försvunnen kvinna, mer mer än så var det ju inte frågan om. Då.

Beslutet att anhålla nån fattas ju av åkl och utan att behöva fråga tingsrätten om vad de tycker.
Tingsrätterna är redan hårt ansträngda, vilket medför vissa olägenhetet, så inte skall de belastas i onödan.
Väl?

Edit: Ser att mitt inlägg inte tillförde nåt i sak. Andra hann före.
Citera
2019-02-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kan ju plocka fram älgen igen.

Mannen va tvungen å flytta eftersom grannar å folk i närheten fortsatte å
misstänka honom.
Å varför gjorde dom det, jo ÅK och polis va övertygade om hans skuld.
Han blev häktad en vecka samt skäligen misstänkt för mord i fem månader,
självklart va han skyldig.
Låter ganska bekant på något sätt, hm undrar just var ifrån jag känner igen det här.

(FB) Agneta Westlund hittad mördad vid sjö utanför Västervik. Älg visade sig "skyldig"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21vWGy/ville-inte-ge-ingemar-falska-forhoppningar

Mikael Stengård

Den mannen, hade han någon bakgrundshistorik med dålig behandling av frun?
Citera
2019-02-19, 19:32
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Trots skilsmässan kan man undra om SD kanske rentav har kvar känslor för sin ex-fru? Han verkar åtminstone fortfarande bära med sig det lilla hjärtat som är tillägnat henne.

Hjärtat fick inte hänga med på Nordsjö-loggningen...
Citera
2019-02-19, 19:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Men det måste väl vara väldigt mycket värre för SDs familj om han är den skyldige?
Personligen hoppas jag på att han är oskyldig, mest för barnens skull.

Om han är skyldig, då bör han få sitt straff.
Barnen som är helt oskyldiga får betala ett högt pris. Det är det allra värsta. Familjen får dra ett tungt lass oavsett.

Om någon annan fälls för brottet, då får han sin upprättelse.

Man kan ju inte låta någon avskrivas för misstankar om det fortfarande finns skäl för misstankarna, bara för att risken är att han får sitt liv förstört?

Det är alltid svårare att ta in att en person är skyldig till ett sådant här brott om den misstänkte kommer från ordnade förhållanden. Men det blir tydligare om den misstänkte kommer från en kriminell bakgrund.

Det är trots allt ett mord som har begåtts, och man måste alltid ha i åtanke att det inte bara är för att mördaren ska få sitt straff och de anhöriga ett svar, utan det kan alltid finnas en risk att den personen utför nya brott.

Är han oskyldig och ingen fälls, då är det förskräckligt.

Jo man kan hoppas att han är skyldig annars kommer 2 liv förstöras. SD:s är i princip redan förstört, sedan blir det kaos för den riktige mördaren och hans familj. I det sistnämnda fallet välförtjänt visserligen men då kommer man att tänka på att två familjer har blivit förstörd när det kunde varit bara en.
Om vissa i allmänheten kunde veta att bete sig och inte döma människor innan de blir åtalade skulle inga oskyldiga människors liv behöva förstöras i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in