2019-02-19, 14:31
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, jag gjorde som du troligen har gjort, mailade TR för att få de senaste händelserna i målet.

Fallet dog ju redan den 8/6-2018 när Hiding inte lyckades med att få MGM häktad på sannolika skäl.

Nu är det ett kallt fall och en uppklarning finns inte på kartan tyvärr.

Nej. Det är inte ett kallt fall. Förundersökningen pågår fortfarande. Så här skrev Örebro Tingsrätt när jag frågade idag hur det ligger till:

Citat:
Hej,

Målet är inte nedlagt, förundersökning pågår alltjämt.

Med vänlig hälsning
Angelica Selling
Domstolshandläggare, Avdelning 2, Örebro tingsrätt
019-166345 • angelica.selling@dom.se • Postadress: Box 383, 701 47 Örebro • Besöksadress: Järnvägsgatan 1A • Fax: 019-26 28 06 • www.domstol.se
Citera
2019-02-19, 14:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nej. Det är inte ett kallt fall. Förundersökningen pågår fortfarande. Så här skrev Örebro Tingsrätt när jag frågade idag hur det ligger till:

Det gör det i fallet med den försvunna Helena Andersson också, pågår en förundersökning med en "skäligen misstänkt" i huvudrollen, tror du att det fallet är på väg mot en lösning?

Det här fallet är iskallt, trist att behöva skriva det men det är sanningen.
Citera
2019-02-19, 14:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det gör det i fallet med den försvunna Helena Andersson också, pågår en förundersökning med en "skäligen misstänkt" i huvudrollen, tror du att det fallet är på väg mot en lösning?

Ja, mordfall läggs väl officiellt aldrig ner, i synnerhet numera när preskriptionstiden är borttagen.
Kalla fall blir de likväl efter ett tag utan framsteg.
Citera
2019-02-19, 14:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Kanske ointressant i sammanhanget, men noterade att personen i citatet har samma efternamn som en av "järngängets" medlemmar. Men det är förmodligen snarare en slump än ett eventuellt släktskap?
Citera
2019-02-19, 15:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Vet för lite om det fallet för att uttala mig om ifall det är på väg att lösas eller ej. Men det är väl Polisens kalla fall-grupp som tagit över där? Så är det inte i denna utredning. Hur vet du att detta fall är iskallt?
Citera
2019-02-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det måste det vara. Visste inte om att det fanns en skälig misstänkt där just nu. Det fanns åtminstone en i början som senare blev avskriven och efter ett tag blev en annan misstänkt.
Den förste misstänkte fick sitt liv förstört iaf, trots avskrivningen är det alltid några kvar som tror på ens skuld. Han blev tvungen att flytta och är numera död efter cancer. Hans barn är jättebesvikna och ledsna på både polisen och på allmänheten.

Nu får SD sitt liv förstört, nu hoppas jag att han är skyldig. Annars har en oskyldig och hans familj förstörts helt oförtjänt och för ingenting.
Vilken är "allmänheten"?
Den på Flashback?

Edit: När det gäller SD, så skriver du avslutningsvis "...för ingenting".
Där har du väl ändå fel?

Denna tråd har väl kunnat nästan bevisa att han fuskat med geoburkar, för att inte tala om de för mig nya brottsrubriceringarna 'knoggnuggning' resp 'örhängesböjning'?
Så lite nytta har ju tråden gjort.
Väl?

Edit 2: Det räcker inte att som du skriver, " hoppas jag att han är skyldig", för det skall i så fall till en rättslig prövning och därtill en fällande dom.
I en rättsstat, alltså.
Senast redigerad av Carinah78 2019-02-19 kl. 15:45.
Citera
2019-02-19, 15:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det måste det vara. Visste inte om att det fanns en skälig misstänkt där just nu. Det fanns åtminstone en i början som senare blev avskriven och efter ett tag blev en annan misstänkt.
Den förste misstänkte fick sitt liv förstört iaf, trots avskrivningen är det alltid några kvar som tror på ens skuld. Han blev tvungen att flytta och är numera död efter cancer. Hans barn är jättebesvikna och ledsna på både polisen och på allmänheten.

Nu får SD sitt liv förstört, nu hoppas jag att han är skyldig. Annars har en oskyldig och hans familj förstörts helt oförtjänt och för ingenting.

Men det måste väl vara väldigt mycket värre för SDs familj om han är den skyldige?
Personligen hoppas jag på att han är oskyldig, mest för barnens skull.

Om han är skyldig, då bör han få sitt straff.
Barnen som är helt oskyldiga får betala ett högt pris. Det är det allra värsta. Familjen får dra ett tungt lass oavsett.

Om någon annan fälls för brottet, då får han sin upprättelse.

Man kan ju inte låta någon avskrivas för misstankar om det fortfarande finns skäl för misstankarna, bara för att risken är att han får sitt liv förstört?

Det är alltid svårare att ta in att en person är skyldig till ett sådant här brott om den misstänkte kommer från ordnade förhållanden. Men det blir tydligare om den misstänkte kommer från en kriminell bakgrund.

Det är trots allt ett mord som har begåtts, och man måste alltid ha i åtanke att det inte bara är för att mördaren ska få sitt straff och de anhöriga ett svar, utan det kan alltid finnas en risk att den personen utför nya brott.

Är han oskyldig och ingen fälls, då är det förskräckligt.
Citera
2019-02-19, 16:09
Medlem
Honan6s avatar
Exempel på hur enkelt det är att logga "fel" datum?

Enligt SD så har han tagit ledigt idag 19/2 för att jaga burkar - bl a med HD och han skriver in loggen vid 14-tiden.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=8fbda000-d3d5-496e-987e-56b558d72cda

HD har skrivit att de var ute och loggade 5/2...
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=3d55156d-ae0e-4acf-8a1f-2e69763fe323
Citera
2019-02-19, 16:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Exempel på hur enkelt det är att logga "fel" datum?

Enligt SD så har han tagit ledigt idag 19/2 för att jaga burkar - bl a med HD och han skriver in loggen vid 14-tiden.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=8fbda000-d3d5-496e-987e-56b558d72cda

HD har skrivit att de var ute och loggade 5/2...
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=3d55156d-ae0e-4acf-8a1f-2e69763fe323

Det kanske handlar mer om vilka dagar de har formellt tagit ledigt från jobbet...?
Citera
2019-02-19, 16:32
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kanske handlar mer om vilka dagar de har formellt tagit ledigt från jobbet...?

SD verkar kunna ta ledigt lite som han önskar, men HD är ju "bunden" till sitt schema precis som då när LW blev mördad. Bytte hon pass på måndagen 14/5 och blev akut "sjuk" den 15:e och/eller hade hon inplanerad semester med SD?
Utredarna har ju svaren, men det vore intressant för tråden att få veta hur det ligger till.
Citera
2019-02-19, 16:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det måste väl vara väldigt mycket värre för SDs familj om han är den skyldige?
Personligen hoppas jag på att han är oskyldig, mest för barnens skull.

Om han är skyldig, då bör han få sitt straff.
Barnen som är helt oskyldiga får betala ett högt pris. Det är det allra värsta. Familjen får dra ett tungt lass oavsett.

Om någon annan fälls för brottet, då får han sin upprättelse.
Nja, i den mån SD skulle behöva någon upprättelse så har han ju fått det nu. Det har ingenting att göra med huruvida någon annan person lagförs eller ej. Jag tycker att Reimer klargjorde det aktuella läget bra här:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man kan ju inte låta någon avskrivas för misstankar om det fortfarande finns skäl för misstankarna, bara för att risken är att han får sitt liv förstört?
Jag tror inte att åklagaren tänker som du, som i första hand tycks agera utifrån någon slags paradoxal omtanke om SD och hans familj. Om hon avskriver SD från utredningen så beror det väl just på att hon anser att det inte längre finns några skäl att misstänka honom.

För övrigt skall man nog vara försiktig med att lyssna för mycket på vad den här åklagaren säger. Den uppfattning jag har fått efter att ha följt det här spektaklet är att hon är oerfaren.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-19 kl. 17:07.
Citera
2019-02-19, 17:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD verkar kunna ta ledigt lite som han önskar, men HD är ju "bunden" till sitt schema precis som då när LW blev mördad. Bytte hon pass på måndagen 14/5 och blev akut "sjuk" den 15:e och/eller hade hon inplanerad semester med SD?
Utredarna har ju svaren, men det vore intressant för tråden att få veta hur det ligger till.

Somliga (SD) har kanske månadslön men inte fulltecknat schema och oregelbundna åtaganden eller tillgänglighetskrav på sig — och kallar det för att ta ledigt. HD har troligen mer fasta tider att närvara på, men har kanske lediga dagar i veckorna ibland.

Ja, somligt får man inte reda på.

Dock så tycker jag att det vid det här laget inte borde finnas så mycket rimliga tvivel kvar snart... Det finns inte så många ”vem som helst” som kan komma på tal. (Bäst vore ju om han erkände och förklarade varför....)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in