2019-02-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Tack. Åklagaren ansökte inte förrän den 29/5
om offentlig försvarare till SD.

Han förhördes och anhölls alltså den 15/5 utan försvarsadvokat närvarande.

Advokat tilldelas när det går till häktningsförhandling om jag inte mins alldeles galet.
Citera
2019-02-19, 12:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Advokat tilldelas när det går till häktningsförhandling om jag inte mins alldeles galet.

Ja men det fanns ju diskussioner om det i tråden huruvida han hade advokat närvarande den 15/5 så det var därför jag passade på att påpek att så inte var fallet, när du så snällt gav oss bevis på saken
Citera
2019-02-19, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, jag gjorde som du troligen har gjort, mailade TR för att få de senaste händelserna i målet.

Fallet dog ju redan den 8/6-2018 när Hiding inte lyckades med att få MGM häktad på sannolika skäl.

Nu är det ett kallt fall och en uppklarning finns inte på kartan tyvärr.

Kanske bara är något jävla teknikfel.

En förhoppning som är tunn, det ska medges är att dom har låst sig så hårt på
SD att dom missat lösningen och att den finns i utredningen, den
förhoppningen blev ännu tunnare när det kom på pränt.

Omtag å nya ögon har jag tjatat om, tror det är enda chansen.
Citera
2019-02-19, 12:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad menar Du med "kallt fall"... om det är så borde inte SD vara friskriven då?

Hiding har hållit på nu i mer än nio månader med att försöka få till några som helst bevis för att den MGM som hon har som misstänkt är skyldig till mordet på LW, det har inte gått bra alls och sannolikhaten för att hon ska lyckas är under noll tyvärr.

Fallet är iskallt med den inriktning som finns idag, du kan jämföra med Therese Karlsson-fallet t.ex, där hade åklagaren sannolika skäl men har nu fått vika ner sig och har den MGM endast på skäligen misstänkt, tror du att det fallet kommer att få en lösning med att den MGM fälls?

Hiding har nått vägs ände med sin MGM, jag tror precis som CarlJanne75 att det behövs ett omtag för att få ordning på ärendet.

MGM i det här fallet har fått hela sitt liv synat i sömmarna och det har inte ens räckt till "sannolika skäl"
Citera
2019-02-19, 12:22
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Kanske bara är något jävla teknikfel.

En förhoppning som är tunn, det ska medges är att dom har låst sig så hårt på
SD att dom missat lösningen och att den finns i utredningen, den
förhoppningen blev ännu tunnare när det kom på pränt.

Omtag å nya ögon har jag tjatat om, tror det är enda chansen.

De borde genomföra nya förhör med samtliga personer som hördes de första två dygnen. Även om dessa kanske inte minns exakt alla detaljer längre, så är det värdefullt att kunna jämföra versionerna samt se om det eventuellt framkommer avvikande (eller motsägelsefulla) uttalanden som kan vara viktiga.
Citera
2019-02-19, 12:37
Medlem
Handlrs avatar
Med tanke på omständigheterna kanske Förvaltningslagen är relevant.
Säkerhetspolisen är vän med en viss person också ?

Citera
2019-02-19, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
De borde genomföra nya förhör med samtliga personer som hördes de första två dygnen. Även om dessa kanske inte minns exakt alla detaljer längre, så är det värdefullt att kunna jämföra versionerna samt se om det eventuellt framkommer avvikande (eller motsägelsefulla) uttalanden som kan vara viktiga.

Absolut, samt kolla att alla frågor som borde ha ställts verkligen ställdels.
Citera
2019-02-19, 13:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Hiding har hållit på nu i mer än nio månader med att försöka få till några som helst bevis för att den MGM som hon har som misstänkt är skyldig till mordet på LW, det har inte gått bra alls och sannolikhaten för att hon ska lyckas är under noll tyvärr.

Fallet är iskallt med den inriktning som finns idag, du kan jämföra med Therese Karlsson-fallet t.ex, där hade åklagaren sannolika skäl men har nu fått vika ner sig och har den MGM endast på skäligen misstänkt, tror du att det fallet kommer att få en lösning med att den MGM fälls?

Hiding har nått vägs ände med sin MGM, jag tror precis som CarlJanne75 att det behövs ett omtag för att få ordning på ärendet.

MGM i det här fallet har fått hela sitt liv synat i sömmarna och det har inte ens räckt till "sannolika skäl"

På tal om att skälig misstanke sällan går till åtal, jag kom nu att tänka på ett mordfall från Skåne som är över 20 år gammalt. Helena tror jag hon hette när hon försvann efter en hotellmiddag/fest. Där fanns också en eller ett par skäligen misstänkta under åratal men blev sedan friskrivna ingen av dem har åtalats.

Sannolikheten för att det blir samma med skäligen misstänkta i Lena-fallet är hög. Det är ett alldeles för stort hopp mellan skälig misstanke och åtal. Det behövs i princip mycket lite för en s.k. utredningshäktning och skälig misstanke idag. Det är ju för att polisen ska få rätt att göra span, avlyssning och dylikt tydligen enligt två lektorer inom juridik och kriminologi som jag pratat med.
Citera
2019-02-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tack för att du, kanske omedvetet/oavsiktligt, ger mig stöd i det där jag häromdagen ville/krävde, nämligen att ALLA stenar skall vändas och att ALLA personer som på ett eller annat vis har varit nära eller tangerat detta mordärende skall nagelfaras! Grundligt!

Naturligtvis skall man inte stanna vid de första två dygnens folk; LW hittades ju inte förrän Dag 4, sett till försvinnandet.

Håller med 'Reimer' i att sannolikheten för att detta fall skall gå till rättslig prövning och lösas är nära, eller rentav under (=intressant) Noll.
Men för att folks tro på statens vilja och förmåga att bedriva förutsättningslösa och objektiva utredningar, måste ett omtag göras, om inte annat för att försöka upprätthålla samhällskontraktet.
Tycker jag.
Citera
2019-02-19, 14:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
På tal om att skälig misstanke sällan går till åtal, jag kom nu att tänka på ett mordfall från Skåne som är över 20 år gammalt. Helena tror jag hon hette när hon försvann efter en hotellmiddag/fest. Där fanns också en eller ett par skäligen misstänkta under åratal men blev sedan friskrivna ingen av dem har åtalats.

Sannolikheten för att det blir samma med skäligen misstänkta i Lena-fallet är hög. Det är ett alldeles för stort hopp mellan skälig misstanke och åtal. Det behövs i princip mycket lite för en s.k. utredningshäktning och skälig misstanke idag. Det är ju för att polisen ska få rätt att göra span, avlyssning och dylikt tydligen enligt två lektorer inom juridik och kriminologi som jag pratat med.

Antar att du menar det här fallet?

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Helena Andersson från Mariestad som försvann 1992 och aldrig har hittats, det finns mycket riktigt en "skäligen misstänkt" i det fallet hur nu åklagaren fått ihop den misstanken vet väl ingen men i svensk rätt behövs det i princip inget för att du ska vara "skäligen misstänkt" så min gissning är att den misstänkte har haft någon slags relation till den försvunna Helena.

I det här fallet så är det ju så illa att misstankarna mot MGM har ju prövats i domstol och där befann de sig så pass svaga att det endast räckte till "skälig misstanke" vilket i princip är ingenting.

Där står vi nu.
Citera
2019-02-19, 14:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Advokat blir du tilldelad (om du inte avsäger dig det) när du får gärningsbeskrivning och vilket brott du misstänks för, i samband med förhör.
Citera
2019-02-19, 14:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Antar att du menar det här fallet?

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Helena Andersson från Mariestad som försvann 1992 och aldrig har hittats, det finns mycket riktigt en "skäligen misstänkt" i det fallet hur nu åklagaren fått ihop den misstanken vet väl ingen men i svensk rätt behövs det i princip inget för att du ska vara "skäligen misstänkt" så min gissning är att den misstänkte har haft någon slags relation till den försvunna Helena.

I det här fallet så är det ju så illa att misstankarna mot MGM har ju prövats i domstol och där befann de sig så pass svaga att det endast räckte till "skälig misstanke" vilket i princip är ingenting.

Där står vi nu.

Ja det måste det vara. Visste inte om att det fanns en skälig misstänkt där just nu. Det fanns åtminstone en i början som senare blev avskriven och efter ett tag blev en annan misstänkt.
Den förste misstänkte fick sitt liv förstört iaf, trots avskrivningen är det alltid några kvar som tror på ens skuld. Han blev tvungen att flytta och är numera död efter cancer. Hans barn är jättebesvikna och ledsna på både polisen och på allmänheten.

Nu får SD sitt liv förstört, nu hoppas jag att han är skyldig. Annars har en oskyldig och hans familj förstörts helt oförtjänt och för ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in