Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Anmälningar mot polisen/poliser:
2016 - 6151st
2017 - ca 8700st ( viss del #nödvärn/#metoo-relaterat)
2018 - 9XXX (ej färdigräknat)
Jag menar att det ej finns stringens. Andelen svenssons som anmäler må vara högre, men det är inga astronomiska skillnader. Eller förresten, du och jag kanske bara har en definitionsskillnad på vad en kriminell är?
Det finns ingen klar statistik, men i ett ökande antal ggr beslutar åklagare att ej inleda fu, vilket resulterat i att åtalsprocenten krympt då det räknas mot det ökade antalet anmälningar.
Vi kanske får vänta på sådan statistik en smula, men jag tror en övergripande syn på läget kommer under detta år pga siffrorna just nu är på väg mer o mer isär.
Sen, vad det beror på?
Största delen är ju interna grejer, dataslagningar, "slarvfel" och sådant.
Ingen rök utan eld, absolut som så i vissa läget. Som sagt - polisen har tuffat till sig en aning på gott & ont. Därför utgör nog en hel del anmälningar sånt som betecknas våldsbrott i anmälan.
Samhällsförskjutningar?
Ja, det tror jag iaf. Folk har mer tappat respekten för polisen, och läget i förorterna blir totalt sett bara värre, vilket även påverkar resten av samhällets syn på polisen.
Omorganisationen 2015 och idoga krisrubriker om klen polis i samhället påverkar också.
Snutfitta är som att säga blomma idag.
Ja,,
Iaf - denna händelse med Eric är rejält utredd vill jag lova. Det har fått ta sin tid, och det har varit bredd & djup hela vägen, och vi får snart se.
Rätten skall få tydligt material att fatta beslut på, som i alla ärenden poliser går till åtal på.
Ja, om det är korrekta siffror så har det stigit en aning sedan starten (låg väl på 4.5k vid starten och 2014 på lite drygt 5k om jag minns rätt).
Åtalsprocenten har alltid varit extremt låg (även vid starten för enheten), så svaret lär inte ligga där (att det skulle bero på ökande antal anmälningar).
Jag ville väl snarare påvisa att det är lika lite stringent att påstå att det är 50/50 som att säga att det är en majoritet svenssons som anmäler (som jag hävdar).
Jag delar inte din syn på varför enheten vägrar fullfölja sitt uppdrag i så pass stor utsträckning (ja, vägran är det frågan om, vilket framgår i en rad JO-beslut med skarp kritik).
Håller dock med om att utredningen kring Erics död, lär antagligen ha bedrivits på en professionell nivå och med ett seriöst intresse (det som nästan aldrig finns i normalfallet).
Hoppas åklagaren vågar gå på vållande och inte bara tjänstefel.