2019-02-19, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goddens
Du menar den sekretess som inte finns för vanliga människor? Hade inte gått 8 månader utan att veta namnet på dom om dom inte varit poliser. Poliser ska skyddas så långt det bara går i Sverige.

Blir väldigt intressant när namnet kommer ut, håller tummarna för ett drev utan dess like som gör personen arbetslös och utan stöd för mordet

Skitsnack, förundersökningssekretess råder.

Att denne sekretess idag kanske tillämpas hårdare har vi ju möjligtvis er och era stollebloggar (corruptio och liknande) att tacka för.

Grattis
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-19 kl. 12:56.
Citera
2019-02-19, 13:00
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
var tror du svt har ffått det ifrån???????????????????

Målsägarbiträde med tveksam agenda.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Lägg ned.
De har bara att följa sina lagar och förordningar inga problem.
Samma som för ex militär när man får öppna eld som ex skyddsvakt mm mm
Har ej påstått att de ej får öppna eld.
Men inte mot någon med funktionshinder med en leksakspistol då har de gått över gränsen och eskalerat situationen

Hindsight bias.
Citera
2019-02-19, 13:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Svårt att se att polisen gjort något fel här, föräldrarna har brustit i tillsynen av killen eftersom han kunde springa runt med en leksakspickadoll klockan 04 på morgonen.

Allt ansvar ligger alltså på föräldrarna. Och vem i helvete har gett killen en "pickadoll" när dom visste att han var benägen att rymma från hemmet?
Citera
2019-02-19, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Om det var två poliser som hade polisexamen, vet ingen.
Den som bara arbetat några månader kan bara ha genomgått, polisassistent utbildning, som väl bara är 6 månaders utbildning.
Två oerfarna poliser var det, och omdöme saknades av dessa två..
Den kvinnliga polisen gjorde en annan bedömning, och varför hon inte kunde stoppa de två skjutglada, undrar man ju.

Polisassistent =färdigutbildad polis med 2 år på skolan +6 mån praktik/aspiranttjänstgöring.
Citera
2019-02-19, 14:31
Medlem
Okej, jag fattar att polisen idag är oroliga då alla busar springer runt med skarpladdat och mer än gärna skjuter skarpt. Men varför måste verkanseld riktas mot vitala delar? Med de kulor polisen använder är personen i siktet mer eller mindre neutraliserad direkt efter en träff. Utbildningsfråga på polishögskolan?
Citera
2019-02-19, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBrock
Okej, jag fattar att polisen idag är oroliga då alla busar springer runt med skarpladdat och mer än gärna skjuter skarpt. Men varför måste verkanseld riktas mot vitala delar? Med de kulor polisen använder är personen i siktet mer eller mindre neutraliserad direkt efter en träff. Utbildningsfråga på polishögskolan?

Därför att du inte får stopp på en person tillräckligt fort annars, i synnerhet inte en med ett skjutvapen.

Nej person är INTE per automatik neutraliserad efter en träff, både hundar och människor har bevisligen fortsatt verka efter både en, två och fler träffar.
Citera
2019-02-19, 15:05
Bannlyst
Citat:
Med droger och adrenalin i kroppen så är det svårt att neutralisera en person med ett skott. Hade det varit så lätt hade man knappt behövt skjutvapen utan nöjt sig med el-pistolen.
Sen lär det väl knappast spela roll, även om det nu gör det...Vart man skulle träffa förövaren. Jag menar, har en polis hamnat i den situation där denna är tvungen att dra vapen och skjuta, så lär det nog inte vara några direkta problem, rent juridiskt att ta död på förövaren också.
Än har vi inte blivit som USA som drar vapen för det minsta lilla i alla fall.
Citera
2019-02-19, 15:09
Medlem
Ratads avatar
Citat:

Tror du polisen får stopp på någon som gör anläggning med en misstänkt AK eller riktar pistolliknande föremål genom att skjuta dem som Lucky Luke?

Det finns en anledning till att det är ett brott att hota andra med vapen eller vapenliknande föremål. Även om personen är kortväxt och har en utvecklingsstörning. Guldsmedsrånarena i Slöddertälje fattade inte att om man lägger an så är det polisens jobb att reagera på hotet mot civila eller de själva.

Om en förälder tycker det är okej att deras son med en medvetandenivå som en femåring får ränna omkring om kvällarna och nätterna och leka krig i parker, bakgårdar och vid trafikerade gator så vet jag var jag lägger majoriteten av skulden.
Citera
2019-02-19, 15:34
Avstängd
konstapels avatar
Snälla ignorera "avrenondska" då hen är ett troll som solkar ner den här tråden med en massa skitinlägg.

OnT så börjar det faktiskt se ut som om poliserna som skjöt Eric kommer att ställas till svars:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/216ROr/polis-misstankt-for-vallande-till-annans-dod

Visserligen är åklagaren skyldig att delge misstanke i en brottsutredning men att rubriceringen inte enbart gälller tjänstefel utan också vållande till annans död för en av poliserna är intressant och vittnar om att åklagaren är något på spåren.
Citera
2019-02-19, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Fup kommer när åtal väcks. Den här utredningen har tagit tid. Lite medvetet lång tid, och det är en luttrad åklagare som lett det hela.
Han hade HQ-härvan, och han drog därigenom på sig ganska unika kunskaper i hur en utredning bör bedrivas.

Unika kunskaper hur en utredning bör bedrivas? Ja möjligtvis unika kunskaper och erfarenheter av det faktum att han inte skulle ha väckt åtal från första början.
Citera
2019-02-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Anmälningar mot polisen/poliser:
2016 - 6151st
2017 - ca 8700st ( viss del #nödvärn/#metoo-relaterat)
2018 - 9XXX (ej färdigräknat)

Jag menar att det ej finns stringens. Andelen svenssons som anmäler må vara högre, men det är inga astronomiska skillnader. Eller förresten, du och jag kanske bara har en definitionsskillnad på vad en kriminell är?
Det finns ingen klar statistik, men i ett ökande antal ggr beslutar åklagare att ej inleda fu, vilket resulterat i att åtalsprocenten krympt då det räknas mot det ökade antalet anmälningar.
Vi kanske får vänta på sådan statistik en smula, men jag tror en övergripande syn på läget kommer under detta år pga siffrorna just nu är på väg mer o mer isär.

Sen, vad det beror på?
Största delen är ju interna grejer, dataslagningar, "slarvfel" och sådant.
Ingen rök utan eld, absolut som så i vissa läget. Som sagt - polisen har tuffat till sig en aning på gott & ont. Därför utgör nog en hel del anmälningar sånt som betecknas våldsbrott i anmälan.
Samhällsförskjutningar?
Ja, det tror jag iaf. Folk har mer tappat respekten för polisen, och läget i förorterna blir totalt sett bara värre, vilket även påverkar resten av samhällets syn på polisen.
Omorganisationen 2015 och idoga krisrubriker om klen polis i samhället påverkar också.
Snutfitta är som att säga blomma idag.

Ja,,
Iaf - denna händelse med Eric är rejält utredd vill jag lova. Det har fått ta sin tid, och det har varit bredd & djup hela vägen, och vi får snart se.
Rätten skall få tydligt material att fatta beslut på, som i alla ärenden poliser går till åtal på.

Ja, om det är korrekta siffror så har det stigit en aning sedan starten (låg väl på 4.5k vid starten och 2014 på lite drygt 5k om jag minns rätt).

Åtalsprocenten har alltid varit extremt låg (även vid starten för enheten), så svaret lär inte ligga där (att det skulle bero på ökande antal anmälningar).

Jag ville väl snarare påvisa att det är lika lite stringent att påstå att det är 50/50 som att säga att det är en majoritet svenssons som anmäler (som jag hävdar).

Jag delar inte din syn på varför enheten vägrar fullfölja sitt uppdrag i så pass stor utsträckning (ja, vägran är det frågan om, vilket framgår i en rad JO-beslut med skarp kritik).

Håller dock med om att utredningen kring Erics död, lär antagligen ha bedrivits på en professionell nivå och med ett seriöst intresse (det som nästan aldrig finns i normalfallet).
Hoppas åklagaren vågar gå på vållande och inte bara tjänstefel.
Citera
2019-02-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Skitsnack, förundersökningssekretess råder.

Att denne sekretess idag kanske tillämpas hårdare har vi ju möjligtvis er och era stollebloggar (corruptio och liknande) att tacka för.

Grattis

Skitsnack som vanligt från din konstant glappande käft.
Det första poliser gör, är att ringa sin favoritjournalist (för en liten peng eller bara för att känna sig viktig) när en kändis (inte känd av polis utan just kändis) grips.
Pressen har då fått reda på att x eller y är sitter, före det att åklagaren ens beslutar om ett anhållande.

Sedan att du har en hangup på corruptio har vi redan begripit.

Känns som du eller någon närstående fått sin nuna visad där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in