Citat:
Ursprungligen postat av
vargenbara
Som sagt, buprenorfin är ALLTID bättre än heroin. Punkt slut.
Denna mening gjorde min dag! Satt på bussen in till BE och skulle få min dagados sub. Är inne på fjärde dagen i programmet och får 6mg suboxone. När jag läste inläggen här så började jag fundera på om jag gjort rätt val att gå med i LARO. Kämpar med beslutet nu, precis som jag gjort innan jag började.. att vara beroende av buprenorfin är verkligen ingen höjdare och det har varit det svåraste beslutet i mitt liv. Den sista utvägen och slutstationen så att säga.
Men när jag läste just den där meningen så kändes det lite som att den sista pusselbiten föll på plats. Efter åratal av heroin och andra tunga opioider, diverse fysiska och psykiska skador, sociala konsekvenser och överdoser svåra att hålla reda på.. så måste jag ge upp och erkänna att jag inte fixar detta på något annat sätt. Buprenorfin är alltid bättre än heroin, punk slut.
För mig handlar det inte enbart om att hålla mig frisk. Det handlar om att skifta fokus från att varje sekund på dygnet ska handla om att jag ska ta, fixa och styra grejer, till att kunna slappna av och fokusera på allt annat. Att gå från att konstant vara livrädd för att jag inte lyckas lösa nästa raket, till att veta att jag kan ta det lugnt då min medicin finns varje dag oavsett omständigheter. Ny kan jag börja lägga min energi på det livet egentligen handlar om. Familj, vänner, arbete, studier, mitt barn och allt annat man bara drömmer om eller längtar till under rus och abstinens.
Jag tar min medicin och det tar en liten liten stund av min vakna tid. Resten av dygnet är nu helt obokat och öppet för förslag.
Hoppas det blir lite mer fart i den här tråden då vi är många i programmet och kan stötta varandra. Ha en fortsatt fin dag allihop