2019-02-13, 23:51
  #517
Medlem
sweetlovelydeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Klart som fan de inte sätter in en livslång (troligtvis) opioid behandling till nån som inte ens försökt sluta utan.
Förlåt men det låter jävligt vekt

Allt behöver och går inte att medicinera bort, ibland kommer man längst med lite ansträngning och disciplin.

Jag provade ALLT många ggr innan jag gav upp och gick med på att gå med i laro.
Det ska verkligen inte va ett förstahandsval enl mig.
Målet måste väl ändå va att bli helt fri från substanser och Quickfix tänket

Håller med helt, LARO ska vara som en sista utväg. Och även om man kommit in som första behandling så kommer man ångra sig djupt om man egentligen kunde klara sig drogfri. Då blir man på riktigt fast, förmodligen för livet.
Citera
2019-02-17, 21:24
  #518
Medlem
Hej!
Jag fick svar på en remis från Laro där de står att man vill testa andra behandlingsinsatser innan man söker till Laro och de rekomenderade ett behandligs hem;/
Nej jag har ju ett heltidsjobb och kör kort och då känns de lite onödigt att åka bort och förlora jobbet och kanske till och med körkortet ?
Nån som har nån ide vad man kan göra?
Har 4 år dokumenterat och är 22 år
Citera
2019-02-19, 11:40
  #519
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lesh123
Hej!
Jag fick svar på en remis från Laro där de står att man vill testa andra behandlingsinsatser innan man söker till Laro och de rekomenderade ett behandligs hem;/
Nej jag har ju ett heltidsjobb och kör kort och då känns de lite onödigt att åka bort och förlora jobbet och kanske till och med körkortet ?
Nån som har nån ide vad man kan göra?
Har 4 år dokumenterat och är 22 år

Tja. Vill bara börja med att jag kan låta lite otrevlig o hård men ta det inte personligt. Tänker nu på ditt absolut bästa och mest hållbara lösning. Jag är lite äldre än du. Jag var i samma sits. Har dikumentation och flera överdoser.. Sökte Laro och blev upp till öronen förbannad pga deras krav på att man försökt med andra metoder först. Jag skrev in mig på beh.hem under hot på LVM. Sjukskrev mig från jobbet. Eftersom jag försökt sluta med opiater tusen ggr hemma med och utan hjälpmedel så visste jag redan att det enda som kommer att fungera är LARO. Under tiden o behandlingshemmet passade jag på att vila och få samtalsterapi. Sökte därifrån till LARO och motiverade med att jag kommer inte kunna vara utan opiater. Har förstört min hjärna. Blev antagen och samtidigt hade jag fått en jävligt bra start på "drigfriheten". Hade kapitulerat och verkligen visat att jag är redo och klar med missbruket.

Jag tror personligen inte på dig när du säger att du vill bli drogfri men samtidigt vill du inte offra eller satsa på dig själv genom att skriva in dig. Då är du inte 100% motiverad. Du har inte nått absoluta botten. Man kan inte bygga en stadig hus på rutten grund. Du kanske kommer på andra insikter på beh.hem. Det kanske funkar utan LARO när du jobbat med dig själv. Det vet du inte 100% innan du provat.

Jag tycker det är bra från LARO att neka. Gråter inombords samtidigt som jag blir förbannad när jag ser 20åringar på mottagningen som tigger om mer och mer samtidigt som dom underminerar trovärdigheten för dem som verkligen behöver hjälp.

Lycka till mannen! När du är redo för drogfrihet så kommer du göra precis allt för att nå dit.

//DrB
Citera
2019-02-19, 11:51
  #520
Bannlyst
Tja, long time no see😛

Fråga:
Vad har ni för sub/ oxonedos?
Hur är det med suget?

Min mottagning eller rättare sagt överlåkaren har satt 16mg som tak. Funkar inte det så ska man ha metta.
Sub funkar bra på förmiddagarna men kvällar, nätter o morgnar mår jag skit. Fysiskt är det de klassiska. Stora pupiller, kalla hånder och "opi-snuva".
På morgonen vrider det i magen o vill skita ner mig men än är jag inte riktigt där.. Ont i käkar o mår allmänt kymigt på morronen. 30min efter dos får jag en svettattack som varar i 1min och sen är jag frisk o mår bra till eftermiddagen. Till 17-18 tiden.

Bett om höjning/hjälp. Läkaren säger att min sug, abs är psykiskt. Han vet att jag är neg. inställd på metta av olika anledningar.

Hur skulle ni agera? Eller är det bara ngt som sitter mellan öronen? Har varit med i ca 10mån..

/DrB
Citera
2019-02-19, 12:46
  #521
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Tja, long time no see😛

Fråga:
Vad har ni för sub/ oxonedos?
Hur är det med suget?

Min mottagning eller rättare sagt överlåkaren har satt 16mg som tak. Funkar inte det så ska man ha metta.
Sub funkar bra på förmiddagarna men kvällar, nätter o morgnar mår jag skit. Fysiskt är det de klassiska. Stora pupiller, kalla hånder och "opi-snuva".
På morgonen vrider det i magen o vill skita ner mig men än är jag inte riktigt där.. Ont i käkar o mår allmänt kymigt på morronen. 30min efter dos får jag en svettattack som varar i 1min och sen är jag frisk o mår bra till eftermiddagen. Till 17-18 tiden.

Bett om höjning/hjälp. Läkaren säger att min sug, abs är psykiskt. Han vet att jag är neg. inställd på metta av olika anledningar.

Hur skulle ni agera? Eller är det bara ngt som sitter mellan öronen? Har varit med i ca 10mån..

/DrB


Har du suboxone? I så fall kommer ett byte till monobup troligtvis hjälpa. Vet flera som effekten inte hållt hela dagen men efter byte blir det helt bra.

Annars tjata på högre dos, det kan absolut hjälpa med mer än 16. Jag har 20mg bup
De sista 4 hjälpte mycket mot suget
Citera
2019-02-21, 10:35
  #522
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Har du suboxone? I så fall kommer ett byte till monobup troligtvis hjälpa. Vet flera som effekten inte hållt hela dagen men efter byte blir det helt bra.

Annars tjata på högre dos, det kan absolut hjälpa med mer än 16. Jag har 20mg bup
De sista 4 hjälpte mycket mot suget
Ah tack! Vi får se vad läkaren säger om att byta bort naloxonet.. Han är väldigt speciell den här läkaren. Fan måste verkligen få styr på det här för kommer inte palla må skit varje jävla dag. Är lite av den personligheten att livet lever man idag och problemen går alltid att lösa..
Citera
2019-02-23, 05:37
  #523
Medlem
[quote=Dr.Bushman|66

Jag tror personligen inte på dig när du säger att du vill bli drogfri men samtidigt vill du inte offra eller satsa på dig själv genom att skriva in dig. Då är du inte 100% motiverad. Du har inte nått absoluta botten.

Jag tycker det är bra från LARO att neka. Gråter inombords samtidigt som jag blir förbannad när jag ser 20åringar på mottagningen som tigger om mer och mer samtidigt som dom underminerar trovärdigheten för dem som verkligen behöver hjälp.

Lycka till mannen! När du är redo för drogfrihet så kommer du göra precis allt för att nå dit.

//DrB[/QUOTE]

Svenskt skitsnack om att nå botten. Det är väl mycket bättre att Inte förlora jobb och körkort.
Om körkort är krav från jobbet så är det kört, LARO sjukskriver aldrig. Däremot flitiga ( vet inte men min mottagning) med rapport till transportstyrelsen, vilket iofs bara resulterar i flera månader " drogfria" test och alkoholtest för att få tillbaka körkortet. Beh hem kan provas på semestern, men beroende på din Psykiska hälsa kan det vara förödande med 12-steg, vissa blir bara sämre.
Tycker i alla fall det var ett okänsligt svar Du som frågade fick.
Citera
2019-02-23, 05:43
  #524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Tja, long time no see😛

Fråga:
Vad har ni för sub/ oxonedos?
Hur är det med suget?

Min mottagning eller rättare sagt överlåkaren har satt 16mg som tak. Funkar inte det så ska man ha metta.
Sub funkar bra på förmiddagarna men kvällar, nätter o morgnar mår jag skit. Fysiskt är det de klassiska. Stora pupiller, kalla hånder och "opi-snuva".
På morgonen vrider det i magen o vill skita ner mig men än är jag inte riktigt där.. Ont i käkar o mår allmänt kymigt på morronen. 30min efter dos får jag en svettattack som varar i 1min och sen är jag frisk o mår bra till eftermiddagen. Till 17-18 tiden.

Bett om höjning/hjälp. Läkaren säger att min sug, abs är psykiskt. Han vet att jag är neg. inställd på metta av olika anledningar.

Hur skulle ni agera? Eller är det bara ngt som sitter mellan öronen? Har varit med i ca 10mån..

/DrB

Alltså du skulle gått på min mottagning. "Vi ger inte folk metadon bara för att de inte tål buprenorfin" Däremot blev jag tvingad att öka dosen hela tiden.... För minsta protest mot läkaren som vet bäst i hela världen ledde till verbal misshandel.
Citera
2019-02-23, 05:51
  #525
Medlem
Nu gick jag ett år utan sidomissbruk och utan effekt och hade inte jätteproblem med att trappa, men blev Så trött av att inte sova mer än var tredje dag, så varit sjukskriven p g a sömnproblem ( saknar dygnsrytm helt) i ett år efter avslutad behandling. ( blev utskriven för att jag trappade ut mediciner utan att våga berätta)
Var alltså ett år sedan jag gick, men lämnar fortfarande frivilligt prover p g a arbete som jag förhoppningsvis ska få tillbaka när jag orkar jobba, men har aldrig tänkt så mkt på droger som nu
Citera
2019-03-01, 06:09
  #526
Medlem
vargenbaras avatar
Hållit mig borta från tråden rätt så länge... Blir så stressad av att läsa om folks problem med programmen, väntan och allt stök. Väcker gamla minnen. Men tänkte kladda ned lite text här iaf om inte annat mest för att dokumentera för mig själv. Har gått mer än ett år sen jag bytte till metadon från sub iallafall och jag är verkligen en heeelt annan människa idag än för 2 år sen.

När man knarkar mycket så lagras minnen inte riktigt som de ska vilket gör att man inte utvecklas som person i riktigt takt. Känner att jag har mognat mer nu året 23-24 än typ 18-23 sammanlagt. Mycket pga detta med minnet. De senaste 2 åren är inte en gröt som åren innan.

Mår helt okej. Har mycket problem med att leva med allt jag ställt till med och så mycket hjärnspöken och jobbiga minnen. Och så är jag är väldigt trött dagtid om jag inte håller mig aktiverad. Nu studerar jag på heltid iaf så märker inte så mycket av tröttheten.
Det är det bästa av en dålig situation helt enkelt och jag hoppas någon gång kunna trappa ur medicinen för att slippa det blöta täcket över ens känsloliv. Men jag kommer knappast påbörja någon nedtrappning innan jag har år i plural av total stabilitet.
Man slåss redan mot horribla odds liksom så ser ingen anledning till att försämra dem.
Lever hellre ett normalt liv med ett fattigare känsloliv och förstoppning än att gå tillbaka till heroinet liksom det är ju inget snack om saken.

Angående inlägget ovan så håller jag med om att det inte känns seriöst att kliva på LARO innan man ens testat en behandling man blir erbjuden gratis. Då har man inte än förstått vidden av beroendet.
Änåandra sidan är jag nog av den åsikten att bryta ett heroinmissbruk med subutex är nog bättre än att fortsätta med det nästan oavsett omständigheter och ålder.
Men metadon just ska man nog ha testat ALLT innan man provat för det är ju ett helvete att sluta med. Just därför man inte ska behandlas med det innan man vet att man är så fucked att man bara har allt att vinna av att stå på det, så att säga.

Men nä - jag är inte för kriterierna för inskrivning så de sett ut. Att det måste gå helt åt helvete innan man sätter in behandling är inte bra. Just buprenorfin som är så pass mycket lindrigare än starka opiater och opioider borde man kunna sätta in SNABBT. Om patienten inte är villig att åka på behandling just då och ändå inte är mottaglig för en sån, så är det ju ändå klart bättre att sätta in sub och iaf bryta heroinmissbruket med något som iaf går att inta kontrollerat. Det är klart det går att sluta med heroin utan att åka på behandlinghem utan börja med sub direkt, få ordning på livet den vägen och sedan trappa ut. Alla är olika. Heroin är iallafall alltid sämre, och det känns ju sjukt kontraproduktiv att en 19-åring dör av en överdos heroin för att den inte kvalar in för subutex liksom.
Det är en komplex fråga, inget snack om saken.
Jag har precis fyllt 24 och jag är ju yngst med råge på metadonkliniken... Det är fan sjukt egentligen. De absolut flesta är 10-30 år äldre. Jag tänker på alla man stötte på där ute på gatan som var jämnåriga eller yngre. Var är dem idag? Inte fan är de i LARO-programmen med mig och lever någorlunda normala liv idag iallafall. Inte vad jag sett iaf.
De är väl döda eller kvar där ute. Dessa individer bör det bli lättare för iallafall att ta sig in på programmen, och det måste gå snabbare. Jag väntade ett år på att komma in på metadonsektionen. Det året hade lika gärna kunnat innebära min död och det var en absurd mängd lidande helt i onödan som kunnat kringgås helt ifall jag bara blivit insläppt direkt utan allt jävla skitsnack som att jag skulle testa 24 mg sub (från 20) och liknande piss-anledningar. Plus att det tog nästan 3 månader att få första dosen från att jag blev beviljad. Inte okej!! Så otroligt onödigt.
Sen gäller det ju att få ordning på sitt liv också, och det är tyvärr inget som händer av sig självt utan det krävs MYCKET arbete. Och klinikerna erbjuder inte mycket till behandling där så det gäller att ta tag i det själv.

Jag hade inte varit ren utan metadonet, men jag hade heller knappast varit ren med bara metadonet.
Man ser många såna på kliniken som bara hämtar medicin och lever ett halvpundigt liv utanför ändå.
MEN det är ju också så att majoriteten av klienterna här kom ju för fan in på programmen 10 år senare än jag fick chansen att göra. Klart det är svårare att få ordning på livet igen om man hållit på 10 år längre. Så jag blir faktiskt glad av att läsa om dessa "20 åringar som ber om högre doser" eller vad nu nån ovan skrev. Det innebär ändå att det inte längre tar 10 jävla år att kvala in på LARO-programmen som det gjorde förr. Det är en god utveckling!
Laro behövs inte bara "för de som verkligen behöver det!!" och vad folk kallar det. LARO behövs för alla som gjort sig själva otjänsten att slira in på heroinet, för den besten är det inte många som blir av med ändå. Det är extremt kontraproduktivt och kostsamt för samhället att låta dessa unga heroinister springa ute på gatan i en herrans massa år innan man släpper in de i "värmen".
Som sagt, buprenorfin är ALLTID bättre än heroin. Punkt slut.
__________________
Senast redigerad av vargenbara 2019-03-01 kl. 06:16.
Citera
2019-03-01, 11:19
  #527
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Som sagt, buprenorfin är ALLTID bättre än heroin. Punkt slut.

Denna mening gjorde min dag! Satt på bussen in till BE och skulle få min dagados sub. Är inne på fjärde dagen i programmet och får 6mg suboxone. När jag läste inläggen här så började jag fundera på om jag gjort rätt val att gå med i LARO. Kämpar med beslutet nu, precis som jag gjort innan jag började.. att vara beroende av buprenorfin är verkligen ingen höjdare och det har varit det svåraste beslutet i mitt liv. Den sista utvägen och slutstationen så att säga.

Men när jag läste just den där meningen så kändes det lite som att den sista pusselbiten föll på plats. Efter åratal av heroin och andra tunga opioider, diverse fysiska och psykiska skador, sociala konsekvenser och överdoser svåra att hålla reda på.. så måste jag ge upp och erkänna att jag inte fixar detta på något annat sätt. Buprenorfin är alltid bättre än heroin, punk slut.

För mig handlar det inte enbart om att hålla mig frisk. Det handlar om att skifta fokus från att varje sekund på dygnet ska handla om att jag ska ta, fixa och styra grejer, till att kunna slappna av och fokusera på allt annat. Att gå från att konstant vara livrädd för att jag inte lyckas lösa nästa raket, till att veta att jag kan ta det lugnt då min medicin finns varje dag oavsett omständigheter. Ny kan jag börja lägga min energi på det livet egentligen handlar om. Familj, vänner, arbete, studier, mitt barn och allt annat man bara drömmer om eller längtar till under rus och abstinens.

Jag tar min medicin och det tar en liten liten stund av min vakna tid. Resten av dygnet är nu helt obokat och öppet för förslag.

Hoppas det blir lite mer fart i den här tråden då vi är många i programmet och kan stötta varandra. Ha en fortsatt fin dag allihop
__________________
Senast redigerad av glockengold 2019-03-01 kl. 11:45. Anledning: Felstavningar
Citera
2019-03-01, 11:27
  #528
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockengold
Denna mening gjorde min dag! Satt på bussen in till BE och skulle få min dagados sub. Är inne på fjärde dagen i programmet och får 6mg suboxone. När jag läste inläggen här så började jag fundera på om jag gjort rätt val att få med i LARO. Kämpar med beslutet nu, pr via som jag gjort innan jag började.. att vara beroende av buprenorfin är ju verkligen ing n höjdare och det har varit det svåraste beslutet i mitt liv. Den sista utvägen och slutstationen så att säga.

Men när jag läste just den där meningen så kändes det lite som att den sista pusselbiten föll på plats. Efter åratal av heroin och andra tunga opioider, diverse fysiska och psykiska skador, sociala konsekvenser och överdoser svåra att hålla reda på.. så måste jag ge upp och erkänna att jag inte fixar detta på något annat sätt. Buprenorfin är alltid bättre än heroin, punk slut.

För mig handlar det inte enbart om att hålla mig frisk. Det handlar om att skifta fokus från att varje sekund på dygnet ska handla om att jag, ta, fixa och styra grejer, till att kunna slappna av och fokusera på allt annat. Det som livet egentligen handlar om. Familj, vänner, arbet, studier, mitt barn och allt annat man bara drömmer om eller längtar till under rus och abstinens.

Jag tar min medicin och det tar en liten liten stund av min vakna tid. Resten av dygnet är nu helt obokat och öppet för förslag.

Hoppas det blir lite mer fart i den här tråden då vi är många i programmet och kan stötta varandra. Ha en fortsatt fin dag allihop


Bra skrivet! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in