Citat:
Ursprungligen postat av
SadEyes
1. Skippa mjölet
2. gått ifrån att skjuda i mjölk metoden till att göra en stuvning som jag gifter ihop med färdigkokta makaroner.
3. Har funnit originalmetoden lite för stabbig
1. Sållar mig till skaran som är tveksam till mjölmetoden. Det är ju den amerikanska varianten som i princip handlar om en tjock
Bechamelsås, ofta "berikad" med riven ost. Dvs, en variant på
sås Mornay, belamrad med otaliga andra ingredienser. Som vanlig så går jänkarna överstyr

.
2. Ja, det är också som jag lagar den. Jag sjuder gräddmjölk tillsammans med lagerblad, lite riven muskotnöt, hemgjord
Harissa/Angel Dust, svartpeppar, vitpeppar och rödlök i tunna skivor (inte för mycket eftersom såsen annars riskerar att bli för söt). Slutligen passerar jag alltsammans.
Den kokta pastan blandas i en smord och bröad form med denna blandning och skickas in i ugnen på ca 220°C tills den får en gyllene yta, därefter sänker jag tempen något, täcker över rätten med en folie och kör tills stuvningen är färdig.
Jag kör således en variant som är något mittemellan stuvning och stanning. För att ytterligare förstärka denna effekt så kan jag ha i riven ost som topping, samt lättvispade ägg i själva smeten. Således ingen rätt för puritaner

.
3. Precis, tapetklister

.
~Paul~