2005-07-29, 22:13
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Dessutom blir de ännu godare om man häller en rejäl skvätt grädde i anrättningen

Håller med om att en gräddskvätt gör smaken än rundare.
Brukar även röra ner en klick smör.
Citera
2005-07-30, 00:19
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Håller med om att en gräddskvätt gör smaken än rundare.
Brukar även röra ner en klick smör.

Ja det ska givetvis med, och så muskotnöten som påpekats ovan som ger en fin krydda åt anrättningen.
Citera
2005-07-30, 12:54
Medlem
Nomen Nescios avatar
Mjölkstuvning verkar ha en lång tradition här i landet. I NE kan man läsa att:

"Makaroner, som är kända i Sverige sedan mitten av 1600-talet, var den första – och länge enda – form av pastaprodukt som användes i Sverige. De har brukat serveras stuvade (så t.ex. enligt Cajsa Wargs kokbok 1755) eller i en "låda" eller som pudding."

Tyvärr verkar Cajsas recept ännu inte finnas med i den version som finns online. Någon som har Cajsas "Hjelpreda i hushållningen för unga fruentimber" hemma???

Själv älskar jag mjölkstuvade makaroner med lite muskotnöt ( överdosera inte...) och har aldrig sett rätten utrikes. Googlar man så verkar de flesta engelska texter ha någon form av svensk anknytning, så det kanske är en väldigt svensk rätt.
Citera
2005-07-30, 14:27
Medlem
Nooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Prova för all del att riva lite muskotnöt ovanpå. Smaskens!
Ett måste när det gäller stuvade makaroner
Citera
2005-07-30, 14:39
Medlem
pockis avatar
Mmmm jag måste passa på att äta stuvade makaroner och falukorv nu när jag är i Sverige.
Men nej, jag har inte stött på det i England, förutom i mitt eget kök. Dom gör någon variant i ugnen med ost tror jag, men det är väl bara en variant av macaroni and cheese.
Citera
2005-07-30, 16:05
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Mjölkstuvning verkar ha en lång tradition här i landet. I NE kan man läsa att:

"Makaroner, som är kända i Sverige sedan mitten av 1600-talet, var den första – och länge enda – form av pastaprodukt som användes i Sverige. De har brukat serveras stuvade (så t.ex. enligt Cajsa Wargs kokbok 1755) eller i en "låda" eller som pudding."

Tyvärr verkar Cajsas recept ännu inte finnas med i den version som finns online. Någon som har Cajsas "Hjelpreda i hushållningen för unga fruentimber" hemma???

Själv älskar jag mjölkstuvade makaroner med lite muskotnöt ( överdosera inte...) och har aldrig sett rätten utrikes. Googlar man så verkar de flesta engelska texter ha någon form av svensk anknytning, så det kanske är en väldigt svensk rätt.

Intressant info. Själv hade jag tippat på att stuvade makaroner började ätas här kring sekelskiftet så jag hade fel på cirkus 300 år...

Nån som vet hur de första makaronerna kom till Sverige. Kanske var det med nån kunglighet, typ Gustav II Adolf som krigade nere i Europa och stötte på den eller Drottning Kristina som ju var Italienvän, eller med nån sjöman som var i Italien, gemene man hade ju ingen möjlighet att ta sig utomlans såvida det inte var med armén, skulle vara kul att veta hur det hände i a f.
Citera
2019-02-18, 20:28
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Resonerade igår när ovanämda maträtt presenterades på middagsbordet tillsammans med stekt lättfalukorv.
Är makaronerna i mjölk en genuint Svensk matkombination?
Mjölstuvade är för evigt förbannade.
Som frekvent kokboksläsare har jag vad kan påminna mig inte sett det i någon annan nations kök.
Mjölkkulturen i Sverige har kanske lyckats framställa en av pastans höjdpunkter.

Mjölkstuvade makaroner, helst av gammeldags typ passar bäst till hemrullade köttbullar, sen kommer välstekta falukorvsskivor.
Har faktiskt aldrig käkat stekt fläsk till makaronerna, bör också vara jävligt gott.

Har någon hittat mjölkstuvade makaroner på någon annan plats än hos Svenskar på vår jord?

Minndes denna tråd när jag läste Aleksijevitj bok Tiden Second Hand, i den boken finns en berättelse om en pojke/man som blir inkallad till militären på 90-talet och som vanligt i Rysk litteratur råder det kronisk svält så det är pärlgryn, gråa makaroner och potatis för hela slanten. Killen minns dock en nyårsafton när de blir serverade makaroner som de häller kondenserad mjölk över, en läckerhet för att citera grabben. Detta gjorde mig självklart intresserad och efter vidare undersökning så visar det sig att stuvade makaroner är en relativt vanlig rätt österut bland de slaviska folken, se länk längst ner för exempel. Den största skillnaden mot vår variant är att en del recept anger socker som en av ingredienserna. Verkar dessutom gå under namnet Mjölksoppa och vara lite lösare än vår variant!

https://www.alyonascooking.com/moloc...#1099;й/

https://www.google.se/amp/s/www.geni...imasupp-472483

Är det någon mer som stött på ”stuvade makaroner” någonstans i litteraturhistorien eller är det Wargs recept från 1700 som är det tidigaste?
Senast redigerad av BushwickBill 2019-02-18 kl. 20:32.
Citera
2019-02-18, 21:23
Medlem
StigAllans avatar
Trevligt att tråden får en uppmärksamhet!
Brukar bli någon gång i månaden som det stuvade får finna någon som uppskattar den kulinariska läckerheten.
Citera
2019-02-18, 22:14
Medlem
TraXzmans avatar
Orginalet är bäst med ideal makkisar, mjöl, mjölk, grädde, smör, muskot, svartpeppar liksom, men här är en annan variant

https://www.hemtrevligt.se/icakurire...ade-makaroner/
Citera
2019-02-18, 23:20
Medlem
StigAllans avatar
Skippa mjölet är min åsikt.
Finns ingen anledning att förstöra en pastarätt med hjälp av ytterligare mjöl.
Var nog i min matlagningsnovis som det kan ha varit intressant.
Citera
2019-02-18, 23:42
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Skippa mjölet är min åsikt.
Finns ingen anledning att förstöra en pastarätt med hjälp av ytterligare mjöl.
Var nog i min matlagningsnovis som det kan ha varit intressant.

Håller med. Skippa mjölet, iaf om man gör enligt gängse metod, blir stabbig nog ändå. Måste ju bli som klister om man aderar mjöl också till en redan gluten- och stärkelserik anrättning.

Dock måste jag erkänna att jag gått ifrån att skjuda i mjölk metoden till att göra en stuvning som jag gifter ihop med färdigkokta makaroner. Har funnit originalmetoden lite för stabbig och givandes en konsistens på makaronerna som jag nog slutat uppskatta tyvärr. Kanske hittar jag tillbaka framöver...
Senast redigerad av SadEyes 2019-02-18 kl. 23:50.
Citera
2019-02-19, 09:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
1. Skippa mjölet

2. gått ifrån att skjuda i mjölk metoden till att göra en stuvning som jag gifter ihop med färdigkokta makaroner.

3. Har funnit originalmetoden lite för stabbig
1. Sållar mig till skaran som är tveksam till mjölmetoden. Det är ju den amerikanska varianten som i princip handlar om en tjock Bechamelsås, ofta "berikad" med riven ost. Dvs, en variant på sås Mornay, belamrad med otaliga andra ingredienser. Som vanlig så går jänkarna överstyr .

2. Ja, det är också som jag lagar den. Jag sjuder gräddmjölk tillsammans med lagerblad, lite riven muskotnöt, hemgjord Harissa/Angel Dust, svartpeppar, vitpeppar och rödlök i tunna skivor (inte för mycket eftersom såsen annars riskerar att bli för söt). Slutligen passerar jag alltsammans.

Den kokta pastan blandas i en smord och bröad form med denna blandning och skickas in i ugnen på ca 220°C tills den får en gyllene yta, därefter sänker jag tempen något, täcker över rätten med en folie och kör tills stuvningen är färdig.

Jag kör således en variant som är något mittemellan stuvning och stanning. För att ytterligare förstärka denna effekt så kan jag ha i riven ost som topping, samt lättvispade ägg i själva smeten. Således ingen rätt för puritaner .

3. Precis, tapetklister .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in