• 1
  • 2
2005-07-28, 23:57
Medlem
StigAllans avatar
Resonerade igår när ovanämda maträtt presenterades på middagsbordet tillsammans med stekt lättfalukorv.
Är makaronerna i mjölk en genuint Svensk matkombination?
Mjölstuvade är för evigt förbannade.
Som frekvent kokboksläsare har jag vad kan påminna mig inte sett det i någon annan nations kök.
Mjölkkulturen i Sverige har kanske lyckats framställa en av pastans höjdpunkter.

Mjölkstuvade makaroner, helst av gammeldags typ passar bäst till hemrullade köttbullar, sen kommer välstekta falukorvsskivor.
Har faktiskt aldrig käkat stekt fläsk till makaronerna, bör också vara jävligt gott.

Har någon hittat mjölkstuvade makaroner på någon annan plats än hos Svenskar på vår jord?
Citera
2005-07-29, 00:13
Medlem

Fy på dig! Nu blev jag bara så enormt sugen på stuvade makaroner och stekt fläsk. Och inte kan man sätta igång med det så här dags...
Fast å andra sidan har du ju fixat ångesten över vad som ska serveras till middag imorgon (oops! idag).

Tillbaka till topic:
Jag har inte heller stött på stuvade makaroner utanför Sverige.
USA har ju sina "macaroni and cheese" som görs på kokta makaroner, lite mjölk, smör och cheddarpulver men det är ju en enorm skillnad.
Citera
2005-07-29, 00:19
Medlem
MorrissonEs avatar
Låter väldigt lockande, ingen som vill ta sig tid och skriva ner receptet?
Citera
2005-07-29, 00:23
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorrissonE
Låter väldigt lockande, ingen som vill ta sig tid och skriva ner receptet?

Om du köper ett av Kungsörnens gammeldags makaronpaket så finns det recept på detta.
Du får experimentera lite med kryddningen för din ideala smak, men så är det väl alltid?
Citera
2005-07-29, 00:28
Medlem
Mitt "knep" är att inte koka upp mjölken (då blir det garanterat översvämmning och bränt i botten) utan bara värma den till den blir för varm för att stoppa ner fingret i.
Pytsa i makaronerna och sätt plattan på 1-an.
Låt det bara stå och svälla och rör om någon gång då och då.

Denna variant brukar ta ca 5 min längre än det som står på paketet. Å andra sidan så brukar en rejäl överkokning av mjölk ta bra mycket längre tid att städa upp.

Sen brukar jag alltid ha kryddpeppar till men här antar jag att smaken är som baken...
Citera
2005-07-29, 00:36
Medlem
StigAllans avatar
On topic igen!

Var finns motsvarigheten?
Citera
2005-07-29, 00:38
Medlem
LadyTieras avatar
Ditt as!!!

blev jättehungrig på detta nu .

motsvarigehten? nå..jag har för mig att de stuvar potatis,morötter och liknande på de brittiska öarna, det är väll snarlikt?
Citera
2005-07-29, 00:41
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Ditt as!!!

blev jättehungrig på detta nu .

motsvarigehten? nå..jag har för mig att de stuvar potatis,morötter och liknande på de brittiska öarna, det är väll snarlikt?

Det handlar inte om rotfrukter, makaroner är topic.
Citera
2005-07-29, 10:05
Medlem
Mysonoxens avatar
Diskuterade med en italiensk vinbonde om detta när jag besökte Frascatidistriktet utanför Rom för ett par år sen och han hade aldrig hört talas om mjölkstuvade makaroner och blev mycket förvånad att vi tillredde pasta på detta vis. Jag har luskat lite utomlands, men inte hittat motsvarigheten någonstans. Närmaste kanske är USA där man ostgratinerar makaroner, så stuvade makaroner är och förblir något unikt för Sverige.

Dessutom blir de ännu godare om man häller en rejäl skvätt grädde i anrättningen
Citera
2005-07-29, 12:58
Medlem
General Nogis avatar
Prova för all del att riva lite muskotnöt ovanpå. Smaskens!
Citera
2005-07-29, 13:54
Medlem
m68s avatar
Dom har tagit bort receptet på paketet nu.
Citera
2005-07-29, 16:32
Medlem
hårdkårs avatar
Diverse uppskrifter finns på www.kungsornen.se (självklart)

Stuvade mackisar med stekt falukorv är alltid en hit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in