2019-02-18, 22:32
Medlem
OP Holding Pref B stängde på 400 kr idag enl DI (har snurrat strax över 400 större delen av dagen). Om jag inte missminner mig så kan de lösas in för 500 kr i mars (dvs om en månad). Så 25% avkastning är vad som krävs för att någon ska ta risken att sitta med dem när det är inlösningsdags. Det ligger också en utdelning på 12,50 kr i februari på dessa, men det kan redan vara utbetalt.
2019-02-18, 23:17
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
OP Holding Pref B stängde på 400 kr idag enl DI (har snurrat strax över 400 större delen av dagen). Om jag inte missminner mig så kan de lösas in för 500 kr i mars (dvs om en månad). Så 25% avkastning är vad som krävs för att någon ska ta risken att sitta med dem när det är inlösningsdags. Det ligger också en utdelning på 12,50 kr i februari på dessa, men det kan redan vara utbetalt.

Det låter för bra för att vara sant? Vad skulle risken vara?
2019-02-18, 23:27
Avslutad
Årsredovisning 2017:
"PREFERENSAKTIEN SERIE B För preferensaktien uppgick sista betalkurs den 29 december 2017 till 462 kronor, vilket gav ett börsvärde för preferensaktien serie B om 188 mkr."

Halvårsrapport 2018:
"273 741 preferensaktier av serie B i Oscar Properties anmäldes för inlösen under perioden 1-31 mars, motsvarande en sammanlagd inlösenlikvid om 136,9 miljoner kronor."

=>
Utestående preferensaktier borde då därefter va ca 133 tusen st, dvs inlösen skulle i så fall kräva ca 67 MSEK vid 500 kr/prefB.

disclaimer: Jag har överhuvudtaget inte fördjupat mig i dessa preferensaktiers villkor i övrigt.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-02-18 kl. 23:30.
2019-02-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Är inte detta en rätt så hög ränta?
Vad är deras kreditbetyg? om du vet?

Det beror sig på vad du jämför med, jämfört med de stora byggbolagen(dvs inte små bostadsutvecklare som OP etc) så är det högt, men 5.25 för en obligation som inte är säkerställd är inte extremt, bolagets genomsnittliga ränta är ju betydligt lägre. Sedan finns det såklart bolag som har väldigt låg ränta, förvaltande fastighetsbolag brukar ha låg kupongränta, tänk typ Hufvudstaden, Vasakronan, Balder, Castellum etc.

Balder fick en fast ränta på 2%-3% för sina Eurobonds på 8 miljarder, det är rätt högt jämfört med vad kupongräntan är på deras andra obligationer.

Lite exempel på bolag som utvecklar bostäder, Magnolia tycker jag personligen har en mycket större bredd än exempelvis OP, hyresrätter, "rimliga" priser, hotell, samhällsfastigheter etc.

Magnolia

Stibor 3m + 8,5%
Stibor 3m + 6,2%
Stibor 3m + 7,2%

Tobin

Stibor 3m + 9.00%
Stibor 3m + 8.5%
Stibor 3m + 8.0%
Stibor 3m + 7.9%

ALM Equity
Stibor 3m + 6,7%
Stibor 3m + 7,0%
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-02-18 kl. 23:41.
2019-02-18, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Boverkets prognos från december för helåret 2018:

"Antalet påbörjade bostäder minskar med 20 procent i år, då 54 500 bostäder påbörjas enligt Boverkets prognos. Under 2019 minskar byggandet med ytterligare 6 procent, då 51 000 bostäder påbörjas, inräknat nettotillskott genom ombyggnader.

Utvecklingen går i mycket olika riktning i landet. I år minskar antalet påbörjade bostäder med cirka 35 procent i Storstockholm och med nära 30 procent i gruppen av övriga större kommuner. I Storgöteborg ökar byggstarterna med 10 procent, när byggandet i Göteborg ökar kraftigt. I Stormalmö blir byggstarterna i stort sett oförändrade jämfört med 2017, medan antalet påbörjade bostäder minskar med 7 procent i gruppen av mindre och medelstora kommuner."

https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsplanering/bostadsmarknaden/indikatorer-for-bostadsbyggande/

Påbörjade bostäder ökade enligt fastighetskontoret med ca 37% 2018.

Länk
2019-02-19, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Det låter för bra för att vara sant? Vad skulle risken vara?
är det för bra för att vara sant. Risken för kånk eller haircut är väl inte obetydlig. Som du säger hade någon köpt upp hela lagret med preffar om det vore så enkelt. Proffsen vet mer än du och jag gör.
2019-02-19, 08:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det beror sig på vad du jämför med, jämfört med de stora byggbolagen(dvs inte små bostadsutvecklare som OP etc) så är det högt, men 5.25 för en obligation som inte är säkerställd är inte extremt, bolagets genomsnittliga ränta är ju betydligt lägre. Sedan finns det såklart bolag som har väldigt låg ränta, förvaltande fastighetsbolag brukar ha låg kupongränta, tänk typ Hufvudstaden, Vasakronan, Balder, Castellum etc.

Balder fick en fast ränta på 2%-3% för sina Eurobonds på 8 miljarder, det är rätt högt jämfört med vad kupongräntan är på deras andra obligationer.

Lite exempel på bolag som utvecklar bostäder, Magnolia tycker jag personligen har en mycket större bredd än exempelvis OP, hyresrätter, "rimliga" priser, hotell, samhällsfastigheter etc.

Magnolia

Stibor 3m + 8,5%
Stibor 3m + 6,2%
Stibor 3m + 7,2%

Tobin

Stibor 3m + 9.00%
Stibor 3m + 8.5%
Stibor 3m + 8.0%
Stibor 3m + 7.9%

ALM Equity
Stibor 3m + 6,7%
Stibor 3m + 7,0%
Om de lyckas refinansiera sig så undrar jag till vilken ränta det kommer att göras.
2019-02-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Några månader gammal artikel:

SD i Järfälla vill stoppa bostadsbyggandet

"...– Det innebär att skattebetalarna måste försörja dem som flyttar in, säger Björn Lindgren (SD) till SVT Nyheter. Vi skulle gärna bygga för våra svenska Järfällaungdomar, men det är inte det som produceras nu, tillägger han.

Clas Thunblad, (S), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla påpekar till SVT att ett stopp i byggandet skulle innebära en ekonomisk katastrof för Järfälla. Kommunen får nämligen in pengar när mark säljs till byggbolagen och om Järfälla inte bygger det antal bostäder som man kommit överens om med staten, så kommer staten inte att betala några pengar till tunnelbaneutbyggnaden.

– Det handlar om miljardbelopp vissa år
– pengar som skulle behöva tas från äldreomsorg, skolor och förskolor, säger Claes Thunblad (S) till SVT."

https://fastighetstidningen.se/sd-i-jarfalla-vill-stoppa-bostadsbyggandet/

=>
Staten och kommunen, de sitter i samma båt...

hur var det nu Eaglesandshit, detta förekom ju inte alls??

fan vad jag avskyr kommunister från göteborg
Senast redigerad av 35435kjlksfdjsd 2019-02-19 kl. 08:56.
2019-02-19, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, tydligen ställer sig folk i kön så fort de ser en. Och klart att det är rationellt om det är gratis eller nästan gratis. Har ingenting emot köer som så. Man köar även för nya bilar etc. Men att använda köerna politiskt som tecken på att det finns brist. Eller vilket är värre, branschen förbygger sig i fel ställen med fel lägenheter etc, tar jag som direkt inkompetens.

köer är aldrig bra för någon, det borde du kunna räkna ut

de flesta som står i kö får ju ingen bostad, så i genomsnitt är det en förlust för alla inblandade parter
2019-02-19, 09:12
Medlem
Angående OP så är ju ett scenario rekonstruktion.
OP får skriva ner värdet till mer rimliga värden, sälja bort lite tillgångar och bankerna accepterar en nedskrivning av lånen.

Och andra sidan kanske inte ledningen ger ett tillräckligt pålitligt intryck för att beviljas det.
2019-02-19, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Angående OP så är ju ett scenario rekonstruktion.
OP får skriva ner värdet till mer rimliga värden, sälja bort lite tillgångar och bankerna accepterar en nedskrivning av lånen.

Och andra sidan kanske inte ledningen ger ett tillräckligt pålitligt intryck för att beviljas det.

banken skriver inte ner några lån vid en rekonstruktion, varför skulle de det, de har pant i fastighet, bara konka OP så får de ut sina pengar.
2019-02-19, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 35435kjlksfdjsd
banken skriver inte ner några lån vid en rekonstruktion, varför skulle de det, de har pant i fastighet, bara konka OP så får de ut sina pengar.

Är du säker på att en konkurs med konkursförvaltare som säljer av tillgångarna slutar med att bankerna får tillbaka sina pengar?

Banken har att välja mellan pest och kolera här.

Du vet väl vad som menas med en företagsrekonstruktion? Ditt påstående får mig att undra lite...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in