Citat:
Ursprungligen postat av
negergubbe
Då jag har en relativt mångfacetterad personlighet har jag en relativt stor förståelse för dessa människor (dig).
Att du skriker "men du då!" med en fråga talar ju för att du känner dig träffad.
Jag försöker att lyssna både till mig själv och andra människor lika mycket som till Universum som helhet
Att lyssna är som regel bättre än att tala
Om du kanske kunde ta att försöka starta igång den där pensionerade hjärnan du har?
Dunning kruger eliten brukar ofta vilja skylta med sin "förståelse".
Citat:
Är du på riktigt helt omedveten om att AteISM är en religion?
A-teism heter det. Vilket betyder "utan gud". Ate-ismen har jag aldrig hört talas om.
Citat:
En religion som potentiellt har rätt då dess enda tes är en enda mening som kanske skulle kunna vara sanningsenlig.
Att den totala avsaknaden av gudstro skulle vara en religion är skrattretande. En religion är en livsåskådning som nästan alltid innefattar massa övernaturliga föreställningar, moralsystem och dyrkan. Ateism är inget av detta.
Citat:
De flesta religioner människan skapat / hittat på går absolut att avfärda delvis. Men inte alls allt i alla
Korrekt. Allt
väsentligt, d v s påståenden om gudar, mirakel, skapelseberättelser och dylikt extraordinärt, går dock att avfärda, eftersom det i samtliga fall saknas belägg och i många av fallen finns tydlig motbevisning.
Citat:
Ateism:
Man har valt att TRO på att någon/något som helst "Gud" inte existerar.
Nej. Ateism är avsaknad av tro. Man måste inte aktivt tro att ingen gud finns, bara för att man inte har en gudstro.
Att
tro att något inte finns är inte samma sak som att
inte tro att något finns.
Sen finns det självklart ateister som säger sig vara bombsäkra på att inga gudar kan finns. Men det får du i så fall ta med dem. Generellt sett brukar folk ha en mer ödmjuk inställning till gudshypotesen än så.
Citat:
Man har alltså VALT att ha en trosuppfattning som man inte har några som helst faktiska bevis för.
Påståenden utan belägg kan avfärdas utan belägg. Det är avsaknad av tro, inte tro.
Du argumenterar emot en halmdocka.
Citat:
Vem som helst med lite insikt hade erkänt att de inte har kunskap om saken
Jag erkänner gärna, likt nästan alla andra ateister, att jag inte vet om en gud finns eller inte. Men jag kan ju bara utgå i från de gudsdefinitioner jag fått presenterat för mig. Och hittills har jag inte sett röken av några hållbara belägg för att någon av dessa gudar som folk tror på, skulle existera. Tvärtom tyder allting på motsatsen. Men det betyder inte att
ingen gud kan finnas. Bevisbördan ligger som sagt på den som påstår att en gud finns.
Citat:
eller möjligen förutsatt någon typ av "Gud"
Varför skulle man förutsätta att en gud finns? Finns det inga belägg så är det enda rationella, att inte tro.
Citat:
Det är nästan alltid bättre att erkänna att man inte vet än att välja en ståndpunkt för att det känns rätt.
Exakt. Och vilka är det som har föreställningar för att det känns rätt, i stället för att medge att de inte vet? Är det ateister som uttalar sig tvärsäkert om universums uppkomst, meningen med livet och moraliska sanningar?
Som sagt, projektion.
Citat:
Att du är oerfaren förvånar mig föga. Att du inte kan känna igen likheten med dina / likars egna argument förbryllar mig dock.
Jag har deltagit i en hel del diskussioner om religion och guds existens, i olika sammanhang och jag har faktiskt aldrig varit med om att någon har argumenterat för guds ickeexistens med argumentet "Gud är ingen skäggig gubbe!" och inte heller något argument som är det minsta likt detta.
Har någon varit så korkad och använt detta som argument så gör du nog bäst i att meddela denna personen att argumentet är idiotiskt, samt att personen inte behöver några argument alls för att avfärda ett påstående som saknar belägg.
Citat:
Om påståenden utan belägg kan avfärdas rakt av, varför har du då valt att tro att du vet något om saken?
Det är du som har missförstått vad ateism är.
Citat:
De flesta riktiga "belägg" talar ju för motsatsen.
Att en gud finns menar du?
Vänligen presentera beläggen i så fall. Det vore uppfriskande om någon kom med ett konkret belägg.
Citat:
Jag vill ge dig samma tips som de andra fundamentala ateister utan intresse för upplysning jag fört diskussionen med:
Försök att utnyttja din potential till utveckling
istället för att anstränga dig med att idiotförklara dig själva genom att bespotta oliktänkare utan motargument
Om du tycker att jag är en "fundamental ateist" som bespottar dig för att jag att inte finner dina solipsistiska resonemang övertygande, så får det vara så.