Jag börjar
nästan förstå
lite hur Galileo kände sig när han förde "diskussion" för den heliocentriska världsbilden
med kyrkodomarna under inkvisitionen. Som ju sen dömde honom för att han förespråkat ”den felaktiga läran”.
Det tog sen katolska kyrkan 400 år att erkänna sitt fel och upphäva dödsdomen..
Fundamentalister, -precis som gudsförnekare- är uppenbarligen oförmögna att skapa en egen uppfattning,
"Nya idéer måste komma från auktoriteter, annars kan de förkastas helt utan att bemöda sig med att lyssna / förstå."
Vissa är helt enkelt så måna om att inte bli ifrågasatta att de inbillar sig vad som helst för att slippa erkänna sina misstag.
Detta gäller givetvis endast om ifrågasättandet kommer från "jämlikar / lägre stående", "Auktoritet = Gud"
Ibland tar det uppenbarligen hundra generationer, men det kan också gå snabbare än vinden vänder.
Jag kan anta att det är beroende av hur många inom den egna flocken som också är beredda att erkänna misstaget.
Här på anonyma Flashback trivs dessa medelmåttor väldigt gott, Auktoriteten kan tyckas borta
Och äntligen kan få uttrycka sina föreställningar -(ofta "obekväma" men givetvis aldrig originella)
utan att besvara oliktänkare med annat än trams och tillmälen.
Dessutom kan man ju få en massa bekräftelse av de som håller med! (vilket alltid är många, då de ju är just populister)
Men så fort en moderator dyker upp och begränsar dem (då är det moderatorn som är orättvis och "tycker" fel)
Regler har de oftast inga problem med att följa, så länge de kommer från godkänd leverantör, det är dem vana vid.
Man kan ju undra varför dessa människor är så rädda för att erkänna sig ha fel / otillräcklig kunskap / tänka själva ?
Men det säger ju sig självt egentligen - Det är svårt och utgör en risk för att någon annan tycker illa om den.
Hierarki är för många medelmåttor grunden till självsäkerhet,
de tror sig ha rätten att förhärliga sig själva bara genom att smutskasta andra "lägre stående".
Så länge man håller samma åsikter som dem som sitter på makten i ens liv/samhälle så kan man känna sig trygg.
Kan tänkas är det bättre att acceptera självbekräftande faktum och kritisera teorier - än att acceptera teorier och kritisera det man inte förstår.
Ateister verkar bygga sin religiösa övertygelse på andra religioners felaktigheter.
"Gud är ingen skäggig gubbe!" är ett argument för att Gud inte Existerar..
Bara för att något
"är som" något annat:
Så betyder det inte att det ena är exakt identiskt och samma lika som det andra.
Jag skulle t.e.x vilja hävda att jag "är som" alla andra människor, trots att vi inte är totalt och fullt utidentiska.
Det finns skillnader mellan min kropp nu och min kropp senare/förut.
Det finns skillnader mellan min kropp och din kropp, men de är faktiskt
nästan identiska.
Det finns skillnader mellan mig och mina tidigare förfäders kroppar, större men inte fullt avgörande.
Det finns skillnader mellan min kropp och de första biologiska livsformerna på vår planet, avsevärd.
Det finns skillnader mellan min kropp och den himlakropp Jorden som jag bebor, enorm.
Det finns skillnader mellan min kropp och de olika fysiska partiklarna som utgör Universum, oerhörd
Det finns skillnader mellan min kropp och det totala multi-/universum som Existerar, ofantlig.
MEN jag vill ändå påstå att vi alla "
är som" varandra och allting annat.
Vi består nämligen alla av samma sak!
Det är endast systemet / strukturen, komplexiteten och mängden som skiljer.
Allt består av Kvantum i olika struktur och frekvens.
Dessa är de Diskreta minsta partiklarna och kan alltså
aldrig i egentlig mening vara objekt för någon annan än dess upphovsman, Gud.
Gud är upphovsmakaren till ett system som besitter all struktur, komplexitet och mängd av allt som finns i multi-/Universum.
Att Hans beskaffenhet överstiger vad vi kan förmå teoretisera kan därför tyckas ganska självklar.
Hur kan ateister tro att Universum som system skapats och strukturerats helt utan a priori kausala faktorer?
Det borde tyckas uppenbart att ingenting kan Existera utan att Definieras och Presenteras
Alla som vill påstå att Gud inte Existerar eller aldrig har gjort det,
Har ni några "bevis" eller faktum på att ni själva också är icke-existerande?
Sådana finns ju faktiskt och är ganska intressanta att aktivt tänka på där man sitter i sin icke-existens.
Ni påstår i samma andetag att etik och/eller moral existerar och att ni är "ädla" människor som inte förespråkar galenskaper
Tillåt mig att först erkänna min egen potential till uselhet, och sedan att hånskratta er ordentligt rakt upp i ansiktet!
Negergubbe