Citat:
Ursprungligen postat av
PresidentBahama
Men jag tror den förra gjordes innan man börsnoterades, dvs då man hade ett lägre eget kapital. Då var det mer begripligt. Den senaste gjordes av ett bolag som återköpte egna aktier och gav god utdelning.
Att låna för nånstans 5%, och sedan skyffla pengarna vidare till aktieägarna (eller vidlyftiga sponsorprojekt) är tveksamt, minst sagt. Men nu ser vi också att man tvekar angående utdelningen i år. Beslutet har skjutits upp. Och när jag försöker läsa mellan raderna så tycker jag att det verkar som att man har problem med att finansiera Karlastadsprojektet, dvs man måste få fram mer eget kapital till detta innan bankerna stoppar in mer. Det är i varje fall min gissning.
Men Säve-affären var fantastisk, och kompenserar för annat.
Vad gäller projektutveckling noterar jag också att man ska bygga 1 300 bostadsrätter på fjället i Fjätervålen. Visst, ingen tidplan där.
Ja det gjorde den, några månader innan IPOn, men det spelar inte så stor roll då obligationsprospekten fortfarande innehåller samma typ av information för investerare.
Företagssponsring av idrottsföreningar i Sverige kan inte direkt kallas vidlyftiga, det är egentligen småsummor i ett större perspektiv, sponsringskontraktet med Serneke är bra med svenska mått mätt, till och med riktigt bra(även om PF Nisse sponsrade med mer under några år) men det handlar om ca 25 miljoner kr över 5 år.
Att få byggkreditiven har varit lite svårare än vad dom trodde ja, samtidigt tycker ju jag att byggrätterna man har där är bland de mest värdefulla i hela regionen, man måste förstå vilken utveckling området genomgått de senaste 20 åren eller så, idag är vakansen rätt så obefintlig och den lokala kontorsmarknaden är het, egentligen är DP Karlastaden redan nu ett bra exempel på ett bra förädlingsarbete, då Serneke har ägt mycket av marken länge, dvs dom har varit med länge på den värdestigande resan. Det var inte så många år sedan som kåkarna huserade MC klubbar, A-lagshotell/socialt boende etc. Den verksamhet som återstår av det lite mer brokiga slaget i området är väl Truckstop Alaska, en klubb/konsertlokal som ligger i gråskalan, dvs inte en svartklubb, men inte heller en normal kommersiell etablering, tror den drivs i föreningsform av några rock/metallentusiaster.
Även kommunen har varit med på resan länge(från starten egentligen) och det skall bli intressant att se vad Lindholmen Science Park avyttras för, när dom väl kommer sig för att sälja, skulle gissa på ca 1,5 miljard.
Edit:
Vet inte om detta är ett fullständigt register... men som sagt, området har utvecklats enormt mycket och fortsätter utvecklas starkt, under varvsepoken var det väl max typ 2000 personer som var sysselsatta i området, idag är det närmare 25 000.
https://www.lindholmen.se/omradet/foretagsregister
Citat:
Företagsregister
Idag har ca 375 företag sett fördelarna med att vara etablerade inom Lindholmen Science Parks
[...]
Easy Telefoni
Telefoni och kommunikation
a-way Consulting AB
AB Wikner&Co QM
Kund- och marknadsundersökningar
ABF Göteborg
Utbildningsservice
Ace Conference & Event AB
Resebyrå
AcobiaFLUX AB
Industriell IT