2019-02-18, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Då jag har en relativt mångfacetterad personlighet har jag en relativt stor förståelse för dessa människor (dig).
Att du skriker "men du då!" med en fråga talar ju för att du känner dig träffad.

Jag försöker att lyssna både till mig själv och andra människor lika mycket som till Universum som helhet
Att lyssna är som regel bättre än att tala

Om du kanske kunde ta att försöka starta igång den där pensionerade hjärnan du har?

Är du på riktigt helt omedveten om att AteISM är en religion?
En religion som potentiellt har rätt då dess enda tes är en enda mening som kanske skulle kunna vara sanningsenlig.

De flesta religioner människan skapat / hittat på går absolut att avfärda delvis. Men inte alls allt i alla

Ateism:
Man har valt att TRO på att någon/något som helst "Gud" inte existerar.
Man har alltså VALT att ha en trosuppfattning som man inte har några som helst faktiska bevis för.

Vem som helst med lite insikt hade erkänt att de inte har kunskap om saken eller möjligen förutsatt någon typ av "Gud"

Det är nästan alltid bättre att erkänna att man inte vet än att välja en ståndpunkt för att det känns rätt.

Att du är oerfaren förvånar mig föga. Att du inte kan känna igen likheten med dina / likars egna argument förbryllar mig dock.

Om påståenden utan belägg kan avfärdas rakt av, varför har du då valt att tro att du vet något om saken?

De flesta riktiga "belägg" talar ju för motsatsen.

Jag vill ge dig samma tips som de andra fundamentala ateister utan intresse för upplysning jag fört diskussionen med:
Försök att utnyttja din potential till utveckling
istället för att anstränga dig med att idiotförklara dig själva genom att bespotta oliktänkare utan motargument
Suck... Nej ateism är varken religion eller livsåskådning.
Sekulär humanism eller buddism (t.ex.) är dock livsåskådningar som är ”ateistisk”.
Men som sagt, att vara ateist är bara förhållningssätt i en enda fråga, vilket inte räcker för att kallas religion eller livsåskådning.
Citera
2019-02-18, 07:34
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Suck... Nej ateism är varken religion eller livsåskådning.
Sekulär humanism eller buddism (t.ex.) är dock livsåskådningar som är ”ateistisk”.
Men som sagt, att vara ateist är bara förhållningssätt i en enda fråga, vilket inte räcker för att kallas religion eller livsåskådning.

ordet livsåskådning verkar laddat för ateister..
däremot kan ingen, inte ens en hardcoreateist, sakna livsåskådning,
Citera
2019-02-18, 07:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Intressant approach. Verkar nästan som du är orolig att detta kommer hända?
Konstigt, det är ju motsatsen som är min approach. Att inte oroa mig onödan.
Citera
2019-02-18, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
ordet livsåskådning verkar laddat för ateister..
däremot kan ingen, inte ens en hardcoreateist, sakna livsåskådning,
Dock så behöver man ju inte tillhöra en viss livsåskådning. Det går att ”blanda”, d.v.s. ta det man gillar från lite olika åskådningar.
Det kanske är troende som anser att detta är laddat? De vill så gärna att ateister ska vara en ”grupp”, så de kan attackeras lättare.
Citera
2019-02-18, 07:49
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Dock så behöver man ju inte tillhöra en viss livsåskådning. Det går att ”blanda”, d.v.s. ta det man gillar från lite olika åskådningar.
Det kanske är troende som anser att detta är laddat? De vill så gärna att ateister ska vara en ”grupp”, så de kan attackeras lättare.

gomorron kiss,
äntligen måndag,

sant,
visst blandas och generaliseras det hej vilt,
och det görs nog för att det i allmänhet underlättar vardagliga diskussioner

i många ateisters ögon betraktas ju på motsvarande vis samtliga utövare av religiositet som en homogen grupp,
Senast redigerad av jipeess 2019-02-18 kl. 08:28.
Citera
2019-02-18, 07:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur ofta blir du tvingad att tro på andras gudar? Vart bor du någonstans?
Jag skrev inte att jag blir tvingad att ro på andras gudar. Det räcker med att bli hotad med att det jag gör, eller inte gör, är emot någon påstådd guds vilja. Det har hänt mig ett antal gånger.

Citat:
Här i Sverige är vi tvärtom Jante och tillåts mobba alla som inte har religiös tilltro till Ateismen. Vi tvingar liksom ingen, vi bara fryser ut alla dom som inte håller med oss. Det funkar ganska bra, den stora majoriteten av flocken biter sin kamrat i svansen och tror därför aldrig att dom är vilse!
Vi jämför också alltid hur mycket makt någon har i relation med oss själva, och ser därför till att ha en illusion av rättvisa.
Det är också ganska skönt samt enkelt att försörja sig här utan att behöva utveckla kompetens eller självinsikt,
Det är också skönt!
Du kan ju kanske flytta hit om du vill?
Det finns ingen religiös tilltro till Ateismen.
Citera
2019-02-18, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
gomorron kiss,
äntligen måndag,

sant,
visst blandas och generaliseras det hej vilt,
och det görs nog för att det i allmänhet underlättar vardagliga diskussioner

i de många ateisters ögon betraktas ju på motsvarande vis samtliga utövare av religiositet som en homogen grupp,
Ok, jag skulle dock inte mixa ihop en satanist, Jehovas Vittne, muslim och pingstvän, t.ex.
Men det finns säkert de som gör detta, jag kan bara tala för mig själv.
Citera
2019-02-18, 08:26
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ok, jag skulle dock inte mixa ihop en satanist, Jehovas Vittne, muslim och pingstvän, t.ex.
Men det finns säkert de som gör detta, jag kan bara tala för mig själv.

så är det..

men ang frågan om ateism är en livsåskådning synonymt med världsbild/livssyn så är det nog omöjligt att rationellt invända mot det,

en lösryckt definition är tex;

The overall perspective from which one sees and interprets the world. A collection of beliefs about life and the universe held by an individual or a group." (thefreedictionary.com)

tom nihilism sorterar under de flesta uppslagsverks rubriker över livsåskådning/livssyn/världsbild

mensomsagtvar,
varje ateist får svara för sig,
fast för enkelhetens skull klumpas nog all ateism ihop lite klumpigt av de som inte är ateister..
Citera
2019-02-18, 09:04
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Detta kallas argumentum ad populum. Bara för att något är populärt gör det inte till sanning. Det enda en kan säga om att miljoner säger sig förnimmat gud är just att många tror att de har förnimmat gud om det är sant är en helt annan fråga vilket antalet inte påverkar.
Självfallet blir inte något sant bara för att det är populärt. Har jag påstått det?

Citat:
Ja, det är även lika med spöken, t.ex.
Dessitom är många människor starkt indoktrinerad, så det är svårt att avgöra om de verkligen haft ”gudsupplevelser” eller om de bara blivit tillsagda att det är så.
En annan sak är att det är tusentals olika gudar som upplevs.
En tredje sak är att vilken gud folk tror på har väldigt mycket med geografi att göra.
Jag tycker detta är väldigt svaga bevis för gudar, men desto starkare bevis för att människor vill/behöver något att tro på.
Stark indoktrinering gäller allt, inte bara "gudsupplevelser".
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Konstigt, det är ju motsatsen som är min approach. Att inte oroa mig onödan.
Jag vidhåller att det att det är en konstig approach att istället för att ignorera en person som säger sådant avkräva hen på bevis.
Citera
2019-02-18, 09:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du behöver nödvändigtvis Existera som Subjekt för att alls ha möjlighet att påstå dig "tro" något.
Universum har nödvändigtvis en Upphovsman, lika säkert som att din tankevärld har det.
"Upphovsman" har ett enormt bagage. Om du byter ut det mot "orsak" hade jag möjligen lutat åt det hållet. Det ena följer inte nödvändigtvis det andra, även om du hoppar till den slutsatsen.

Citat:
Människan Existerar (Existens=Subjektivitet, Subjekt: Människa) och är ett komplext System av Partiklar (för Människan Presenterade som Objekt). Men människan är långt ifrån ett lika komplext System som Partiklarna själva.
Bara för att partiklarna och kvant och allt annat roligt är svårförstått för oss betyder det inte att det är mer komplexa system än oss. Vi är allt det OCH mer. Allt vi observerat i universum är av ökande komplexitet. Går vi bakåt i tiden blir saker mindre komplexa och mer fundamentala, enklare och mindre kaotiska. Färre grundämnen, ex. Enklare organismer.

Citat:
Människan "vet" bara att ljus Existerar därför att deras ögon kan registrera (uppfatta) elektromagnetisk Strålning,
Vi har sen med hjälp av vetenskapliga metoder kommit fram till att de fysiska ljusPartiklarna Existerar (alltså är Subjektiva) (fotoner) och är Kvantum.
Vet du vad det är för något -kvantum? "-Skapare/Bärare/Upprätthållare-" Eller hur Kvantum fungerar?
Gör någon det? Kvantum är nytt och förbryllande och används ofta i "God of the gaps"-argument just av den anledningen.

Citat:
Hur vi uppfattar att ljus Existerar (och alltså är Subjekt):
Vår värld Existerar (Subjekt) i oss (Re). Vi Representerar den med hjälp av Presentation utifrån PartikelStrålning (Pr) som registreras av våra ögon och sen bearbetas mestadels i Hjärnan och ryggmärgen, som i sin tur kommer Utifrån Partiklar (De) i Universum (Ex).

De + Pr = Re
Pr + De = Re
Re = Pr + De
Re= De + Pr

Existens = Re + Pr + De
Existens = De + Pr + Re

Representation = Skapare
Presentation = Upprätthållare
Definition = Bärare
/
Ex= Du/Gud (Existens)
Re= Din Värld/Guds Värld (Universum)
Pr= Dina Tankar
De = Guds Tankar (det universella medvetandets tankar)
/
Ex (Du) = Representation (Din värld) + Presentation (Dina tankar) + Definition (Guds tankar)
Ex (Gud) = Definition (Guds värld) + Presentation (Guds tankar) + Representation (Din värld)

Given/Självklar Slutsats:

Du (Ex) kommer med anledning av "det Universella Systemet" aldrig att registrera/uppfatta Din Skapare
(Existens = Subjekt) då ni omöjligtvis kan SamExistera i Objektivt perspektiv.

Då vi aldrig kan uppfatta "vår skapare", hur vet vi att en sådan ens existerar?
I ett universum av ständigt ökande komplexitet, varför trycka något oändligt mycket mer komplicerat i början av allt för att lösa problemet utan att förklara hur den kom till att vara där?

Citat:
Jag hoppas innerligt att detta blev någorlunda tydligt för dig att uppfatta - om så var fallet är det närmast ett mirakel.
Du blandar ihop våra hjärnors förmåga att simulera en intern verklighet med en skaparprocess av ett påstått medvetet universum. Got it.
Det påminner mycket om populära Carlos Castaneda-böcker från 70-talet. Inget nytt alltså.
Jag säger inte det för att försöka avfärda det. Det är möjligt att det förhåller sig så som du beskriver men jag ser bara inte varför jag ska behålla den uppfattningen. Det ter sig inte troligt för mig.

Citat:
Vad som är Subjekt och vad som är Objekt är alltså Relativt och beroende på vilket Subjekt som frågar.
Akta dig för att halka in i solipsismen. Definiera tydligt vad som är relativt och släpp det för att sedan förhålla dig så objektivt som möjligt till det resterande.
Jag tror att jag finns, jag tror att världen finns, jag tror att jag kan påverka världen och genom att jämföra mina handlingar med andras uppfattningar kan jag uppnå en så nära objektiv bild av världen som det är möjligt. Sedan efter att vi accepterat detta kan vi existera och försöka verka på ett konsekvent sätt utan att relativisera sönder allting bara för att vi har svårt att förhålla oss till att de första konstaterandena är subjektiva och nödvändiga antaganden.

Citat:
Att du tror att det är vår "komplexa biologi" som ger upphov till Existens/Varandet - Subjektivitet (Medvetande) och att den i sin tur endast är ett resultat av den "Objektiva lag" (alltså inte Styrt av ett Subjekt=Medvetande) vi kallar Evolution, men vill påstå att ett något så oerhört mycket mer avancerat fysikaliskt system som Kvantum eller för den delen hela Universum inte är Medvetande, det är väl ganska djärvt?
Jag saknar data på att universum skulle vara ett medvetande. Du har inte tillhandahållit det. Dessutom ser jag inte universums grundpartiklars förhållanden som mer komplext bara för att det är svårt för oss att förstå.

Citat:
Ingen vettig människa förnekar Evolution, men det är bara idioter som förespråkar den som "sanningen".
Sanning = Objektets egentliga Natur (beskaffenhet/uppbyggnad/struktur/system/subjekt)
Att allting är under förändring är väl knappast något man kan bestrida som osanning?

Citat:
Alla Objekt är alltså nödvändigtvis Subjekt - Subjekt består av subjektiva Objekt
Subjekt är alltid Relativa
--:-.-:--
Inte ens Gud kan med säkerhet registrera Att Han Existerar, det är nämligen Relativt
Dyk inte för djupt i relativismen som sagt. Du hamnar i solipsism.

Citat:
Någorlunda intressanta "Belägg"? Vill du avfärda dem?
Vad har du för "belägg" för att påstå att ovan inte är någorlunda överensstämmande med Verkligheten?
Jag tycker inte du belagt någonting så varför ska jag motbevisa något? Det är din uppgift att konkretisera och föra fram evidens för din åsikt i den här tråden.
Visst är det intressant och spännande att tänka på hela universum som ett enormt mycellum eller synapsnätverk som är medvetet i någon grad men det kommer inte så mycket längre än spekulation och undrande.
Citera
2019-02-18, 09:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Då tar jag inte åt mig, men du anklagade mig, så upp till bevis för dina anklagelser.
Inte direkt.
Jag skrev att religiösa agerar på ett visst sätt.

Däremot kan jag direkt påpeka att du valde att ignorera hela mitt inlägg, frågor och kommentarer där jag bemött dig och att det är ett ypperligt bevis på hur religiösa agerar när det blir obekvämt och man undviker att vara metodisk och konsekvent i sitt tänkande.
Då släpper man allt vad logik och argumentation heter och skyddar sina känslor. Man dirigerar gärna om uppmärksamheten med hjälp av en stor, röd och luddig offerkofta man viftar i luften istället för att sakligt stanna kvar i diskussionen.

Ditt evolutionsförnekande springer dessutom uppenbarligen ur samma källa.
Citera
2019-02-18, 09:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som jag sade, evolutionsteorin är inte fakta.
Vetenskapliga teorier är baserade på fakta. Evolution är fakta. Teorin förklarar och förutsäger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in