2019-02-17, 16:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Svar ja. Eller så får man ev. inrätta en kommission för att utreda saken, men det blir nog svårt att motivera.

Vad man möjl kunde önska sig till att börja med är att polisen/utredningen lärde sig bättre att uttrycka sig på ett språk som passar tillfället.

Det är bara att ta del av Solglittret härinne för att förstå att polisen inte förmått uttrycka sig med en myndighet som trängt in hos Solglittret, som ju f.ö. som bekant mest är van att tala till döda.

Polisen kunde uttryckt sig med en annan form av självtillit. Möjligen kunde chefsjuristen hjälpa dem med det. Eller så är det en haveriutredare de behöver ha hjälp av.

De kunde ha med disclaimer villkorat utsagan under förutsättningen att händelsen inte står under åklagarmyndighetens möjlighet att åtala, och sagt att de har klarlagt att föräldrarna dödat flickorna A och M och sedan sig själva. Och föräldrarna har därmed gemensamt och i samförstånd etc. gjort sig skyldiga till mord på sina döttrar och skulle naturligtvis ha åtalats för detta om de varit i livet.

Är det inte lite juristfikonspråk över saken nu?
Polisen behövde överhuvudtaget inte uttrycka sig ett enda dugg. Det är väl det första man ska begripa - hur än auktoritär röst man önskar.

De kunde ha gjort som antingen ÅK-myndigheten gör eller som det skedde den 19/1 2018:
Skriftligt pressmeddelande.

Ja, jag har svarat på ursprunget för länge sen. Byt rätts/myndighetssystem isf om man är sugen på att läsa nedlagd Fu. för det är vad det bottnar i.
Man får förhålla sig till det rättssystem och den lag vi har - annars är det en juridisk fråga om det inte duger.
Citat:
En sån här officiell sammanfattning är vad jag vill ha för Bjärred.
Senast redigerad av develi 2019-02-17 kl. 17:01.
Citera
2019-02-17, 17:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Polisen behövde överhuvudtaget inte uttrycka sig ett enda dugg. Det är väl det första man ska begripa - hur än auktoritär röst man önskar.

De kunde ha gjort som antingen ÅK-myndigheten gör eller som det skedde den 19/1 2018:
Skriftligt pressmeddelande.

Ja, jag har svarat på ursprunget för länge sen. Byt rätts/myndighetssystem isf om man är sugen på att läsa nedlagd Fu. för det är vad det bottnar i.
Man får förhålla sig till det rättssystem och den lag vi har - annars är det en juridisk fråga om det inte duger.

Jooo.
Annars får man prova kungen, en junta eller partiledaren för något ytterlighetsparti. För att det ska gå in hos glitter.
Citera
2019-02-17, 17:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jooo.
Annars får man prova kungen, en junta eller partiledaren för något ytterlighetsparti. För att det ska gå in hos glitter.
Det är just det här jag skriver om gång efter annan:

Det sker inte pressträff överhuvudtaget vid nedlagd Fu.
jag vill ha ett annat röstläge. De borde ha haft en annan person där. De borde gett mer detaljer. De borde ditten och datten.

Alternativet är ett pressmeddelande på polisens hemsida eller åklagarmyndigheten (om inblandad öht, nu har detta icke skett i Bjärred) om förundersökningens resultat och att den är nedlagd - möjligen med vissa detaljer såsom skedde 19/1. På sin höjd.
Senast redigerad av develi 2019-02-17 kl. 17:13.
Citera
2019-02-17, 18:01
Medlem
Citat:
Det är hennes dotter som är Nathalie som det också finns föreläsning på Youtube att se.
https://www.youtube.com/watch?v=tAjEryHR4L4

Bra information! Beskrivningen av vad som krävs av föräldrar med ME-sjuka barn är väl precis det som man kunde gissa: föräldrar behöver curla sina barn en hel del, föräldrar behöver ständigt vara stand by för att rycka ut när och om barnet behöver en, föräldrar måste vara samordnare mellan alla de personer som har till uppgift att hjälpa barnet, exempelvis inom skola och sjukvård (och mycket annat).

Det är så klart omöjligt att kombinera detta med en akademisk karriär, eller ens med yrkesarbete på heltid? Kanske inte ens på deltid?

I filmen säger Nathalies mamma några ord om hur familjen prioriterar: familjen sätter alltid hälsan först, därefter kommer det sociala behovet och sist kommer skolan. Alltså om Natthalie inte orkar med både kamratumgänge och skoluppgifter så väljer man ofta (kanske inte alltid?) det sociala umgänget.

ME-sjuka barn behöver uppenbarligen kloka och tappra föräldrar...
Citera
2019-02-17, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Ja, precis så. Väldigt många gånger klokare och tapprare föräldrar än de flesta av oss någonsin behöver bli.
Det kan man konstatera att flickorna i detta tragiska fall inte hade.
Citera
2019-02-17, 18:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är just det här jag skriver om gång efter annan:

Det sker inte pressträff överhuvudtaget vid nedlagd Fu.
jag vill ha ett annat röstläge. De borde ha haft en annan person där. De borde gett mer detaljer. De borde ditten och datten.

Alternativet är ett pressmeddelande på polisens hemsida eller åklagarmyndigheten (om inblandad öht, nu har detta icke skett i Bjärred) om förundersökningens resultat och att den är nedlagd - möjligen med vissa detaljer såsom skedde 19/1. På sin höjd.

Jag förstår. Dock så är det bra om det sker ngn form av anpassning efter händelsens karaktär. Det blir ju ofta så per automatik.
Citera
2019-02-17, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Man behöver inte vara nån Einstein för att begripa att bara tanken att döda sina barn måste slitit fruktansvärt på föräldrarna och sänkt dom till botten. Fy fan.

Japp, helt frankt behöver man inte vara någon Einstein för att fatta en hel del i den här tråden, även om det underlättar. Eftersom jag härmed känner mig rätt färdig med vad som har hänt är det nu dags att gå vidare till nya äventyr i livet. Kommer säkert att följa tråden och kanske dyka upp igen om något nytt framkommer. Några av oss lyckades i eller utanför tråden i stora drag lista ut vad som hände för redan över ett år sedan och trots många tappra försök från en ivrig grupp, har ingen kunnat förkasta vår initiala hypotes. Istället har den blivit kraftfullt bekräftad av polis och forskare.

Min framtidsgissning är att det kommer att komma ytterligare bekräftelser men att vi fortfarande kommer att ha en, förvisso decimerad, men ändå liten grupp kvar som kommer att vidhålla att endast maken mördade hela familjen och att flickorna inte var sjuka. Denna lilla grupp kommer att bli mer och mer övertygade om att de har rätt, i takt med att ytterligare bekräftelser på att deras teori inte håller framkommer. Jag här i den här tråden lärt mig att det är så konspirationsteoretikern fungerar, den får näring av motstånd. Ju fler och ju kraftfullare bevis som talar emot den, ju större konspiration.

Jag orkar inte ens moralisera över beteendet längre även om jag tycker att det är synd och skam att man inte ägnar anhöriga den minsta hänsyn eller omsorg. De kan helt enkelt inte gå emot sin egen natur - de dansar bara till sina egna DNA. Tar man en större grupp människor som i den här tråden, kommer man alltid kunna vaska fram ett antal människor som inte har förmåga till bredare perspektiv.

Det är en av de livsbetingelser som man måste lära sig leva med och när man dessutom ur samma stora grupp finner så mycket visdom, fingertoppskänsla, kärlek, omtanke, omsorg, rättrådighet, jävlar anamma och civilkurage hjälper det en att bära de mer oempatiska och svagsinta.

Passion and Compassion, sa Eliasson.
Ja, alltid, i alla väder - Det är ledstjärnan!

Kram!
Citera
2019-02-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Ja, precis så. Väldigt många gånger klokare och tapprare föräldrar än de flesta av oss någonsin behöver bli.
Det kan man konstatera att flickorna i detta tragiska fall inte hade.
Vi kan också konstatera den totala respektlösheten från några i tråden gentemot de sjuka barnen. I sin kamp mot föräldrarnas misslyckande och totala haveri så förnekar man barnens sjukdom som om det är en absolut nödvändighet i fördömandet av det föräldrarna gjorde.

Att bekräfta och ta till sig att barnen faktiskt var sjuka betyder inte att man automatiskt accepterar föräldrarnas svek. Att in absurdum försöka förringa barnens lidande är ingen hjälp för dom barn som idag lider av ME/Cfs. Att försöka vrida till verkligheten för att dölja sjukdomen kommer inte att rädda livet på nästa barn som bor under samma tak som en eller två sjuka föräldrar.

Att ta till sig att barnen var sjuka i en obeskrivlig sjukdom och att familjen av den anledningen hamnade i djup kris är en självklar nödvändighet för att kunna hjälpa fler familjer som håller på att gå under.

Att öppet tala om risken med att livet kan vara så in i helvete överjävligt att man börjar tänka förbjudna tankar är det absolut enda sättet att få föräldrar att söka hjälp och erkänna att man inte orkar utan hjälp.

Om den diskussionen fanns i samhället så skulle kanske familjen vara vid liv idag.

Men nu finns det några moralens väktare som tror att dom gör en välgärning genom att förneka att sjukdom hos både föräldrar och barn var ingredienser i det som hände. Man försöker antingen avfärda sjukdomen eller låtsas som att det måste ha skett något annat dolt innanför husets väggar. Men det som fanns var två sjuka barn och två löspluggar till föräldrar som inte kunde se någon framtid.

Ska man se och rädda nästa familj som balanserar på knivseggen så kan man för helvete inte blunda och låtsas som att saker och ting inte kan gå fel i familjer som befinner sig i djup kris och plågas av sina omständigheter.

Vad finns det för mening i att vrida och vända vad deras smutsiga hår kan ha betytt när det finns vittnesmål om att den belastning som en duschning innebär gör att man kan bli utslagen och orkeslös resten av den dagen. Ta till er det drabbade berättar och skänk en tanke av omtänksamhet till de drabbade och fundera på hur man ska hjälpa familjer som håller på att gå under.

Det hjälper definitivt inte med inlägg efter inlägg om vem som var den värsta Bjärredstryparen av föräldrarna. Dom är döda och jävligt omedvetna om denna tråden. Men andra sjuka barn och deras föräldrar läser den säkert med avsky.

Hjälp dom som lever.
Citera
2019-02-17, 19:17
Medlem
Citat:
Bra information! Beskrivningen av vad som krävs av föräldrar med ME-sjuka barn är väl precis det som man kunde gissa: föräldrar behöver curla sina barn en hel del, föräldrar behöver ständigt vara stand by för att rycka ut när och om barnet behöver en, föräldrar måste vara samordnare mellan alla de personer som har till uppgift att hjälpa barnet, exempelvis inom skola och sjukvård (och mycket annat).

Det är så klart omöjligt att kombinera detta med en akademisk karriär, eller ens med yrkesarbete på heltid? Kanske inte ens på deltid?

I filmen säger Nathalies mamma några ord om hur familjen prioriterar: familjen sätter alltid hälsan först, därefter kommer det sociala behovet och sist kommer skolan. Alltså om Natthalie inte orkar med både kamratumgänge och skoluppgifter så väljer man ofta (kanske inte alltid?) det sociala umgänget.

Det fångade mig också.
Citera
2019-02-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
I Yara-fallet dömdes morbrodern för mord för i hovrätten fastslogs att även om han inte deltog i misshandeln, så uppfyllde han inte sitt garantsvar som vårdnadshavare; han förhindrade inte sin fru. Så visst kan den som inte deltar i själva gärningen dömas för mord. Visserligen var det ingen mordplanering inblandad, så det är inte likt i det avseendet, vilket eventuellt kan innebära en skillnad.

Om båda föräldrar hade levt och åtal väckts hade nog åklagaren begärt livstidsfängelse för mord på båda i detta fall, vilket överensstämmer med 2 misstänkta för mord.

Edit: INTE föll bort i första meningen. ”INTE deltog...”

[/QUOT
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[Min fetning] Man vet inte i vilken ordning H resp. de två döttrarna mördades. Inte heller vet man vad makarna mer i detalj kan ha överenskommit; vilka roller de spelat vid iscensättningen av morden. - Man har dock ett av bägge makarna underskrivet avskedsbrev där det tydligt framgår att de gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 tog beslutet om att de skulle avsluta både sina och sina barns liv, och att anledningen var att deras döttrar fått var sin diagnos på sjukdomen ME. Härtill har man i datorer (ev. också i mobiltelefoner) sagt sig ha sett att makarna varit medvetna om vad som skulle komma att hända. Även det bevittnade (barnlösa) testamentet understryker den samfällda viljan.

Därför är de formellt misstänkta för mord på sina två döttrar. - Någon slutlig prövning av skuldfrågan kommer av uppenbara skäl aldrig att kunna göras.

(JM satt och väntade i bilen medan MR mördade JM:s far och försökte mörda JM:s mor. - Hon lyfte i princip inte ett finger under MR:s knivorgie. Ändå dömdes både hon och MR för mord resp. mordförsök. JM:s deltagande ansågs ha varit av så omfattande och avgörande betydelse att även hon skulle anses vara gärningsman.)

Jag citerar mig själv gällande Yara-fallet. Parallellen är att både morbrodern och hans fru dömdes för mord. Fast han ansågs inte ha deltagit i misshandeln.
Citera
2019-02-17, 19:41
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
[/QUOT

Jag citerar mig själv gällande Yara-fallet. Parallellen är att både morbrodern och hans fru dömdes för mord. Fast han ansågs inte ha deltagit i misshandeln.
Exakt. Garantansvaret är stenhårt.
Citera
2019-02-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ja, jag tror att vi är många som tänker och undrar om barnen och deras hemundervisning.

Tänk om vi i tråden kunde ägna samma starka energi åt diskussioner om barnens öde, som vi ägnar åt "vem som mördade vem"-frågan!

För mig är allt runt barnen det viktigaste och anledningen till att jag är kvar i tråden. Jag tycker att det mesta som gäller just barnen är obegripligt.

Ja. Jag var mycket upptagen att få veta vem som gjorde vad. Hur mycket H var delaktig i det hela. Men på något sätt vore det viktigare att reda ut vad skolan och vård kunde ha gjort annorlunda så att detta kunde förhindras. Bra att saken blir anmäld. Problematisk om lex Bobby inte kan användas när gm begår självmord. Jag försöker att förstår varför ingen har interesse att reda ut detta. Anhöriga vill inte att detta debatteras - det förstår jag. Skolan har väl ingen interesse heller - dessutom tyckte en av rektorerna redan första veckan att man har gjort allt man kunde. Kommunen gjorde en självutredning - då kom det fram att man inte gjorde någon formell fel. Vården? Så ingen har egentligen en intresse att gräva i det. Bra att Missan gjorde en anmälan, tycker jag, som sagt.

På något sätt verkar det så att många går utifrån att barnen hade me och allt eller i alla fall mycket som hände beror på det. Men för mig är detta inte säkerställd i och med att barnen mördades. Så jag tycker man kan ha en hypotes att hemundervisning är baserad på andra grunder än me sjukdom samt kan vara en del av en isolationsprocess. Det är något jag inte kan utesluta i nuläget. Och därför tycker jag det är mycket viktig med att man inte låter detta bara vila i fred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in