Citat:
Ursprungligen postat av
Mangelina
Ja, det är så jag jobbar, tar bort och tar fram igen efter ett tag. Varvar bl. a. med mjuka bollar (som alltid hamnar under soffan), hängande mus som hänger med gummisnodd från takbjälken, prasseltunnel, vippor av olika slag, som hankatten aporterar när han vill leka. Deras favorit är den batteridrivna "Catch me" som random vispar runt en bunt med fjädrar. Den verkar dom aldrig ledsna på. "Hours of fun", på riktigt. Alla kattägare borde ha en!
Ok, det här har du ordnat bra. Borde räcka med leksaker för att de ska kunna stimulera sig själva en stund på morgonkvisten och inte störa er. Jag tror på
totalignorera, som jag skrev om tidigare.
Men om vi då funderar vidare, har ni tid med gosande? En del katter är ju ordentligt krävande på den fronten. Kanske tar lillebror för sig mer även här?
En annan sak när katter jamar tröstlöst kan vara sjukdom eller nåt annat fysiskt obehag. Urinvägarna? Vanligt med torrfoderätande katter. Katter är ju mästare att låtsas som ingenting och maskera, eftersom de är ensamlevande djur har de ingen vinst av att visa sjukdomstecken. Men fram på morgonkvisten när det är tyst och tråkigt, inte finns nåt som distraherar katten, kan den brista ut i klagan. Vet inte om det är fallet här men kan vara värt att fundera över.