2019-02-17, 14:28
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Har gjort ett försök men hennes ljuva stämma går igenom 😬. Beteendet började f.ö. när vi köpte en till katt....man skulle ha nöjt sig med en 😬.

Kanske det. Katter är ju rätt enkla djur och så fort det doftar rival, kärlek, eller om de stör sig på att någon annan befinner sig i deras revir så kan de bli väldigt knäppa. En av våra blev helt galen av att bajsa och tjöt som en idiot i en halvtimme så fort den åstadkommit något i lådan. Det är svårt att kontrollera djurs beteende.
Citera
2019-02-17, 14:33
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ok, det var ju tråkigt men då förstår jag ännu bättre varför ni har jamande på morgonen. Om de har varit utekatter men tvingats vänja om sig och vara innekatt, har de ännu större behov av stimulans och det är upp till dig som ägare att fixa, så du slipper tristessjamandet. Det verkar som att min poäng här går dig helt förbi.
Nej, nej, nej. Dom har aldrig varit utekatter. Är innekatter men har tillgång till två altaner på plan 6
Citera
2019-02-17, 14:36
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Kanske det. Katter är ju rätt enkla djur och så fort det doftar rival, kärlek, eller om de stör sig på att någon annan befinner sig i deras revir så kan de bli väldigt knäppa. En av våra blev helt galen av att bajsa och tjöt som en idiot i en halvtimme så fort den åstadkommit något i lådan. Det är svårt att kontrollera djurs beteende.
Japp, så är det. Men hon verkar ändå gilla honom, med tanke på att de lekfullt jagar varandra. De är f.ö. syskon
Citera
2019-02-17, 14:36
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Nej, nej, nej. Dom har aldrig varit utekatter. Är innekatter men har tillgång till två altaner på plan 6

Ok. Men det är samma råd som gäller ändå.
Citera
2019-02-17, 14:39
Avstängd
Halloween2s avatar
Katten har dåligt med mat, inge vatten, skitigt i kattlådan.

Eller så är den uttråkad pga av er ägare som inte lekt med katten på flera timmar.

Gör katterna en tjänst och ge dom till ett bättre hem din jävla luffare. Stänger in en katt i ett rum ensamt för ni inte orkar ta hand om djur. En smäll skulle du ha ts
Citera
2019-02-17, 14:42
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Katten har dåligt med mat, inge vatten, skitigt i kattlådan.

Eller så är den uttråkad pga av er ägare som inte lekt med katten på flera timmar.

Gör katterna en tjänst och ge dom till ett bättre hem din jävla luffare. Stänger in en katt i ett rum ensamt för ni inte orkar ta hand om djur. En smäll skulle du ha ts
Du va mig en agressiv jävel...vem f...n har sagt att katten är inlåst i ett rum?
Citera
2019-02-17, 14:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Du va mig en agressiv jävel...vem f...n har sagt att katten är inlåst i ett rum?

Du själv.

Citat:
Vi har två katter varav den ena, som är en hona, fått för sig att när hon vaknar kring 6 på morgonen, då ska alla andra upp också. Hon jamar och jamar med några sekunders mellanrum och slutar inte trots att man blir förbannad tillslut. Inga tillsägelser hjälper, som brukar hjälpa annars, inte ens att bli inlåst på toaletten, som hon hatar. Detta übertidiga morgonjamande inträffar ett par gånger per år och är ytterst enerverande eftersom man inte kan sova.
Märkte i julas på den andra hankatten att han fullständigt HATAR och skyr ljudet av en julklapp: en elektrisk, uppladdningsbar tändare. Toppen tänkte jag; den kör vi på henne, men hon är mer eller mindre oberörd Nu funderar jag på om en överljudsvisselpipa skulle kunna hjälpa, alltså att ljudet är obehagligt...någon med erfarenhet inom området på just katter?
Citera
2019-02-17, 14:55
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Du själv.
Inte mitt fel att hon hamnat där ibland. Har en man som kör utvisningsmetoden när han ruttnar rejält
Citera
2019-02-17, 15:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Inte mitt fel att hon hamnat där ibland. Har en man som kör utvisningsmetoden när han ruttnar rejält

Ok, men ni verkar ju vara helt överens i att det rätta är att pina och bestraffa katten, vilket är helt fel väg att gå.
Citera
2019-02-17, 15:05
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ok, men ni verkar ju vara helt överens i att det rätta är att pina och bestraffa katten, vilket är helt fel väg att gå.
Förmodligen, men man gör inte särskilt rationella beslut när man är trött och förbannad. Mera lek är förmodligen högst upp på hennes önskelista, men inte alltid prio ett när man har familj med barn
Citera
2019-02-17, 15:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Förmodligen, men man gör inte särskilt rationella beslut när man är trött och förbannad. Mera lek är förmodligen högst upp på hennes önskelista, men inte alltid prio ett när man har familj med barn

Nä, ok, jag vet hur det kan bli. Men i stället för att fundera över bestraffningar kan ni lägga energin på att fundera ut hur katten ska få stimulans. Alternativt lämna bort katten till nån som har tid och intresse för att den ska må bra, inte bara vara en pryl.

Finns mycket tips på youtube om hur man göra det trivsamt och stimulerande i hemmiljön. Du kan söka här på forumet också.
Citera
2019-02-17, 15:35
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Nä, ok, jag vet hur det kan bli. Men i stället för att fundera över bestraffningar kan ni lägga energin på att fundera ut hur katten ska få stimulans. Alternativt lämna bort katten till nån som har tid och intresse för att den ska må bra, inte bara vara en pryl.

Finns mycket tips på youtube om hur man göra det trivsamt och stimulerande i hemmiljön. Du kan söka här på forumet också.
Det är inte så att katterna har en ostimulerande miljö utan leksaker, klätterträd etc. Ett problem är däremot att lillbrorsan (hankatten alltså) är bättre på att ta för sig vid lek. Hon vill inte leka samtidigt, utan kollar hellre på då. Jag brukar därför passa på att leka med henne när brorsan tar en sväng på altanen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in