Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Detta är en sannolikhet som jag också ser.
En ganska distinkt observation jag har gjort när det gäller mitt "inre rum" (jag menar i den bemärkelsen ett mentalt rum där man "ser" (visualiserar, drömmer) olika fenomen av metafysisk natur, även tänker), är att detta inre rum inte existerar, alternativt existerar i en o-observerbar dimension av det inre rummet och således gör det metafysiska jaget , återigen, när det
inte används, obefintligt - omedvetet.
För att sätta det i ett enklare perspektiv; jag upplever att jag fantiserar ihop både rummet och "jaget" som rummet finns i när jag behöver till exempel tänka...och således enligt
Regulus, existerar då, enbart då.
Dock skulle jag välja sträcka ut
Regulus argument en aning och även inkludera andra metafysiska fenomen som att drömma och visualisera, likt att tänka behöver dessa funktioner ett metafysiskt jag också...åtminstone behöver "jag" (

) det.
Tack för att du delar med dig!
Detta var om jag får säga det själv en exceptionellt intelligent och meningsfull insikt.
Den potentiella sanningshalten i påståendet:
Hoppas jag framtiden genom vetenskaen lyckas utvisa och vi potentiellt också frambringa som idé i våra medvetanden.
Edit: Förövrigt var väl det ursprungliga argumentet ungefär ”jag tvivlar, alltså tänker jag, alltså finns jag”?
Det brukar ju annars heta att det är en ”felaktig citering”.
Kanske är det felaktigt citerat då,
Men betydligt mer sanningsenligt!
Tvivla är ju ändå något man gör precis ”just nu” för ögonblicket.