2019-02-17, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Förstår jag dig rätt - en del av barnens lärare på skolan hade inte uppfattat A eller M som sjuka före hemskolningen?
Inga allmänna diskussioner om inrättade vilorum, anpassade lugna stunder, kanske hörlurar för att slippa ljud! Ingen jättestor frånvaro?

Så skrev vännen till vikarien att hon sagt så jag vet ju inte om det är sant. Vet inga mer detaljer men ja det lät som en del lärare blev förvånade att det helt plötsligt var hemskolning som gällde.
Citera
2019-02-17, 01:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Så skrev vännen till vikarien att hon sagt så jag vet ju inte om det är sant. Vet inga mer detaljer men ja det lät som en del lärare blev förvånade att det helt plötsligt var hemskolning som gällde.

Låter ju onekligenrätt suspekt om flickornas egna lärare skulle bli förvånade att A och M var sjuka och plötsligt blev heltids hemundervisade.
Det framkom tidagare i tråden en bild av att man innan hemskolningen försökt med allehanda anpassningar för att underlätta skolnärvaro - detta borde ju lärarna varit involverade i?

Även postaren Missan27 som talat om att hon var Moas pianolärarinna sedan länge, blev ju väldigt förvånad att Moa hade fått heltids hemundervisning. Missan fick reda på det först när alla var döda.
Hon träffade Moa senast i maj 2017 och då var allt som vanligt med Moa enligt Missan. Pappa Oskar såg däremot väldigt sjuk ut sista gångerna Missan träffade honom. Så sjuk att Missan trodde att Oskar fått cancer och fick cellgiftsbehandling.
I augusti fick Missan ett mail från Oskar där han skrev att Moa inte skulle ha fler pianolektioner - och att det inte var troligt att hon skulle kunna ha det i framtiden heller pga sjukdom.

Ett rätt märkligt uttalande, tycker jag, av en far till en flicka som fått diagnosen ME som har en fluktuerande sjukdomsbild dvs ibland mår man fullkomligt bra, ibland lite eller mycket sämre. Man skulle ju kunna tänka sig att Oskar skulle kunnat hålla dörren öppen för enstaka pianolektioner i vart fall när Moa mådde bättre. Moa älskade ju att spela piano enligt Missan.

Ja, hela denna situation med heltids hemundervisning, två sjukintyg och barn som man inte vet vilken hjälp och vilket stöd de egentligen fick, är märklig.
Citera
2019-02-17, 01:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag följde Arbogafallet rätt noga och om jag förstått saken rätt, så ansåg man det bevisat att Möllerskan var på plats när morden skedde, hon skjutsade GM dit i sin bil, en väg som var svår om inte omöjlig att hitta annars. Hon uppmanade honom att mörda, höll fram mordvapnet som hon hade skaffat - han fick visst välja mellan två knivar - och hon beskrev hur han skulle ta sig in i huset. Därefter såg hon till att mordvapnen kastades ut i en plastpåse från bilen hon körde och att bilen rengjordes ordentligt.

Hon borde kanske egentligen blivit åtalad för medhjälp till mord?
Men man ansåg att de helt enkelt var två om själva handlingen, han hade aldrig kommit dit utan henne och aldrig heller gjort det utan henne. Hon ansågs helt klart varit deltagare på plats vid mordet och mordförsöket. Det var vad hon dömdes för.
Jag var väldigt aktiv i Möllertråden är väl mer korrekt ordval. Utöver detta hade du väl åsikter om Möllers mor erinrar jag mig samt höll med Möller om att hennes minderårige son inte skulle vittna, hennes rätt att träffa honom - vad än han tyckte och vad än vore bra att träffa en sån galen morsa.
Obducentdelen låg dig varmt om hjärtat erinrar jag mig.
I det fallet var det mer än klockrent medgärningsmannaskap.
Citat:
I det här fallet är det klarlagt, enligt chefsjuristen A-C A, att forensiska fynden visat att endast en förälder mördat bägge barnen ensam.
Bra du lyckats ändra till hennes korrekta titel och släppa malandet om "åklagare i Bjärredsmålet".

Men det är fortfarande ditt påstående.
Citat:
Då borde antigen O eller H vara mordmisstänkt - och polisen vet naturligt vem av dem som gjorde det eftersom man analyserat de forensiska bevisen
Båda borde i min värld inte kunna vara misstänkta för mord på barnen.
En borde vara misstänkt för mord och en borde vara misstänkt för anstiftan eller medhjälp till två mord.
Så jag förstår faktiskt inte polisens uttalande på PT.
Nej precis - det stämmer inte med din åsikt som du haft hela tiden. Pressträffen lär ha gjort dig besviken då båda föräldrarna anses lika skyldiga.
Citat:
Tänk om H redan var mördad när barnen dödades?
Är det någon som bättre kan förklara detta?
Tänk om O kom hem och H agerat ut i ett maternal filicide-homicide, stendött på egen hand och han avslutar resten?

Det går att hålla på med oändliga versioner om man antingen ändrar på pressträffens information - eller inte.
Till vilken nytta och mening? Fria Hanna är oavsett inte möjligt.
Citera
2019-02-17, 01:49
Medlem
Citat:
Låter ju onekligenrätt suspekt om flickornas egna lärare skulle bli förvånade att A och M var sjuka och plötsligt blev heltids hemundervisade.
Det framkom tidagare i tråden en bild av att man innan hemskolningen försökt med allehanda anpassningar för att underlätta skolnärvaro - detta borde ju lärarna varit involverade i?

Även postaren Missan27 som talat om att hon var Moas pianolärarinna sedan länge, blev ju väldigt förvånad att Moa hade fått heltids hemundervisning. Missan fick reda på det först när alla var döda.
Hon träffade Moa senast i maj 2017 och då var allt som vanligt med Moa enligt Missan. Pappa Oskar såg däremot väldigt sjuk ut sista gångerna Missan träffade honom. Så sjuk att Missan trodde att Oskar fått cancer och fick cellgiftsbehandling.
I augusti fick Missan ett mail från Oskar där han skrev att Moa inte skulle ha fler pianolektioner - och att det inte var troligt att hon skulle kunna ha det i framtiden heller pga sjukdom.

Ett rätt märkligt uttalande, tycker jag, av en far till en flicka som fått diagnosen ME som har en fluktuerande sjukdomsbild dvs ibland mår man fullkomligt bra, ibland lite eller mycket sämre. Man skulle ju kunna tänka sig att Oskar skulle kunnat hålla dörren öppen för enstaka pianolektioner i vart fall när Moa mådde bättre. Moa älskade ju att spela piano enligt Missan.

Ja, hela denna situation med heltids hemundervisning, två sjukintyg och barn som man inte vet vilken hjälp och vilket stöd de egentligen fick, är märklig.

Ja, man undrar ju om det var någon alls som lyssnade på barnen, hur de mådde och vad de ville.
Oskar kunde ju svarat Missan att vi kan ju se hur Moa mår om hon vill och orkar spela. Undra om han ens frågade henne?

Angående hemundervisningen har det stått hur länge man provade anpassningar åt Agnes? Vissa lärare hann kanske inte uppfatta detta. Kan tänka mig att Agnes inte tyckte det var så kul att vara den där udda figuren som fick gå till vilorum osv mitt i lektionen heller.
Och när det gäller Moa skedde väl insjuknandet under sommarlovet och efter det var det hemundervisning som gällde. Kan tänka mig att en del lärare blev förvånade då.
Citera
2019-02-17, 02:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag var väldigt aktiv i Möllertråden är väl mer korrekt ordval. Utöver detta hade du väl åsikter om Möllers mor erinrar jag mig samt höll med Möller om att hennes minderårige son inte skulle vittna, hennes rätt att träffa honom - vad än han tyckte och vad än vore bra att träffa en sån galen morsa.
Obducentdelen låg dig varmt om hjärtat erinrar jag mig.
I det fallet var det mer än klockrent medgärningsmannaskap.

Bra du lyckats ändra till hennes korrekta titel och släppa malandet om "åklagare i Bjärredsmålet".

Men det är fortfarande ditt påstående.

Nej precis - det stämmer inte med din åsikt som du haft hela tiden. Pressträffen lär ha gjort dig besviken då båda föräldrarna anses lika skyldiga.

Tänk om O kom hem och H agerat ut i ett maternal filicide-homicide, stendött på egen hand och han avslutar resten?

Det går att hålla på med oändliga versioner om man antingen ändrar på pressträffens information - eller inte.

Till vilken nytta och mening? Fria Hanna är oavsett inte möjligt.

Vill du diskutera Arboga fallet finns det andra trådar.

Kan du för övrigt inte lägga bort fokus från min person och istället hålla dig till topik i tråden. Försök att posta ett inlägg någon gång utan att anklaga andra postare för en massa skit.

Nu vet vi att H är mördad och att de två andra ”nästan vuxna” unga blivande kvinnorna i villan mördats på likartat sätt av en enda gärningsman. Låt oss då dels ta reda på vem det var och dels få reda på varför dessa tre mord ska anses ha begåtts av två personer i samförstånd, varav den ena själv blivit mördad.

Om man hittar tre mördade vuxna eller nästan vuxna stryp/kvävningsmördade kvinnor i ett hus där en man själv hängt sig brukar inte den vanliga slutsen vara att han är oskyldig till 2 av 3 mord eller att allt var en gemensam gärning tillsammans med en av de mördade. Det är en närmast världsunik slutsats. Då är det rätt rimligt att man tydligt kan visa varför utredarna är så säkra på den slutsatsen.

Dessutom är det faktiskt så att polisens uppgift på PT om ”både O och H är misstänkta för mord på barnen” är felaktig. Redan på PT var de forensiska analyserna klara som bevisade att endast en förälder ensam mördat bägge barnen.

Det här fallet innehåller alldeles för många oklara eller direkt felaktiga uppgifter för att allt ska vara klart. Kanske kan ett FUP reda ut det hela - om FUP efter sekretessprövning blir tillgängligt.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-17 kl. 02:14.
Citera
2019-02-17, 02:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag följde Arbogafallet rätt noga och om jag förstått saken rätt, så ansåg man det bevisat att Möllerskan var på plats när morden skedde, hon skjutsade GM dit i sin bil, en väg som var svår om inte omöjlig att hitta annars. Hon uppmanade honom att mörda, höll fram mordvapnet som hon hade skaffat - han fick visst välja mellan två knivar - och hon beskrev hur han skulle ta sig in i huset. Därefter såg hon till att mordvapnen kastades ut i en plastpåse från bilen hon körde och att bilen rengjordes ordentligt.

Hon borde kanske egentligen blivit åtalad för medhjälp till mord?
Men man ansåg att de helt enkelt var två om själva handlingen, han hade aldrig kommit dit utan henne och aldrig heller gjort det utan henne. Hon ansågs helt klart varit deltagare på plats vid mordet och mordförsöket. Det var vad hon dömdes för.

I det här fallet är det klarlagt, enligt chefsjuristen A-C A, att forensiska fynden visat att endast en förälder mördat bägge barnen ensam.
Då borde antigen O eller H vara mordmisstänkt - och polisen vet naturligt vem av dem som gjorde det eftersom man analyserat de forensiska bevisen
Båda borde i min värld inte kunna vara misstänkta för mord på barnen.
En borde vara misstänkt för mord och en borde vara misstänkt för anstiftan eller medhjälp till två mord.
Så jag förstår faktiskt inte polisens uttalande på PT.
Tänk om H redan var mördad när barnen dödades?
Är det någon som bättre kan förklara detta?
[Min fetning] Man vet inte i vilken ordning H resp. de två döttrarna mördades. Inte heller vet man vad makarna mer i detalj kan ha överenskommit; vilka roller de spelat vid iscensättningen av morden. - Man har dock ett av bägge makarna underskrivet avskedsbrev där det tydligt framgår att de gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 tog beslutet om att de skulle avsluta både sina och sina barns liv, och att anledningen var att deras döttrar fått var sin diagnos på sjukdomen ME. Härtill har man i datorer (ev. också i mobiltelefoner) sagt sig ha sett att makarna varit medvetna om vad som skulle komma att hända. Även det bevittnade (barnlösa) testamentet understryker den samfällda viljan.

Därför är de formellt misstänkta för mord på sina två döttrar. - Någon slutlig prövning av skuldfrågan kommer av uppenbara skäl aldrig att kunna göras.

(JM satt och väntade i bilen medan MR mördade JM:s far och försökte mörda JM:s mor. - Hon lyfte i princip inte ett finger under MR:s knivorgie. Ändå dömdes både hon och MR för mord resp. mordförsök. JM:s deltagande ansågs ha varit av så omfattande och avgörande betydelse att även hon skulle anses vara gärningsman.)
Citera
2019-02-17, 02:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[Min fetning] Man vet inte i vilken ordning H resp. de två döttrarna mördades. Inte heller vet man vad makarna mer i detalj kan ha överenskommit; vilka roller de spelat vid iscensättningen av morden. - Man har dock ett av bägge makarna underskrivet avskedsbrev där det tydligt framgår att de gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 tog beslutet om att de skulle avsluta både sina och sina barns liv, och att anledningen var att deras döttrar fått var sin diagnos på sjukdomen ME. Härtill har man i datorer (ev. också i mobiltelefoner) sagt sig ha sett att makarna varit medvetna om vad som skulle komma att hända. Även det bevittnade (barnlösa) testamentet understryker den samfällda viljan.

Därför är de formellt misstänkta för mord på sina två döttrar. - Någon slutlig prövning av skuldfrågan kommer av uppenbara skäl aldrig att kunna göras.

(JM satt och väntade i bilen medan MR mördade JM:s far och försökte mörda JM:s mor. - Hon lyfte i princip inte ett finger under MR:s knivorgie. Ändå dömdes både hon och MR för mord resp. mordförsök. JM:s deltagande ansågs ha varit av så omfattande och avgörande betydelse att även hon skulle anses vara gärningsman.)

Nja, polisen uppgav att man inte vet exakt (eller om man sa i detalj, jag minns inte) i vilken ordning de dött. Det kan ju betyda att man inte vet i vilken ordning barnen mördats, men vet när H dog. Om H dött före barnen torde hon ju inte kunna vara misstänkt för mord på dem, tycker jag. Möjligen för anstiftan om hon planerat morden tillsammans med den som utförde dem.

Och därtill kvarstår den där käpphästen i mina tanker - det hela verkar vara utfört i affekt, snabbt inte planerat och genomtänkt. Gemensam planering men inte gemensamt beslut där och då?
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-17 kl. 02:27.
Citera
2019-02-17, 02:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Nja, polisen uppgav att man inte vet exakt (eller om man sa i detalj, jag minns inte) i vilken ordning de dött. Det kan ju betyda att man inte vet i vilken ordning barnen mördats, men vet när H dog. Om H dött före barnen torde hon ju inte kunna vara misstänkt för mord på dem, tycker jag. Möjligen för anstiftan om hon planerat morden tillsammans med den som utförde dem.
"...vi får förhålla oss till att sista livstecknet är på fredag kväll, och sen… sen har folk försökt nå vissa familjemedlemmar under lördan utan att få kontakt. Men som sagt var: Närmre än så kommer vi inte. Inte heller exakt i vilken ordning de olika individerna har blivit… avlidit har gått att fastställa."
Citera
2019-02-17, 02:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Vill du diskutera Arboga fallet finns det andra trådar.
Drar du in Möller som jämförelse lär det väl vara möjligt att bemöta det du skriver?

Jag är fullt medveten om olika trådar - jag var aktiv likt dig i tråden och gjorde ett passus på ditt ordval. Jag nämnde likaså din inställning till delar i till aktuellt rättsfall iom med att du skrev att Möller nog snarare borde dömts till medhjälp:

Det är klockrent medgärningsmannaskap.

Sen fortsätter du lika fan i en spoiler?
Uppenbart höll inte rätten med dig: sonen ville vittna (förhör spelades upp inför rätten) hans åsikt respekterades med andra ord.
Han klarar sig nog oavsett ditt förfasande och överdrifter. Har tack och lov en mer funktionell far, en syster han har stort förtroende för. Hans största dilemma är nog snarare att behöva leva med vetskapen om en helt rabiat mor och vad hon de facto gjort. Det finns nog en hel del trauma att bearbeta via den kärringen.
Citat:
Kan du för övrigt inte lägga bort fokus från min person och istället hålla dig till topik i tråden. Försök att posta ett inlägg någon gång utan att anklaga andra postare för en massa skit.
Jag bemöter dina ORD och PÅSTÅENDEN är inte ett dugg intresserad av din person.
Citat:
Nu vet vi att H är mördad och att de två andra ”nästan vuxna” unga blivande kvinnorna i villan mördats på likartat sätt av en enda gärningsman. Låt oss då dels ta reda på vem det var och dels få reda på varför dessa tre mord ska anses ha begåtts av två personer i samförstånd, varav den ena själv blivit mördat.
Vi vet vad som förmedlades via pressträffen. Att du sen påstår dig blivit uppringd av nån du freneteiskt kallade för åklagare gör varken till eller från.

Förundersökningens resultat är att båda föräldrarna, gemensamt och i samråd, både planerat samt dödat sina döttrar och är därmed formellt misstänkta båda två.
Citat:
Dessutom ör det faktiskt så att polisens uppgifter på PT om ”både O och H är misstänkta för mord på barnen” är felaktig. Redan på PT var de forensiska analyserna klara som bevisade att endast en förälder ensam mördat bägge barnen.
Jag tror nog det största problemet ligger hos dig i form av bristande acceptans gällande förundersökningens resultat.
Är det så att man inte klarar av att nedlagda förundersökningar inte presenteras för allmänheten alternativt i detaljrik form så är det snarare en juridisk fråga kring lagens utformning:

Det är så här det ser ut och det är inte unikt för Bjärredfallet. Det är snarare mer information som överhuvudtaget släppts i förhållande till rådande förundersökningssekretess än vad som är sedvanligt.
Citat:
Det här fallet innehåller alldeles för många oklara eller direkt felaktiga uppgifter för att allt ska vara klart. Kanske kan ett FUP reda ut det hela - om FUP efter sekretessprövning blir tillgänglig.
Detta sammanfaller med ovan skrivna.
Senast redigerad av develi 2019-02-17 kl. 02:40.
Citera
2019-02-17, 02:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"...vi får förhålla oss till att sista livstecknet är på fredag kväll, och sen… sen har folk försökt nå vissa familjemedlemmar under lördan utan att få kontakt. Men som sagt var: Närmre än så kommer vi inte. Inte heller exakt i vilken ordning de olika individerna har blivit… avlidit har gått att fastställa."

Ok tack för citatet - då sa man att men inte visste exakt i vilken ordning de avlidit.
Att O dött sist är självklart eftersom alla utom han är mördade av någon.

Då vet polisutredarna i vart fall turordningsmässigt när en av dem - O - dött. Kanske känner de till någon mer persons turordningsplats, exempelvis H’s?
Jag uppfattar i vart fall formuleringen att både O och H är formellt misstänkta för mord på barnen som lite märklig i beaktande av att forensiska fynd visat på en ensam gärningsman.
Saknar lite precisering som exempelvis att båda borde vara misstänkta för anstiftan till mord på barnen, nu när polisen uppger sig hittat tungt vägande bevis för lång gemensam planering. Men båda misstänkta för mord på barnen??

Hade både O och H deltagit i morden på barnen skulle båda naturligtvis vara misstänkta för mord. Men nu har faktiskt bara en av dem handgripligen mördat barnen. Då borde i mitt tycke, den andre vara misstänkt för anstiftan, men inte för mord den inte har begått.

Men man kanske slår till med storsläggan i den formella misstankevärlden redan från början?
Man misstänks formellt för mord om det finns tecken på att man deltagit i planerna av morden - även om forensiska fynd visat att man inte deltog i själva mördandet?
Jag kanske tar polisens uttalande om ”formell misstanke för mord” för lite med handgripligt mördande och utpekande än vad det egentligen avser att vara?

Det som möjligen är lite förvånande är att ingen uppges vara misstänkt för mordet på H.
Inte ens O som definitivt har mördat henne. Anhöriganpassningskorrigering?
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-17 kl. 03:05.
Citera
2019-02-17, 03:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ok tack för citatet - då sa man att men inte visste exakt i vilken ordning de avlidit.
Att O dött sist är självklart eftersom alla utom han är mördade av någon.
Är det? Han kanske hade kastat in handduken och H dödar barnen och tar livet av sig?
Ärligt talat kan man vända och vrida det hela hur som helst då gärningsförlopp eller dödssätt inte presenteras - oavsett vad du tycker om självmordsmetod strypning så det behöver du inte fortsatt dramatisera om.
Sensmoralen är:
Lika lite som att H är mördare har O presenterats som en enskild sådan.
Därav är frågan ointressant för min del av givna anledningar - att man kan älta in absurdum.
Samma sak hade skett om Möller och Rajabi hade varit rörande överens om att ta livet av sig, hade efterlämnat teknisk bevisning som styrker deras gemensamma beslut och förundersökningen blivit nedlagd. Nu bottnade dock det hela i ett helt annat motiv och de hade tänkt fortsätta leva i en förträfflig tillvaro med mer sekiner.

Det är medgärningsmannaskap som presenteras:
De är helt överens om att dö och döda barnen och brevet det har blivit styrkt via digital media.
Citera
2019-02-17, 03:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det? Han kanske hade kastat in handduken och H dödar barnen och tar livet av sig?
Ärligt talat kan man vända och vrida det hela hur som helst då gärningsförlopp eller dödssätt inte presenteras - oavsett vad du tycker om självmordsmetod strypning så det behöver du inte fortsatt dramatisera om.
Sensmoralen är:
Lika lite som att H är mördare har O presenterats som en enskild sådan.
Därav är frågan ointressant för min del av givna anledningar - att man kan älta in absurdum.
Samma sak hade skett om Möller och Rajabi hade varit rörande överens om att ta livet av sig, hade efterlämnat teknisk bevisning som styrker deras gemensamma beslut och förundersökningen blivit nedlagd. Nu bottnade dock det hela i ett helt annat motiv och de hade tänkt fortsätta leva i en förträfflig tillvaro med mer sekiner.

Det är medgärningsmannaskap som presenteras:
De är helt överens om att dö och döda barnen och det brevet det har blivit styrkt via digital media.

Om du kan svara med ett inlägg utan en massa ”du” och laddade nedvärderande formuleringar som ”det behöver du inte fortsatt dramatisera om” så ska jag besvara dina inlägg även framöver. Annars får du inte några fler svar efter detta av mig.

Mina källhänvisade uppgifter om chefsjuristen (ja det är hon) A-C A svar på mina frågor, uppgifter som f övrigt även Missan27 per telefon erhållit, är verifierade fakta. Vill du motsätta dig sanningshalten i dem föreslår jag att du ringer och kontrollerar dessa uppgifter.

Man kan inte bortse från eller förneka fakta ur studier eller källhänvisningar för att man är för lat för att kontrollera om det är sant. Vill man hävda att det inte stämmer får man nog själv kunna visa att att man fått motsatta faktauppgifter. Alldeles särskilt som det är rätt lätt att kontrollera uppgifterna genom namngiven källa.

Din liknelse med Möller och hennes R är dessutom väldigt svag då Möller sannolikt hade planer på att mörda R och försöka få det att se ut som suicid. I trådens topik har endast O suiciderat, alla de andra tre döda personerna är mordoffer, var och en mördade av en ensam gärningsman.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-17 kl. 03:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in