2019-02-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag har läst detta långa inlägg som förtjänstfull analyserat Jordgubbsflickans gåtfulla inlägg.

Vad jag får fram som resultat av den långa analysen är att Jordgubbsflickan, som med bestämdhet avvisar att den person sopgubbarna sett är gm, kan vara syster till den unga man sopgubbarna såg.

I så fall är den sopgubbarna såg en medgärningsman och den person genom vilken Jf har sin kännedom om vem gm är i dubbelmordet.

Sen är det inte omöjligt att hon kryddar sina inlägg med att vilja vilseleda för att "försvara" gm: den påstått djupa psykosen, som lett till total glömska hos gm, t ex tvivlar jag starkt på utifrån flera grunder.

edit: vid en rättegång hade hon kunnat kallas som vittne till att hennes bror var medgärningsman och det vill hon absolut inte som jag tolkar hennes gåtfulla inlägg.

Citat:
Jf har lämnat en del info på tråden som kan vara sanna.

En analys säger följande:

jf måste ha info från mp och den kan hon ha fått av den sopåkarna sett, som kan vara hennes bror som är gm's kompis. Hans roll kan ha varit att hålla uppsikt åt gm.

Gm som enligt vittne stått och väntat på den korta gång- och cykelvägen mellan Västra vägen och Åsgatan hade säkert hjälp av ngn som höll uppsyn från den plats där sopåkarna sett en person. Vid den tidpunkten var det inte många som rörde sig till fots precis där M överfölls.

Jag tror att jf kan vara lillasyster till den sopåkarna sett. Det betyder att överfallet på M var planerat i förväg och det kullkaster helt psykosteorin. På den punkten far i så fall jf med osanning. Hennes beskrivning av gm är inte heller lik den flera på tråden velat se honom som.

Hon är i en besvärlig sits om så är fallet. Hon vill inte gärna vittna mot sin bror i en rättegång.

Jag har resonerat precis likadant, och jag tror inte heller på att gm inte minns. Det kan säkert inte uteslutas men jag är benägen att utesluta att en person som endast är indirekt bekant med gm via sociala medier och gemensamma umgängeskretsar anser sig ha tillräckligt mycket information för att uttala sig eller ens ha en åsikt om saken. Och nej, hon kan inte ha fått informationen från någon annan eftersom hon är den enda utomstående som vet. Såklart inte heller av gm, eftersom det blir en paradox.

Den information som Jordgubbsflickan utger sig för att ha är mer ingående än om hon bara hade varit en syster till gms kompis. Eller en annan tredje person av något slag. Säg att gm är runt 25 år och alltså född 1979 (bara för att ta ett exempel, men han ska enligt henne vara äldre än vad polisen eftersökt när de sökte efter en ung gärningsman. Dock har hon skrivit att hon aldrig har sagt att gm var 30+, så någonstans mellan tonåring och 30), hur kan hon veta både var mössan och kniven har inhandlats? Kniven på en marknad på 80-talet och mössan på en Statoilmack på 90-talet. Vad är oddsen att en kompis lillasyster har sån information? Alltså att man vet var ens brorsas kompis köpte sin kniv någonstans när han var 10 år gammal och var han köpte en vanlig mössa när han 15 år. Okej om de hade köpts samtidigt på en charterresa osv, men de köps på olika ställen under olika år. Oddsen är väldigt låga enligt mig.

Sen är det intressant att hon "helt säkert" avfärdar att personen som sopgubbarna såg är gm, samtidigt som hon säger att polisen borde fokusera på personen i beige polo. Personen i beige polo är med största sannolikhet den person som ett kvinnligt vittne såg stående mellan husen på Karl Dahlgrensgatan 53-55 ca 20 minuter innan morden. Vad jag vet så är det ingen som kunnat varken bekräfta eller dementera att denna person inte är samma person som den sopgubbarna såg. Aro verkar vara inne på att det nog är samma person eftersom det inte är något i signalementen som motsäger detta. Hur kan då en person som utger sig för att endast ha andrahandsinformation om fallet vara "helt säker" på att sopgubbarna såg fel gm samtidigt som hon säger att personen i beige polo är gm? Dvs hur, om personen ifråga antingen inte själv var på mordplatsen?

Om man då drar slutsatsen att Jordgubbsflickan har varit på mordplatsen och därefter skyddar gm, så måste det ha varit två personer på mordplatsen. Gm, dvs personen i beige polo, har dessutom varit på platsen minst 20 minuter innan morden och verkar ha väntat på Mohammed. Det mest logiska i sammanhanget är väl att personen i beige polo stod där han stod för att han därifrån hade uppsikt över när Mohammed passerade förbi på Åsgatan. Eftersom Mohammed var tio minuter sen den morgonen så gick sedan personen från sin utsiktspost på Karl Dahlgrensgatan och närmade sig det som skulle bli mordplatsen i syfte att gardera sig för att Mohammed skulle välja en annan väg. Efter några minuter dyker Mohammed upp. Som du är inne på och som många andra också har varit inne på: är det här ett rimligt scenario för en gärningsman i psykos som hör röster, som saknar motiv, helt slumpvist väljer att skära halsen av en åttaårig skolpojke och sen dessutom dödar ett vittne? Det har ältats i oändlighet, och kan väl inte uteslutas.. men det går hursomhelst inte ihop med Jordgubbsflickans berättelse just därför att hon antyder att personen i beige polo är gm.

Är det här trollvarning? Eller är det ett slags maskerande? Om man utgår från det senare alternativet kan man börja undra över orsakerna att Jordgubbsflickan, som endast var ytligt bekant med gm, i sin redogörelse över morden kan vara så säker på att gm helt saknade motiv. Eftersom hon inte vet om gm minns händelsen själv och ingen annan än hon själv vet vem som är gm, hur har hon då fått reda det? Och vidare, varför detta är så viktigt att påtala? Är det för att motivet avslöjar gärningsmannen? Det skulle isf kunna indikera att motivet är personligt?

Ja, alla ni som upprepar att Jordgubbsflickan är ett troll. Vi som försöker analysera Jordgubbsflickans svar är inte så dumma att vi inte förstår era invändningar, men se vår analys som ett sätt att isf avslöja detta trollande. Ett troll kan ha många olika motiv med sitt trollande, ett kan vara att utge sig för att ha kunskap som man inte har i syfte att få uppmärksamhet.. och ett annat kan vara att utge sig för att veta och sen sprida denna kunskap i förvrängd form i syfte att styra uppmärksamheten åt annat håll.
Citera
2019-02-17, 00:43
Medlem
Citat:
Tack kommissarien för den informationen! Jf kan alltså kontakta Jan Staaf och berätta vad hon vet utan att behöva vittna vid en rättegång. Men hon skulle sätta sin bror i klistret om han är den sopåkarna sett. Han kanske t o m är den som sen sågs sitta i Trädgårdsförening med ett förvridet ansiktsuttryck. Det ingick säkert inte i planen - om en sådan fanns - att A-L skulle mördas. Två ambulanser blev en för mycket, så att säga. Lite längre fram på morgonen har en lättklädd ung man köpt en läskedryck på ICA på Djurgårdsgatan och vare sig förr eller senare synts till i butiken. Mobiltelefoner fanns och uppgiften var kanske att kolla om kusten var klar så att gm kunde lämna tillflyktslägenheten, där han inte kände sig helt säker på att ingen skulle ringa på eller stövla in t ex polisen.

Jf har sagt att gm bara tillfälligt var i Linköping, så nånstans bodde han väl som inte var Linköping.

Fantombilden är enligt JF lik GM och den är baserad på tantens vittnesmål av personen i Trädgårdsföreningen. Så det borde innebära att GM och personen i Trädgårdsföreningen är samma person.
Citera
2019-02-17, 01:11
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Fantombilden är enligt JF lik GM och den är baserad på tantens vittnesmål av personen i Trädgårdsföreningen. Så det borde innebära att GM och personen i Trädgårdsföreningen är samma person.
Jag har inte sett en källa på att fantombilden är baserad på vittnet i Trädgårdsföreningen, hon som gick fram och försökte tilltala personen på bänken som hade ett frånvarande förvridet uttryck i ansiktet. Den källan skulle jag bra gärna vilja läsa!
Citera
2019-02-17, 01:20
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Jag googlar på fantombilden och hittar följande.

Citat:
Linköpingspolisen har fått hjälp av länskriminalen i Stockholm med att ta fram en fantombild på mannen. Bilden bygger på minnesbilder från endast ett vittne. Ytterligare vittnen har fått se bilden och uppger att det liknar den person de såg den aktuella morgonen.
Källa: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=3819359

Är hon i Trädgårdsföreningen ett vittne?
Citera
2019-02-17, 01:54
Medlem
Citat:
Jag googlar på fantombilden och hittar följande.

Källa: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=3819359

Är hon i Trädgårdsföreningen ett vittne?

Har ingen källa för tillfället men är nästan säker på att det är vittnesmålet i Trädgårdsföreningen (killen på bänken med ansiktet förvridet i ångest) som fantombilden är baserad på. (Någon källa, har jag för mig, säger att fantombilden är framställd utifrån flera olika vittnesmål, så det är lite motstridiga uppgifter även där.. men brukar man inte framställa fantombild utifrån ett enskilt vittnesmål? Tänker att det blir för många kockar annars.) Det var väl också GWs invändning, att fantombilden bygger på ett vittnesmål som inte är i anslutning till brottsplatsen och att man därför inte kan veta att den föreställer gm. Men som det står i citatet ska polisen sen ha visat den för andra vittnen och därigenom verifierat att den liknar den person de har sett i anslutning till brottsplatsen. Så oavsett om det är gm eller inte så är personen intressant för utredningen.

Om man ska spekulera så var det tanten som hade bäst minnesbild av den eventuella gm, eftersom han gjorde ett så starkt intryck på henne. Hon ska ju tom ha gått fram till honom och frågat hur han mådde, om någon anhörig hade dött, etc. Annars verkar de flesta som såg själva överfallen endast ha sett gm på långt håll och/eller sett honom endast bakifrån. Balkongvittnet som hypnotiserades lämnade signalement om kläder, så att polisen började fokusera på mannen i svart i stället för mannen i beige. Resterande vittnen, som Twigos farsa, har nog antingen sett honom i förbifarten genom ett bilfönster eller mött honom hastigt vid övergångsstället. (Det finns iofs ganska många som har yttrat sig om hans utseende iofs, "alldaglig", "datanörd", "fyrkantigt ansikte", "runda kinder", "framstående ögonbryn", "såg bra ut", "blek".)

Jag tycker de ska framställa en ny fantombild utifrån DNA. Den förra har redan spelat ut sin roll så man bör inte ha nåt att förlora på att publicera ännu en?

EDIT: Hittar faktiskt ingen artikel som skriver ut att fantombilden är baserad på vittnesmålet från tanten i Trädgårdsföreningen, men många nämner fantombild och personen i Trädgårdsföreningen i samma andetag:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddvpzo/nara-200-tips-har-kommit-in
https://www.svd.se/nya-tips-om-dubbelmord
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=4112091
http://www.gp.se/nyheter/sverige/s%C3%B6ker-man-i-20-%C3%A5rs%C3%A5ldern-1.1018152

Citat:
– Här var det en man som satt och var deprimerad och som vi aldrig har fått tag på. Den mannen tror jag är kan vara identiskt med den person som vi har gått ut med bild på, säger Nils Ahlberg.

Men det säger ju inte att det var tantens vittnesmål som fantombilden baserades på. Någon som kan klargöra det här?
Senast redigerad av clandeztino 2019-02-17 kl. 02:11.
Citera
2019-02-17, 02:22
Medlem
Citat:
Jag tror att jf kan vara lillasyster till den sopåkarna sett.

Inte för att det behöver säga så mycket men JF skriver att hon inte är yngre än gm. Om det stämmer så känns det snarare som att hon är en storasyster än en lillasyster.

Citat:
Jag är inte yngre än GM
Citera
2019-02-17, 09:18
Medlem
Tråden har nu börjat röra sig i en intressant riktning beroende på att vi nu tar itu på allvar med de uppgifter signaturen "jordgubbsflickan", jf, kommit med. En del vill avskriva honom/henne som troll (jag vägrar "hen". betyder höna).
Clandeztino har lagt ner ett otroligt grävjobb utifrån jf:s trådinlägg, ovärderligt för de fortsatta analyserna och diskussionerna. Själv hör jag hör till dem som anser att jf är insyltad i Linköpingsmorden på ett eller annat sätt.
Ju mer vi kan tänka utanför boxen desto närmre kommer vi lösningen. Den ena ytterligheten kan vara att jf är GM, den andra att jf har mottagit GM:s bekännelse under tystnadlöfte. Däremmellan finns nu ett spektrum av möjliga förklaringar. Kanske kan inblandade personer kokas ner till tre: GM, präst/pastor samt jf?
Något som också står ut är det unika med brottet, som tidigare påpekats; tidigare okänd och ostraffad GM med ett våldsamt beteende.
Slutligen: om GM varit bofast i Linköping hade han avslöjats på ett tidigt stadium.
Citera
2019-02-17, 10:08
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Tråden har nu börjat röra sig i en intressant riktning beroende på att vi nu tar itu på allvar med de uppgifter signaturen "jordgubbsflickan", jf, kommit med. En del vill avskriva honom/henne som troll (jag vägrar "hen". betyder höna).
Clandeztino har lagt ner ett otroligt grävjobb utifrån jf:s trådinlägg, ovärderligt för de fortsatta analyserna och diskussionerna. Själv hör jag hör till dem som anser att jf är insyltad i Linköpingsmorden på ett eller annat sätt.
Ju mer vi kan tänka utanför boxen desto närmre kommer vi lösningen. Den ena ytterligheten kan vara att jf är GM, den andra att jf har mottagit GM:s bekännelse under tystnadlöfte. Däremmellan finns nu ett spektrum av möjliga förklaringar. Kanske kan inblandade personer kokas ner till tre: GM, präst/pastor samt jf?
Något som också står ut är det unika med brottet, som tidigare påpekats; tidigare okänd och ostraffad GM med ett våldsamt beteende.
Slutligen: om GM varit bofast i Linköping hade han avslöjats på ett tidigt stadium.
Här några intressanta citat av jf.

Citat:
Fråga: Är du själv så inblandad att du sitter fast?
Svar: Nej absolut inte. Då hade jag inte skrivit något. Jag hade ju inte velat att någon kom mig på spåren.

Jag är inte yngre än GM, jag är inte insyltad med hans släkt eller bekanta och jag respekterar definitivt inte honom.

Man kan från detta avskriva att jf är gm, som hen tar avstånd med orden "jag respekterar definitivt inte honom".

Hen skriver på tråden i omtanke om andra personer som står gm nära och har nämnt hans mamma.

Att hen kallar sig själv "nyckelvittne" är intressant, men jag vet inte om "nyckelvittne" finns som juridiskt begrepp.

Citat:
Jag menar att jag naturligtvis inte blir anonym när det uppdagas att det är jag som är nyckelvittne.

Om hen är syster till en medgärningsman på brottsplatsen, t ex den sopgubbarna såg, så behöver hen inte vittna mot sin bror vid en rättegång. (enl. komissariebeck på tråden)

edit: om gm hade medgärningsman med sig på mp - och det inte var planerat att bli ett mord - så är det flera som inte mår så bra idag.
Senast redigerad av MossTrums 2019-02-17 kl. 10:23.
Citera
2019-02-17, 11:27
Medlem
Nyckelvittne är ju en juridisk term som används i rättegångsprocesser. Men i dagligt tal kan man också avse en person som sitter inne med unik kunskap, vetskap, bevis om hur en brottslig gärning gått till eller unik kunskap vad gäller GM:s identitet.
Personen ifråga betraktas då som den enda som äger den kunskapen. Om jf säger sig vara nyckelvittne innehar han/hon kunskaper om GM/brottet, som ingen annan har.
Citera
2019-02-17, 11:37
Medlem
Citat:
Nja, mot ditt resonemang kan jag invända att just det faktum att ingen ännu angivit GM eller krävt belöningssumman skulle kunna bero på att endast en, möjligen två personer känner till det, men är oförmögna att lämna ut GM:s identitet p g a tystnadslöfte.
Jag delar uppfattningen att få personer känner till det. Men det finns vad jag vet få, om ens något, yrke där du får repressalier av att avslöja en dubbelmördare. Samt det faktum att Jf enkelt kan ange GM helt anonymt och dessutom få belöningen, och förbli anonym. En rätt bra deal.
Citera
2019-02-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Jag delar uppfattningen att få personer känner till det. Men det finns vad jag vet få, om ens något, yrke där du får repressalier av att avslöja en dubbelmördare. Samt det faktum att Jf enkelt kan ange GM helt anonymt och dessutom få belöningen, och förbli anonym. En rätt bra deal.
Du har rätt i det du skriver. Det jag kan tänka mig som ett hinder för ett nyckelvittne att ange en GM kan vara mottagna uppgifter under tystnadslöfte (ej läkare/psykolog – dessa är skyldiga att anmäla), eller att, i det här fallet, jf har kommit fram till slutsatsen att X är GM utifrån sin unika iakttagelseförmåga och analyseringsbegåvning, vilket jf själv påpekat i tidigare inlägg.
Citera
2019-02-17, 11:48
Medlem
Citat:
Good intentions, men du måste väl se att Jf inte har för avsikt att detta ska lösas?
Oavsett om Jf:s uppgifter stämmer eller inte så kommer det stanna där. Skulle Jf helt plötsligt efter +14 år helt plötsligt besluta sig för att avslöja mördaren på Flashback? Du vet ju att det inte kommer ske. Jag kan förstå att det är ett kul inslag i tråden i någon sorts underhållningssyfte men det stannar där, tycker jag.

Två alternativ:
Jf talar sanning, detta leder till att han/hon även i fortsättningen kommer skydda GM.
Jf talar inte sanning, detta leder till bortkastad tid.
Jf anger GM anonymt/icke anonymt och hämtar pengarna.

Det finns inget alternativ som vissa i tråden hoppas på, att Jf ska kasta GM under bussen på detta forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in