2019-02-16, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Många ifrågasätter min relation till GM. Hur jag kan veta om mössan, kniven etc.
Jag är en person med en otrolig förmåga att lägga märke till detaljer. Jag har " helikoptersyn" och har lätt att analysera information jag blir delaktig i. Jag skulle också beskriva mig som en " High sensitive person". Mitt sinne, min radar, jobbar på högsta nivå dygnet runt. Jag bearbetar information i mina drömmar. Ja jag vet det låter galet, men det finns en hel del människor som fungerar så.
Mitt minne för detaljer i vardagen som ingen annan lägger märke till är enastående.
Det är därför jag har valt det yrke jag har idag.

Så du var på mordplatsen och la märke till att personen som sopgubbarna såg inte var samma person som gm?

Mycket av den information du utger dig för att ha om gm och mordvapen, mössa etc är sån som bara gm eller en någon med en nära anknytning till honom bör kunna ha. Varför skulle en person som biktar sig eller går i terapi tex berätta att mössan köptes på en Statoil-mack på 90-talet eller att personen som sopgubbarna såg, och som ingen kunnat avfärda som gm eftersom signalementet är såpass diffust att det skulle kunna överensstämma med personen som kvinnan såg på Karl Dahlgrensgatan innan morden, inte är gm?
Citera
2019-02-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Många ifrågasätter min relation till GM. Hur jag kan veta om mössan, kniven etc.
Jag är en person med en otrolig förmåga att lägga märke till detaljer. Jag har " helikoptersyn" och har lätt att analysera information jag blir delaktig i. Jag skulle också beskriva mig som en " High sensitive person". Mitt sinne, min radar, jobbar på högsta nivå dygnet runt. Jag bearbetar information i mina drömmar. Ja jag vet det låter galet, men det finns en hel del människor som fungerar så.
Mitt minne för detaljer i vardagen som ingen annan lägger märke till är enastående.
Det är därför jag har valt det yrke jag har idag.
Det jag kan utläsa av ditt inlägg, och även se mellan raderna, är att du har din radar påkopplad i stort sett dygnet runt. Jag får uppfattningen att du är förhindrad att aktivt lösa Linköpingsmorden, du är s a s ett indirekt vittne. Din vetskap bör komma dels från egna HSP-iakttagelser, där du analyserat vissa företeelser, dels indirekt via information du mottagit. Den information du mottagit har bekräftat vad du själv "scannat". Om min teori har någon bäring sitter du alltså i rävsaxen och kan bara hoppas att tråddeltagarna förr eller senare ska lösa pusslet.
Citera
2019-02-16, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Det jag kan utläsa av ditt inlägg, och även se mellan raderna, är att du har din radar påkopplad i stort sett dygnet runt. Jag får uppfattningen att du är förhindrad att aktivt lösa Linköpingsmorden, du är s a s ett indirekt vittne. Din vetskap bör komma dels från egna HSP-iakttagelser, där du analyserat vissa företeelser, dels indirekt via information du mottagit. Den information du mottagit har bekräftat vad du själv "scannat". Om min teori har någon bäring sitter du alltså i rävsaxen och kan bara hoppas att tråddeltagarna förr eller senare ska lösa pusslet.
Hela detta resonemang att Jf vet vem mördaren är faller på sin egen orimlighet. I och med att denna tråd aldrig kommer leda någonstans så har det ingen praktisk betydelse men det är synd om de som faktiskt ägnar tid åt detta.
Citera
2019-02-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
GM:s extremt våldsamma beteende plus att han inte finns i register eller begår nya våldsbrott är nog en nyckel i det här fallet. Utredarna säger ju att det liknar inget annat känt ärende.

Jag har tänkt mycket på det och kommit fram till en förklaring som kanske inte är rimlig men mer rimlig än de flesta andra: det var två personer varav den ena var våldsam. Denna person uppmanade den andra, som såg upp till den våldsamma personen och vllle ha respekt från honom. Brutaliteten var ett sätt för den mer mjäkiga att visa för den våldsamma att han ”var man”. Den våldsamma personen sitter inne med motiv och skulle isf vara anstiftare.

Det är bara en teori som sagt, och det som talar emot att två skulle vara inblandade är att ingen av dem isf har snackat.
Citera
2019-02-16, 21:53
Medlem
Om det här brottet var helt slumpartat som Jordgubbsflickan vill få det till, av en person i psykos. Hur kan hon då gå i god för att personen inte skulle få ett nytt psykbryt? (Hon skriver att det inte finns risk för att han ska mörda någon på nytt.)

Jag tolkar det som att den här personen umgicks i fel kretsar. Något han inte gör längre. Och därför bedöms risken, kanske med rätta, för att han ska begå ett liknande brott igen som obefintligt låg.
Citera
2019-02-16, 22:02
Medlem
Jordgubben kan kanske vara mördarens psykiatiker?
Citera
2019-02-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
GM:s extremt våldsamma beteende plus att han inte finns i register eller begår nya våldsbrott är nog en nyckel i det här fallet. Utredarna säger ju att det liknar inget annat känt ärende.
Här har vi hard facts (min fetning). Inte likt något annat. Kan alltså handla om en engångsgrej. Om GM är bosatt i Linköping 2004 och ingen ännu krävt "hittelön", gör det detta brott ytterligare unikt. För hur sannolikt är det att ingen i GM:s närhet skulle kunnat undgå att lägga märke till spår från morden?
Citera
2019-02-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Hela detta resonemang att Jf vet vem mördaren är faller på sin egen orimlighet. I och med att denna tråd aldrig kommer leda någonstans så har det ingen praktisk betydelse men det är synd om de som faktiskt ägnar tid åt detta.
Nja, mot ditt resonemang kan jag invända att just det faktum att ingen ännu angivit GM eller krävt belöningssumman skulle kunna bero på att endast en, möjligen två personer känner till det, men är oförmögna att lämna ut GM:s identitet p g a tystnadslöfte.
Citera
2019-02-16, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Om det här brottet var helt slumpartat som Jordgubbsflickan vill få det till, av en person i psykos. Hur kan hon då gå i god för att personen inte skulle få ett nytt psykbryt? (Hon skriver att det inte finns risk för att han ska mörda någon på nytt.)

Jag tolkar det som att den här personen umgicks i fel kretsar. Något han inte gör längre. Och därför bedöms risken, kanske med rätta, för att han ska begå ett liknande brott igen som obefintligt låg.
Det kan ju vara så att GM av någon anledning idag är personlighetsförändrad (min fetning).
Citera
2019-02-16, 22:51
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Jordgubben kan kanske vara mördarens psykiatiker?

Jf har lämnat en del info på tråden som kan vara sanna.

Citat:
Det här aldrig slagit dig att jag kan vara GM " bästa" kompis lillasyster…

Den som sopgubbarna sett etc är inte gärningsmannen.

En analys säger följande:

jf måste ha info från mp och den kan hon ha fått av den sopåkarna sett, som kan vara hennes bror som är gm's kompis. Hans roll kan ha varit att hålla uppsikt åt gm.

Gm som enligt vittne stått och väntat på den korta gång- och cykelvägen mellan Västra vägen och Åsgatan hade säkert hjälp av ngn som höll uppsyn från den plats där sopåkarna sett en person. Vid den tidpunkten var det inte många som rörde sig till fots precis där M överfölls.

Jag tror att jf kan vara lillasyster till den sopåkarna sett. Det betyder att överfallet på M var planerat i förväg och det kullkaster helt psykosteorin. På den punkten far i så fall jf med osanning. Hennes beskrivning av gm är inte heller lik den flera på tråden velat se honom som.

Citat:
Han har ett helt problemfritt förflutet, med bra betyg, många vänner och bekanta och är intelligent.

Hon är i en besvärlig sits om så är fallet. Hon vill inte gärna vittna mot sin bror i en rättegång.
Citera
2019-02-16, 23:13
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jf har lämnat en del info på tråden som kan vara sanna.

En analys säger följande:

jf måste ha info från mp och den kan hon ha fått av den sopåkarna sett, som kan vara hennes bror som är gm's kompis. Hans roll kan ha varit att hålla uppsikt åt gm.

Gm som enligt vittne stått och väntat på den korta gång- och cykelvägen mellan Västra vägen och Åsgatan hade säkert hjälp av ngn som höll uppsyn från den plats där sopåkarna sett en person. Vid den tidpunkten var det inte många som rörde sig till fots precis där M överfölls.

Jag tror att jf kan vara lillasyster till den sopåkarna sett. Det betyder att överfallet på M var planerat i förväg och det kullkaster helt psykosteorin. På den punkten far i så fall jf med osanning. Hennes beskrivning av gm är inte heller lik den flera på tråden velat se honom som.

Hon är i en besvärlig sits om så är fallet. Hon vill inte gärna vittna mot sin bror i en rättegång.

Anhöriga kan fritt välja att avstå från att vittna i Svensk domstol
Citera
2019-02-17, 00:05
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Anhöriga kan fritt välja att avstå från att vittna i Svensk domstol
Tack kommissarien för den informationen! Jf kan alltså kontakta Jan Staaf och berätta vad hon vet utan att behöva vittna vid en rättegång. Men hon skulle sätta sin bror i klistret om han är den sopåkarna sett. Han kanske t o m är den som sen sågs sitta i Trädgårdsförening med ett förvridet ansiktsuttryck. Det ingick säkert inte i planen - om en sådan fanns - att A-L skulle mördas. Två ambulanser blev en för mycket, så att säga. Lite längre fram på morgonen har en lättklädd ung man köpt en läskedryck på ICA på Djurgårdsgatan och vare sig förr eller senare synts till i butiken. Mobiltelefoner fanns och uppgiften var kanske att kolla om kusten var klar så att gm kunde lämna tillflyktslägenheten, där han inte kände sig helt säker på att ingen skulle ringa på eller stövla in t ex polisen.

Jf har sagt att gm bara tillfälligt var i Linköping, så nånstans bodde han väl som inte var Linköping.
Senast redigerad av MossTrums 2019-02-17 kl. 00:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in