2019-02-16, 03:00
Medlem
rubin22s avatar
Den enda som har absolut tystnadsplikt är en präst! Kan inte ens vittna.
Citera
2019-02-16, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Hmm du är inte särskilt smart eller hur? Det här har inget med att GM får veta vem jag är eller inte. Tänk lite längre *suck*

Det här blir ett långt inlägg. Får inte ihop det du skriver. Antar att jag inte är särskilt smart, men iallafall.. jag har utgått från att du inte är ett troll och läst in mig på det som du skrivit och försökt analysera det. Precis som du tidigare uppmanat till. Här är mina frågor.

1. Du skriver att du inte vet om gm minns händelsen.

Citat:
Jag har inga garantier för att han inte kommer ihåg händelsen. Men jag har uppfattningen om att han inte har något som helst minne utav hela psykosperioden.

2. Du skriver att du är den enda (förutom eventuellt gm då) som vet.

Citat:
Fråga: Är du den enda utomstående som vet?
Svar: Ja de andra är lyckligt ovetandes.

3. Du skriver att du hade försökt hjälpa honom innan morden men inte vill säga på vilket sätt för att du då hade avslöjat dig.

Citat:
Fråga: Försökte du hjälpa honom?
Svar: Ja på flera olika sätt. Kan inte gå in djupare då avslöjar jag mig.

4. Du skriver att inte kan säga hur du känner honom eller hur du vet att han är gm för att du då avslöjar för mycket.

Citat:
Jag skulle kunna beskriva exakt hur jag känner honom och hur jag vet men då avslöjar jag mig.

5. Du antyder att du endast är ytligt bekant med gm men förnekar en direkt anknytning till honom, och du respekterar honom inte. Varför skyddar du då honom? För att skydda någon eller några i hans närhet? Eller för att skydda någon i din egen närhet som har en direkt koppling till honom?

Citat:
Vi har gemensamma bekanta samt att vi hörts över sociala medier.
Citat:
Jag är inte på något sätt närstående, men det är på dom jag tänker i det här fallet.
Citat:
Jag är inte yngre än GM, jag är inte insyltad med hans släkt eller bekanta och jag respekterar definitivt inte honom.
Citat:
Så dum skulle jag aldrig vara att jag avslöjar något om vi hade barn ihop, var släkt eller umgicks som vänner?
Citat:
Ni spinner tillbaka på nära relation titt som tätt. Precis som du skriver ovan så kan man följa personer på nära håll men ändå på avstånd utan att ha släktskap.
Citat:
Det vore väldigt dumt utav mig att efter så många år gå in i ett forum och avslöja att jag vet vem mördaren är om jag skulle ha en direkt anknytning till personen ifråga?
Citat:
Jag och GM har inte umgåtts på det sättet. Våra liv har bara korsat varandra genom gemensamma bekanta, men vi känner varandra, men det är inte vi som umgås så att säga.

6. Du skriver att det hade drabbat dig såväl personligt som karriärsmässigt om gm grips. Hur, om allt det ovanstående stämmer? Är det fler än gm som är inblandade i morden? Om du är den enda som vet, hur skulle ett anonymt tips då avslöja dig? På vilket sätt skulle du bli ett "nyckelvittne"? Det är DNA-träff, rättegång och dom utan vittnens medverkan. Befinner du dig i en ekonomisk beroendeställning till gm? För emotionell kan det väl inte vara eftersom du säger dig sakna personlig koppling till honom? Och om det är någon i din närhet som befinner sig i en emotionell eller ekonomisk ställning till honom så hade väl inte du personligen drabbats?

Citat:
Jag menar att jag naturligtvis inte blir anonym när det uppdagas att det är jag som är nyckelvittne. Då drabbar det mig både personligt och karriärmässsigt.

7. Du dementerar att du skulle vara inblandad själv med förklaringen att du isf inte hade skrivit något i tråden eftersom du inte hade velat att någon skulle komma dig på spåren. Så du skriver för att du vill att någon ska komma gm på spåren?

Citat:
Fråga: Är du själv så inblandad att du sitter fast?
Svar: Nej absolut inte. Då hade jag inte skrivit något. Jag hade ju inte velat att någon kom mig på spåren.

8. Hur kan du vara "helt säker" på att personen som sopgubbarna såg inte är gärningsmannen när insatta personer som Aro och P-Å antyder att det antagligen är gm (Aro sa att det finns "inget i signalementet som motsäger det") de såg?

Citat:
För övrigt är jag helt säker på att det inte är samma person de sett. Den som sopgubbarna sett etc är inte gärningsmannen.

9. Du skriver att du vet var mössan och kniven var inhandlade trots att du endast var ytligt bekant med gm och detta trots att kniven inhandlades mer än tio år innan morden. Kan man tolka det som att kniven inte var gms och att den inhandlades av eller till personen som du känner gm genom? Hur annars skulle du känna till var den kom ifrån?

Citat:
Mössan är handlad på en statoilmack på 90 talet. Kniven är handlad på en marknad sent 80 tal. Personen köpte den för att "leka" med kniven som man gör med butterflykniv, vilket var populärt på den tiden.Personen är normalt inte våldsam.

10. Du säger att gms familj hade försökt hjälpa honom innan morden. De måste alltså ha vetat om att han mådde psykiskt dåligt.

Citat:
De försökte hjälpa honom otroligt mycket, men han vägrade hjälp. När de befinner sig i detta tillstånd har de ingen verklighetsuppfattning. För dom är det " sanning" det dom ser och hör.

11. Du skriver vidare att han hörde röster och var i en psykos som det tog månader för honom att bli återställd från. Han bör alltså mått så psykiskt dåligt att han tom var beroende av hjälp från omgivningen för att klara vardagen?

Citat:
Person mådde vid tillfället dåligt och hade psykos och han hörde röster. Han är inte alls våldsam i vanliga fall.
Citat:
[Han] var ganska långt gången in i psykosen. Psykosen avtog så småningom efter händelsen men det tog månader.

12. Samtidigt skriver du att hans närstående inte vet att han är gm ("de är lyckligt ovetandes"), antyder ändå att hans mamma borde ha anat det men att hon väl har förträngt det. Hur kan du veta att hon har förträngt det? Har du alltså pratat med henne så att du vet att hon har förträngt det? Varför borde just mamman men inte pappan och andra eventuella familjemedlemmar ha anat?

Citat:
Jag misstänker att hans mamma slogs vid tanken, men sedan " förnekat" det. Mössan, kniven, allmäntillståndet och fantombilden borde fått henne att ana.

13. Du skriver också att gm är mycket lik fantombilden.

Citat:
Jag måste då säga att bilden är väldigt lik gm

14. Du skriver att gm hade ett socialt liv med "många vänner och bekanta".

Citat:
Han har ett helt problemfritt förflutet, med bra betyg, många vänner och bekanta och är intelligent.

15. Du skriver att gm bodde i Linköping vid tiden för morden.

Citat:
Fråga: Kan du berätta om du och din GM bodde i Linköping vid tiden för morden utan att avslöja för mycket?
Svar: GM gjorde det vid det tillfället.

Så din gm var lik fantombilden, bodde i Linköping och mådde psykiskt dåligt. Polisens och medias huvudspår har hela tiden varit att gm var en person boende i Linköping som mådde psykiskt dåligt. Sammantaget med den bild du målar upp så förefaller det väldigt osannolikt att ingen i familjen eller av hans många vänner har lagt ihop ett plus ett, framförallt då med tanke på att gm enligt dig ska vara väldigt lik fantombilden. Hur kommer det sig tror du? Har han ett falskt alibi som verkar vattentätt eller är de godtroget naiva? Kan han ha lurat dem att han redan har blivit topsad, men hur har han lurat polisen? Genom ett falskt alibi? Hur har han kunnat skaffa sig ett vattentätt alibi om ingen förutom du vet att han är gm? Då är det ingen förutom du som har kunnat bistå honom med ett sådant? Men du skriver samtidigt att du inte är inblandad.

Och den här:

Citat:
Det här aldrig slagit dig att jag kan ex vara GM " bästa" kompis lillasyster eller lillebror, klasskamrat, granne, kusin, arbetskamrat, att våra föräldrar umgås etc, att vi är uppväxta ihop men inte släkt etc. Det finns hur många scenarion som helst där man har inblick i andras liv.

Problemet är att du utger dig för att ha förstahandsinformation eftersom du själv skrivit att du är den enda utomstående som vet? Om du tex är syster till gms kompis så borde du ha fått informationen från din bror och då måste ju även han veta? Befann du dig av en slump på mordplatsen och såg vad som hände?

Och vad i allt det här skulle isf få dig att inte gå till polisen och säga vad som hände? Var den person som du känner gm genom inblandad i morden? Var det fler än gm inblandade i morden?

Ja, det blev många frågor.
Senast redigerad av clandeztino 2019-02-16 kl. 06:07.
Citera
2019-02-16, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Den enda som har absolut tystnadsplikt är en präst! Kan inte ens vittna.
En präst, pastor, som genom ett samtal om morden med någon som är anknuten till GM, blir indirekt vittne. Om så är fallet måste det förorsaka mycket huvudvärk. Hur processar man en sån vetskap?
Citera
2019-02-16, 08:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
En präst, pastor, som genom ett samtal om morden med någon som är anknuten till GM, blir indirekt vittne. Om så är fallet måste det förorsaka mycket huvudvärk. Hur processar man en sån vetskap?
Den blir omöjlig! Bryter du mot tystnadsplikten som präst/ pastor är din yrkeskarriär tvärslut. Är nog också väldigt tabu att göra det.
Citera
2019-02-16, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det är sant. Men säg följande scenario, bara ett exempel: Gm kommer från Linköping och har familj där men har nyligen flyttat därifrån och har under helgen varit i Linköping på besök. Han har en tågbiljett därifrån på tisdagen, dvs morddagen. Gms föräldrar (eller förälder om de är skilda) jobbar dagtid och kopplar aldrig att deras son kan vara gm, eftersom han skulle ha tagit tåget 08:30. Men gms syster är hemma från skolan den dagen och ser sin bror komma hem blodig. Han säger till henne att aldrig berätta för föräldrarna att han kommit hem blodig. Han byter om, kastar de blodiga kläderna i en påse som han dumpar i en container på vägen (eller packar ner dem i väskan) och ger sig iväg för att hoppa på nästa tåg. Sen pratar de aldrig mer om det här. De brukar aldrig prata om jobbiga saker och den här saken blir tabubelagd. Systern håller sitt löfte att inte säga något till föräldrarna, men mår dåligt över att ensam behöva bära på den här hemligheten. Hon går till en psykolog eller en präst och berättar vad som hänt mot löftet att denna person inte ska gå till polisen. Vad har vi då? Vi har en gm som kan ha förträngt händelsen och inte behöver veta att han är en gm, en syster som vet och en tredje person som vet men som har lovat systern att inte berätta. Jordgubbsflickan behöver inte vara systern utan kan vara denna tredje person och det som Jordgubbsflickan vet om familjen, dvs att han har mått dåligt och att de har försökt få honom att söka hjälp, kan var information som kommer från systern. Så varför, om Jordgubbsflickan är denna tredje person, tipsar hon inte polisen? Därför att hennes anonymitet fortfarande röjs. Systern skulle veta vem det är som har tipsat. Är inte detta svek värt 1 miljon? Det kan man undra. Men det kan ju vara skambelagt för denna tredje person att inte ha tipsat polisen tidigare och skada förtroendet för henne i det samfund, den bekantskapskrets eller den organisation som hon är del utav. Finns massa omständigheter som förefaller ynkliga när man diskuterar dem men som ändå kan göra att denna tredje person är obekväm med att tipsa polisen. Här är några exempel: hon tillhör ett religiöst samfund och har hållit i en minnesstund av Anna-Lena och Mohammed vid årsdagen för morden. Om det kommer fram att hon hela tiden visste vem gm var och har skyddat honom genom att inte tipsa polisen, hade hon inte då uppfattats som skenhelig? Ett annat exempel: hon känner Anna-Lenas föräldrar, eller Anna-Lenas makes bror eller Mohammeds syster. Ett tredje exempel: hon har gemensamma bekanta med gms syster.

Behöver hennes anonymitet röjas för allmänheten? Nej, och kommer antagligen inte att göra så. Men gms syster kommer antagligen att veta, och bara det röjer hennes anonymitet i egentlig mening. Hon kan inte styra över snacket på stan och de eventuella följder som det kan komma att få på hennes anseende.

Som sagt, säger inte att det är det troligaste scenariot men det är ett scenario som inte går att avskriva iaf. Imho.

Ja det där är bara ett väldigt dåligt exempel. Du verkar tro på trollet men har inte läst vad hen har skrivit. Enligt trollet var mördaren under psykos före och månaderna efter mordet, så jag tror inte det var aktuellt för honom att åka och hälsa på en förälder och sedan sätta sig på ett tåg. Och att inga fler utomstående skulle känna till det här tillståndet och kunna dra kopplingen till ett oprovocerat dubbelmord som skett under samma period finner jag helt osannolikt.

Citat:
Tillfällig psykos. Han hade haft den ett tag innan. Var ganska långt gången in i psykosen. Psykosen avtog så småningom efter händelsen men det tog månader.
Citera
2019-02-16, 09:47
Medlem
Citat:
Hmm du är inte särskilt smart eller hur? Det här har inget med att GM får veta vem jag är eller inte. Tänk lite längre *suck*

Du verkar inte ha fattat än att jag redan vet att du är en bluff? Vem är då osmart av oss två..?

Citat:
Tråden börjar bli väldigt roande. Många som spekulerar hej vilt ha ha ha
Citera
2019-02-16, 10:16
Medlem
Citat:
Det här blir ett långt inlägg. Får inte ihop det du skriver. Antar att jag inte är särskilt smart, men iallafall.. jag har utgått från att du inte är ett troll och läst in mig på det som du skrivit och försökt analysera det. Precis som du tidigare uppmanat till. Här är mina frågor.

1. Du skriver att du inte vet om gm minns händelsen.

2. Du skriver att du är den enda (förutom eventuellt gm då) som vet.

3. Du skriver att du hade försökt hjälpa honom innan morden men inte vill säga på vilket sätt för att du då hade avslöjat dig.

4. Du skriver att inte kan säga hur du känner honom eller hur du vet att han är gm för att du då avslöjar för mycket.

5. Du antyder att du endast är ytligt bekant med gm men förnekar en direkt anknytning till honom, och du respekterar honom inte. Varför skyddar du då honom? För att skydda någon eller några i hans närhet? Eller för att skydda någon i din egen närhet som har en direkt koppling till honom?

6. Du skriver att det hade drabbat dig såväl personligt som karriärsmässigt om gm grips. Hur, om allt det ovanstående stämmer? Är det fler än gm som är inblandade i morden? Om du är den enda som vet, hur skulle ett anonymt tips då avslöja dig? På vilket sätt skulle du bli ett "nyckelvittne"? Det är DNA-träff, rättegång och dom utan vittnens medverkan. Befinner du dig i en ekonomisk beroendeställning till gm? För emotionell kan det väl inte vara eftersom du säger dig sakna personlig koppling till honom? Och om det är någon i din närhet som befinner sig i en emotionell eller ekonomisk ställning till honom så hade väl inte du personligen drabbats?

7. Du dementerar att du skulle vara inblandad själv med förklaringen att du isf inte hade skrivit något i tråden eftersom du inte hade velat att någon skulle komma dig på spåren. Så du skriver för att du vill att någon ska komma gm på spåren?

8. Hur kan du vara "helt säker" på att personen som sopgubbarna såg inte är gärningsmannen när insatta personer som Aro och P-Å antyder att det antagligen är gm (Aro sa att det finns "inget i signalementet som motsäger det") de såg?

9. Du skriver att du vet var mössan och kniven var inhandlade trots att du endast var ytligt bekant med gm och detta trots att kniven inhandlades mer än tio år innan morden. Kan man tolka det som att kniven inte var gms och att den inhandlades av eller till personen som du känner gm genom? Hur annars skulle du känna till var den kom ifrån?

10. Du säger att gms familj hade försökt hjälpa honom innan morden. De måste alltså ha vetat om att han mådde psykiskt dåligt.

11. Du skriver vidare att han hörde röster och var i en psykos som det tog månader för honom att bli återställd från. Han bör alltså mått så psykiskt dåligt att han tom var beroende av hjälp från omgivningen för att klara vardagen?

12. Samtidigt skriver du att hans närstående inte vet att han är gm ("de är lyckligt ovetandes"), antyder ändå att hans mamma borde ha anat det men att hon väl har förträngt det. Hur kan du veta att hon har förträngt det? Har du alltså pratat med henne så att du vet att hon har förträngt det? Varför borde just mamman men inte pappan och andra eventuella familjemedlemmar ha anat?

13. Du skriver också att gm är mycket lik fantombilden.

14. Du skriver att gm hade ett socialt liv med "många vänner och bekanta".

15. Du skriver att gm bodde i Linköping vid tiden för morden.

Så din gm var lik fantombilden, bodde i Linköping och mådde psykiskt dåligt. Polisens och medias huvudspår har hela tiden varit att gm var en person boende i Linköping som mådde psykiskt dåligt. Sammantaget med den bild du målar upp så förefaller det väldigt osannolikt att ingen i familjen eller av hans många vänner har lagt ihop ett plus ett, framförallt då med tanke på att gm enligt dig ska vara väldigt lik fantombilden. Hur kommer det sig tror du? Har han ett falskt alibi som verkar vattentätt eller är de godtroget naiva? Kan han ha lurat dem att han redan har blivit topsad, men hur har han lurat polisen? Genom ett falskt alibi? Hur har han kunnat skaffa sig ett vattentätt alibi om ingen förutom du vet att han är gm? Då är det ingen förutom du som har kunnat bistå honom med ett sådant? Men du skriver samtidigt att du inte är inblandad.

Och den här:

Problemet är att du utger dig för att ha förstahandsinformation eftersom du själv skrivit att du är den enda utomstående som vet? Om du tex är syster till gms kompis så borde du ha fått informationen från din bror och då måste ju även han veta? Befann du dig av en slump på mordplatsen och såg vad som hände?

Och vad i allt det här skulle isf få dig att inte gå till polisen och säga vad som hände? Var den person som du känner gm genom inblandad i morden? Var det fler än gm inblandade i morden?

Jf kommer inte svara på särskilt mycket, alternativt svara på de sakerna som inte leder någonstans. Det är ju lite poängen med hens koncept.
Citera
2019-02-16, 12:31
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Det här blir ett långt inlägg. Får inte ihop det du skriver. ***

Hur kan du vara "helt säker" på att personen som sopgubbarna såg inte är gärningsmannen när insatta personer som Aro och P-Å antyder att det antagligen är gm (Aro sa att det finns "inget i signalementet som motsäger det") de såg?
Om du tex är syster till gms kompis så borde du ha fått informationen från din bror och då måste ju även han veta? Befann du dig av en slump på mordplatsen och såg vad som hände?

Jag har läst detta långa inlägg som förtjänstfull analyserat Jordgubbsflickans gåtfulla inlägg.

Vad jag får fram som resultat av den långa analysen är att Jordgubbsflickan, som med bestämdhet avvisar att den person sopgubbarna sett är gm, kan vara syster till den unga man sopgubbarna såg.

I så fall är den sopgubbarna såg en medgärningsman och den person genom vilken Jf har sin kännedom om vem gm är i dubbelmordet.

Sen är det inte omöjligt att hon kryddar sina inlägg med att vilja vilseleda för att "försvara" gm: den påstått djupa psykosen, som lett till total glömska hos gm, t ex tvivlar jag starkt på utifrån flera grunder.

edit: vid en rättegång hade hon kunnat kallas som vittne till att hennes bror var medgärningsman och det vill hon absolut inte som jag tolkar hennes gåtfulla inlägg.
Senast redigerad av MossTrums 2019-02-16 kl. 12:39.
Citera
2019-02-16, 12:38
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag har läst detta långa inlägg som förtjänstfull analyserat Jordgubbsflickans gåtfulla inlägg.

Vad jag får fram som resultat av den långa analysen är att Jordgubbsflickan, som med bestämdhet avvisar att den person sopgubbarna sett är gm, kan vara syster till den unga man sopgubbarna såg.

I så fall är den sopgubbarna såg en medgärningsman och den person genom vilken Jf har sin kännedom om vem gm är i dubbelmordet.

Sen är det inte omöjligt att hon kryddar sina inlägg med att vilja vilseleda för att "försvara" gm: den påstått djupa psykosen, som lett till total glömska hos gm, t ex tvivlar jag starkt på utifrån flera grunder.

GM:s extremt våldsamma beteende plus att han inte finns i register eller begår nya våldsbrott är nog en nyckel i det här fallet. Utredarna säger ju att det liknar inget annat känt ärende.
Citera
2019-02-16, 13:09
Medlem
Betr. tystnadsplikt så är det väl enbart katolska präster som har den ABSOLUTA tystnadsplikten gentemot en person som i bikten erkänt ett mord. Andra, t.ex präster i Sv kyrkan samt pastorer i frikyrkor måste gå vidare med en sådan vetskap då det gäller fara för andra.
Citera
2019-02-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Den blir omöjlig! Bryter du mot tystnadsplikten som präst/ pastor är din yrkeskarriär tvärslut. Är nog också väldigt tabu att göra det.

Det är precis det här jag syftar på. Om du har en yrkesroll med någon som helst " förtroende" roll så " offrar" du hela din yrkeskarriär. I vissa yrken är förtroende a och o. Har man dessutom då en egen verksamhet är det tack och adjö.
Citera
2019-02-16, 15:45
Medlem
Många ifrågasätter min relation till GM. Hur jag kan veta om mössan, kniven etc.
Jag är en person med en otrolig förmåga att lägga märke till detaljer. Jag har " helikoptersyn" och har lätt att analysera information jag blir delaktig i. Jag skulle också beskriva mig som en " High sensitive person". Mitt sinne, min radar, jobbar på högsta nivå dygnet runt. Jag bearbetar information i mina drömmar. Ja jag vet det låter galet, men det finns en hel del människor som fungerar så.
Mitt minne för detaljer i vardagen som ingen annan lägger märke till är enastående.
Det är därför jag har valt det yrke jag har idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in