Citat:
Ursprungligen postat av
jordgubbsflickan
Hmm du är inte särskilt smart eller hur? Det här har inget med att GM får veta vem jag är eller inte. Tänk lite längre *suck*
Det här blir ett långt inlägg. Får inte ihop det du skriver. Antar att jag inte är särskilt smart, men iallafall.. jag har utgått från att du inte är ett troll och läst in mig på det som du skrivit och försökt analysera det. Precis som du tidigare uppmanat till. Här är mina frågor.
1. Du skriver att du inte vet om gm minns händelsen.
Citat:
Jag har inga garantier för att han inte kommer ihåg händelsen. Men jag har uppfattningen om att han inte har något som helst minne utav hela psykosperioden.
2. Du skriver att du är den enda (förutom eventuellt gm då) som vet.
Citat:
Fråga: Är du den enda utomstående som vet?
Svar: Ja de andra är lyckligt ovetandes.
3. Du skriver att du hade försökt hjälpa honom innan morden men inte vill säga på vilket sätt för att du då hade avslöjat dig.
Citat:
Fråga: Försökte du hjälpa honom?
Svar: Ja på flera olika sätt. Kan inte gå in djupare då avslöjar jag mig.
4. Du skriver att inte kan säga hur du känner honom eller hur du vet att han är gm för att du då avslöjar för mycket.
Citat:
Jag skulle kunna beskriva exakt hur jag känner honom och hur jag vet men då avslöjar jag mig.
5. Du antyder att du endast är ytligt bekant med gm men förnekar en direkt anknytning till honom, och du respekterar honom inte. Varför skyddar du då honom? För att skydda någon eller några i hans närhet? Eller för att skydda någon i din egen närhet som har en direkt koppling till honom?
Citat:
Vi har gemensamma bekanta samt att vi hörts över sociala medier.
Citat:
Jag är inte på något sätt närstående, men det är på dom jag tänker i det här fallet.
Citat:
Jag är inte yngre än GM, jag är inte insyltad med hans släkt eller bekanta och jag respekterar definitivt inte honom.
Citat:
Så dum skulle jag aldrig vara att jag avslöjar något om vi hade barn ihop, var släkt eller umgicks som vänner?
Citat:
Ni spinner tillbaka på nära relation titt som tätt. Precis som du skriver ovan så kan man följa personer på nära håll men ändå på avstånd utan att ha släktskap.
Citat:
Det vore väldigt dumt utav mig att efter så många år gå in i ett forum och avslöja att jag vet vem mördaren är om jag skulle ha en direkt anknytning till personen ifråga?
Citat:
Jag och GM har inte umgåtts på det sättet. Våra liv har bara korsat varandra genom gemensamma bekanta, men vi känner varandra, men det är inte vi som umgås så att säga.
6. Du skriver att det hade drabbat dig såväl personligt som karriärsmässigt om gm grips. Hur, om allt det ovanstående stämmer? Är det fler än gm som är inblandade i morden? Om du är den enda som vet, hur skulle ett anonymt tips då avslöja dig? På vilket sätt skulle du bli ett "nyckelvittne"? Det är DNA-träff, rättegång och dom utan vittnens medverkan. Befinner du dig i en ekonomisk beroendeställning till gm? För emotionell kan det väl inte vara eftersom du säger dig sakna personlig koppling till honom? Och om det är någon i din närhet som befinner sig i en emotionell eller ekonomisk ställning till honom så hade väl inte du personligen drabbats?
Citat:
Jag menar att jag naturligtvis inte blir anonym när det uppdagas att det är jag som är nyckelvittne. Då drabbar det mig både personligt och karriärmässsigt.
7. Du dementerar att du skulle vara inblandad själv med förklaringen att du isf inte hade skrivit något i tråden eftersom du inte hade velat att någon skulle komma dig på spåren. Så du skriver för att du vill att någon ska komma gm på spåren?
Citat:
Fråga: Är du själv så inblandad att du sitter fast?
Svar: Nej absolut inte. Då hade jag inte skrivit något. Jag hade ju inte velat att någon kom mig på spåren.
8. Hur kan du vara "helt säker" på att personen som sopgubbarna såg inte är gärningsmannen när insatta personer som Aro och P-Å antyder att det antagligen är gm (Aro sa att det finns "inget i signalementet som motsäger det") de såg?
Citat:
För övrigt är jag helt säker på att det inte är samma person de sett. Den som sopgubbarna sett etc är inte gärningsmannen.
9. Du skriver att du vet var mössan och kniven var inhandlade trots att du endast var ytligt bekant med gm och detta trots att kniven inhandlades mer än tio år innan morden. Kan man tolka det som att kniven inte var gms och att den inhandlades av eller till personen som du känner gm genom? Hur annars skulle du känna till var den kom ifrån?
Citat:
Mössan är handlad på en statoilmack på 90 talet. Kniven är handlad på en marknad sent 80 tal. Personen köpte den för att "leka" med kniven som man gör med butterflykniv, vilket var populärt på den tiden.Personen är normalt inte våldsam.
10. Du säger att gms familj hade försökt hjälpa honom innan morden. De måste alltså ha vetat om att han mådde psykiskt dåligt.
Citat:
De försökte hjälpa honom otroligt mycket, men han vägrade hjälp. När de befinner sig i detta tillstånd har de ingen verklighetsuppfattning. För dom är det " sanning" det dom ser och hör.
11. Du skriver vidare att han hörde röster och var i en psykos som det tog månader för honom att bli återställd från. Han bör alltså mått så psykiskt dåligt att han tom var beroende av hjälp från omgivningen för att klara vardagen?
Citat:
Person mådde vid tillfället dåligt och hade psykos och han hörde röster. Han är inte alls våldsam i vanliga fall.
Citat:
[Han] var ganska långt gången in i psykosen. Psykosen avtog så småningom efter händelsen men det tog månader.
12. Samtidigt skriver du att hans närstående inte vet att han är gm ("de är lyckligt ovetandes"), antyder ändå att hans mamma borde ha anat det men att hon väl har förträngt det. Hur kan du veta att hon har förträngt det? Har du alltså pratat med henne så att du vet att hon har förträngt det? Varför borde just mamman men inte pappan och andra eventuella familjemedlemmar ha anat?
Citat:
Jag misstänker att hans mamma slogs vid tanken, men sedan " förnekat" det. Mössan, kniven, allmäntillståndet och fantombilden borde fått henne att ana.
13. Du skriver också att gm är mycket lik fantombilden.
Citat:
Jag måste då säga att bilden är väldigt lik gm
14. Du skriver att gm hade ett socialt liv med "många vänner och bekanta".
Citat:
Han har ett helt problemfritt förflutet, med bra betyg, många vänner och bekanta och är intelligent.
15. Du skriver att gm bodde i Linköping vid tiden för morden.
Citat:
Fråga: Kan du berätta om du och din GM bodde i Linköping vid tiden för morden utan att avslöja för mycket?
Svar: GM gjorde det vid det tillfället.
Så din gm var lik fantombilden, bodde i Linköping och mådde psykiskt dåligt. Polisens och medias huvudspår har hela tiden varit att gm var en person boende i Linköping som mådde psykiskt dåligt. Sammantaget med den bild du målar upp så förefaller det väldigt osannolikt att ingen i familjen eller av hans många vänner har lagt ihop ett plus ett, framförallt då med tanke på att gm enligt dig ska vara väldigt lik fantombilden. Hur kommer det sig tror du? Har han ett falskt alibi som verkar vattentätt eller är de godtroget naiva? Kan han ha lurat dem att han redan har blivit topsad, men hur har han lurat polisen? Genom ett falskt alibi? Hur har han kunnat skaffa sig ett vattentätt alibi om ingen förutom du vet att han är gm? Då är det ingen förutom du som har kunnat bistå honom med ett sådant? Men du skriver samtidigt att du inte är inblandad.
Och den här:
Citat:
Det här aldrig slagit dig att jag kan ex vara GM " bästa" kompis lillasyster eller lillebror, klasskamrat, granne, kusin, arbetskamrat, att våra föräldrar umgås etc, att vi är uppväxta ihop men inte släkt etc. Det finns hur många scenarion som helst där man har inblick i andras liv.
Problemet är att du utger dig för att ha förstahandsinformation eftersom du själv skrivit att du är den enda utomstående som vet? Om du tex är syster till gms kompis så borde du ha fått informationen från din bror och då måste ju även han veta? Befann du dig av en slump på mordplatsen och såg vad som hände?
Och vad i allt det här skulle isf få dig att inte gå till polisen och säga vad som hände? Var den person som du känner gm genom inblandad i morden? Var det fler än gm inblandade i morden?
Ja, det blev många frågor.