• 1
  • 2
2019-02-15, 20:55
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinguinen
Ibland har filmamakarna tabbat sig och inte tänkt till innan det skall shootas en scen, då blir det knas.
Vissa scener hamnar i sluttexterna som bloopers eller som deleted scenes.
Vilket kan vara komiskt.
Akira Kurosawa sägs låtit måla ett helt vetefält med bladguld för en intro-scen. Mycket folk, mycket tid, mycket pengar. Den valde han sedan att klippa bort.

Ibland blir det fel, helt enkelt.

Är det filmscener som är bloopers du är ute efter?
Citera
2019-02-15, 21:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
När det filmas i Öststatsländer.
Miljön ser grådassig ut, man ser på byggnader att dom inte ser amerikanska ut, fordon som licensbyggda turk-Renault som inte finns i USA rullar på gatorna, objekt och statyer med mera, att dessa föremål inte brukar se ut som i USA fast filmen kanske skall se ut som om den utspelar sig där.

Gärna några exempel på sådana scener ur filmer som skall föreställas utspela sig i USA!

För övrigt så stämmer inte din bild av "öststatsländer" riktigt längre (i alla fall inte de som ligger i Centraleuropa). Jag antar du inte varit i ett sånt land sedan 1983. Men det är ju riktigt att man inte kör omkring i samma typer av bilar som i USA i Europa. Att en filmmakare inom Hollywood skulle låta gamla Dacia och rostiga Skoda förekomma i en scen som ska vara i USA ställer jag mig skeptiskt till...
Citera
2019-02-15, 21:51
Medlem
systems avatar
När det gäller bakgrunder/kulisser så är ”Tillbaka till framtiden” och ”Desperate house wifes” bra exempel. För övrigt filmade inom samma område med några hundra meter isär.

Är dessa ok enligt TS?
Citera
2019-02-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
När det gäller bakgrunder/kulisser så är ”Tillbaka till framtiden” och ”Desperate house wifes” bra exempel. För övrigt filmade inom samma område med några hundra meter isär.

Är dessa ok enligt TS?

Man får ta allt med glimten i ögat.

Kom att tänka på dom gamla Bondfilmerna från 60 talet, i vissa scener hade man kulisser i bakgrunden och sedan såg man Bond Köra bil framför kulissen.
Man såg hur det bumpade när dom körde bil, helt klart fejk, kanske var det så man filmade på den tiden?
Pinewood studio var ju bra på att filma scener som såg magnifika ut i Bondfilmerna?
Vilket är underbart okej för mig då jag gillar dom gamla Bondrullarna.
Citera
2019-02-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Gärna några exempel på sådana scener ur filmer som skall föreställas utspela sig i USA!

För övrigt så stämmer inte din bild av "öststatsländer" riktigt längre (i alla fall inte de som ligger i Centraleuropa). Jag antar du inte varit i ett sånt land sedan 1983. Men det är ju riktigt att man inte kör omkring i samma typer av bilar som i USA i Europa. Att en filmmakare inom Hollywood skulle låta gamla Dacia och rostiga Skoda förekomma i en scen som ska vara i USA ställer jag mig skeptiskt till...

En del sena lågbudget actionfilmer som jag inte minns namnet på.
Dessa var filmade i öststatsländer men skulle utspela sig i USA?

Jag minns inte om alla avsnitt 1-6 av rysaren Wrong turn var inspelade i Bulgarien och dom skulle utspela sig i USA?
Det var många bulgariska namn i sluttexterna på någon film?
Minns inte om det var i alla produktioner man hade underbetalda öststatare som var med i produktionerna?
Citera
2019-02-16, 21:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
En del sena lågbudget actionfilmer som jag inte minns namnet på.
Dessa var filmade i öststatsländer men skulle utspela sig i USA?

Jag minns inte om alla avsnitt 1-6 av rysaren Wrong turn var inspelade i Bulgarien och dom skulle utspela sig i USA?
Det var många bulgariska namn i sluttexterna på någon film?
Minns inte om det var i alla produktioner man hade underbetalda öststatare som var med i produktionerna?

Först snackar du om Hollywood och sedan byter du samtalsämne till lågbudget B-filmer. Bra jobbat!
Citera
2019-02-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Först snackar du om Hollywood och sedan byter du samtalsämne till lågbudget B-filmer. Bra jobbat!

Hollywodd har både låg och högbudget filmproduktioner.
Sedan om man lejer ut produktionen till tredje part, har jag ingen aning om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in