2019-02-16, 16:48
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Nej. Inte på våren 2017.
Nu vill jag inte att mina ord förvrängs . Om det stämmer, uppgifterna från nån läkarvikarie, så är min tanke att barnen blev väldigt deppiga av isoleringen . Det är 1.
2 är att om nu Hanna hade metastaserad bröstcancer ( vi vet inte men om) så var barnen hänvisade till Oskar . Oskars psykiska läge var ju som jag och några kollegor har lagt märke till var inte det bästa. Barnen blir misskötta som följd.

Då är det ännu mer märkvärdigt att skolan inte reagerade på misskötseln av barnen. Barnen var inte myndiga. Dom behövde skyddas. Skolan birde kontaktat Socialen. Det gjorde dom inte. Tjänstefel.
Låter logiskt det du skriver.
Men otvättat hår, och lite eftersatt textilskötsel är nog inte fog för socialanmälan. Det krävs MYCKET mer än så.
Citera
2019-02-16, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Naturligtvis är det min teori. Jag vet ju inte mer än någon annan i tråden. Med tanke på vad som hänt så är jag övertygad om att de hade levt om de haft normala kontakter med kamrater och skola. Så hemskt är det.

Hade de som åkt till akutintaget överlevt om de stannat hemma istället?
Hemmasittandet var inte ett önskemål utan en konsekvens av deras sjukdom. Om de varit friska hade de inte suttit hemma och då hade de kunnat gå till skolan.
Citera
2019-02-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Hemmasittandet var inte ett önskemål utan en konsekvens av deras sjukdom. Om de varit friska hade de inte suttit hemma och då hade de kunnat gå till skolan.
Nej. Deras pappa el båda föräldrarna ville att barnen skulle sitta hemma.
Citera
2019-02-16, 16:56
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Så där ja. Du börjar få upp ögonen om den fantastiska pappan.
Citera
2019-02-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nej, den var inte sann. Och jag dementerade det snabbt som fan för att det inte skulle bli nån sorts trådsanning. För att klargöra: ACA har INTE sagt till mig vem som var den fysiska mördaren!

Vad jag ville klargöra är att vem som helst, kan påstå att man pratat med någon som har insyn och gett uppgifter. Jag har börjat begripa vad detta handlar om. Trådsanningar och icke verifierbara uppgifter. Man vänder och vrider och till slut tror man sig veta saker. Folk har telefonsamtal, tolkar som fan läser bibeln (har jag också gjort!) och sen är det en sanning. Det är inte ok. Kan man inte verifiera så kan man säga att det är så. Man kan inte slänga ut att det är FAKTA som vissa gör här. Man kan be att få det klargjort via mail ex.vis.

Bra att du tar upp det!

Vem som helst kan påstå vad som helst. Att man rest med dottern till Tyskland, att frun är deprimerad. Ingen har verifierat. Man kan påstå att någon har en sjukdom som ingen kan verifiera. Man kan påstå en massa saker i avskedsbrev också som ingen kan verifiera. Sprider man ut sina påståenden på många ställen så bildas ”trådsanningar" i det verkliga livet.

Den här tråden har inte mycket fakta eller hur?
Citera
2019-02-16, 17:01
Medlem
Citat:
Misstänker att ME blivit en slaskdiagnos, även om det finns reella fall. Precis som ADHD och andra diagnoser. Man har enbart barnens och föräldrarnas berättelse att gå på.

Vid ADHD-diagnos finns en del kriterier och tester att gå igenom för a?tt få diagnosen, finns det vad gäller ME?

Det finns kriterier.
Citera
2019-02-16, 17:03
Bannlyst
Citat:

Att barnen var sjuka har jag en radda officiella källor som bekräftar som jag kan uppge för dig om du missat dem.
Kan du uppge några av dina officiella källor på att barnen var friska? Några räcker.
Jag skulle också vilja ha åtminstone en officiell källa till att makarna ville att barnen skulle sitta hemma trots att de var friska. En källa räcker.
Citera
Medlem
Citat:
Låter logiskt det du skriver.
Men otvättat hår, och lite eftersatt textilskötsel är nog inte fog för socialanmälan. Det krävs MYCKET mer än så.
Ja men barnen satt hemma. Och om dom dessutom var misskötta ( vet inte om det stämmer heller) och det var EN skånsk läkare inte SUS som gav diagnosen samt att enligt rektorn själv Moas intyg var inte där när skolan började planera hemundervisning osv osv osv. Vad mer behövs det för att skolan skulle förstått att dom borde ha varit mer uppmärksam på familjen? Hur många fler varningstecken skall det finnas? Jag påstår; hade familjen inte haft ett svenskt efternamn hade dom varit anmälda till Socialen för länge sen. Vet du när? När dom började prata om hemundervisning
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Bra att du tar upp det!

Vem som helst kan påstå vad som helst. Att man rest med dottern till Tyskland, att frun är deprimerad. Ingen har verifierat. Man kan påstå att någon har en sjukdom som ingen kan verifiera. Man kan påstå en massa saker i avskedsbrev också som ingen kan verifiera. Sprider man ut sina påståenden på många ställen så bildas ”trådsanningar" i det verkliga livet.

Man kan även påstå att O plötsligt fick ett raseriutbrott, mördade barnen och den helt ovetandes H.
Citera
2019-02-16, 17:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Bra att du tar upp det!

Nej. Inte mycket alls. Vad som framgått per bevisning är:

Två föräldrar har under 2-4 månader förberett mord på sina barn.
Två barn har hemundervisning pga en ME-diagnos.
Enligt forensisk bevisning har båda föräldrar varit delaktiga i förberedelser på mord av två barn.
Enligt forensisk bevisning har en person hängt sig och en vuxen person blivit kvävd/strypt. Denna kvävda/strypta vuxna person (mamman) har haft stor dos med lugnande medel i sig.
Testamente finns som är underskriven av två vuxna personer, mor och far i familjen.

Förklaringsbrev finns av mor och far i familjen.
Usb-minne hittat. Okänt innehåll.
3/1 bevittnar två grannar föräldrarna när de skriver på testamentet, där brödtexten troligen är dold.
Sms skickat mellan föräldrarna - på fredagen. Sen dess har ingen haft kontakt med föräldrarna.

Vad har jag missat?
Citera
2019-02-16, 17:06
Medlem
[quote=Lonnrot|66765824]Lagboken talar om vad vi inte får göra. Men vi har ett rättsystem som har monopol på att avgöra vad som ska bli föremål för åtal, med syftet att döma. Men döda kan inte åtalas, och fr.a. inte dömas, utan bara tilldelas misstanke om ansvar, som det verkar.

När åtal inte kan komma på tal så sköter polisen förundersökning som om det skulle gå till åtal, för att utreda vad som hände (dvs liktydigt med att utreda ansvar), men resultatet av undersökningen är inte offentligt då åtal inte kan bli aktuellt. De ansvariga för brottet förblir misstänkta för gärningen då de inte kan bevisas skyldiga i domstol. Och misstanke om brott blir normalt inte offentliggjort som bekräftat ansvar, om det inte leder eller kan leda till åtal.

Här har polisen, då mggmm är döda, meddelat hur de ser på ansvaret för flickornas död. Några andra brott som de kan ha utrett har de inte meddelat ansvar kring. Och är väl inte skyldiga att göra, om inte allmänintresset ansett så, vilket det inte gjort.

Sen vad en åklagare skulle anse får vi inte riktigt veta, ssk. som det ingått i brottets fullbordande att båda föräldrarna velat dö.

Mina vinklingar tidigare har kanske inte varit riktigt formellt korrekta — jag tror det här är bättre. Sen hade det ju varit bra att få lite konstruktiv input också...

Hade rättsystemet sett annorlunda ut, exv bestått av H. Poirot i en isolerad miljö, så hade (kanske) inget hindrat att man uttryckt sig med större bestämdhet kring alla brott och deras förövare. Men det blir kontrafaktiskt då det finns en rättsordning som reglerar hur man hanterar sakerna. Vilket är en fråga om rättssäkerhet och därmed också för att förhindra korrupt rättsutövning, vilket är inte minst viktigt när mggmm är döda och inte kan svara för sig.

Så det är om man så vill som det ser ut polismyndighetens sak att i relation till allmänintresse och hänsyn till de skyldigas och deras anhörigas integritet att meddela eller inte meddela om föräldrarna är formellt misstänkta för att ha dräpt eller mördat varandra eller inte. Hur (misstanken om) ansvaret för en sån handling borde taxeras givet bådas medgärningsmannaskap i mordet på döttrarna, brottet som helhet och föräldrarnas tämligen förväntade död kan jag inte riktigt svara på. Det är i alla händelser inte det brott som allmänheten och polisen funnit vara det centrala i gärningen och det som främst tarvat klarläggande. I så fall vore det det som man hade meddelat om.

I en annan tid kanske det kunde vara det.

Vi hade en tid när alkoholiserade, asociala, lågavlönade marginaliserade karlslokar bultade ihjäl små hustruar och ett och annat barn innan de blev lämnade av dessa för någon annan karlslok i grannskapet. Som behövdes komma tillrätta med. Men detta är det ju inte frågan om här. Det här går ju inte ens skapa en statistik av som man sen kan sitta och bekymra sig över.

Men det finns en gärning här som är den som betyder ngt.

Och så sett skulle det vara viktigare att känna till hur svåra deras sjukdomar var än att ställa O till svars även för mordet på frun, som man kan misstänka hade mest bråttom med att dö (eftersom inget indikerar att O borde haft så brått). Karlslokar brukar inte ha brått att dö. På det sättet.

Kunde de inte enas om vem som borde ge upp sin karriär för att diska och städa efter flickorna?

TACK!
Att det inte finns någon åklagare är jag på det klara med. Rättsmedicin konstaterade, tidigt, att H var strypt och det borde ha fått poliserna att åtminstone höja på ögonbrynen. Intressant att få läsa FUP om hur mycket. Polisen skulle fokusera på vad som hänt och inte varför. Viktigt men vi kan nog bara gissa.
Citera
2019-02-16, 17:06
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan

Ja, och då hade föräldrarna även haft tid och möjlighet att ägna sej åt sina karriärer. Allt frid och fröjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in