Citat:
Ursprungligen postat av
Rumbledoll
Anhörigas åsikter om vad som skulle redovisas undrar jag åxå över.Störst hänsyn borde väl tas till Agnes och Moas rätt till sina egna liv men får en stark känsla av att föräldrarnas eftermäle är viktigast. Så jävla cyniskt.
Ja självklart. Därför borde myndigheter agera.
Men hur presenterades det som hände i Bjärred på SVT’ s nyheter? Ungefär så ” två dödssjuka barn ” vars föräldrar som inte orkade med dom .
Vilken lögn. Jag älskar SVT men jag blev besiken på dom då. Enda ursäkten vore ; det hade knappt gått några dagar och dom hade ingen information förutom dom första uppgifterna från polisen ? Från barnens skolor ?
Jag hoppas barnens öde aldrig glöms och många anmäler till myndigheter och därmed skolans roll och läkarens roll granskas ordentligt . Man kan aldrig stoppa mord på barn helt och hållet. Men man kan minimera det genom att myndigheter varnar skolor i hela landet så dom inte lättvindigt ger barn hemundervisning. Det finns självfallet barn som behöver hemundervisning. Men då måste skolan kräva intyg från Universitetssjukhus och en kontinuerlig uppföljning av barnens sjukdom. Inte vilken läkare som helst el VC får ge intygen.
Många fall kan undvikas. Barnen blev ett fall. Två fina barn