2019-02-15, 19:28
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Ja, det bär lite för långt att gå in på alla detaljer, men i stort är det fråga om allmänna handlingar som i sin helhet kan vara offentliga eller sekretessbelagda eller om handlingar där vissa uppgifter kan vara offentliga, medan andra är sekretessbelagda.

Det är inte alls ovanligt att man som handläggare på en myndighet blir kontaktad per telefon av t.ex. journalister som vill ha en eller annan uppgift ur ett ärende som man själv varit eller är ansvarig för. Det kan ställas väldigt fiffiga frågor och då gäller det att man vet hur man ska hantera det hela. Om den uppgift som efterfrågas är offentlig, dvs. inte sekretessbelagd måste den lämnas ut. Omgående per telefon om så begärs. Om uppgiften sekretessbeläggs är man skyldig att ge ett skriftligt beslut, med motivering och överklagningshänvisning. Handlingar och uppgifter i ärenden hos myndigheter kan dock normalt sett inte offentliggöras förrän de avslutats, vilket just journalister brukar vara mycket väl medvetna om.

Att polisen i Bjärredsfallet offentliggjorde uppgifter ur en icke avslutad utredning var kanske inte helt genomtänkt utifrån mitt sätt att se. Jag skulle nog inte gjort det om jag fått bestämma. Men de hade väl sina skäl.
Det är ju så att när man jobbar på en myndighet, speciellt inom polismyndigheten, så är det uttalat vem som får yppa sig utåt. Hur det ser ut med denna tjänstekvinna vet jag inte. Hon kanske får ringa upp vem som helst, och lämna ut vilka uppgifter som helst, till vem som helst som ringer. Men jag tvivlar mycket starkt att det är så.
Citera
2019-02-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Och hade det varit perfekt layout så hade man undrad hur man få det till i en sådan situation. Mänskligt att det inte var så. Men jag undrar fortsatt i vilka situationer man kan ha fel på sin systers födelsedag - alltså en syster man regelbunden omgås med och där man i bolagssammanhang ofta skriver ut personnummer. Även om detta så klart inte påverkar själva arvsfördelning.

Ibland undrar jag om både verkligen var vid sinna sinnens fulla bruk. Var H nedbruten eller hjärntvättat? Vem tog initiativet till det här? Vem tog initiativet till hemundervisningen?

Visst att akademiker ofta har ett väldigt speciellt förhållande till sin avhandling, men att peta in rättigheterna till den i ett testamente man skriver ett par dagar innan man utplånar hela sin familj är crazy.
Citera
2019-02-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är ju så att när man jobbar på en myndighet, speciellt inom polismyndigheten, så är det uttalat vem som får yppa sig utåt. Hur det ser ut med denna tjänstekvinna vet jag inte. Hon kanske får ringa upp vem som helst, och lämna ut vilka uppgifter som helst, till vem som helst som ringer. Men jag tvivlar mycket starkt att det är så.

I detta fall har hela utredningen från start skett under förundersökningssekretess som fortsatt gäller då ärendet inte är helt avslutad.
Citera
2019-02-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78

Nu har ju ärendet lyfts till en central nivå hos Skånepolisen där offentlighets- och sekretessfrågor hanteras. Så A-C A är nog den tjänsteman som just nu har den uppgift som du avser. Myndigheterna i Sverige har ganska omfattande skyldigheter gentemot allmänheten, det gäller även polismyndigheten. Om en person tar kontakt med polisen och vill ha svar på en fråga så är det en skyldighet för myndigheten att svara - på det sätt som myndigheten bedömer vara lämpligt. Man får naturligtvis inte lämna ut vilka uppgifter som helst. Uppgifterna måste vara offentliga för att tjänstemannen ska ha rätt att lämna ut dem. Men vem som helst har rätt att ta kontakt med våra myndigheter och har rätt att få svar på sina frågor. Sen kanske svaret inte alltid är det önskade, men ett svar har man rätt att få. Vem man än är.
Citera
2019-02-15, 19:47
Bannlyst
Citat:
Om man har erfarenhet av att arbeta i liknande position på myndigheter så förstår man nog lite mer av hur A-C A just nu har det. Den här tråden på FB och den hackordning som vissa postare har skapat är nog inte hennes stora prioritet. Hon ger nog blanka f-en både i tråden och vad vissa tycker och skriver om trådens hatobjekt. IRL kanske dessa personer i stället går igenom bruset av alla andra kontaktsökande av något skäl som vare sig du eller jag har någon som helst aning om.

Jag tror faktiskt att du har en poäng där, vilket återför mig till min tidigare uppfattning, att det är ganska fantastiskt att just dessa två postare fick likadana svar, medan alla andra inte fick nånting.
Jag vidhåller dock att det är anmärkningsvärt att ACA inte har en aning om vad hon jobbar som.

Det där med hatobjekt eller kanske syndabockar som är ett bättre uttryck för det, är inte så helt enkelt som du tycks tro. Visst är det fel att låta vissa människor stå inför skranket, men vissa personer har å andra sidan jobbat väldigt hårt för att placera sig där genom att själva trycka till andra människor och vägra lyssna på vad andra än de själva säger. Endast de som slaviskt följer deras dogmer blir accepterade. Att endast se en sådan process i ett förövar-offerperspektiv är inte bara naivt och okunnigt, utan också kontraproduktivt för att förhindra att det upprepas igen.
Citera
2019-02-15, 20:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Nu har ju ärendet lyfts till en central nivå hos Skånepolisen där offentlighets- och sekretessfrågor hanteras. Så A-C A är nog den tjänsteman som just nu har den uppgift som du avser. Myndigheterna i Sverige har ganska omfattande skyldigheter gentemot allmänheten, det gäller även polismyndigheten. Om en person tar kontakt med polisen och vill ha svar på en fråga så är det en skyldighet för myndigheten att svara - på det sätt som myndigheten bedömer vara lämpligt. Man får naturligtvis inte lämna ut vilka uppgifter som helst. Uppgifterna måste vara offentliga för att tjänstemannen ska ha rätt att lämna ut dem. Men vem som helst har rätt att ta kontakt med våra myndigheter och har rätt att få svar på sina frågor. Sen kanske svaret inte alltid är det önskade, men ett svar har man rätt att få. Vem man än är.
Självklart! Men vem som helst inom myndigheten har inte rätt att uttala sig. Sen låter jag det vara osagt om just denna tjänsteman får det. Tror att diskussionen börjar falla under Off Topic nu.
Citera
2019-02-15, 21:19
Medlem
Citat:

Offentlighets- och sekretesslagen handlar bara om handlingar som inkommit, upprättats eller förvaras hos myndigheter. Förvaltningslagen anger att varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Det innebär inte att polisen måste svara på frågor om några som helst fall som man jobbar med. Man behöver inte ens svara på om man jobbar med några fall överhuvudtaget.
Citera
2019-02-15, 21:26
Medlem
Ny info; flickorna upplevdes av grannar som " vanvårdade". När den manlige äldre grannen 2 kvarter bort,svarade på om flickorna verkade sjuka så blev svaret so ovan.
Citera
2019-02-15, 21:28
Medlem
Tror ni att den som var drivande i den kompletta hemundervisning var drivande i familiciden. Eller att det inte hör ihop eller att båda stod lika mycket bakom båda beslut? OM det nu var samförstånd.
Citera
2019-02-15, 21:31
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Ny info; flickorna upplevdes av grannar som " vanvårdade". När den manlige äldre grannen 2 kvarter bort,svarade på om flickorna verkade sjuka så blev svaret so ovan.

Var kommer den uppgiften ifrån?

(alltså från grannen förstår jag ju men via vilken kanal?)
Citera
2019-02-15, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tror ni att den som var drivande i den kompletta hemundervisning var drivande i familiciden. Eller att det inte hör ihop eller att båda stod lika mycket bakom båda beslut? OM det nu var samförstånd.
Tror du att föräldrarna var oense om undervisningen i hemmet?
Citera
2019-02-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
En äldre herre två kvarter bort känns ju inte som ett stjärnvittne direkt...vad menas med vanvårdade? Utsvultna och smutsiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in