2019-01-24, 19:21
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedolina
Den här skojaren Simo* Kra*tz som ligger bakom skandalssajten Mrkoll har tydligen tagit bort sig själv från Merinfo, snacka om dubbelmoral:

https://www.merinfo.se/person/Nacka/...88/bu3o1-43nzr
Han finns ju med så vad gapar du om?
Citera
2019-01-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Han finns ju med så vad gapar du om?

Gapar? Då har han väl återupprättat sin profil efter ha läst Flashback. Kom in i matchen Mike.
Citera
2019-01-28, 17:27
Medlem
Detta går ju emot GDPR.
Synd att man måste ta kontakt med Datainspektionen eftersom det är endast idioter som jobbar där. Tar väl ca 12 månader att få ett svar från dem

https://www.statenspersonadressregis...-bort-dem.html

Mer info: https://www.abcnyheter.se/har-ar-saj...lla-bedragare/
Senast redigerad av trollhattanhorstad 2019-01-28 kl. 17:34.
Citera
2019-02-03, 20:52
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollhattanhorstad
Detta går ju emot GDPR.
Synd att man måste ta kontakt med Datainspektionen eftersom det är endast idioter som jobbar där. Tar väl ca 12 månader att få ett svar från dem

https://www.statenspersonadressregis...-bort-dem.html

Mer info: https://www.abcnyheter.se/har-ar-saj...lla-bedragare/

Det är vansinnigt kom in på sajten igår känner till ratsit och merinfo sen tidigare, upplysning.se ger ut hela personnummer utan kostnad bara man registrerar ett konto. Vi som annars ska vara bäst i världen och följa alla EU och FN direktiv hur kan detta fortgå. Privat information som läcker ut det är integritetskränkande.

Lycka till Jag hoppas du får svar. Jag är förvånad att fler inte reagerar folk som har möjlighet att väcka uppmärksamhet genom media.
Senast redigerad av jay.simpson 2019-02-03 kl. 20:58.
Citera
2019-02-14, 17:41
Medlem
Hej, för dig som känner dig lite kränkt av mrkoll, har jag hittat en GPDR lösning.

Jag var åtalad för 3 år sedan och sen blev frikänt. Enligt Googles resultat på mitt namn kom mrkoll på 5:e plats med uttrycket att jag är "åtalat för brott". Då fick man betala 99kr för att hitta sanningen vilket nästan inga ska göra.

Blev väldigt upprörd om detta och fyllde i blankettet på Googles GPDR right to forget sida. Inlägget blev blockerat efter 3-4 dagar på Google och Bing. Syns utanför EU'n men de kan inte svenska därute Självklart kan folk ändå går in i Lexbase eller mrkoll direkt, men nu är jag nöjd för att jag har inget tecken övanpå min dörr längre som säger "jävlaengelsmannen är en brottsling".

För ni som undrar om 5-års regel så är det att domstolen behåller domen som offentlig dokument i 5 år bara, har inget med belastningsregistret att göra vad jag förstår.
Citera
2019-02-14, 22:15
Medlem
Jag har märkt att Mrkoll i vissa fall läcker hela personnumret till Google cache. Googlar man ett personnummer så blir det ibland träff hos Mrkoll.

Prova googla nedanstående sträng och bli förfärade över hur mycket personnummer Mrkoll läcker. Enligt sökresultatet blir det över 30000 träffar. Men riktigt så illa är det inte, hoppas jag.
Kod:
site:mrkoll.se "SMS:a IDSKYDD"

Lägg till ditt namn och ort i sökningen och se om det ditt personnummer dyker upp. Klicka på den lilla gröna nerpilen efter länken för att få upp den cachade sidan.

På den cachade sidan finns hela personnumret, ihop med namn och adress. Antagligen sparas den kopian hos Google när någon köper en dom eller om en personen köper skydd mot ID-kapning. Jag är dock inte säker angående det påståendet, det är bara en gissning.

Första gången jag upptäckte läckaget gällde det en dömd person. Idag ser jag i träfflistan texten "SMS:a IDSKYDD 199xxxxx-xxxx till 72456. 19kr/mån. Tjänsten är aktiv i 12 månader.", där 'x' är hela personnumret.

Vore jävla ironiskt om dom som köper ID-skydd får hela personnumret blottat på internet. Hur som helst ger jag inte mycket för MrNollKoll.

Hur mycket är det i GDPR-böter för ett företag som läcker ut personuppgifter på nätet?
Senast redigerad av Snickarn78 2019-02-14 kl. 23:06.
Citera
2019-02-15, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickarn78
Jag har märkt att Mrkoll i vissa fall läcker hela personnumret till Google cache. Googlar man ett personnummer så blir det ibland träff hos Mrkoll.

Prova googla nedanstående sträng och bli förfärade över hur mycket personnummer Mrkoll läcker. Enligt sökresultatet blir det över 30000 träffar. Men riktigt så illa är det inte, hoppas jag.
Kod:

Lägg till ditt namn och ort i sökningen och se om det ditt personnummer dyker upp. Klicka på den lilla gröna nerpilen efter länken för att få upp den cachade sidan.

På den cachade sidan finns hela personnumret, ihop med namn och adress. Antagligen sparas den kopian hos Google när någon köper en dom eller om en personen köper skydd mot ID-kapning. Jag är dock inte säker angående det påståendet, det är bara en gissning.

Första gången jag upptäckte läckaget gällde det en dömd person. Idag ser jag i träfflistan texten "SMS:a IDSKYDD 199xxxxx-xxxx till 72456. 19kr/mån. Tjänsten är aktiv i 12 månader.", där 'x' är hela personnumret.

Vore jävla ironiskt om dom som köper ID-skydd får hela personnumret blottat på internet. Hur som helst ger jag inte mycket för MrNollKoll.

Hur mycket är det i GDPR-böter för ett företag som läcker ut personuppgifter på nätet?
Att du köper ID-skydd betyder inte att ditt personnummer blir dolt. Personnumret och alla andra personuppgifter är lika tillgängligt som utan ID-skydd.

Mrkoll verkar ha ändrat om sin sida så hela personnumret indexeras inte längre, men det kommer att ligga kvar tills en ny indexering görs.

Det går fortfarande att få fram alla personuppgifter via Mrkoll och alla andra siter som tillhandahåller uppgifterna. De är inte hemliga på något sätt.
Citera
2019-02-15, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickarn78

Kod:

Personnummer är en öppen uppgift, du har alltid kunnat få fram den genom ett samtal till Skatteverket, att det nu även finns på nätet gör det mer tillgängligt, men fortfarande är det inte en uppgift som är skyddad på något sätt.
Citera
2019-02-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javlaengelsmannen
Hej, för dig som känner dig lite kränkt av mrkoll, har jag hittat en GPDR lösning.

Jag var åtalad för 3 år sedan och sen blev frikänt. Enligt Googles resultat på mitt namn kom mrkoll på 5:e plats med uttrycket att jag är "åtalat för brott". Då fick man betala 99kr för att hitta sanningen vilket nästan inga ska göra.

Blev väldigt upprörd om detta och fyllde i blankettet på Googles GPDR right to forget sida. Inlägget blev blockerat efter 3-4 dagar på Google och Bing. Syns utanför EU'n men de kan inte svenska därute Självklart kan folk ändå går in i Lexbase eller mrkoll direkt, men nu är jag nöjd för att jag har inget tecken övanpå min dörr längre som säger "jävlaengelsmannen är en brottsling".

För ni som undrar om 5-års regel så är det att domstolen behåller domen som offentlig dokument i 5 år bara, har inget med belastningsregistret att göra vad jag förstår.

Tack för mycket bra tips. Vad angav du för skäl för borttagande av Google resultatet då du fyllde i blanketten?
Citera
2019-02-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Att du köper ID-skydd betyder inte att ditt personnummer blir dolt. Personnumret och alla andra personuppgifter är lika tillgängligt som utan ID-skydd.
Mrkoll verkar ha ändrat om sin sida så hela personnumret indexeras inte längre, men det kommer att ligga kvar tills en ny indexering görs.
Det går fortfarande att få fram alla personuppgifter via Mrkoll och alla andra siter som tillhandahåller uppgifterna. De är inte hemliga på något sätt.
Men är det inte klantigt? Googlar idskydd så avslöjar dom hela personnumret. Tack för den tjänsten den MrKoll!

Hur lång tid det tar för sidor att försvinna från Googles cache? Jag vet hemsidor och dokument som har försvunnit för ett år sedan, men dom går fortfarande att hitta i Googles cache.

Och vad säger nya lagen GDPR om man läcker personuppgifter på internet?

Jag känner till ett förbund med statligt stöd som läcker mängder med personuppgifter. Där kan man med några googlingar få reda på folks släktskap och vart dom har bott tidigare o.s.v. Inklusive personer med särskild ställning i samhället. Det kan väl inte heller vara förenligt med GDPR?

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Personnummer är en öppen uppgift, du har alltid kunnat få fram den genom ett samtal till Skatteverket, att det nu även finns på nätet gör det mer tillgängligt, men fortfarande är det inte en uppgift som är skyddad på något sätt.
Det du skriver blev klargjort redan i inlägg nr 2, 4, 9, 11, 15 och 20 i denna tråd, men tack för påminnelsen.
Citera
2019-02-17, 22:03
Medlem
Sverige har en ny JK sedan september 18 och som heter Mari Heidenborg. Hon verkar betydligt mer aktiv i förtalsfrågor än sin företrädare Anna Skarhed. Mari har nyligen fattat beslut om att väcka åtal för förtal mot 16 ansvariga utgivare för div tidningar. Mari tycker uttryckligen illa om orättvisor och att chansen att hon skulle väcka åtal mot Lexbase för förtal är betydligt högre jämfört med hennes företrädare. Känner ni er uthängda och förtalade av sidor som MrKoll och Lexbase så anmäl detta till den nya JK Mari Heidenborg.

Kraven för JK att väcka åtal för förtal har sedan 2014 också sänkts en aning och det behövs inte längre särskilda skäl som tidigare var fallet.
Citera
2019-02-19, 16:10
Medlem
Sueidis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javlaengelsmannen

Jag är också mycket nyfiken på vad du angav för orsak för att få den borttagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in