Jag har märkt att Mrkoll i vissa fall läcker hela personnumret till Google cache. Googlar man ett personnummer så blir det ibland träff hos Mrkoll.
Prova googla nedanstående sträng och bli förfärade över hur mycket personnummer Mrkoll läcker. Enligt sökresultatet blir det över 30000 träffar. Men riktigt så illa är det inte, hoppas jag.
Kod:
site:mrkoll.se "SMS:a IDSKYDD"
Lägg till ditt namn och ort i sökningen och se om det ditt personnummer dyker upp. Klicka på den lilla gröna nerpilen efter länken för att få upp den cachade sidan.
På den cachade sidan finns hela personnumret, ihop med namn och adress. Antagligen sparas den kopian hos Google när någon köper en dom eller om en personen köper skydd mot ID-kapning. Jag är dock inte säker angående det påståendet, det är bara en gissning.
Första gången jag upptäckte läckaget gällde det en dömd person. Idag ser jag i träfflistan texten "SMS:a IDSKYDD 199xxxxx-xxxx till 72456. 19kr/mån. Tjänsten är aktiv i 12 månader.", där 'x' är hela personnumret.
Vore jävla ironiskt om dom som köper ID-skydd får hela personnumret blottat på internet. Hur som helst ger jag inte mycket för MrNollKoll.
Hur mycket är det i GDPR-böter för ett företag som läcker ut personuppgifter på nätet?