2019-02-15, 13:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ja, det var väl därför jag tycker det var logiskt att det fanns en film som jag hörde eller inspelat media. Jag tänker att det vore väl enklare att hålla allt öppet om det "enbart" var ett brev, jag tror inte heller att det är så ovanligt idag att man verkligen gör inspelningar på det sättet.

Ja, något måste det ha varit eftersom de redan efter tio dagar kunde komma med förhandsinfo som höll ända in i mål, eftersom osvuret alltid är bäst i känsliga ärenden var de stensäkra på vad som hänt i villan, de hade aldrig släppt ett pressmeddelande annars.
Citera
2019-02-15, 13:39
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag har fått exakt samma information. Intressant att det är just de två som genom hela tråden försökt att fria makan från alla misstankar, som fått helt annan information. Och nu menar de i likhet med min tidigare genomgång av konspirationsteorins natur, att de besitter unik kunskap, att de inte uppskattas tillräckligt för sin unika kunskap, utanatt de blir istället nedtystade pga sin unika kunskap från några som inte vill att denna unika kunskap ska nå den ovetande allmänheten.
Inte nog med det. ACA skulle hänvisat till förundersökningsledaren SS, eller EGW som är polisens kommunikatör (eller till presskonferensen som i mitt fall), istället för att själv besvara frågor. Hon skulle heller inte påstå att hon är åklagare, hon skulle aldrig kalla ärendet för "mål" eftersom det inte är något mål. Proffs använder alltid adekvata uttryck, och skulle aldrig i livet säga fel. Sånt sitter i ryggmärgen.
Citera
2019-02-15, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag begriper inte riktigt ordvalet heller? Det heter väl ärende och inte mål för mig veterligt tilldelas målnr. när det hamnar i TR och det ligger ju kvar hos polisen utan ens ÅK inkopplad enligt presstalesperson?

”åklagare i Bjärredmålet”

Jag tror mer att "åklagare för Bjärredsstryparen" var den exakta titeln som hon presenterade sig med.
Förresten. Alla åklagare är jurister, men gäller verkligen det omvända?
Citera
2019-02-15, 13:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du deltar aktivt i mobbing. Du vet mot vem. Upphör med det. Du tillför inte tråden något mer än ett dåligt debattklimat. Viktigt att vi kan prata öppet med varandra när det är så allvarliga ämnen.

Ja, det är ett allvarligt ämne och då är det ytterst viktigt att inte vinkla eller fara med osanning.
Spekulera och komma med egna teorier är fb till för men då måste man vara tydlig med att det är just det.
Citera
2019-02-15, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Kalla inte scientologerna en sekt är senaste restriktionen.

Angående det fetade så undrar jag om inte det ligger lite sanning i detta dock. Någonstans verkar det som att det varit svårt med själva föräldraskapet.

På vilket sätt skulle Sc vara mer sekt mer än någon annan religion i Sverige?
Citera
2019-02-15, 13:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag har fått exakt samma information. Intressant att det är just de två som genom hela tråden försökt att fria makan från alla misstankar, som fått helt annan information. Och nu menar de i likhet med min tidigare genomgång av konspirationsteorins natur, att de besitter unik kunskap, att de inte uppskattas tillräckligt för sin unika kunskap, utanatt de blir istället nedtystade pga sin unika kunskap från några som inte vill att denna unika kunskap ska nå den ovetande allmänheten.

Nja, det är väl egentligen flera som helt försöker fria stackars oskuldsfulla H men två är helt klart drivande i detta.
Egentligen skulle man kunna skapa en ny tråd om denna mänskliga egenskap.
Det är inte unikt men jävligt irriterande med människor som skall visa sin förträfflighet, sin unika kunskap vara lite förmer än alla andra.
Jag vill också var bäst, snabbast, smartast, ha de bästa kontakterna, alltid ha rätt osv men lyckligtvis vet man att även solen har fläckar och har man inte tillräckligt på fötterna gör man bäst i att retirera.
Citera
2019-02-15, 14:00
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På vilket sätt skulle Sc vara mer sekt mer än någon annan religion i Sverige?

Detta kan omöjligen höra till trådens ämne men du kan ju börja med att försöka hitta beskrivningar av människor som blivit trakasserade när de försökt lämna Svenska kyrkan eller varit under press från den lokala prästen att betala pengar för att få sin handsvett analyserad.

(Låt oss begränsa oss till någorlunda nutid för att slippa diskutera Korstågen eller liknande.)

Scientologin är inte en religion det är ett pyramidspel.

För att relatera tillbaka till Bjärredsfallet så har jag fortfarande svårt att tro att föräldrarna var så korkade att de inte hade hört talas om scientologerna och deras nonsens men å andra sidan så är det svårt att förstå varför de mördade sina barn också.

För min del tror jag snarare, om de var påverkade negativt av någon särskild grupp, att denna grupp hängde i chatforum om ME.
Senast redigerad av harperlee 2019-02-15 kl. 14:05.
Citera
2019-02-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Detta kan omöjligen höra till trådens ämne men du kan ju börja med att försöka hitta beskrivningar av människor som blivit trakasserade när de försökt lämna Svenska kyrkan eller varit under press från den lokala prästen att betala pengar för att få sin handsvett analyserad.

(Låt oss begränsa oss till någorlunda nutid för att slippa diskutera Korstågen eller liknande.)

Scientologin är inte en religion det är ett pyramidspel.

För att relatera tillbaka till Bjärredsfallet så har jag fortfarande svårt att tro att föräldrarna var så korkade att de inte hade hört talas om scientologerna och deras nonsens men å andra sidan så är det svårt att förstå varför de mördade sina barn också.

För min del tror jag snarare, om de var påverkade negativt av någon särskild grupp, att denna grupp hängde i chatforum om ME.

https://timbro.se/smedjan/en-forsmadd-kyrka/

https://www.kkuriren.se/nyheter/han-kande-sig-utfryst-av-kyrkans-ledning/

Handsvett i religiösa sammanhang hittade jag tyvärr ingenting om alls.
Citera
2019-02-15, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Efter kontakt med ansvarig åklagare A-C A i Bjärredmålet gäller följande officiella uppgifter idag:

Hanna mördades av Oskar genom strypmord, eventuellt med inslag av kvävning
Oskar dog sist
Barnen mördades, såvitt man funnit på analyser, enbart av en gärningsman
Man har, precis som polisen uppgav, fynd som talar för och stödjer att både O och H planerat detta.
FUP blir klar denna vecka och kan efter sekretessprövning lämnas ut till dem som ansökt.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, det är ett allvarligt ämne och då är det ytterst viktigt att inte vinkla eller fara med osanning.
Spekulera och komma med egna teorier är fb till för men då måste man vara tydlig med att det är just det.

Jag har mycket svårt att förstå att man kan kalla ifrågasättanden på ett forum för mobbing. Men det är ännu svårare att förstå att avslöjande av osanningar kan beskrivas som det. Vi är på ett öppet diskussionsforum. Vi blir bedömda utifrån hur bra vi argumenterar för det vi tror på, vilka belägg vi ha för våra påståenden och för hur trovärdiga vi är. Om man har svårt för mothugg får åsikter utan substansiellt innehåll, kan man fortsätta att ostört konspirera i PM bland likasinnade, där man inte riskerar att "kasta pärlor till grisarna".
Citera
2019-02-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Det blir aldrig bra med ironier och mobbing. Ingenting blir bättre av det. Det här sättet som florerar i tråden mellan vissa och som du utnyttjar; att diskutera en tredje tråddeltagare är ju också lågt.

Jag har uppfattat att Solglittret har uppfattat det hen säger. Sen kan jag tycka att hon måste ha hört fel eller att juristen sagt fel, eller ville höja sig en aning - men jag går vidare. Skiter i vilket för vi får aldrig veta. Jag är fortfarande på det klara med att O är hängd och H är strypt.
Citera
2019-02-15, 14:23
Medlem
Citat:
Jag har mycket svårt att förstå att man kan kalla ifrågasättanden på ett forum för mobbing. Men det är ännu svårare att förstå att avslöjande av osanningar kan beskrivas som det. Vi är på ett öppet diskussionsforum. Vi blir bedömda utifrån hur bra vi argumenterar för det vi tror på, vilka belägg vi ha för våra påståenden och för hur trovärdiga vi är. Om man har svårt för mothugg får åsikter utan substansiellt innehåll, kan man fortsätta att ostört konspirera i PM bland likasinnade, där man inte riskerar att "kasta pärlor till grisarna".

Vi ska prata mera med varandra än om varandra annars blir det inget diskussionsforum. Om vi fortsätter med åklagar-historien så blir det ett tjat-forum.

Däremot, hur f-n kan utredningen vara öppen så här länge? Vad väntar polisen på? Varför sitter hon och besvarar mail när hon kunde stänga utredningen som var klar för 1,5 månader sedan. Vad väntar människan på?
Citera
2019-02-15, 14:31
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vi ska prata mera med varandra än om varandra annars blir det inget diskussionsforum. Om vi fortsätter med åklagar-historien så blir det ett tjat-forum.

Däremot, hur f-n kan utredningen vara öppen så här länge? Vad väntar polisen på? Varför sitter hon och besvarar mail när hon kunde stänga utredningen som var klar för 1,5 månader sedan. Vad väntar människan på?
Även om själva utredningen är klar så är det en väldig massa efterarbete innan man kan stänga ner. Om det är så att det skall ske en maskning i protokollet så tar även det ganska lång tid, och det är ett grannlaga arbete.
Att besvara mail ingår i tjänstemännens arbete, de jobbar för oss, och det är inte meningen att de skall sitta i små bubblor helt oåtkomliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in