Noterar att det nästan uteslutande blev avledande motfrågor istället för direkta svar. Vi förstår förstås alla varför. Typiskt fall när ett uteblivet svar är svar nog.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Kaffekoppen kan du avstå ifrån om du inte tycker den är värd sitt pris, men att bo kan du inte välja bort. Du måste betala vad hyresvärden begär.
Ordet vill används som det används oavsett vad du har för missuppfattningar om hur marknader fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Varför vill du ta människors inkomst och ge till fastighetsägarna?
Det vill jag inte. Jag vill införa marknadshyror vilket är till nytta för alla utom de som får lajbanspengar de inte behöver av andra och dessutom prioritera fattiga som har behov av hjälp till boendet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Du har förstått att de privata fastighetsägarna inte kommer att ge några pengar till de fattiga..?
Ja. Om du försöker att faktiskt läsa den tråd du försöker debattera i så skulle du dessutom inte behöva ställa den fråga du nu kommer att knappa in för den har jag redan besvarat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Om kommunen behöver förstärka kassan kan de höja skatten, så att alla medborgare får var med och bidra. "Fattigvård" är ingen angelägenhet för kommunens hyresgäster.
Alla medborgare är redan med och bidrar. Det finns ingen anledning att ta deras gemensamma egenom och slumpa bort den till miljonärer, miljardärer och andra som inte behöver. Låginkomsttagare som får betala skatt för att miljonärer skall ha gott om nöjespengar samtidigt som fattiga sover ute och äter vid soppkök. Fy fan. Hur kan du se dig själv i spegeln?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Ja? Det är väl bra att hyresgästen får ha kvar lite pengar i plånboken istället för att ge allt till fastighetsägaren?
Jag föreslår inget som betyder att hyresgäster måste ge allt till fastighetsägare. Jag föreslår att samhället skall sluta ge lajbanspengar till de som inte behöver på de fattigas bekostnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Jättebra att du vill ge mer till de fattiga, men varför ska landets hyresgäster stå för notan?
Den skall skattebetalarna stå för. De som inte behöver skattebetalarnas hjälp skall förstås inte längre få några lajbanspengar och det har jag inga problem med. Varför vill du ge dem en massa pengar att lägga på hög?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
De fattiga har redan bostadsbidrag, socialbidrag och annat.
Det går bra att använda ordet fattigvård som sammanfattande ord för de olika åtgärderna. Så slipper du skriva mer komplicerat än nödvändigt. Tyvärr fungerar fattigvården ofta så illa att fattiga nu utfordras vid välgörenhetssoppkök. Samtidigt som kommunerna anser sig ha råd att ge bort reahyra till miljonärer, miljardärer och andra som inte behöver.
"SÅ HJÄLPS FATTIGA PENSIONÄRER SOM LEVER PÅ GATAN OCH SAMHÄLLET GLÖMT BORT"
https://samtiden.nu/2019/02/sa-hjalps-fattiga-pensionarer-som-lever-pa-gatan-och-samhallet-glomt-bort/
Du måste vara en underlig människa som läste den artikeln och sen tänkte att det är mycket viktigare att Slemhög har råd med motorbåt och lägenhet i Spanien.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
På vilket sätt hjälps de svaga genom högre hyror? Mer "lajbanspengar" till landets fastighetsägare är inte till någon glädje för de fattiga.
Jodå, om pengarna används till de fattiga. Vilket är vad jag föreslår.
Vore det inte enklare att du slutade låtsas som om du bryr dig om fattiga och vanligt folk och bara skrev som det egentligen är? Du vill ha billig hyra till dig själv och du är patologiskt avundsjuk och allt annat är irrelevant för dig.