2019-02-14, 21:58
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
OK, my bad.

Until the light takes us: https://www.youtube.com/watch?v=XihAN3EIPMk

Until the light takes us, deleted scenes: https://www.youtube.com/watch?v=2c2gBrvOVXE

Once upon a time in Norway :https://www.youtube.com/watch?v=uX7QTv_Zvpo

Dom här är rätt bra, dom enda värda att anvenda tid på. (finns massor) Deleted scenes videon är nestan bättre enn orginalet av "Until the light takes us".
Kom ihåg att BM är en Norsk företeelse och den fanns i perioden 91-94. Alt annat är värdelösa kopior. BM är historia nu och jag skulle önska att inte genren fanns lengre. Allra hellst skulle jag önska att den hellre alldrig funnits, men så är ju inte fallet.

Eeh, ok.
Så din åsikt är alltså att de norska banden 91-94 är/var de enda sanna black metal banden? Och alla band efter den perioden som idag påstår sig spela black metal är ”värdelösa kopior”? Du menar alltså att genren dog 1995?
Ursäkta, men är du möjligtvis slut i huvudet?
Citera
2019-02-14, 22:10
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Eeh, ok.
Så din åsikt är alltså att de norska banden 91-94 är/var de enda sanna black metal banden? Och alla band efter den perioden som idag påstår sig spela black metal är ”värdelösa kopior”? Du menar alltså att genren dog 1995?
Ursäkta, men är du möjligtvis slut i huvudet?

Nej, i 1994.
Men för all del jag ska inta ta glädjan från er. Lyssna på och spela vilcken musik ni vill, bry er inte om en gammal dinosaurie som mig.

Som en liten present för att jag varit så elak ska ni få et par okända norska band som alldrig blev något och kanske inte var bm/dm, men som rörde lite i samma grytan.( tidigt 80 tal)

Mobile Vulgus: https://www.youtube.com/watch?v=lDouUemxBBM

Black Angels : https://www.youtube.com/watch?v=hhmrYQHphbc
Senast redigerad av kugutt 2019-02-14 kl. 22:32.
Citera
2019-02-15, 01:59
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Det stämmer, Ohlin "stepped up the game". Det var han som tog inn "deathcult" grejen i TNBM. Utan honom skulle det hela alldrig blivit som det blev.
Man får tycka vad man vill om honom, och jag tror inte det går att fatta vilcken smärta han levde i, men han är en man för historieböckerna, en legend.
Ja, precis så levde han i en fruktansvärd smärta med enorm livsleda. Och tiden då han begick självmord så gick det inte så bra med bandet heller. Sedan så hade han ju haft en dödslängtan och en förälskelse i döden sedan den dagen då han nästan dog. Och vad hände den gången, blev han slagen av sina mobbare så att mjälten sprack eller var det en olycka när han åkte skridskor. Har hört olika historier om det där. Tror att han blev misshandlad.

Sedan kan man diskutera om hur rätt det var att ha Deads döda kropp som skivomslag på "The dawn of our black hearts". Förstår att hans anhöriga ogillar det, men jag tror faktiskt att Pelle hade gillat det omslaget då det är äkta död på den. Köpte den från internet och en dag senare var alla skivorna slutsålda så den skivan säljer smör i solsken.
Citera
2019-02-15, 02:40
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Jag tror inte att jag är den enda som ogillar Attila Csihars sångröst. Satt och lyssnade på De Mysteriis Dom Sathanas och jag tycker att han slaktar låtarna tyvärr. Jag tycker att Dead var mycket bättre sångare. Maniac har jag ingen uppfattning om, tycker han är ok. Men bäst är Pelle Dead Ohiln.
Citera
2019-02-15, 06:55
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Jag tror inte att jag är den enda som ogillar Attila Csihars sångröst. Satt och lyssnade på De Mysteriis Dom Sathanas och jag tycker att han slaktar låtarna tyvärr. Jag tycker att Dead var mycket bättre sångare. Maniac har jag ingen uppfattning om, tycker han är ok. Men bäst är Pelle Dead Ohiln.
Håller med, som tur är så finns en massa demos med låtarna frå De Mysteriis med Dead som sångare på YouTube.
Citera
2019-02-15, 14:53
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja, precis så levde han i en fruktansvärd smärta med enorm livsleda. Och tiden då han begick självmord så gick det inte så bra med bandet heller. Sedan så hade han ju haft en dödslängtan och en förälskelse i döden sedan den dagen då han nästan dog. Och vad hände den gången, blev han slagen av sina mobbare så att mjälten sprack eller var det en olycka när han åkte skridskor. Har hört olika historier om det där. Tror att han blev misshandlad.

Sedan kan man diskutera om hur rätt det var att ha Deads döda kropp som skivomslag på "The dawn of our black hearts". Förstår att hans anhöriga ogillar det, men jag tror faktiskt att Pelle hade gillat det omslaget då det är äkta död på den. Köpte den från internet och en dag senare var alla skivorna slutsålda så den skivan säljer smör i solsken.

Jo, men det var vel en olyckshendelse om jag förstått rätt. Aarseth hadde ju kontakter över hela världen och så hadde den lilla rottan skickat ut dom här bilderna till diverse löst folk för att vara kaxig.
Sen gick det som det gick och den dök upp på ett skivomslag nånstans.(bootleg) Det blev även tryckt piratkopierade tröjor med den där bilden, och i flera år attackerade och spöade Stubberud systematisk alla han mötte som anvende tröjan.
Stubberud slutade ju också i Mayhem på grund av episoden med bilderna, och höll sig borta tills Aarseth försvann.
Senast redigerad av kugutt 2019-02-15 kl. 14:57.
Citera
2019-02-15, 22:24
Medlem
felstavadds avatar
Rotting Christ har släppt sin nya platta ”The Heretics”.
Låter ok, påminner än så länge om de senaste två,något tamt kanske.
Nåja jag ger den en avhuggen tumme upp än så länge även om jag nog föredrar förra plattan ”Rituals”.
En behaglig platta att somna till utsträckt under stjärnorna en sommarnatt.
Senast redigerad av felstavadd 2019-02-15 kl. 22:45.
Citera
2019-02-16, 00:58
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Håller med, som tur är så finns en massa demos med låtarna frå De Mysteriis med Dead som sångare på YouTube.
Jo, de låtarna har jag hört. Och de låter mycket bättre med Dead på sång.
Citera
2019-02-16, 01:04
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Jo, men det var vel en olyckshendelse om jag förstått rätt. Aarseth hadde ju kontakter över hela världen och så hadde den lilla rottan skickat ut dom här bilderna till diverse löst folk för att vara kaxig.
Sen gick det som det gick och den dök upp på ett skivomslag nånstans.(bootleg) Det blev även tryckt piratkopierade tröjor med den där bilden, och i flera år attackerade och spöade Stubberud systematisk alla han mötte som anvende tröjan.
Stubberud slutade ju också i Mayhem på grund av episoden med bilderna, och höll sig borta tills Aarseth försvann.
Ja, och sedan skickade han ut bitar från skallen. Men om det är sant vet jag inte. Kan tänka mig att Aarseth var en kaxig jävel som lekte tuff och sedan fick han betala för det några knivhugg.

Kan tänka mig att Stubberud blev arg på Aarseth på grund av bilderna. Och sedan att bilderna användes på en bootleg var ju så klart inte heller okej kan jag förstå. Men undra vad herr Ohlin själv hade tyckt om det omslaget?
Citera
2019-02-17, 01:39
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja, och sedan skickade han ut bitar från skallen. Men om det är sant vet jag inte. Kan tänka mig att Aarseth var en kaxig jävel som lekte tuff och sedan fick han betala för det några knivhugg.

Kan tänka mig att Stubberud blev arg på Aarseth på grund av bilderna. Och sedan att bilderna användes på en bootleg var ju så klart inte heller okej kan jag förstå. Men undra vad herr Ohlin själv hade tyckt om det omslaget?

Jo, men man kan vel hellre undra hur hans familj reagerade...
Nej, nu får jag lämna denna tråden, mitt intresse i black metal är enbart historiskt och jag har inte mycket att erbjuda när det kommer till nutida rekommendationer. Jag får vel endå försöka mig med det här, rätt nya norska bandet, Slegest. Om inte ren TNBM så är det lite fräscht.
Tjohei!

https://www.youtube.com/watch?v=dCwvqZE2xg8
Citera
2019-02-17, 08:45
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Jo, men man kan vel hellre undra hur hans familj reagerade...

Hans bror äger väl numer rättigheterna till bilden och hotar att stämma alla som sprider den.

Np: Darkthrone - Panzerfaust

Inspirerad av er diskussion. Jag gillar dock Attila och speciellt på DMDS. Även Maniac är en trevlig sångare men de plattor han medverkat på är inte lika bra.
Citera
2019-02-19, 00:03
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:

Attila är jag faktiskt inte jätteförtjust i på DMDS men tycker han gör sig bättre live och i andra band/sammahang. Nu när han kör med Mayhem så är det toppen.
Maniac ogillar jag däremot extremt, bland den sämsta kända BM-sångaren jag har hört tror jag.

Men på tal om bra sångare så varför har ingen talat om för mig att UADA har en grym vokalist. Det bandet har verkligen gått under min radar som någon slags Mgla-kopia, som också endast är baserad på vad jag läst egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in