2019-02-12, 21:29
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
One Man Metal gillar jag. Sköna kufar som ändå representerar en betydande del av BM-scenen med sina introverta enmansprojekt. Mycket mer intressant än alla dessa jävla dokumentärer om Mayhem och Euronymous.

Jo, jag tyckte också om den och håller med om att det kan kännas uttjatat med allt som hände kring Mayhem. Men samtidigt ska jag visa detta för ungdomar som, i de flesta fall, inte känner till något om black metal. Då tänker jag att det kanske är fel ände att börja i med kufar i enmansprojekt om man inte alls känner till historien bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Om du ska inn till kärnan av bm är det nog trv kvlt/ första generationen du ska kolla på, typ från 91 till 93/94.

Burzum:https://www.youtube.com/watch?v=DPyOhP1GTRQ

Mayhem: https://www.youtube.com/watch?v=iNnlhaGmr30

Darkthrone: https://www.youtube.com/watch?v=2c-222tBBEE

Sen kom andra generation, tredje och så vidare. Vad som är best är en fråga om preferenser, men first generation är "the real stuff".

Jag söker alltså dokumentärer om black metal inte exempel på musiken. Den är jag väl bekant med.
Citera
2019-02-12, 23:23
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI

Jag söker alltså dokumentärer om black metal inte exempel på musiken. Den är jag väl bekant med.

OK, my bad.

Until the light takes us: https://www.youtube.com/watch?v=XihAN3EIPMk

Until the light takes us, deleted scenes: https://www.youtube.com/watch?v=2c2gBrvOVXE

Once upon a time in Norway :https://www.youtube.com/watch?v=uX7QTv_Zvpo

Dom här är rätt bra, dom enda värda att anvenda tid på. (finns massor) Deleted scenes videon är nestan bättre enn orginalet av "Until the light takes us".
Kom ihåg att BM är en Norsk företeelse och den fanns i perioden 91-94. Alt annat är värdelösa kopior. BM är historia nu och jag skulle önska att inte genren fanns lengre. Allra hellst skulle jag önska att den hellre alldrig funnits, men så är ju inte fallet.
Senast redigerad av kugutt 2019-02-12 kl. 23:26.
Citera
2019-02-13, 08:22
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Om du ska inn till kärnan av bm är det nog trv kvlt/ första generationen du ska kolla på, typ från 91 till 93/94.

[...]

Sen kom andra generation, tredje och så vidare. Vad som är best är en fråga om preferenser, men first generation är "the real stuff".

Citat:

Dom här är rätt bra, dom enda värda att anvenda tid på. (finns massor) Deleted scenes videon är nestan bättre enn orginalet av "Until the light takes us".
Kom ihåg att BM är en Norsk företeelse och den fanns i perioden 91-94. Alt annat är värdelösa kopior. BM är historia nu och jag skulle önska att inte genren fanns lengre. Allra hellst skulle jag önska att den hellre alldrig funnits, men så är ju inte fallet.
Hela den norska scenen är "second generation". "First generation" är det man kallr proto-black metal från en hel massa länder, Bathory, Venom, Sarcofago, Celtic Frost, Sodom osv.
Citera
2019-02-13, 09:12
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Jag anser att black metal är en av de genrer i metal som fortfarande lyckats hålla sig relevant i och med den ständiga utvecklingen av musiken. Musikerna är inte rädda för att testa nya saker, det ligger lite i genren dna genom dess individualistiska åra. Detta trots att fansen är (eller åtminstone var) mycket kollektivistiska vad gäller vad som är ok och inte.

Det som är remarkabelt är hur redan den andra generationen hade så mycket variation. Egentligen är det mil mellan stilarna som t.ex. Burzum, Darkthrone, Emperor och Mayhem stod för.
Citera
2019-02-13, 11:36
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Hela den norska scenen är "second generation". "First generation" är det man kallr proto-black metal från en hel massa länder, Bathory, Venom, Sarcofago, Celtic Frost, Sodom osv.

Jag skulle hellre vilja säga att dom här banden inspirerade Mayhem, Darkthrone och Burzum. Det är en distinkt skillnad. True NBM var en känsla och det var mer enn musik, mycket mer. Dom satte kosmos i gungning om du förstår.
Aarseth, Vikernes, Ohlin och Nagell var The Four Horsemen i musikvärlden och död och kaos följde dom.
Citera
2019-02-13, 13:08
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Jag skulle hellre vilja säga att dom här banden inspirerade Mayhem, Darkthrone och Burzum. Det är en distinkt skillnad. True NBM var en känsla och det var mer enn musik, mycket mer. Dom satte kosmos i gungning om du förstår.
Aarseth, Vikernes, Ohlin och Nagell var The Four Horsemen i musikvärlden och död och kaos följde dom.
Jag förstår vad du menar och håller med på sätt och vis. När jag tänker på "Black Metal" så är ljudet jag hör i huvudet bäst exemplifierat av den musikstilen som växte fram i Norge och som Darkthrone nog gjorde mest för. Dock är den musiken just "second wave of black metal" oavsett vad man tycker om den. Det är den allmänt vedertagna definition av wave/generation-begreppet att "first wave" är de heavy metal-band som började experimentera med snabba tempon, blast beats och satanistiska/ockulta texter i början av 80-talet, och utan Venom, Bathory, Celtic Frost, Sodom osv. hade inte Euronymous och Fenriz haft någonting att utgå ifrån. Det säger jag även fast jag inte gillar de banden särskilt mycket (stort undantag för Bathory).
Citera
2019-02-13, 18:47
Medlem
trewqs avatar
En ny upptäckt - det svenska enmansbandet Musmahhü med albumet Reign of the Odious

https://www.youtube.com/watch?v=6tO1A_CmiXo

Vad tycker ni? Själv anser jag det vara bra skit!
Citera
2019-02-14, 02:52
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Jag förstår vad du menar och håller med på sätt och vis. När jag tänker på "Black Metal" så är ljudet jag hör i huvudet bäst exemplifierat av den musikstilen som växte fram i Norge och som Darkthrone nog gjorde mest för. Dock är den musiken just "second wave of black metal" oavsett vad man tycker om den. Det är den allmänt vedertagna definition av wave/generation-begreppet att "first wave" är de heavy metal-band som började experimentera med snabba tempon, blast beats och satanistiska/ockulta texter i början av 80-talet, och utan Venom, Bathory, Celtic Frost, Sodom osv. hade inte Euronymous och Fenriz haft någonting att utgå ifrån. Det säger jag även fast jag inte gillar de banden särskilt mycket (stort undantag för Bathory).

Det är ju helt sant. Kan även se att Mayhem blivit inspirerade av band som Motörhead. Och Venom var det stora bandet för Mayhem. När Dead var och såg när Bathory signerade skivor så blev han besviken och med Mayhem gjorde han Black Metal till äkta och farlig, ungefär som GG Allin gjorde punken till äkta farlig.
Citera
2019-02-14, 10:15
Medlem
Citat:

Nej second wave är ett vedertaget begrepp oavsett vad du säger.

Citat:

Nja det har gjorts betydligt mer intressant black metal utanför Norge och efter 94.
Citera
2019-02-14, 10:48
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
En ny upptäckt - det svenska enmansbandet Musmahhü med albumet Reign of the Odious

https://www.youtube.com/watch?v=6tO1A_CmiXo

Vad tycker ni? Själv anser jag det vara bra skit!

Vansinnigt bra platta! Har skrivit om den tidigare i tråden.

Om någon vecka kommer dessutom Ultra Silvams debutplatta The spearwound salvation ut. Vi bor i ett bra land för musik i Satans tjänst kan man säga.
Citera
2019-02-14, 12:10
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nej second wave är ett vedertaget begrepp oavsett vad du säger.

Nja det har gjorts betydligt mer intressant black metal utanför Norge och efter 94.

Kalla det för vilcken "wave" du vill, vem fan bryr sig. Och du får tycka vad du vill om det som ges ut idag, men True Norwegian Black Metal är det inte. Bara konstiga människor sysslar med BM idag, 25 år efter att det var relevant.
Antigen så var du där, eller så var du inte där.
Senast redigerad av kugutt 2019-02-14 kl. 12:49.
Citera
2019-02-14, 12:36
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Det är ju helt sant. Kan även se att Mayhem blivit inspirerade av band som Motörhead. Och Venom var det stora bandet för Mayhem. När Dead var och såg när Bathory signerade skivor så blev han besviken och med Mayhem gjorde han Black Metal till äkta och farlig, ungefär som GG Allin gjorde punken till äkta farlig.

Det stämmer, Ohlin "stepped up the game". Det var han som tog inn "deathcult" grejen i TNBM. Utan honom skulle det hela alldrig blivit som det blev.
Man får tycka vad man vill om honom, och jag tror inte det går att fatta vilcken smärta han levde i, men han är en man för historieböckerna, en legend.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in