2019-02-14, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Filmen kanske är väldigt privat och alla kan förstå att det är väldigt känslig information.
Polisen har ju sagt att utredningen ger stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans och båda är därför såklart misstänkta för att gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar.
De dokument de funnit är noggrant kontrollerade och de säger att de även funnit fynd i olika media som styrker det som stod i avskedsbrevet. Det borde räcka som bevis för oss.

Tycker inte det finns så mycket mer att diskutera. Klart vi är alla olika men för min del räcker den informationen som vi har fått.

Det kanske är dags för oss att låta hela familjen vila i frid och låta de anhöriga slippa alla spekulationer.

Finns fortfarande en massa barn med ME och hemundervisning därute, med "ofattbar sjukdomsbild". Är man säker på att det inte finns mer att göra efter denna tragedi?
Citera
2019-02-14, 20:29
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Finns fortfarande en massa barn med ME och hemundervisning därute, med "ofattbar sjukdomsbild". Är man säker på att det inte finns mer att göra efter denna tragedi?
Det finns tyvärr alltid en risk för att folk får idéer av såna här fall. Så vi har nog inte sett den sista familjen som samarbetat i ett sånt här mord/självmord.
Citera
2019-02-14, 20:34
Medlem
Citat:
Filmen kanske är väldigt privat och alla kan förstå att det är väldigt känslig information.
Polisen har ju sagt att utredningen ger stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans och båda är därför såklart misstänkta för att gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar.
De dokument de funnit är noggrant kontrollerade och de säger att de även funnit fynd i olika media som styrker det som stod i avskedsbrevet. Det borde räcka som bevis för oss.

Tycker inte det finns så mycket mer att diskutera. Klart vi är alla olika men för min del räcker den informationen som vi har fått.

Det kanske är dags för oss att låta hela familjen vila i frid och låta de anhöriga slippa alla spekulationer.

Jag hade aldrig velat att något av den där filmen läktes överhuvudtaget. Klart är det känslig. Jag tittade inte på Sala filmen. Det räckte med beskrivning vad den innehöll. Vill inte se något så sjukt och vill kunna sova gott om natten. Men varför inte berätta att den finns och bevisar samförstånd. Två ord till: det finns ett avskedsbrev och en film som bevisar att dådet planerades i samförstånd. Man hade kunnat skippa alla diskussioner om underskriften hit och dit. Att H var lurad etc.

Någongång kommer man att släppa detta. Men jag kommer inte kunna göra det ännu. Bra för er som kan det och är nöjd med förklaringarna.
Citera
2019-02-14, 20:42
Medlem
Citat:
Det går väl inte att upptäcka numera? Ett sms och sen hämta ut paket?

Sånt måste man veta. Och lita på. Tror dessa föräldrarna litade nog bara på sig själv och absolut inget annat. Så du kan ha rätt, att man valde så och att lugnande var bara tänkt för H i princip.
Citera
2019-02-14, 20:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Självklart finns det mer att göra för att förhindra att fel begås eller nya tragedier inträffar. Men då tycker jag att man kan starta en ny tråd. Bara min tanke
Citera
2019-02-14, 20:51
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag hade aldrig velat att något av den där filmen läktes överhuvudtaget. Klart är det känslig. Jag tittade inte på Sala filmen. Det räckte med beskrivning vad den innehöll. Vill inte se något så sjukt och vill kunna sova gott om natten. Men varför inte berätta att den finns och bevisar samförstånd. Två ord till: det finns ett avskedsbrev och en film som bevisar att dådet planerades i samförstånd. Man hade kunnat skippa alla diskussioner om underskriften hit och dit. Att H var lurad etc.

Någongång kommer man att släppa detta. Men jag kommer inte kunna göra det ännu. Bra för er som kan det och är nöjd med förklaringarna.

Så här uttrycker sig polisen i sitt pressmeddelande den 19 januari 2018.

"Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna."

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/januari/ny-information-om-arendet-i-bjarred/

När polisen skriver att brevet var undertecknat av båda föräldrarna så är det i min värld ett fysiskt gammalt hederligt papper.
Citera
2019-02-14, 20:55
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

"Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna."

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/januari/ny-information-om-arendet-i-bjarred/

När polisen skriver att brevet var undertecknat av båda föräldrarna så är det i min värld ett fysiskt gammalt hederligt papper.

Ja, så är det ju. Och USB-minnet misstänker jag att de filmat, möjligen med mobilerna, där båda två förklarar. Det skall också finnas praktiska instruktioner till de anhöriga, och jag tror att även detta finns på samma USB-minne. Men - bara som jag tror.
Citera
2019-02-14, 20:55
Medlem
Citat:

Det tycker jag också. Hade det varit digitalt med två namn, så hade man knappast sagt att det var undertecknat. Det stämmer.
Citera
2019-02-14, 20:56
Medlem
harperlees avatar
Jag måste säga att jag tycker det är lustigt hur vi förväntas tolka polisen bokstavligt i vissa frågor men inte i andra.

Exempelvis så får det inte råda någon tvekan om att underskrifterna var äkta på det handskrivna avskedsbrevet elektronisk form.

Polisen sade tre dokument. Ett brev. Ett testamente. Ett dokument med instruktioner till de anhöriga. Det kan ju förstås ha varit instruktioner på film då. "Här är det lite disk, den får ni ta hand om."

Enligt polisen är brevet tryckt med bläck. Låter som pappersform i mina öron. Testamentet har vi sett.

Varför ett brev och en film? Tyckte de kanske att det var så roligt att planera självmorden och få lägga ut texten om sina planer och tankar att de inte kunde hejda sig?

Vi skall tydligen även tolka polisens uttalande om inga tecken på psykisk sjukdom som att Hanna knaprade Sertralin som tictacs sedan månader tillbaka.

Antingen gäller pressträffen och bara pressträffen eller så kan vissa skenheliga postare sluta berätta för oss andra vilken information vi inte har tillåtelse att spekulera fritt kring.
Citera
2019-02-14, 21:04
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag måste säga att jag tycker det är lustigt hur vi förväntas tolka polisen bokstavligt i vissa frågor men inte i andra.

Exempelvis så får det inte råda någon tvekan om att underskrifterna var äkta på det handskrivna avskedsbrevet elektronisk form.

Polisen sade tre dokument. Ett brev. Ett testamente. Ett dokument med instruktioner till de anhöriga. Det kan ju förstås ha varit instruktioner på film då. "Här är det lite disk, den får ni ta hand om."

Enligt polisen är brevet tryckt med bläck. Låter som pappersform i mina öron. Testamentet har vi sett.

Varför ett brev och en film? Tyckte de kanske att det var så roligt att planera självmorden och få lägga ut texten om sina planer och tankar att de inte kunde hejda sig?

Vi skall tydligen även tolka polisens uttalande om inga tecken på psykisk sjukdom som att Hanna knaprade Sertralin som tictacs sedan månader tillbaka.

Antingen gäller pressträffen och bara pressträffen eller så kan vissa skenheliga postare sluta berätta för oss andra vilken information vi inte har tillåtelse att spekulera fritt kring.

Brevet kanske var ett ganska kort meddelande som de visste polisen skulle läsa direkt. Filmen kanske är mer utförlig och riktar sig mest till anhöriga. Bara mina spekulationer
Citera
2019-02-14, 21:28
Medlem
Jag måste erkänna att jag alltid varit lite skeptisk mot filmen/videon - men när jag läste att det fanns ett USB-minne tänkte jag om.

Jag tror att detta USB-minne är samma som under pressträffen refereras till som "ett dokument med praktisk information till anhöriga". Hanna och Oskar har kanske filmat sig själva när de berättar t.ex. att "efter vår död vill vi att både vår och flickornas aska ska spridas i Göteborgs skärgård", osv

Genom dessa instruktioner till anhöriga i kombination med testamente och avskedsbrev kan polisen bli tämligen säker på att båda var överens. Speciellt om det finns en film där båda föräldrarna är med och tillsammans ger instruktioner till sina efterlevande.
Citera
2019-02-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Varför ett brev och en film?

Jag har också funderat på detta och det är den främsta anledningen till att jag varit skeptisk till att det verkligen fanns en film. Samt att det är än mer makabert med en film anser jag. Ytterligare ett tecken på att något stod verkligen inte rätt till i skallen.

Men nu tänker jag lite i banorna att brevet kanske är tänkt som "allmän förklaring" till allmänheten (även om jag fortfarande tycker förklaringen är obegriplig) och filmen är bara tänkt till anhöriga med mer personlig information och instruktioner. Nästan som ett utökat testamente också, testamentet var ju väldigt torftigt egentligen. Därför kanske man också valt att aldrig gå ut officiellt med att det finns en film - det är en film tänkt endast för anhöriga och därför vill (en del?) anhöriga också hålla det för sig själva.
Senast redigerad av Zebrima 2019-02-14 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in