• 1
  • 2
2019-02-14, 19:46
Medlem
Tja, lider utav social fobi. och funderar på att köpa concerta/ritalin/adderal.
För att göra mitt liv lite trevligare, lättare och förhoppningsvis kunna leva upp till min fulla potential.

Effekter jag är ute efter är att vara bekväm i alla situationer, mer eller mindre.

Vill helst inte att drogen skall synas på drogtester och vill inte bli "hög"
Måste vara välfungerade på jobb osv.

Tipps mottages gärna både vad gäller vilken medicin samt vart jag kan få tag på den.
Tack
Citera
2019-02-14, 19:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Du ska inte självmedicinera. Gå och prata med en som kan detta. Psykolog alt. psykoterapeut. Sedan kom överens tillsammans om det kommer krävas medicin eller mer rätt bara samtal om detta. Börjar du självmedicinera så kommer det gå från illa till extremt illa.
Citera
2019-02-14, 20:59
Medlem
jjujjus avatar
Hej! Jag har också social fobi och har haft länge. Det har inte gått över men jag tar ingen medicin. Det som förvärrar situationen är däremot att stänga sig inne i lägenheten under en längre period, att undvika gå på fik, gå på bussen och restauranger och vara ute bland folk. Man vänjer sig lite mer och det blir bättre men man är aldrig fullt ut bekväm förutom på fyllan typ.
Citera
2019-02-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Hej! Jag har också social fobi och har haft länge. Det har inte gått över men jag tar ingen medicin. Det som förvärrar situationen är däremot att stänga sig inne i lägenheten under en längre period, att undvika gå på fik, gå på bussen och restauranger och vara ute bland folk. Man vänjer sig lite mer och det blir bättre men man är aldrig fullt ut bekväm förutom på fyllan typ.

Hallå, jag har också haft detta problem i flera år.
Det har däremot blivit värre under sista två åren eller så. Jag lever långt ifrån ett isolerat liv, har både jobb på heltid samt fritidsaktiviteter där jag träffar människor osv. Men det blir inte bättre.

Kan relatera till det där med fyllan. Förmodligen därför jag oftast råkar dricka allt för mycket.

Allt lika kul när man vaknar dagen efter.
Citera
2019-02-14, 21:38
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbkontoret
Hallå, jag har också haft detta problem i flera år.
Det har däremot blivit värre under sista två åren eller så. Jag lever långt ifrån ett isolerat liv, har både jobb på heltid samt fritidsaktiviteter där jag träffar människor osv. Men det blir inte bättre.

Kan relatera till det där med fyllan. Förmodligen därför jag oftast råkar dricka allt för mycket.

Allt lika kul när man vaknar dagen efter.

Åh fyfan, den ångesten dagen efter är inte nådig.
Jag läste en bok för flera år sen om social fobi där det stod att vi är perfektionister, vi tror att alla hela tiden kollar på oss, (är du attraktiv?) många snygga tjejer har detta problemet, vi är rädda att göra bort oss, eftersom det alltid är någon som kollar på oss, och vi har en ideal bild hur vi vill vara och den förstörs om vi t.ex. snubblar och gör bort oss (sen får vi grov ångest) och det är den som fuckar allt, du måste acceptera att du är inte mer än människa och att det är okej att göra bort sig ibland. Läs den boken den kommer hjälpa dig, "Social fobi - Att känna sig granskad och bortgjord" Den hade hjälpt mig efter jag läste den, nu har det gått många år och jag är tillbaks på samma bana, kanske dags att läsa den igen!
Citera
2019-02-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Åh fyfan, den ångesten dagen efter är inte nådig.
Jag läste en bok för flera år sen om social fobi där det stod att vi är perfektionister, vi tror att alla hela tiden kollar på oss, (är du attraktiv?) många snygga tjejer har detta problemet, vi är rädda att göra bort oss, eftersom det alltid är någon som kollar på oss, och vi har en ideal bild hur vi vill vara och den förstörs om vi t.ex. snubblar och gör bort oss (sen får vi grov ångest) och det är den som fuckar allt, du måste acceptera att du är inte mer än människa och att det är okej att göra bort sig ibland. Läs den boken den kommer hjälpa dig, "Social fobi - Att känna sig granskad och bortgjord" Den hade hjälpt mig efter jag läste den, nu har det gått många år och jag är tillbaks på samma bana, kanske dags att läsa den igen!

Är man, men skulle nog ändå anse att jag ser hyffsat bra ut. Intressant teori kan verkligen ligga något i det. Får ta o läsa boken i helgen.
Lycka till stay strong budd!
Citera
2019-02-14, 21:49
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Ssri+KBT

Jag har även inderal för speciella tillfällen funkar väldigt bra. Men inte nyttigt att knapra i längden (sänker blodtryck). Tar dem mer och mer sällan nu. Men ska jag på en fest med många okända eller på ett viktigt möte tar jag 10-30mg.
Citera
2019-02-14, 21:52
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbkontoret
Är man, men skulle nog ändå anse att jag ser hyffsat bra ut. Intressant teori kan verkligen ligga något i det. Får ta o läsa boken i helgen.
Lycka till stay strong budd!

Då är du väl antagligen en snygg man då! Var du blyg som barn? Eller är du blyg i nuläget med kanske? Ja boken kommer hjälpa dig att förstå vad som ligger bakom och sen bearbetar du det och det blir bättre, men tror inte att den kan försvinna till 100% om jag ska vara ärlig. Det kan bara bli bättre och jag önskar dig också lycka till!
Citera
2019-02-14, 21:53
Medlem
robotguras avatar
Vilket sammanträffande att du startade denna tråd, jag hade tänkt göra en likadan. Dock så söker jag efter en legal drog hos läkaren. Har isolerat mig mer och mer senaste året och känner att jag måste ha någon hjälp i början när jag ska börja komma ut igen.

Om det är någon som lidit/lider av social ångest och som fått hjälp av något läkemedel (allt utom benzo), dela gärna med dig.
Citera
2019-02-14, 21:54
Medlem
robotguras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Ssri+KBT

Jag har även inderal för speciella tillfällen funkar väldigt bra. Men inte nyttigt att knapra i längden (sänker blodtryck). Tar dem mer och mer sällan nu. Men ska jag på en fest med många okända eller på ett viktigt möte tar jag 10-30mg.

Är det någon speciell SSRI du rekommenderar? Någon sort man ska hålla sig borta från? Är helt ny på SSRI.
Citera
2019-02-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robotgura
Är det någon speciell SSRI du rekommenderar? Någon sort man ska hålla sig borta från? Är helt ny på SSRI.
Kan rekommendera sertralin som jag bytar till efter 10 år. Undvik Mirtazapin.
Citera
2019-02-14, 22:44
Medlem
Valium eller andra benzos har jag tagit ett fåtal gånger vid viktiga presentationer eller möten på jobbet. Fungerar skrämmande bra. Dock inget jag skulle rekommendera att man tar ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in