2019-02-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stierna875
Visa är råsvennigt

riktiga höjdare har såklart american express

American express sa killen.. jaha vilket av korten menar du då 😏 välj ett du aldrig ens hållit i. Haha
Citera
2019-02-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Everydaycard.se är bästa valet om du vill ha bonus i pengar utan att hantera bonuscheckar. Jag får ungefär 0.8-1% om året (efter årsavgiften dras ut)
Jo det är därför jag kör Everydaycard och Amex Blue Cashback.
Citera
2019-02-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Jo det är därför jag kör Everydaycard och Amex Blue Cashback.
Är det lönsamt att kombinera? Du betalar ju 600 kronor per år i årsavgift om du använder både korten.
Citera
2019-02-14, 19:41
Medlem
Mullrets avatar
Två fördelar med Amex. Checkade in på 4-stjärnigt hotell idag. Frågade ifall de hade fria uppgraderingar för gäster med Amex Guld. Fick ett executive rum, kostar ca 3 ggr så mycket i normalfallet. Sedan kan man få Priority Pass som ger fri mat och dricka i lounge dit vanliga resenärer inte har tillträde. Skönt med lugn och ro och slippa tjattret på flygplatsen. Dessutom nästan gratis.
Citera
2019-02-14, 20:53
Medlem
Citat:
Är det lönsamt att kombinera? Du betalar ju 600 kronor per år i årsavgift om du använder både korten.
Båda har gratis årsavgift första året (Amex om man blir inbjuden av en vän). Jag är fortfarande inne på mitt första år. Alla köp som går att göra med Amex gör jag med mitt Amex Blue Cashback och resten gör jag med Everyday. Sedan efter ett år så har jag data så jag kan utvärdera om det är värt att fortsätta med båda korten eller om jag ska avsluta något, givet mitt konsumtionsmönster.
Citera
2019-02-15, 15:26
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tänk på att man inte verkar kunna få mer än 2000 i bonus de senaste 12 månaderna... (och max 500 per månad)

Japp, jag såg det. Tråkigt, men helt OK ändå. Jag kommer köra Amex som huvudkort och Komplett där de inte tar Amex.

Citat:
Ja men bonusen är ju låst till komplett. Handlar du aldrig där så är den ju värdelös, vilket är fallet för mig.

Yes. Jag handlar inte heller av Komplett vanligtvis men de har lite smått och gått av allting. I och med att man får 2% på onlineköpen så blir det bra benefit ändå, för det känns som man alltid kan hitta någon hemelektronik eller kökspryl där som man kan behöva.
Citera
2019-02-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Japp, jag såg det. Tråkigt, men helt OK ändå. Jag kommer köra Amex som huvudkort och Komplett där de inte tar Amex.

Yes. Jag handlar inte heller av Komplett vanligtvis men de har lite smått och gått av allting. I och med att man får 2% på onlineköpen så blir det bra benefit ändå, för det känns som man alltid kan hitta någon hemelektronik eller kökspryl där som man kan behöva.

Sen är varan 2 % dyrare på komplett och vips så var bonusen inte så bra..

Att få bonus på en butik du aldrig handlar på i normala fallet är bara en förlust.
Citera
2019-02-15, 17:14
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Sen är varan 2 % dyrare på komplett och vips så var bonusen inte så bra..

Att få bonus på en butik du aldrig handlar på i normala fallet är bara en förlust.

Såvitt jag vet är inte Komplett generellt dyrare än andra elektronikkedjor. Om ett kreditkort som är kostnadsfritt kan ge mig 2000 spänn i gratisprodukter per år på deras shop så är det vinst för mig.
Citera
2019-02-15, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Såvitt jag vet är inte Komplett generellt dyrare än andra elektronikkedjor. Om ett kreditkort som är kostnadsfritt kan ge mig 2000 spänn i gratisprodukter per år på deras shop så är det vinst för mig.
Jag handlar inte jättemycket elektronik per år, kanske en gång i månaden, och köper då är det är billigast och handlar aldrig på komplett. Nu är det ett väldigt litet urval av produkter och beror ju säkert på vilken typ av produkt, men jag har inte upplevt komplett som någon prisledande aktör.

Jag tar hellre 800-1250 kr i cashback som riktiga pengar än 2000 kr som jag måste handla med på komplett.
Citera
2019-02-16, 00:16
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Enkel matematik.

Med Amex blue tjänar du gentemot Everydaycard 0,25% extra på mataffärer och bensinstationer, och 0,75% extra på övriga köp, så säg 0,5% extra i genomsnitt (höj eller sänk denna siffra beroende på hur ditt konsumtionsmönster faktiskt ser ut).

Årsavgiften är 420 kr, så om du spenderar mer än 420/0,005 = 84000 SEK med ditt Amex så lönar det sig att kombinera Amex och Everyday card utöver att bara använda Everyday card.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2019-02-16 kl. 00:18.
Citera
2019-02-16, 09:24
Medlem
Ett alternativ är ju att kombinera Amex Blue med ett gratis kreditkort som ger 0,5 % tillbaka, tex Preem.
Senast redigerad av Caelus 2019-02-16 kl. 09:28.
Citera
2019-02-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Enkel matematik.

Med Amex blue tjänar du gentemot Everydaycard 0,25% extra på mataffärer och bensinstationer, och 0,75% extra på övriga köp, så säg 0,5% extra i genomsnitt (höj eller sänk denna siffra beroende på hur ditt konsumtionsmönster faktiskt ser ut).

Årsavgiften är 420 kr, så om du spenderar mer än 420/0,005 = 84000 SEK med ditt Amex så lönar det sig att kombinera Amex och Everyday card utöver att bara använda Everyday card.
Jaha men matematiken är lite mer komplicerat - 0.5-1% med everydaycard gäller bara första 20000 kronor på 6 månader (i mitt fall tar det 2-3 månader att spendera 20k), och 1% på allt därefter. Och ibland 2%. T.ex. i somras var det 2% på alla kaféer, restauranger och nöjesparker. Och två sista veckor av 2018 blev det 2% på matbutiker.
Senast redigerad av Mnogodumal 2019-02-16 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in