2019-02-14, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LongLostFriend
Avslutar med en sammanfattning av det som är obestridlig fakta, och gör inga claims på att det skulle vara kopplat till mordet över huvud taget.

Min f.d. bekant är/var:

Svensk
Blond (nästan rödlätt) hårfärg
190 cm lång
Runt ansikte
21 år vid tiden för mordet
Född och uppvuxen i Linköping
Rökare
Tidigare ostraffad och "vanlig" men manipulativ och skicklig lögnare
Ägare av en exakt likadan kniv som mordvapnet
Flyttat utomlands (liten ort)
Bytt namn
Finns ej på Facebook eller Linkedin idag
Finns ej på motsvarigheten till eniro/gula sidorna/hitta.se i sitt land idag
Kommer från en kristen familj och har två syskon
Båda syskonen har bytt efternamn och flyttat från Linköping
Systern försökte ta sitt liv
Brodern är datanörd
Brodern är ca 170 cm lång

Ciao.

Varför skriver du inte ett utförligt mail till Jan Staaf på polisen och redogör för dina misstankar mot denne person och hans bror? Sen vänta en vecka och om ingen respons, lyft på luren och ring Jan och säkerställ att han tagit del utav uppgifterna. Förklara att du bedömer att denna personen har kapacitet att vilseleda även ordningsmakten ( falsk leg, eller skickat in en vän).

Jan Staaf ger ett sympatiskt intryck, jag tror definitivt han tar sig tid att diskutera lite med dig.
Och han lär inte bitas, så knappast farligt att kontakta honom!
Han precis som du och alla andra här i tråden är angelägna om en lösning på detta och inte minst dom anhöriga förtjänar ett avslut på detta!

Skulle du faktiskt vara helt rätt ute så är det på tiden din gamle vän får bekänna färg!

Och jo, du kan ringa skatteverket och uppge hans personnummer och kolla hans nuvarande adress samt tidigare adresser. Det är offentliga uppgifter inga problem att ta fram.
Citera
2019-02-14, 10:14
Medlem
Citat:
Avslutar med en sammanfattning av det som är obestridlig fakta, och gör inga claims på att det skulle vara kopplat till mordet över huvud taget.

Min f.d. bekant är/var:

Svensk
190 cm lång
Runt ansikte
Rökare
Bytt namn
Brodern är datanörd

Ciao.
Ditt inlägg är intressant och bestickande på flera sätt. Det är ju inte ovanligt att man byter namn. Men om en syskonskara byter till samma efternamn, vilket jag inte vet i detta fall, är det nog mer ovanligt.
Sen är frågan när din bekanting flyttade utomlands? Omedelbart efter morden, eller senare? Bor föräldrarna kvar i Linköping?
Citera
2019-02-14, 15:55
Medlem
Link04s avatar
Angående golden state snubben. Det verkar ha tagit fyra månader från att polisen i USA laddade upp DNA:t på GEDmatch tills han greps. Man får väl anta att polisen i Linköping började nu i Februari så framåt sommaren kan man tänka sig ett möjligt resultat om dom nu får några bra träffar.
Citera
2019-02-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Läst igenom dina tidigare inlägg och måste bara ställa en fråga. Du säger att GM inte minns någonting av vad som skett, samtidigt är du rädd för att "avslöja dig". Vad menas egentligen med det? Om GM inte minns något av vad som skett så är det givetvis omöjligt att han skulle försöka fundera ut vem du är. Får inte riktigt ihop det hela.

Jag menar att jag naturligtvis inte blir anonym när det uppdagas att det är jag som är nyckelvittne. Då drabbar det mig både personligt och karriärmässsigt.
Citera
2019-02-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Jag menar att jag naturligtvis inte blir anonym när det uppdagas att det är jag som är nyckelvittne. Då drabbar det mig både personligt och karriärmässsigt.
Förstår inte varför du någonsin skulle bli vittne. Rättegången är redan klappad och klar när man finner honom. Skicka polisen hans namn så sitter han och du får pengarna. Klart. Ganska enkelt. Anledningen att du inte gör så är ju att du inte vet vem han är. Klart. Ganska enkelt.
Citera
2019-02-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Ditt inlägg är intressant och bestickande på flera sätt. Det är ju inte ovanligt att man byter namn. Men om en syskonskara byter till samma efternamn, vilket jag inte vet i detta fall, är det nog mer ovanligt.
Sen är frågan när din bekanting flyttade utomlands? Omedelbart efter morden, eller senare? Bor föräldrarna kvar i Linköping?

Just namnbytet stör mig lite i den här teorin, det har ju ingen betydelse för fallet. Byter man namn så har man ju fortfarande samma DNA och är sökbar i registren, det är ju inte så att ens gamla identitet försvinner eller inte kopplas ihop med den nya. Hoppas att jag har fel såklart men den här teorin verkar för tillrättalagd.

Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Angående golden state snubben. Det verkar ha tagit fyra månader från att polisen i USA laddade upp DNA:t på GEDmatch tills han greps. Man får väl anta att polisen i Linköping började nu i Februari så framåt sommaren kan man tänka sig ett möjligt resultat om dom nu får några bra träffar.

Har de inte skickat DNA't förrän nu? Om inte, har det funnits skäl till det, tex nån lag som har ändrats nu efter årsskiftet?

Polisen i USA skickade ju även Zodiac's DNA till nåt sånt register och där har man inte hört nånting på länge, måste väl ha varit i slutet av sommaren det gjordes? Men i det fallet är det ju mkt svårare eftersom man inte verkar ha något bra DNA prov som man vet hör till GM. De bevisföremål som finns har nog smittats av massor av människors DNA eftersom det inte var något man kände till på hans tid.
Citera
2019-02-14, 21:08
Medlem
Citat:

Min f.d. bekant är/var:

Svensk
190 cm lång
Runt ansikte
Rökare
Bytt namn
Brodern är datanörd

Ciao.

Som ReadyFreddie skrev så borde det väl vara brodern som är mest intressant i det här fallet? Om motivet som du tror är en våldtäkt på deras gemensamma syster så bör väl brodern ha lika mycket motiv som din huvudmisstänkte? Hur var brodern? Umgicks du med dem 2004 och kan säga om du märkte att de förändrades efter morden? Tex blev mer tillbakadragna? Hade någon av dem en utmärkande gång? Hur säker är du på att kniven var identisk med mordvapnet? Den finns inte med på någon gammal bild? Kanske något gammalt bilddagbok-konto, helgon.net och den tidens sociala medier. Men de kanske har stängt ner nu? Har du kollat upp om brodern finns på Facebook/Linkedin? Är brodern topsad?

Som jag skrev förut, att polisen har plockat in honom för topsning utan att han verkar ha bott i närheten av mordplatsen och trots att han inte finns med i något brottsregister tyder på att de haft något annat på honom. Det behöver inte vara något mer konkret än att någon annan person har tipsat om honom iofs.

Jag tycker du ska skriva alla dina tankar till Jan Staaf och lägga till att brodern är en person som de bör topsa.

Angående ditt motiv. Har du fått indikationer på att systerns självmordsförsök har att göra med att hon blivit utsatt för en våldtäkt? Finns det något annat än spekulationer som talar för att pappa Ammouri haft någon slags relation till (inte med) systern? Tex att hon jobbat där eller något. Förstår att det även finns överfallsvåldtäkter, men dessa är ändå ovanliga och om något sånt skett 2003/2004 så borde man väl hört om det? Så länge det inte finns någon substans i det så blir det lite motbjudande att spekulera kring det eftersom det är en såpass grov anklagelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Link04

Trodde redan att de hade satt igång i det tysta. Varför tror du att har börjat först nu? Har de fått grönt ljus? Jag tycker de ska "masssläkttopsa" äldre personer utifrån vägrarpärmen. Det har alla förutsättningar för att lyckas. Även om inte alla vill bli inblandade i dubbelmord så är det nog betydligt fler som har en moralisk kompass och ser det här som sin chans att dra sitt strå till stacken.

Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan

Så du uppfattar att andra kommer uppfatta att du har skuld i det här. Att gm kommer uppdaga din koppling till honom om/när han grips? Hur ser du på att mordet eventuellt är på väg att klaras upp genom släktforskning? Då kommer ju allt det här uppdagas och drabba dig ändå? Med enda skillnaden att du/ni kommer må dåligt tills dess att det sker? Om du har kontakt med gm, varför inte be honom gå till polisen och erkänna så att han får strafflindring? Istället för att oroa sig över att polisen är honom i hälarna?

Jag vet att det här inte är en logisk slutsats av det du skrev, men om jag skriver ut den ändå så kan du dementera den: du har en koppling till GM som först var yrkesmässig och sen blev personlig?

Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Förstår inte varför du någonsin skulle bli vittne. Rättegången är redan klappad och klar när man finner honom. Skicka polisen hans namn så sitter han och du får pengarna. Klart. Ganska enkelt. Anledningen att du inte gör så är ju att du inte vet vem han är. Klart. Ganska enkelt.

Ja, det måste vara något som gör att ett gripande av "vännen"/"patienten"/"församlingsmedlemmen" blir en förlust som väger tyngre än pengarna.
Senast redigerad av clandeztino 2019-02-14 kl. 21:10.
Citera
2019-02-14, 22:04
Medlem
Mycket intressant att ta del av de senaste sidornas inlägg. Vad kan få en person att avstå från/känna sig förhindrad att ange en trolig GM?
1. Yrkesmässig tystnadsplikt
2. Religiöst tystnadslöfte
3. Nära, känslomässig relation direkt eller indirekt, eller släktskapsrelation, vilket gör att personen eller personen närstående skulle skadas vid ett angiveri.
4. Relation till en grupp, församling etc med starkt grepp om sina medlemmar, där de enskilde inte vågar ange ev GM.
5. Ekonomiskt beroendeskap
Citera
2019-02-15, 03:42
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Mycket intressant att ta del av de senaste sidornas inlägg. Vad kan få en person att avstå från/känna sig förhindrad att ange en trolig GM?
1. Yrkesmässig tystnadsplikt
2. Religiöst tystnadslöfteĺ. Nära, känslomässig relation direkt eller indirekt, eller släktskapsrelation, vilke att personen eller personen närstående skulle skadas vid ett angiveri.
4. Relation till en grupp, församling etc med starkt grepp om sina medlemmar, där de enskilde inte vågar ange ev GM.
5. Ekonomiskt beroendeskap
Något jag undrar över om det JF skriver om att hon vet vem mördaren är men mördaren minns inget! Hur har hon då fått reda på att han är mördaren, har någon annan i mördarens omgivning berättat för henne? Fast hur kunde de veta? Om inte ens gärningsmannen vet? Var de i närheten vid mordplatsen före eller alldeles efter och såg honom?
Citera
2019-02-15, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Något jag undrar över om det JF skriver om att hon vet vem mördaren är men mördaren minns inget! Hur har hon då fått reda på att han är mördaren, har någon annan i mördarens omgivning berättat för henne? Fast hur kunde de veta? Om inte ens gärningsmannen vet? Var de i närheten vid mordplatsen före eller alldeles efter och såg honom?
Du sätter fingret på den springande punkten i jf:s olika inlägg. Det kan handla om tystnadsplikt, tystnadslöfte. Det i sin tur behöver inte vara av yrkesmässig karaktär, kan avse relation såtillvida att bekant, släkting etc till jf har anförtrott sig, försagt sig till jf, som själv luskat vidare och kommit fram till vem GM är. Jf kan inte ange GM, då jf därmed avslöjar sig. Detta skulle betyda att jf befinner sig i en beroendeställning till den, som mottagit ev bekännelse, alt fått klart för sig vad GM gjort.
Citera
2019-02-15, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

Har inte JF också skrivit att gm mådde psykiskt dåligt men inte sökte hjälp för sina problem, trots att familjen försökte övertala honom att göra det? Då kan gm inte varit hennes ”patient” (eftersom han ju inte sökt hjälp) men hon måste samtidigt stå så nära gms familj att hon dels vet att gms anhöriga känt till hans psykiska tillstånd, dels att de försökt övertala honom att söka hjälp.

Känns som att JF pratat med en person i gms närhet som vet att gm begått morden, och det är väl inte så långsökt att tänka att minst en i gms närhet vet om hans skuld.. och har skyddat honom med ett falskt alibi som gjort att han kommit undan? Kanske att JF varit med och diktat upp detta alibi.
Citera
2019-02-15, 10:45
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Just namnbytet stör mig lite i den här teorin, det har ju ingen betydelse för fallet. Byter man namn så har man ju fortfarande samma DNA och är sökbar i registren, det är ju inte så att ens gamla identitet försvinner eller inte kopplas ihop med den nya. Hoppas att jag har fel såklart men den här teorin verkar för tillrättalagd.

Har de inte skickat DNA't förrän nu? Om inte, har det funnits skäl till det, tex nån lag som har ändrats nu efter årsskiftet?

Polisen i USA skickade ju även Zodiac's DNA till nåt sånt register och där har man inte hört nånting på länge, måste väl ha varit i slutet av sommaren det gjordes? Men i det fallet är det ju mkt svårare eftersom man inte verkar ha något bra DNA prov som man vet hör till GM. De bevisföremål som finns har nog smittats av massor av människors DNA eftersom det inte var något man kände till på hans tid.

Det är Polismyndighetens rättsavdelning som utrett frågan i omkring ett halvår och under en period ska man tillsammans med Nationellt forensiskt centrum pröva metoden på ett par utvalda fall av grova brott, exempelvis mord och våldtäkter. Från 30 Januari.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/polis-soker-hjalp-fran-slaktforskare/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in