2019-02-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Den 16 januari skriver du så här med anledning av att andra hade fått PM om en ev. video:

För att bara ange hur jag ser på begreppet "veta/vet", nej jag har inte sett brevet själv, och personen jag pratade med hade inte sett innehållet i avskedsbrevet (pappersbrev/datoranteckningar/video osäkert vilket). Men personen jag pratade med hade vetskap om ATT det fanns ett avskedsbrev, dock osäker på typ av avskedsbrev, men formulerat av båda föräldrar. Min källa har alltid haft rätt, drar inte sig med skvaller annat än om han har kunskap. Dessutom har tre andra fått höra exakt samma av för dem väldigt trovärdiga källor att det funnits ett avskedsbrev. Att det fanns avskedsbrev är i dessa sammanhang inget känsligt, jag har inte exakt uppgift med dessa typer av fall så finns det i 90% av fallen avskedsbrev på platsen.
Min tolkning är att ett avskedsbrev måste inte vara i skriftlig form. Man har idag alltmer avskedsbrev i form av meddelanden via sociala medier och SMS osv, men fortsätter att kalla det avskedsbrev. Om det nu fanns en video är det bara naturligt att kalla även det ett avskedsbrev, oavsettvilken form det har fått. Det är väl snarast innehållet som avgör vad som är ett avskedsbrev i dagens samhälle. Inte hur det meddelas.
Min input på den frågan, dessutom kanske det fanns många avskedsbrev i olika former riktat till olika personer/myndigheter
Citera
2019-02-14, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Kunde inte uttryckt det bättre själv. Att polisen skulle missa en massa saker, som de "otroligt smarta människorna här" lyckats räkna ut - trots noll insyn i utredningen känns ju lite.... märkligt. Att polisen berättar det som behövs räcker inte. Man skall veta allt, ända ner till vilken sorts nagellack H hade på tånaglarna.

Respekt finns inte hos vissa här. Det är sorgligt. Flashback i ett nötskal.

Flashback är en gyllene ingång till människors inre ofiltrerade psyke och tankar som man mycket sällan får insyn i IRL. Det är därför man ibland blir väldigt imponerad, men lika ofta helt bedrövad.

Låt det förstnämnda fungera som en förebild för dig, det sista som avskräckande exempel. Det kan hjälpa en att utvecklas och inte hamna i diket lika ofta. Och när man väl hamnar där, vilket man ofrånkomligen gör ibland, är det lättare att ta sig upp på vägen igen.
Citera
2019-02-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamacamakan
Hur mamman hittades, tror du då att hon menade att hon låg i en sån position som visade att hon kämpat för sitt liv?
Nej hon hade inte tagit sitt eget liv, vad jag förstår så kunde hon inte det. Hon klarade inte det, hon fick hjälp att avsluta sitt liv, enbart pappan kunde ha gjort detta om vi utgår från att inga andra hemliga mördare smög runt husknuten. Hon hade dock för avsikt att ta sitt liv och hade försökt.

Självklart är det mord, men det behöver inte betyda att hon inte ville, att kämpa för sitt liv är nog en instinkt vi alla har, och tur är väl det, för annars hade varannan stol i våra skolor stått tomma. Sedan blir det ju bara spekulationer om hur vi ska betrakta pappans handlingar mot hustrun strikt emotionellt filosofiskt, dödade han henne av respekt för att hon bad om det och han hade tvingats lova henne det många gånger innan planen sattes i verket, eller gjorde han det mot hennes vilja, att hon ändrade sig? Vad jag förstår tolkade man det mycket tidigt som att mer vara det förstnämnda utifrån vad man hittade.
Citera
2019-02-14, 12:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Visst? Det går ju att lägga pussel och då får man ju just det som jag tidigt hade info om, men oavsett för det är inte så att jag vill ”ha rätt”, även om det skänker någon form av inre frid om att mina uppgifter var korrekta som mina källor brukar vara.

Sedan kan man ju verkligen fråga sig om det är rätt att inte lägga ut information om bevisläget från polisen. Man hade ju mycket väl hade kunnat gå in på vad man har och det brukar man ju göra, dock är det specialfallet att GM båda är döda och då brukar man lägga locket på, särskilt när barn är involverade. Men det är ju bara en tidsfråga innan man publicerar en genomgång av fallet på någon internationell konferens inom forensisk utredning eller liknande, så förr eller senare lär det komma ut; exakt varför man tror sig veta att de var i samförstånd. Jag kan inte veta, jag har varken sett det ena eller det andra i detta.

Osett ev. inspelat meddelande o.a. så ska man nog inte underskatta grovabrottsavdelningens förmåga att hitta ett korn, eller sluta sig till att en anka är en anka. Finns inga markörer, indikationer, flaggor, tekniska bevis eller divergerande meningar så kan höjden av normalitet vara just det, fast i denna skepnad. Även om det bara inträffar i riket en gång per sekel. Det inträffade ligger knappast bortom mänsklig föreställningsförmåga, snarare kanske det ligger helt nära precis alla (föräldrar) hela tiden, egentligen; som den där dörren med kryss som man inte på några villkor kan använda.

Det finns inget av de sociala, ekonomiska, mentala eller andra faktorer inblandade som indikerar en kamp med livsvillkoren redan innan det inträffade. De här befinner sig i stormens öga — bortsett från en väsentlig sak då, nämligen sjukdomarna som drabbat båda deras barn. Det finns inget behov av aggression eller revansch här. Det finns ingen defekt eller dysfunktion. Utöver sjukdomen.

Så, nej, jag tror inte polisen hade några som helst problem med att snabbt anlända till slutsats om vad som skett.

Trots skitstormen härinne så har det som skett en ”normalitet” över sig som ger sig själv. Det är nästan vad det utgett sig för. Eller så nära som mord kan komma.

Och det lär inte ha varit så svårt att kontrollera om forensiska spår stött detta.

Statistik är det ju inte en fråga om.
Citera
2019-02-14, 12:32
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Visst? Det går ju att lägga pussel och då får man ju just det som jag tidigt hade info om, men oavsett för det är inte så att jag vill ”ha rätt”, även om det skänker någon form av inre frid om att mina uppgifter var korrekta som mina källor brukar vara.

Sedan kan man ju verkligen fråga sig om det är rätt att inte lägga ut information om bevisläget från polisen. Man hade ju mycket väl hade kunnat gå in på vad man har och det brukar man ju göra, dock är det specialfallet att GM båda är döda och då brukar man lägga locket på, särskilt när barn är involverade. Men det är ju bara en tidsfråga innan man publicerar en genomgång av fallet på någon internationell konferens inom forensisk utredning eller liknande, så förr eller senare lär det komma ut; exakt varför man tror sig veta att de var i samförstånd. Jag kan inte veta, jag har varken sett det ena eller det andra i detta.
Fast det har de ju gjort, om än inte så detaljerat. Det är ju lite så att ju mer polisen berättar, desto mer detaljer vill allmänheten ha. ALLT går att ifrågasätta. Jag vet hur man resonerar innanför de där skottsäkra väggarna. Det vänds, vrids, resonerar, teknisk bevisning 4 gånger om. I FUPen står allt, men även om den kommer ut i omaskat tillstånd så kommer även denna ifrågasättas.
Citera
2019-02-14, 12:35
Medlem
Citat:
Det GÅR nog inte att vara passiv när kroppen skriker efter luft. Själva överlevnadsinstinkten tar nog över och spjärnar emot oavsett om du VILL bli strypt! Varför skulle någon vilja bli strypt om det inte handlar om strypsex (vilket jag inte heller förstår mig på), det måste väl ändå finnas lindrigare sätt att bli dödad på. Lägg dig i badet och ta ett rakblad skulle jag väl tro funkar. Har ingen erfarenhet av det heller, men det verkar vara ett smidigt sätt att dö på...

Men här finns det några som envisas med att Hanna ville bli strypt. Om det är nu så högt i tak på fb som alla säger rekommenderar jag dom att dom provar det själva. Enda sättet verkar det vara för mig för att dom äntligen skall förstå att det inte finns nån människa i världen som vill avsluta sitt liv på det sättet att dom prövar detta själva. Vad sägs om det? Ni som påstår att Hanna bad Oskar strypa henne. Jag kände Hanna. Hon var den sista som ville dö på det sättet. Men är man envis, är man.
Du har så rätt
Senast redigerad av Missan27 2019-02-14 kl. 12:39.
Citera
2019-02-14, 12:37
Medlem
Citat:
Hur mamman hittades, tror du då att hon menade att hon låg i en sån position som visade att hon kämpat för sitt liv?
Jag tror hon menade att hur Hanna hittades visade utöver strypning att hon var mördad. Jag frågade inte mer
Citera
2019-02-14, 12:40
Medlem
Kamacamakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Morden på barnen har skett via medgärningsskap varför båda är lika skyldiga.

Se Johanna M, hon planerade morden men satt själv i en bil längre bort medan sambon mördade hennes pappa och skadade mamman, båda dömdes som skyldiga för mord resp mordförsök. JM fick livstid. Av samma orsak som i detta fall.

Det innebär att en mördare mördade den andra mörderskan i enlighet med planen att båda skulle ta sina liv, varefter han begick självmord. Hela familjen utplånades.

Sant som du säger, men har ändå så svårt att förstå HUR man kan strypa någon som dessutom är ens egna barn. H är medskyldig till mord, men endast en utförde morden i praktiken. Om bägge föräldrarna överlevt skulle båda hamna i fängelse, men skulle dom få samma straff?
Citera
2019-02-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
När jag läser tillbaks i tråden ser jag att det här redan har varit uppe flera gånger och att polisens ord om "inga tecken på psykisk sjukdom", kan ha handla om en rad olika faktorer än att de var säkra på att paret var vid god psykisk hälsa. Har du missat att läsa alla dessa?

Om man ska tolka polisens uttalanden i alla andra avseenden som bosktavstrogna läser bibeln - varför inte när det gäller just detta?

Så för att förtydliga:

Varför är just detta påstående vidöppet för andra tolkningar än det som bokstavligen faktiskt sas av SS, när inget annat av det som meddelades vid PT tycks vara det?
Citera
2019-02-14, 12:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej hon hade inte tagit sitt eget liv, vad jag förstår så kunde hon inte det. Hon klarade inte det, hon fick hjälp att avsluta sitt liv, enbart pappan kunde ha gjort detta om vi utgår från att inga andra hemliga mördare smög runt husknuten. Hon hade dock för avsikt att ta sitt liv och hade försökt.

Självklart är det mord, men det behöver inte betyda att hon inte ville, att kämpa för sitt liv är nog en instinkt vi alla har, och tur är väl det, för annars hade varannan stol i våra skolor stått tomma. Sedan blir det ju bara spekulationer om hur vi ska betrakta pappans handlingar mot hustrun strikt emotionellt filosofiskt, dödade han henne av respekt för att hon bad om det och han hade tvingats lova henne det många gånger innan planen sattes i verket, eller gjorde han det mot hennes vilja, att hon ändrade sig? Vad jag förstår tolkade man det mycket tidigt som att mer vara det förstnämnda utifrån vad man hittade.

Det går inte att betrakta mammans död här som isolerad från händelsen i övrigt. Och det har inte att göra med ngn osund anknytning till barnen. Hon kan inte leva när hon har mördat dem. Det gäller förstås inte alla mammor till alla barn utan denna mamman i detta fall.

Ingen här har planerat att mörda sina egna barn först och sen fundera på fortsättningen då. Det går inte till så. Man har haft för avsikt att dö allihop.

Man kan tycka det är skit. Och det är det ju. Men man måste respektera att det är detta som har hänt, och inget annat.
Citera
2019-02-14, 12:43
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Men här finns det några som envisas med att Hanna ville bli strypt. Om det är nu så högt i tak på fb som alla säger rekommenderar jag dom att dom provar det själva. Enda sättet verkar det vara för mig för att dom äntligen skall förstå att det inte finns nån människa i världen som vill avsluta sitt liv på det sättet. Jag kände Hanna. Hon var den sista som ville dö på det sättet. Men är man envis, är man.
Du har så rätt
Som Moas pianolärarinna kan du inte ha känt de här människorna så otroligt väl som du påstår att du gör. Men visst, ingen vill bli strypt. Inte normala människor. Men Hanna var inte i ett normalt tillstånd. De hade planerat detta i flera månader. Hon klarade inte att begå självmord, bad om hjälp, och fick det. Du vill ha det till att Oskar helt enkelt ströp henne mot sin vilja. Kanske hon ångrade sig precis i sista sekunden? Fine. Men fortfarande har hon, tillsammans med barnens pappa, i flera månader planerat mord på barnen. Det säger en hel del.
Citera
2019-02-14, 12:43
Medlem
Kamacamakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag hoppas det verkligen. Moa och Agnes och deras fina mamma Hanna får inte glömmas.
Jag tror inte att Hanna ens planerade mord på sina barn. Hoppas detta också kommer fram så småningom.

Jag hoppas och vill att H ska vara oskyldig, men varför hindrade hon inte då O att göra som han gjorde. Var hon bakbunden, nerdrogad, misshandlad till lamslaghet eller vad kan ha gjort att det gick så förbannat illa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in