2019-01-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Välkommen som ny i tråden!

Funderade på att du reggade dig januari 2018 och kommer in i debatten NU.. Du har aldrig varit intresserad förrän nu men kommer du berätta. Ja, jag ser poängen.

Nej, det du beskriver har inte polisen berättat

Du är väl medveten om att många fler läser tråden än de som skriver i tråden. Du har inte varit aktiv i tråden speciellt länge själv.

Polisen har tydligt beskrivit att det var bägges vilja, förstår inte varför det är så jävla svårt att fatta.

Du undviker att svara på min frågeställning i mitt inlägg, istället ifrågasätter du varför jag nu efter varit reggad i snart ett år skriver något.
Citera
2019-01-06, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Och katastrofen hade aldrig hänt om en av de vuxna sökt hjälp för hela familjen...

Håller med helt och hållet
Citera
2019-01-06, 11:43
Medlem
Citat:
God morgon,

Datumet kan säkert vara inskrivet när det passade och Hanssons har nog sagt att de skrev på en annan dag. Kanske så långt tidigare att polisen såg det som irrelevant som senast sedd för Skatteverket. Texten, innehållet, i testamentet, är väl dolt under bevittnandes och fikat. Faktiskt inte märkligt om hon inte såg texten där Varför skulle hon misstro sin man att byta ut ett testamente? Innan de gick hemifrån hade hon läst igenom det de skulle skriva under men det var något annat.

Jag tror inte att Hanna var sjuk. Tror faktiskt inte ens hon tagit en lugnande i hela sitt liv. Hon har beskrivits som en hälsomänniska. Snygg ända fram till döden om man får tro hennes kollega på Skatteverket.

Efter 40000 inlägg så finns ingen klar bild på FB som annars brukar vara duktiga på att nysta. Det beror på att även FB följer mördarens instruktioner. Instruktioner att fokusera på sjukdomar och gemensamt beslut. Ingen förstår nog hur extremt viktigtdet var att eftervärlden inte skulle spekulera i en ensam mördare. Varför? Trots att det mesta pekar på trippelmord och en ensam mördare vill psykologerna i tråden ändå applicera sina teorier. När någon inser att detta inte är ett unikt fall så löser den gåtan. Fast det har säkert polisen redan klarat ut inofficiellt.

Jag är en av många som tyckte EH var modig och som måste ha insett vad hon gav sig in i men hon såg ett ansvar när Pianolärarinnan tog kontakt. Två med civilkurage!

Men det jag inte förstår är att om man lägger det till grunden, så betyder det att polisen inte har någon interesse/kunskap att klara upp det här. Samt att jag antar att om man hittar en familj död vill man veta vem som har gjort detta. Jag tror varenda polis som ser 3 strypte/kvävde personer på en brottsplats vill veta vem som har gjort det (när man hittar en person hängd så är det kanske mer givet hur det gick till - men också det måste utredas). Det är liksom inte det mest närliggande att ange att kvinnan är med på att bli strypt. Det är ganska absurd. Så för att få det till att polisen har gjort grava fel i utredning måste man antar att de poliser som har jobbat med fallet måste alla vara total inkompetenta samt inte har någon interesse att hittar rätt gm. Det får jag inte ihop.

Frågan om metoo har tagits upp här. So klart kontroversiellt - för mig har hela tråden varit genomsyrad med det. Kön spelar roll i hur man ser saker, hur man interpreterar saker, hur man identifierar sig med personer och handlingar. Detta hände när metoo debatten var i gång. Och klart identifiera sig kvinnliga poliser med offren i det här fallet (så som manliga). Kan inte föreställa mig något annat. Och klart vill man veta vem som gjorde det. På något sätt tror jag inte att man hade nöjd sig med en dålig utredning - och det gäller så klart oavhängig kön. Men säger mig vilken polis är övertygad kring utredningsresultat där en strypt/kvävd person är gm i att ha planerad sina barns död - om det inte finns starka bevis för det?

Att polisen i det här fallet är dålig att förmedla ett övertygande motiv är en annan sak. Och vad gemensamt och samförstånd betyder i praktiken vet jag inte. Om det krävs två lika aktiva parter eller om det räcker med en och en part som vet som kommer hända.
Citera
2019-01-06, 11:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Varför är det viktigt, noggrant med hängslen och livrem, att både mamma och pappa ses som ansvariga för morden. Jag ser bara ett svar. Att det var viktigt att inte en skulle få skulden. Extremt viktigt.

Håller med dej till 100%. Rätt ska vara rätt.
Citera
2019-01-06, 12:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Det där uttalandet är välkänt. Det står tydligt och klart att föräldrarna kunnat agera, agera i alla skeenden med stora doser i sina kroppar eller specifika delar det får vi inte veta utan polisen nöjer sig med att säga agera. Det är ju givet att dom kunnat agera, två barn mördade dom och sen sig själva men hur exat drognivån var under processen får vi inget uttalande om från polis utan uttalandet är mer eller mindre brett, utan detaljer.

Sen har ju självklart inte du, inte heller jag obduktionsprotokollet men att en rättsläkare på minuten specifikt kan bedöma döden för alla fyra, det tror jag inte på, inte heller tror jag att rättsläkare på minuten kan säga när tabletter intagits, inte heller hur många och i direkt ordning. Rättsmedicin i all ära men ett minutiöst eller säg "timmaiöst" obduktionsprotokoll lär inte finnas utan säkert precis som i alla andra protokoll ges tiderna på ett ungefär.

Polisen kallar också all medicin lugnande, jag tror och har uttalat mig om det här tidigare. Lugnande är också enligt mig ett brett begrepp för jag tror inte alla ätit ur samma "lugnande" burk.

Det som mäts är det som finns i blodet. Även liquor och urin undersöks men blodets koncentration är avgörande för hur påverkad individen var just när döden inträffade.
Denna koncentration är också avgörande för hur mycket man kunde agera.
Spelar ingen roll vad man har i munnen, i handen, mellan läpparna eller i magsäcken. Det som finns i blodet är det som gäller, det som påverkade individen just då. Det som finns i blodet är ett mätvärde på hur påverkad individen var vid dödstillfället.
Vid döden ”fryses” hela systemet, det som mäts i anslutning till döden är det som gällde när personen dog.

Vi vet inte när O och H intog sina lugnande preparat. Det kan ha varit efter morden på barnen.
I Os fall, som dog sist, kan de ha varit först stracks innan han dog.

När folk dör av substanser kan det vara svårt att avgöra ordningsföljd. När folk mördas handgripligen efter varandra kan man ofta avgöra turordning då avvärjningsskador på mördaren och DNA kan ligga ovanpå varandra.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-06 kl. 13:03.
Citera
2019-01-06, 12:14
Medlem
Citat:
God morgon,

Datumet kan säkert vara inskrivet när det passade och Hanssons har nog sagt att de skrev på en annan dag. Kanske så långt tidigare att polisen såg det som irrelevant som senast sedd för Skatteverket. Texten, innehållet, i testamentet, är väl dolt under bevittnandes och fikat. Faktiskt inte märkligt om hon inte såg texten där Varför skulle hon misstro sin man att byta ut ett testamente? Innan de gick hemifrån hade hon läst igenom det de skulle skriva under men det var något annat.

Jag tror inte att Hanna var sjuk. Tror faktiskt inte ens hon tagit en lugnande i hela sitt liv. Hon har beskrivits som en hälsomänniska. Snygg ända fram till döden om man får tro hennes kollega på Skatteverket.

Efter 40000 inlägg så finns ingen klar bild på FB som annars brukar vara duktiga på att nysta. Det beror på att även FB följer mördarens instruktioner. Instruktioner att fokusera på sjukdomar och gemensamt beslut. Ingen förstår nog hur extremt viktigtdet var att eftervärlden inte skulle spekulera i en ensam mördare. Varför? Trots att det mesta pekar på trippelmord och en ensam mördare vill psykologerna i tråden ändå applicera sina teorier. När någon inser att detta inte är ett unikt fall så löser den gåtan. Fast det har säkert polisen redan klarat ut inofficiellt.

Jag är en av många som tyckte EH var modig och som måste ha insett vad hon gav sig in i men hon såg ett ansvar när Pianolärarinnan tog kontakt. Två med civilkurage!
Så kan det också gått till. Bra tänkt
Citera
2019-01-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Men det jag inte förstår är att om man lägger det till grunden, så betyder det att polisen inte har någon interesse/kunskap att klara upp det här. Samt att jag antar att om man hittar en familj död vill man veta vem som har gjort detta. Jag tror varenda polis som ser 3 strypte/kvävde personer på en brottsplats vill veta vem som har gjort det (när man hittar en person hängd så är det kanske mer givet hur det gick till - men också det måste utredas). Det är liksom inte det mest närliggande att ange att kvinnan är med på att bli strypt. Det är ganska absurd. Så för att få det till att polisen har gjort grava fel i utredning måste man antar att de poliser som har jobbat med fallet måste alla vara total inkompetenta samt inte har någon interesse att hittar rätt gm. Det får jag inte ihop.

Frågan om metoo har tagits upp här. So klart kontroversiellt - för mig har hela tråden varit genomsyrad med det. Kön spelar roll i hur man ser saker, hur man interpreterar saker, hur man identifierar sig med personer och handlingar. Detta hände när metoo debatten var i gång. Och klart identifiera sig kvinnliga poliser med offren i det här fallet (så som manliga). Kan inte föreställa mig något annat. Och klart vill man veta vem som gjorde det. På något sätt tror jag inte att man hade nöjd sig med en dålig utredning - och det gäller så klart oavhängig kön. Men säger mig vilken polis är övertygad kring utredningsresultat där en strypt/kvävd person är gm i att ha planerad sina barns död - om det inte finns starka bevis för det?

Att polisen i det här fallet är dålig att förmedla ett övertygande motiv är en annan sak. Och vad gemensamt och samförstånd betyder i praktiken vet jag inte. Om det krävs två lika aktiva parter eller om det räcker med en och en part som vet som kommer hända.

Men tror du inte polisen vet mycket mer än det som sades på pressträffen. De vet ALLT. Tror inte alls de är inkompetenta. Stefan S sa att de hade haft samråd med anhöriga innan om vad som skulle sägas. Polisens krav var att inte låta mördaren slippa undan obemärkt. Heder åt polisen. Storsint av den andres släkt att förstå att ingen kunde straffas oavsett vad. Sen berättade ju SS återigen om innebörden i avskedsbrevet som människor har lätt att ta till sig.

Dödsorsak visste polisen efter en vecka men sen har de säkert fått vänta väldigt länge på resultatet av handavtryck och fingeravtryck på kuddar och ev vapen, analyser av datorer, osv.
Citera
2019-01-06, 12:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeena001

En var självmordsbenägen och var drivande i familjens utplåning. O gav tillslut upp, tanken på att leva utan sin familj gick inte. Som det ser ut efter presskonferensen så verkar O*skar varit den som genomförde hela planen - H*nna var den som drev fram denna katastrof.

Nej, PT gav inga sådana uppgifter, tvärtom:
Citat:
Något svar på vem som har varit drivande eller inte drivande har inte utredningen.
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Blonay skrev att ena flickan blev kvävd med en kudde. Jag antar att det är en ganska utdragen metod men om en förälder håller fast kroppen och en trycker dit kudden kanske det går att utföra relativt tyst? Om barnen var mycket dåliga i ME kanske de sov med hörlurar eller öronproppar?

Tog det lång tid att utreda dödsorsakerna? Det kan man fråga sig varför i så fall.
Ja, dödsorsakerna var inte fastställda i somras varje fall. Så det tog tid. Delvis beroende på att ärendet inte var prioriterat, men tydligt är att de inte var uppenbara.
Jag har ju tidigare framfört teorin att alla tre sängliggande, dog enligt samma metod. En metod som innebar både strypning och kvävning. Då kanske det blir svårt att avgöra vilket av strypning eller kvävning som varit dödsbringande i varje enskilt fall och därför tog det tid. Bara en tanke.
Citera
2019-01-06, 12:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Under de förutsättningar du skisserar så skulle polisen knappt kunna ta fast en snattare ens (vilket de förvisso har slutat med), än mindre sköta mordutredningar.

Om så detta skedde för hundrafemtio år sen så skulle myndigheter kunnat reda ut vad som skett och vem som gjort vad. Om de ville och hade något att arbeta med.

Det finns liksom inga särskilda svårigheter.

Det underlättar ju snarare med modern rättsteknik, men behoven att kontrollera saker ökar ju också, utan att slutsatserna nödvändigtvis blir mycket annorlunda.

Polisen är anställda av oss, samhället, för att utföra ett oklanderligt arbete. Vilket vi kör upp i arslet på dem om de inte levererar, om man vill se det så. Det är självreglerande. I långa loppet.

Det finns inga problem.

Sen är det ju då från och till så att det blir lite glapp mellan vad polisen redovisar utåt och vad allmänheten anser trovärdigt eller rimligt. Särskilt när mordutredning inte kan leda till åtal. Det får man ju finna sig i. De åtalade kan ju inte heller svara för sig, och med oskuldspresumtion etc så är ju det rimligt att stoppa där. Men sen finns ett starkt och motiverat allmänintresse. Där exv jag anser att en förklaring med hänvisning till barnens ME/CFS egentligen är helt otillräcklig, och därmed orättvis.

Men nånstans har alla förefintliga fakta bedömts och arkiverats. Så det är ju inte så att nån zombie sitter kvar i en garderob i villan och väntar på att uppståndelsen ska lägga sig.

De har 250 proc. koll. Gustav Vasa hade nog fixat 95 proc koll på samma händelse, skulle jag gissa. Om han blev briefad på Carola-generationen och lite annat.

Det är liksom inte mordet på orientexpressen ändå. Med isolering och sibirisk vinter. Och tre dygn till godo.

Det finns -150 procents anledning till oro över resultatet. Med all sannolikhet.
Citera
2019-01-06, 12:49
Medlem
Citat:
Men tror du inte polisen vet mycket mer än det som sades på pressträffen. De vet ALLT. Tror inte alls de är inkompetenta. Stefan S sa att de hade haft samråd med anhöriga innan om vad som skulle sägas. Polisens krav var att inte låta mördaren slippa undan obemärkt. Heder åt polisen. Storsint av den andres släkt att förstå att ingen kunde straffas oavsett vad. Sen berättade ju SS återigen om innebörden i avskedsbrevet som människor har lätt att ta till sig.

Dödsorsak visste polisen efter en vecka men sen har de säkert fått vänta väldigt länge på resultatet av handavtryck och fingeravtryck på kuddar och ev vapen, analyser av datorer, osv.
Ja men om jag hade varit Hannas föräldrar så hade jag inte kunnat acceptera att min dotter ,som jag kände väl ,inte hade kunnat strypa sina barn.
Jag håller med om att polisen visste nästan med en gång att det var en enda person som gjorde det. Men, trots det, är jag inte övertygad om att det hade gått till så här i ett annat land; att polisen på ett familjärt sätt, på ett fegt sätt pga konflikträdsla visavi dom anhöriga inte säger rakt ut att Oskar tagit livet av sin familj
Citera
2019-01-06, 12:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Tog det lång tid att utreda dödsorsakerna? Det kan man fråga sig varför i så fall.

Citat:
Men det jag inte förstår är att om man lägger det till grunden, så betyder det att polisen inte har någon interesse/kunskap att klara upp det här.

/..../

Jag är övertygad om att polisen vet vem som genomförde själva morden. Och nej det tog nog inte så lång tid att fastställa dödsorsaker och vem som genomförde morden. Tror att alla visste tidigt, men man var förtegen. Skyllde på slutgitiga labbprover etc, kanske få fram exakt dödssätt..

Men eftersom det finns tecken på att föräldrarna båda två har diskuterat familicid och två namnunderskrifter på testamentet och avskeds/föklaringsbrevet, räcker nog det för att anse att både O och H är misstänkta för att gemensamt initierat och velat/planerat detta från början.
Exakt det som polisen gått ut med.

Ingen kommer att dömas och man behöver egentligen inte lämna ut så mycket mer. Men polisen vet nog vem som till slut utförde samtliga mord, men just det - vem som gjort vad - har polisen valt att inte gå in på. Istället berättar man rätt utförligt om analyser av namnunderskrift och genomgång av datorer.
Man sätter helt enkelt lyset på andra saker istället. Antagligen med anhörigas goda minne.

Ska man vara riktigt konspiratorisk och tolka polisens lyse på vissa saker och avsiktliga tystnad om annat kan man ju fundera över varför polisen inte vill uppge turordningen heller. Kanske H mördades först?
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-06 kl. 12:57.
Citera
2019-01-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

Jag är övertygad om att polisen vet vem som genomförde själva morden. Och nej det tog nog inte så lång tid att fastställa dödsorsaker och vem som genomförde morden. Tror att alla visste tidigt, men man var förtegen. Skyllde på slutgitiga labbprover etc, kanske få fram exakt dödssätt..

Men eftersom det finns tecken på att föräldrarna båda två har diskuterat familicid och två namnunderskrifter på testamentet och avskeds/föklaringsbrevet, räcker nog det för att anse att både O och H är misstänkta för att gemensamt initierat och velat/planerat detta från början. Exakt det som polisen gått ut med.

Ingen kommer att dömas och man behöver egentligen inte lämna ut så mycket mer. Men polisen vet nog vem som till slut utförde samtliga mord, men just det - vem som gjort vad - har polisen valt att inte gå in på. Istället berättar man rätt utförligt om analyser av namnunderskrift och genomgång av datorer.
Man sätter helt enkelt lyset på andra saker istället. Antagligen med anhörigas goda minne.
Ja allt detta förstår jag. Gemensamt avskedsbrev, testamente osv. Och alla är döda.
Barnen kommer inte tillbaka. Polisen hade kunnat säga som dom i o f s sagt att O och H har planerat detta gemensamt men det var pappan som ströp alla. Varför undviker man just det? Berätta för allmänheten som det är. Då hade dom flesta slutat spekulera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in