2019-02-14, 11:17
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tycker nog att det fanns rationella skäl att tro på uppemot 30% för (SD) i valet. Att det sedan blev väsentligt mindre beror ju på att grundantaganden visade sig vara felaktiga. Däremot har det väl aldrig riktigt klargjorts vilka antaganden som var fel nu i efterhand? Inte ens VALU gav egentligen något svar tyvärr och då har jag letat efter en.

Min egen gissning byggde på:
1) Allt eftersom (SD) bryter mark bland nya väljaregrupper så blir det fler och fler (SD) väljare som har rabiata (SD) motståndare i bekantskapskretsen och på arbersplatserna. Därför kommer de nya väljarna vara mindre benägna att prata om sitt partival än tidigare. Det skulle leda till att "mörkertalet" ökar snarare än minskar.

2) YouGov och Sentio var bäst på (SD) förra gången alltså litar vi på dem mest nu också men justerar upp lite på grund av (1).

Tycker inte att det är korkat resonerat men däremot måste man ju inse att det inte är självklart att det blir så. Det går ju knappast att presentera några starka bevis. Antagande (2) bygger ju på att övriga institut inte lyckas korrigera sina metoder. Det är ju knappast självklart.

Frågan är vad som hände med antagande (1)? Kan man tolka valresultatet som att 13% 2014 räckte för att folk skulle sluta skämmas för (SD) rösten och börja svara till mätinstitut i samma utsträckning som andra väljare medans man kanske fortfarande satt tyst i fikarummen eller på fester?

Hursomhelst gissade jag själv på betydligt över 20% men skall inte säga att jag blev överdrivet förvånad när jag hade fel. Detsamma gäller AFS egentligen. Jag såg eller hörde aldrig något om dem utanför Flashback. Alltså undrade jag ibland om jag missat något så fullständigt att ett parti man aldrig hörde talas om skulle komma in?

Tycker att det var svårt att känna sig säker innan valet och då behöver man ju knappast skämmas särskilt mycket för att man hade fel.
Intressant frågeställning. Naturligtvis finns det inget som är säkert här i världen, MEN. Historiska trender och resultat bland OI är det enda vi har att hålla oss i. Den förklaring vi fått från Sentio är ju att det svängde kraftigt i opinionen mellan Sentios sista OU innan valet och valdagen. Sant? I så fall varför? Jag är skeptisk som dr Dengrot sa'
2019-02-14, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Grundat på att SVT/Novus intervjuat fler personer.
Det intressanta med Novus 21% är givetvis att detta är vad man kommer fram till EFTER rutinmässig avstämning mot valresultat. Eftersom Novus låg för högt på SD, tillsammans med VALU (de hade 19,2 resp 19,1 som slutgissning för SD), har de såklart justerat enligt sin eftervalsanalys precis som de gjorde i december 2014 då deras SD-siffra ökade från 12 till 16 i ett slag när de införde sin nya metod. I dagsläget är alla mätningar nykalibrerade och så bra de kan vara. Det är senare det brukar spåra iväg, när man är 2, 3 eller 4 år bortom senaste avstämningspunkt.

Jag brukade envist hävda att Sjöström på Novus är en halvautistisk statistiknörd vars främsta mål i livet är att få RÄTT, inte att SD ska få så lågt som möjligt. Den analysen dränktes alltid snabbt i konspirationsteorier om agendasättning och aktivistiska institut. Nu när Novus hamnade en bra bit över valresultatet (och f n ligger i topp, över Sentio) slipper man äntligen det tröttsamma bruset, så jag upprepar: Sjöström är besatt av att vara bäst och ha rätt, inget annat. 2014 var en rejäl bom, så han korrigerade, det blev betydligt bättre 2018 men nu över målet, en ytterligare justering och det borde bli rätt. Om han även efter kalibrering mot valresultat kommer fram till en stadig ökning för SD så ligger det rimligen nånting i det. (Alternativet vore att SD egentligen inte har ökat alls men att Novus och SVT i hemlighet driver SD:s största fanclub och därför dopar deras siffror.)

Här är SD i Novus sedan valet:

Oktober 18,8 (samma månad = Ipsos 18,8, Inizio 18,9, Demoskop 18,0, Sifo 18,3)
November 19,2
December 19,8
Januari 19,2
Februari 21,2

Så med reservation för att de två 21%-mätningar som kommit från Demoskop resp. Novus efter valet är brus, så finns trenden uppåt där ändå, tydligt.
2019-02-14, 12:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det intressanta med Novus 21% är givetvis att detta är vad man kommer fram till EFTER rutinmässig avstämning mot valresultat. Eftersom Novus låg för högt på SD, tillsammans med VALU (de hade 19,2 resp 19,1 som slutgissning för SD), har de såklart justerat enligt sin eftervalsanalys precis som de gjorde i december 2014 då deras SD-siffra ökade från 12 till 16 i ett slag när de införde sin nya metod. I dagsläget är alla mätningar nykalibrerade och så bra de kan vara. Det är senare det brukar spåra iväg, när man är 2, 3 eller 4 år bortom senaste avstämningspunkt.

Jag brukade envist hävda att Sjöström på Novus är en halvautistisk statistiknörd vars främsta mål i livet är att få RÄTT, inte att SD ska få så lågt som möjligt. Den analysen dränktes alltid snabbt i konspirationsteorier om agendasättning och aktivistiska institut. Nu när Novus hamnade en bra bit över valresultatet (och f n ligger i topp, över Sentio) slipper man äntligen det tröttsamma bruset, så jag upprepar: Sjöström är besatt av att vara bäst och ha rätt, inget annat. 2014 var en rejäl bom, så han korrigerade, det blev betydligt bättre 2018 men nu över målet, en ytterligare justering och det borde bli rätt. Om han även efter kalibrering mot valresultat kommer fram till en stadig ökning för SD så ligger det rimligen nånting i det. (Alternativet vore att SD egentligen inte har ökat alls men att Novus och SVT i hemlighet driver SD:s största fanclub och därför dopar deras siffror.)

November 19,2
December 19,8
Januari 19,2
Februari 21,2

Så med reservation för att de två 21%-mätningar som kommit från Demoskop resp. Novus efter valet är brus, så finns trenden uppåt där ändå, tydligt.

Vill man ha en mer anekdotisk förklaring till rörelserna (och kollationera dem mot något rimligt fenomen), kan man ju påminna sig eftervalsturbulensen och det (för många) överraskande politiska slutspelet, med två förment borgerliga partier på "den mörka sidan" (detta beroende på vem man frågar).
2019-02-14, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Intressant frågeställning. Naturligtvis finns det inget som är säkert här i världen, MEN. Historiska trender och resultat bland OI är det enda vi har att hålla oss i. Den förklaring vi fått från Sentio är ju att det svängde kraftigt i opinionen mellan Sentios sista OU innan valet och valdagen. Sant? I så fall varför? Jag är skeptisk som dr Dengrot sa'
Inte bara Sentio, även Novus har sagt att det skedde nånting typ sista dagen/dagarna som skapade väljarflöden ingen hann fånga upp. Främst genom SD-väljare som fegade ur och återvände till M + KD+ S. Exakt hur det gick till vet väl ingen. Själv har jag ett anekdotiskt exempel på en person i familjen som röstade på M av ingen annan anledning än att SD-sedlarna var slut eller undangömda. Om man multiplicerar det exemplet med sisådär 100.000 så får man ju rätt mycket förklarat. För folk som är genomsnittligt invandringskritiska men ej politiskt engagerade så är [M = SD för dig som inte orkar med jobbiga frågor om fascism].

I tabellen ”avvik från valresultatet 2018 per institut” på den här sidan https://val.digital/ElectionAnalysis/?year=2018 så betyder blått underskattning, rött överskattning. Sjukt tydligt mönster där det är knallblått hos S och ganska mycket blått hos M och KD, medan SD står för den klart rödaste kolumnen. Underskottet för S är enormt, i SD 2014-klass, i några fall ännu större.

Kolla samma tabell för 2014 https://val.digital/ElectionAnalysis/?year=2014 så syns det att S-underskattning var obefintlig. Det var istället SD och M som underskattades grovt medan MP överskattades.

Sossarna tappade ju 3% från valet 2014 men jag gjorde ett försök att se var i landet de hade tappat minst. Här är skillnaden 2014>2018 per riksdagsvalkrets:

Enda stället där S ökade (och ökade stort dessutom) var alltså i Stockholms kommun, det vita medelklassreservatet innanför tullarna, inte i invandrartäta Stockholms län. Även Gotland, Uppsala och Halland får väl räknas till de mer snobbiga/medelklassiga delarna.

Det som räddade S tycks alltså i första hand vara ”Strage-effekten”, dvs att välgödd DN-indoktrinerad övremedelklass i Stockholm röstade S för att hindra att alliansen skulle bli större än rödgröna och regera med SD-stöd.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-02-14 kl. 12:29.
2019-02-14, 13:09
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Ja, det hände något. Det är nog rätt klart.
Men det är inte så lätt att veta vad. Gissningar är vad som återstår.

Själv tror jag två saker:
  1. Att webbpaneler är svårkalibrerade eftersom genomsnittsväljaren är mycket mindre intresserad av politik än de är, som ansluter sig till webbpaneler
  2. Sossarna gjorde, som väntat, en bra valrörelse och SD gjorde en dålig valrörelse.

SD:s entusiastiska anhängare, inte minst här på fb, brukar ha svårt att fatta att många väljare avstår från att rösta på just SD trots att de "logiskt" sett ligger närmast det partiet. Men SD ger ett taffligt intryck, närapå över hela linjen, vilket massmedia sedan gör sitt bästa för att exponera.

(Vad jag menar med "dålig" valrörelse? Man gav, medvetet eller omedvetet, sken av radikalism som tilltalar den yttersta flanken av politiskt intresserade, som annars hade fått nöja sig med att företrädas av KD. Jag tror inte att detta var genomtänkt, och i varje fall inte förankrat.)

Citat:
I dagsläget är alla mätningar nykalibrerade och så bra de kan vara. Det är senare det brukar spåra iväg, när man är 2, 3 eller 4 år bortom senaste avstämningspunkt.

Jag brukade envist hävda att Sjöström på Novus är en halvautistisk statistiknörd vars främsta mål i livet är att få RÄTT, inte att SD ska få så lågt som möjligt. Den analysen dränktes alltid snabbt i konspirationsteorier om agendasättning och aktivistiska institut. Nu när Novus hamnade en bra bit över valresultatet (och f n ligger i topp, över Sentio) slipper man äntligen det tröttsamma bruset, så jag upprepar: Sjöström är besatt av att vara bäst och ha rätt, inget annat.

Inte vet jag om du har rätt om (halv-) autismen, men det verkar väldigt sannolikt.
Senast redigerad av defenseur 2019-02-14 kl. 13:12.
2019-02-14, 15:17
Medlem
Citat:

November 19,2
December 19,8
Januari 19,2
Februari 21,2

Tack för informationen. Det är väl ingen tvekan om att trenden är uppåt sedan oktober. Detta samtidigt som SD inte har märkts så väldigt mycket själva. Tydligen räcker det att partierna "positionerar" sig på olika sätt mot SD medan SD självt sitter still i båten. Detta blir intressant, förutsättningarna är goda.
2019-02-15, 17:07
Medlem
Ny Sifo 4-14 februari

SD 19,2 (-0,7)
M 17,2 (-2,3)
KD 8,6 (+1,1)

C 7,7 (+0,8)
L 3,8 (+0,2)

MP 4,3 (+0,4)
S 28,4 (-0,9)
V 9,6 (+1,1)
2019-02-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ny Sifo 4-14 februari

SD 19,2 (-0,7)
M 17,2 (-2,3)
KD 8,6 (+1,1)

C 7,7 (+0,8)
L 3,8 (+0,2)

MP 4,3 (+0,4)
S 28,4 (-0,9)
V 9,6 (+1,1)
Det går utför för UK, han ryker nog snart Det finns ännu lite hopp för landet (nja bortsett från MPs ökning då)
2019-02-15, 18:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ny Sifo 4-14 februari

SD 19,2 (-0,7)
M 17,2 (-2,3)
KD 8,6 (+1,1)

C 7,7 (+0,8)
L 3,8 (+0,2)

MP 4,3 (+0,4)
S 28,4 (-0,9)
V 9,6 (+1,1)

Intressant. C+V+L+MP ökar med totalt 2,5%. Tydligen är JÖKen populär ute i stugorna.
2019-02-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det går utför för UK, han ryker nog snart Det finns ännu lite hopp för landet (nja bortsett från MPs ökning då)
Jag tänker att de två frikyrkliga Livets Ord-blondinerna Ebba Busch Thor och Elisabeth Svantesson skulle bli ett bra radarpar, lite som Solberg och Jensen. Det vore nog en bra öppning för SD-stöd.
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Intressant. C+V+L+MP ökar med totalt 2,5%. Tydligen är JÖKen populär ute i stugorna.
Ja, skrämmande, men jag tror som tidigare att detta är en smekmånad. När den är slut vankas andra bullar.
2019-02-15, 18:30
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror att vi kan återfinna det mönstret långt, långt tillbaka:

Den som väljarna uppfattar som framgångsrik, dit flockas löskerösterna!
2019-02-15, 18:54
Medlem
Men hallå, alla hänger upp sig väldeliga på att M minskar men 2,3% minskning det är inte trovärdigt, fluktuationer just nu för SD är brus -0,7% och Ni förstår väl här att 3,0% inte bara går upp i rök....Ebba tar ju inte alla dessa som Ni ser av siffrorna. S tar ju inte heller tillbaka en endaste förtappad själ.

Jöken kan tillfälligt ha stärkt några partier men sanningen kommer ifatt Sossarna mer och mer och dom äldre faller ifrån, DÖDEN är värre än JÖKEN.

Jag omvärderar vissa åsikter jag har haft. Inget parti faller tyvärr ur 2022, Sabuni räddar skitpartiet L och troligen räddar klimatet MP.

Jag känner mig ganska övertygad om att SD går sakta framåt men anger inga omräkningsfaktorer. Det kan bli bättre snurr på siffrorna i maj-juni!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in