2019-02-08, 19:16
Medlem
Motstridiga resultat beträffande SVT/Novus och Expressen/Demoskop. Jag tror att Novus är bättre på att mäta SD.
Jag har också berört att jag inte tror på att M verkligen sjunker. Dom ligger troligen mellan 18,5%---20%. SD ligger förmodligen ett snäpp högre, två stora partier.

Tänk vad glad jag skulle bli om både MP och L ramlar ur år 2022, men jag tror faktiskt inte det. Kommer Sabuni som patteledare i L klarar dom sig. Och MP har alltid klimatet på sin sida... ...
2019-02-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Motstridiga resultat beträffande SVT/Novus och Expressen/Demoskop. Jag tror att Novus är bättre på att mäta SD.
Grundat på att du ville att SD skulle öka?

Citat:
Jag har också berört att jag inte tror på att M verkligen sjunker. Dom ligger troligen mellan 18,5%---20%. SD ligger förmodligen ett snäpp högre, två stora partier.
Varför inte börja räkna upp resultat i opinionsundersökningar med faktorn 1,25? Rådde enighet om den metoden för ett år sedan... sen kom visst ett val.
2019-02-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Grundat på att du ville att SD skulle öka?

Varför inte börja räkna upp resultat i opinionsundersökningar med faktorn 1,25? Rådde enighet om den metoden för ett år sedan... sen kom visst ett val.

Grundat på att SVT/Novus intervjuat fler personer. Nja när det gäller SD har jag sista tiden kört med en nedräkningsfaktor, det är en sak att nämna vem man sympatiserar med vid intervjuer och sedan gå till valurnorna efter hård kampanj mot SD.
Även valfusk kan inte uteslutas, aktivister som såg till att det saknades valsedlar i Falkenberg och på flera utländska konsulat.
2019-02-08, 23:15
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Varför då? Demoskop var betydligt närmare valresultatet för 6 mån sedan.
Edit. Det hjälps inte att tala om med fler respondenter (Novus vs Demoskop) så nära ett val.

Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Till skillnad från dig så utgår tråden ifrån historiska fakta.
När ingen sanning finns så är det sådana fakta som är troligast tills motsatsen bevisats.
Att som du komma och spela allan i efterhand är bara patetiskt.

Trådens fantasifoster med 30% har lämnat. Vi som trodde på 23-25% har reviderat efter facit i höstas. Deal with it.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2019-02-08 kl. 23:22.
2019-02-09, 07:44
Medlem
Svinriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Trådens fantasifoster med 30% har lämnat.
Vi kommer igen när det börjar dra ihop sig!
2019-02-09, 16:34
Medlem
Det händer saker i SKÅNE.... Eller vad sägs? När tokar sabbar Alliansen och lurar skjortan av väljarna så tiger hälsan still.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1233012
2019-02-09, 17:35
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
Vi kommer igen när det börjar dra ihop sig!
Haha, ja det blir väl en motvikt till oss cyniska bittra jävlar i tråden.
2019-02-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Det händer saker i SKÅNE.... Eller vad sägs? När tokar sabbar Alliansen och lurar skjortan av väljarna så tiger hälsan still.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1233012

Skönt att höra en klok trygg Skåning. Det borde finnas fler av hans kaliber.
Intervjuaren framstod ofta som dum. Hon famlade i fel vatten. Här var en som inte började stamma och vika undan för provokation. Han vågade stå för sin tro.
Hoppasdet blir många av Staffanstorps kaliber.
2019-02-13, 16:41
Medlem
Börjar kännas bättre i opinionen nu, det händer en del. Utländska mördare visas på bild, multikulturella tafsningar, ensamkommande åtalas för åldersfusk, mördare försvinner ur landet, Dousa vänder på Moderat-klacken, Folket pressas av skatter på bensin, diesel och el, Sossarna börjar bråka inbördes, politikerförraktet stiger, även V visar falangstrider och SD förbättras.

21,2% i SVT-Novus var för högt och Demoskops 19,4% var för lågt men jag förutser nu att SD kommer att öka några snäpp för nästan allt kan skyllas på blatteringen i samhället.

Mycket bra, låt valarbetet fortsätta. Det som kan irritera är små nålstick från hAfS...dom har rätt men måste bida sin tid under förfallet.
2019-02-14, 06:48
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Någon som hört av MacArthur? En underhållande typ som ständigt siktade mot stjärnorna?
2019-02-14, 07:14
Medlem
Så här skriver sossarna i sin eftervalsanalys:
"S, liksom en rad andra partier, tappade i valet till Sverigedemokraterna. Tappet kom bland annat i LO-grupper och tidigare starka S-fästen.

– Vi har sett en sådan utveckling under flera år. I vissa grupper av arbetarväljare känner man inte förtroende för politiken, man känner ett utanförskap. Tidigare lade man sig på soffan och gick inte och röstade över huvud taget, nu ser vi att de grupperna går till Sverigedemokraterna. Det är naturligtvis en jätteutmaning för S att vinna tillbaka dem."
2019-02-14, 10:28
Medlem
Citat:

Tycker nog att det fanns rationella skäl att tro på uppemot 30% för (SD) i valet. Att det sedan blev väsentligt mindre beror ju på att grundantaganden visade sig vara felaktiga. Däremot har det väl aldrig riktigt klargjorts vilka antaganden som var fel nu i efterhand? Inte ens VALU gav egentligen något svar tyvärr och då har jag letat efter en.

Min egen gissning byggde på:
1) Allt eftersom (SD) bryter mark bland nya väljaregrupper så blir det fler och fler (SD) väljare som har rabiata (SD) motståndare i bekantskapskretsen och på arbersplatserna. Därför kommer de nya väljarna vara mindre benägna att prata om sitt partival än tidigare. Det skulle leda till att "mörkertalet" ökar snarare än minskar.

2) YouGov och Sentio var bäst på (SD) förra gången alltså litar vi på dem mest nu också men justerar upp lite på grund av (1).

Tycker inte att det är korkat resonerat men däremot måste man ju inse att det inte är självklart att det blir så. Det går ju knappast att presentera några starka bevis. Antagande (2) bygger ju på att övriga institut inte lyckas korrigera sina metoder. Det är ju knappast självklart.

Frågan är vad som hände med antagande (1)? Kan man tolka valresultatet som att 13% 2014 räckte för att folk skulle sluta skämmas för (SD) rösten och börja svara till mätinstitut i samma utsträckning som andra väljare medans man kanske fortfarande satt tyst i fikarummen eller på fester?

Hursomhelst gissade jag själv på betydligt över 20% men skall inte säga att jag blev överdrivet förvånad när jag hade fel. Detsamma gäller AFS egentligen. Jag såg eller hörde aldrig något om dem utanför Flashback. Alltså undrade jag ibland om jag missat något så fullständigt att ett parti man aldrig hörde talas om skulle komma in?

Tycker att det var svårt att känna sig säker innan valet och då behöver man ju knappast skämmas särskilt mycket för att man hade fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in