2019-02-13, 20:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare

Nej, det är inte särskilt enkelt. Undersökningarna måste vara väldigt närgångna och utföras av gynekologiska experter. Det är både dyrt, extremt integritetskränkande och helt verkningslöst.

Vilken kvinna som helst kan se skillnad på ett normalt underliv och ett omskuret, även om man inte känner till namnen på de olika varianterna, och garanterat en sjuksköterska. Skolsyster skulle gott kunna ta in flickorna från de kulturer där omskärelse förekommer, och göra denna undersökning med jämna mellanrum. Upptäcker hon något, så bör soc kopplas in och flickan skickas till en gynekolog på undersökning. Behöver inte alls bli särskilt dyrt.
Citera
2019-02-13, 22:08
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vilken kvinna som helst kan se skillnad på ett normalt underliv och ett omskuret, även om man inte känner till namnen på de olika varianterna, och garanterat en sjuksköterska. Skolsyster skulle gott kunna ta in flickorna från de kulturer där omskärelse förekommer, och göra denna undersökning med jämna mellanrum. Upptäcker hon något, så bör soc kopplas in och flickan skickas till en gynekolog på undersökning. Behöver inte alls bli särskilt dyrt.

I de fallen man misstänkt omskärelse och gjort kontroller har det visat sig vara falsklarm. Därför tror jag inte att några skolsköterskor som inte har någon expertis inom området skulle kunna göra säkra bedömningar.

Sedan kan man fråga sig hur det ska gå till rent praktiskt om de somaliska flickorna inte vill bli undersökta. Skall skolorna tvinga dem?
Citera
2019-02-13, 22:25
Medlem
Birgitta Essén som gör en del av sin forskning på plats i Somalia där hon också forskar kring förlossningar och mödradödlighet kopplat till könsstympning, kanske känner till Anissa Mohammed Hassan som är en av de få kvinnor som vågar berätta öppet om hur hon könsstympades som barn helt utan bedövning i sitt hemland Somalia.
Anissa Mohammed Hassan berättar; ”Alla kvinnor jag kände och litade på höll fast mig. Även min egen mamma. Sen skar dom bort mina blygdläppar och sydde ihop underlivet. Helt utan bedövning. Jag var åtta år. Livet blev aldrig sig likt igen.”
Anissa får betala ett högt pris för sin öppenhet. På grund av alla hot som riktats mot henne har hon skyddad identitet och bor på hemlig adress. Det är farligt att tala om könsstympning, och att vägra stympa sin egen dotter även om man nu bor i Sverige är ännu värre.
”– Ingen berättade för mig vad som väntade, vilken smärta det handlade om och att jag skulle ha ont och vara sjuk på grund av könsstympningen resten av livet. Allt man sa innan var att jag skulle bli ren, fin, att jag skulle bli en kvinna, berättar hon.”
[---]
”Just att alla hon litade på och älskade höll fast henne under övergreppet var extra traumatiskt. Den smärta, den tortyr hon utsattes för skedde i samråd med alla som hon stod nära.
– Efteråt pratade man aldrig om det. Det fick aldrig nämnas, inte ens när man var sjuk. Jag hade en släkting som dog under ingreppet men ingen sa någonsin varför hon dog.”
[---] ”Anissa flydde från svält och krig och kom till Sverige för tio år sedan. Här togs hon emot av landsmän som hjälpte henne in i det svenska samhället. Men nästan genast fick hon också frågan från de andra somalierna.
– Har du hunnit? Har du hunnit göra det med din dotter? Om inte så kan du åka till Somalia eller Egypten och omskära henne när du fått uppehållstillstånd.
Det var alltså inte en fråga om dottern skulle könsstympas utan när. Men Anissa vägrade utsätta dottern för det hon menar är ren tortyr. Hon tvingades gömma sig och dottern på annan ort i Sverige.
Hotas ständigt
Anissa är medlem i Actionaids nätverk ”Champions for change” som arbetar mot kvinnlig könsstympning i Sverige och talar öppet om frågan trots alla hot.
– Jag vill lära människor att skilja på kultur och misshandel. Detta är inte kultur, det är misshandel. Svår barnmisshandel. Vi som har utsatts för könsstympning är kränkta på det värsta sättet. Här i Sverige finns hjälp att få inom sjukvården. Därför måste personal inom skola och vård våga fråga kvinnor de möter som har problem om de har utsatts för könsstympning. Hur ska man annars kunna hjälpa och få bort den här fruktansvärda traditionen?”
Bodil Appelquist. Publicerad:12 juni 2017 19.37. Uppdaterad: 4 oktober 2017 22.49
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-stympades-helt-utan-bedovning
Citera
2019-02-13, 22:37
Medlem
Undrar om det även förekommer här i Sverige att barnmorskor flygs hit och skär i flickors underliv på könsstympningsfester, som Angie Marriott, brittisk könsstympningsexpert på besök i Göteborg berättade om, någon som vet?
Källa: http://www.gp.se/nyheter/sverige/barnmorskor-flygs-hit-på-könsstympningsfester-1.4147573
Citera
2019-02-13, 22:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
I de fallen man misstänkt omskärelse och gjort kontroller har det visat sig vara falsklarm. Därför tror jag inte att några skolsköterskor som inte har någon expertis inom området skulle kunna göra säkra bedömningar.

Sedan kan man fråga sig hur det ska gå till rent praktiskt om de somaliska flickorna inte vill bli undersökta. Skall skolorna tvinga dem?

Jo så mycket anatomiska kunskaper har en sjuksköterska, och om inte annat så vet hon ju hur hon själv ser ut! Den variant som nästan alla somaliskor gått igenom går inte att missa, det kan jag lova. Det är INGET kvar, det är bara alldeles slätt - plus eventuell ärrvävnad, då.

Vet ej. Vad händer om de somaliska flickorna - eller några andra - vägrar att delta i de vanliga regelbundna undersökningarna på skolhälsovården? De där man mäter längd och vikt, tar blodtryck och puls, kollar synen?
Citera
2019-02-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag håller med allt det du skriver. Jag tror också EB gör det. Men om de som är könsstympade själva tycker att de som argumenterar mot könsstympning överdriver de medicinska komplikationerna så är det otaktiskt att använda just det som ett argument när man ska övertyga dem att inte könsstympa sina döttrar. Då förlorar man i trovärdighet i deras ögon. Man ska alltid hålla sig till fakta när man argumenterar. Det finns ju tillräckliga argument mot detta barbari ändå, bland annat dem som du skrivit.

Om hon verkligen sagt att man ska respektera denna kultur har jag själv misstolkat hennes intentioner. Naturligtvis ska detta bekämpas.

Jag är lika mycket emot könsstympning som du så varför kallar du mig "jävla äckel"? Tyvärr söker människor idag hellre strid än konsensus. Man misstolkar medvetet vad andra säger så man kan attackera och kan peka finger. Det är som att alla är irriterade på alla. Jag har försökt tolka det hon sa på ett positivt sätt, att hon menar att det är otaktiskt att överdriva de medicinska komplikationerna eftersom man då förlorar trovärdighet hos de mödrar som själva blivit könsstympade och ändå fortsätter könsstympa sina döttrar. Om det Fojos säjer ovan är sant så har jag tolkat EB för välvilligt men det är i alla fall bättre än att alltid medvetet söka konflikt.

Fråga dig själv hur en mor kan vilja göra detta övergrepp mot sin dotter. Det beror naturligtvis på kulturella orsaker. Hon gör detta för hon inte vill att dottern ska känna sig utstött och hon tycker själv att detta överväger de negativa konsekvenserna. Om det inte vore så, skulle denna barbariska sedvänja dött ut för länge sedan. Därför bör man motarbeta detta genom att attackera själva kulturen utifrån moraliska principer. Huvudargumentet mot könsstympning bör således inte vara de medicinska komplikationerna utan att man kränker barnets rätt till sin egen kropp. På samma sätt är inte huvudargumentet mot att döda en fattig uteliggare att det är samhällsekonomiskt olönsamt utan för att man kränker personens rätt till sitt eget liv.
Ja det det har du rätt i. Ursäkta mig. Blir lätt lite väl emotionell när det kommer till sådana här frågor.
Vill dock påstå att huvudargumentet istället borde vara att männen förtrycker kvinnorna genom att lägga skulden på dom om dom blir våldtagna t ex. Männens lustar är naturliga, kvinnors lustar ska dämpas genom könsstympning, inte fresta männen, och därför behöva bära heltäckande kläder osv. Men du vet det där.
Citera
2019-02-13, 23:10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Undrar om det även förekommer här i Sverige att barnmorskor flygs hit och skär i flickors underliv på könsstympningsfester, som Angie Marriott, brittisk könsstympningsexpert på besök i Göteborg berättade om, någon som vet?
Källa: http://www.gp.se/nyheter/sverige/barnmorskor-flygs-hit-på-könsstympningsfester-1.4147573

Fenomenet könsstympningsfester är en urban myt:

Citat:
Gå inte på skrönan om könsstympningsfester
Historier om hur könsstymperskor flygs in i Europa cirkulerar i olika länder med jämna mellanrum, i Sverige senast 2001. Bland andra Maj Britt Theorin, vid den tidpunkten ordförande i EU-parlamentets utskott för kvinnors rättigheter, skrev om ”stymperskor som flygs till Sverige” i Aftonbladet (6 september 2001).

Urbana myter

Inte i något fall – under flera decennier då rykten blossat upp och sedan klingat av – har myndigheter eller forskare kunnat finna några spår av den sortens aktiviteter. Det handlar alltså om vad samhällsvetare kallar ”urbana myter”, en form av moderna vandringssägner. Att en del aktivister sprider dem ska inte förvåna oss. Det hör till spelets regler att mindre nogräknade aktivister påstår lite vadsomhelst för att få in resurser till sin verksamhet. Det riktigt skrämmande är hur många som, just i könsstympningsfrågan, är beredda att lägga sunt förnuft och grundläggande kritisk hållning åt sidan och reservationslöst anamma beskrivningar av det slaget.

http://www.gp.se/debatt/g%C3%A5-inte-p%C3%A5-skr%C3%B6nan-om-k%C3%B6nsstympningsfester-1.4151422

Man tar sig för pannan och undrar hur dessa personer som saluför idén om könsstympningsfester tänker? "Stor fest nästa vecka! Vi skär i 20 flickefittor. Ta med respektive. Dansa natten lång. OSA."
Citera
2019-02-13, 23:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Fenomenet könsstympningsfester är en urban myt:

Man tar sig för pannan och undrar hur dessa personer som saluför idén om könsstympningsfester tänker? "Stor fest nästa vecka! Vi skär i 20 flickefittor. Ta med respektive. Dansa natten lång. OSA."

Nja. Judarna firar ju omskärelsen av sina söner med en stor fest efteråt, så det är väl inte helt otroligt att somalierna skulle göra något liknande (fast med döttrar, då). Det är ju flickorna som har ont, övriga lär väl kunna dansa och vara glada?
Citera
2019-02-13, 23:20
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Jo så mycket anatomiska kunskaper har en sjuksköterska, och om inte annat så vet hon ju hur hon själv ser ut!

Hon är för det första mycket äldre än de flickor som hon ska undersöka och för det andra är inte den ena fittan den andra lik. Det skiljer också en del mellan västerländska och afrikanska diton. Se även:

Citat:
Vi har gjort en analys av de närmare 90 polisärenden, det vill säga anmälningar och förundersökningar, som finns i Sverige när det gäller misstänkt könsstympning. I några fall har det kunnat fastställas att en svensk flicka har blivit omskuren, utan att man kunnat väcka åtal: flickan har blivit omskuren utomlands och ingen person med anknytning till Sverige har kunnat bindas till brottet. I många fall av misstänkt könsstympning utmynnar genital undersökning i att man finner helt normal anatomi.

http://www.gp.se/debatt/g%C3%A5-inte-p%C3%A5-skr%C3%B6nan-om-k%C3%B6nsstympningsfester-1.4151422

Citat:
Vet ej. Vad händer om de somaliska flickorna - eller några andra - vägrar att delta i de vanliga regelbundna undersökningarna på skolhälsovården?

Du ser inte att det skulle vara en viss skillnad mellan undersökningarna!? I ena fallet mäter man längd och vikt, i det andra kräver man att en tonårig flicka ska lägga sig på en brits, ta av sig trosorna och sära på benen så att en tant ska kunna rota runt i hennes underliv för att försäkra sig om att ingen skurit i det.
Citera
2019-02-13, 23:22
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Jag såg en klinik som annonserade helt öppet i mitt flöde. De gjorde på pojkar och flickor. Annonsen ser inte suspekt ut för en svensk. Ett vitt barn på mage som orkar hålla upp huvudet på en filt. Det såg idylliskt ut.
Citera
2019-02-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RasistTelevinken
Lämna in flickorna på dagis där somaliska haggor jobbar skulle jag aldrig våga

Jag är själv orolig när min dotter berättar om barnen som bara pratar kurdiska och arabiska på dagis, och hur en i förskolepersonalen får tolka. (Givetvis delger jag inte henne min oro)
Citera
2019-02-14, 00:22
Medlem
Citat:

Och även polis ska kopplas in!
Bra tänkt där, att skolsyster (får man ens säga så nuförtiden?) har med i sina arbetsuppgifter att undersöka och följa upp sånt.
När jag var grabb fick vi visa för skolsyster att vi kunde dra tillbaka förhuden, men idag kanske det räknas som kränkande att barnen får dra ner byxorna, i detta förbannade åthelvetebarkade samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in