2018-02-20, 23:11
Medlem
Vore nog bättre om dessa pengar satsades på hemlösa och socialt utsatta grupper i samhället. Sedan är det ganska så upprörande att den allmänna arvsfonden stämmer dödsbon och jagar arv som man inte har rätt till.
Citera
2018-02-20, 23:23
Medlem
Vidrig fond. Icke ett rött, brandskattat öre ska de ha.
Citera
2018-02-21, 02:38
Medlem
Vilket skit arvsfonden är.
Den bör omgående läggas ned.
Direkt skadlig för Sverige och svenskarna.
Citera
2018-12-19, 00:30
Medlem
spoilers avatar
"Tjädern kallas anläggningen mellan Bleckenstad och Mjölby. Kommunen äger bergrummet som tidigare hade syftet att kunna användas som ledningscentral vid allvarliga kriser. Nu hyr Civilförsvarsförbundet anläggningen och har kurser och övningar där.

För två år sedan skrev vi om det ideella projektet "Ny på landet". Tanken var då att aktivera ensamkommande flyktingungdomar och hjälpa dem att komma ut i den svenska naturen, skapa nätverk och lära sig ledarskap.

Allmänna arvsfonden gick in med cirka 3 miljoner kronor, dels till att driva integrationsprojektet, dels till att bygga om bergrummet och öka tillgängligheten – för det ideella projektets räkning.

Men något gick snett i projektledningen. Några flyktingbarn kom aldrig dit på lägerverksamhet. Bygget stoppades och anslaget drogs in. Drygt 2 miljoner hann betalas ut."

https://unv.is/corren.se/nyheter/mjo...om5616775.aspx
Citera
2019-02-13, 20:08
Medlem
Rammsbergs avatar
Och nu ska de norpa miljoner för metallerna från de döda.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...or-80-miljoner

Alltså, ännu mer pengar att lägga på meningslösa integrationsprojekt, islamistiska organisationer och feminism.

https://www.expressen.se/ledare/sofi...r-normkritik-/

Skönt att veta att jag inte har någon metall i kroppen och jag har meddelat mina barn att norpa vigselringen innan jag kremeras. Inte en krona ska Allmänna arvsfonden få från mig.
Citera
2019-02-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Kanske lite tveksamt att lägga denna tråd i PI, men eftersom Allmänna arvsfonden delar ut pengar med politiska hänsynstaganden, hör den nog hemma här ändå. Jag har sagt till mina släktingar att vad som än händer vill jag inte att Allmänna arvsfonden ska få en krona av mina eventuella kvarlåtenskaper. Förr trodde jag att AA delade ut pengar till behövande människor och till organisationer som hjälper mindre bemedlade människor och att staten (rättvis och opolitisk) höll i trådarna. Idag inser jag att AA främst prioriterar hel- och halvsuspekta vänster- och invandrarföreningar.

Här är en del av ett inlägg från spoiler på FB:
"Allmänna arvsfonden har under perioden 2003-2009 delat ut inte mindre än 11 293 000 kr till Afrosvenskarnas riksförbund. Centrum mot rasism har under 2008 och 2009 tagit emot 6 489 000 kr från Allmänna arvsfonden. Källa: Arvsfondens projektdatabas."

Och det här är en del av ett inlägg från Tobiaslindgren på FB om var delar av pengarna går till:
"Afrosvenskarnas Riksförbund (ASR) 813 000:- x 2 år
Projektet Allahs barn i folkhemmet 290 000:- x 2 år
Projektet Att främja Islamsk Fredskultur 870 000:- x 3 år
Föreningen Clowner utan Gränser 300 000:-
Projektet Roma Community Leadership 1 159 000:- x 3 år
Kurdistans Kvinnoförbund i Sverige 420 000:- x 3 år
Kurdiska ungdomsföreningen i Göteborg 265 000:-
Projektet Vägen till arabiska via Sverige 210 000:- x 3 år
Somaliska Framtidsföreningen 360 000:- x 2 år
Romskt informations- och rådgivningscenter 855 000:- x 3 år
Projektet Inte utan mitt språk 100 000:- x 2 år
Projektet Sharaf hjältar 1260 000:- x 1 år
Projektet Kulturcirklar bland barn och unga afrosvenskar 300 000:- x 3 år
Romska Ungdomsförbundet (RUF) 495 000:- x 3 år
Somaliska Hälsoteamet i Stockholm 133 000:- x 3 år
Kulturföreningen SweSom 44 000:- x 2 år
Föreningen Nevo Drom 855 000:- för år 1 av 3
Kulturföreningen Maya 285 000:-
Bosniska Östersjöns Ungdomskommité 240 000:-
Projektet Att främja Islamsk Fredskultur 870 000:- x 3 år
Romska ungdomsförbundet 1 185 000:- x 2 år
Babylon Media Föreningen 300 000:-
Skolor mot rasism (SMR) 300 000:-
Folkets Hus Hammarkullen 395 000:- x 2 år"

Jag utgår ifrån att många svenskar tror att Allmänna Arvsfonden är opolitiskt och på så sätt är "ofarligt" om de tar hand om ens arv. Vad tycker ni och vill ni att ert eventuella arv ska gå till en organisation som stöder uppseendeväckande pk-projekt?

Man kan testamentera bort sina pengar på annat sätt. Allmänna får de som inte har något testamente.
Citera
2019-02-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Och nu ska de norpa miljoner för metallerna från de döda.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...or-80-miljoner

Alltså, ännu mer pengar att lägga på meningslösa integrationsprojekt, islamistiska organisationer och feminism.

https://www.expressen.se/ledare/sofi...r-normkritik-/

Skönt att veta att jag inte har någon metall i kroppen och jag har meddelat mina barn att norpa vigselringen innan jag kremeras. Inte en krona ska Allmänna arvsfonden få från mig.

Ja det tycker jag är hemskt !!! Borde inte släkten få guld/metallvärdet först och främst?
Citera
2019-02-13, 20:12
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
Man kan testamentera bort sina pengar på annat sätt. Allmänna får de som inte har något testamente.

De har inga arvingar heller. Är man i farozonen att Allmänna arvsfonden kommer överta ens pengar när man dör är det extremt viktigt att skriva testamente så pengarna inte går till någon Mohammed i valfri svensk stad som vill bygga en till moské.
Citera
2019-02-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
De har inga arvingar heller. Är man i farozonen att Allmänna arvsfonden kommer överta ens pengar när man dör är det extremt viktigt att skriva testamente så pengarna inte går till någon Mohammed i valfri svensk stad som vill bygga en till moské.

Precis.
Citera
2019-03-11, 07:01
Medlem
I dagens debattartikel i Aftonbladet framgår det klart och tydligt att många av Allmänna Arvsfondens miljoner går till obskyra verksamheter som Muslimska brödraskapet med kopplingar till extremister:

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/28248.pdf

Indirekt finansierar således svensk regering islamska extremister.

Inget man är stolt över direkt. Nej.

Debattartikeln i helhet:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...eras-i-sverige
Citera
2020-01-08, 23:53
Medlem
spoilers avatar
"Kulturföreningen MUMS har fått 1,7 miljoner kronor för att ”tillsammans med barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning utveckla tillgängliga normkreativa sagostunder i form av dragshows”. Sedan tidigare pågår denna verksamhet vid Sveriges bibliotek under namnet ”Bland drakar och dragqueens”, och har hyllats av systemmedier som TV4 och DN.

Så vitt Nya Tider kan finna vid en genomgång av årets projekt är inte ett enda riktat till svenska män eller pojkar."

https://www.nyatider.nu/arvsfondens-...rekta-projekt/
Citera
2020-05-22, 14:50
Medlem
spoilers avatar
"Man skulle kunna tro att staten skulle handskas extra varsamt med just avlidna människors pengar. I själva verket är det tvärt om.

1928 inrättades Allmänna arvsfonden i Sverige. Fonden tar hand om pengarna efter dem som saknar släktingar i livet. Beslutet togs under högerledaren Arvid Lindmans regering och var en följd av att kusiners arvsrätt just hade avskaffats. Pengarna i den statliga men fristående fonden skulle gå till behövande: äldre, handikappade och barn. Syftet var vällovligt.
Snart hundra år senare kontrollerar arvsfonden cirka 8 miljarder kronor. Den drar årligen in hela 700-800 miljoner kronor, och bevakar nitiskt sitt intresse vid arvstvister. Att kusiner inte har arvsrätt kan tyckas rimligt i ett modernt samhälle. Men om staten ska ta hand om dessa pengar bör det också ställas höga krav på hur pengarna förvaltas. Tyvärr finns det allvarliga brister på denna punkt.

Liksom många andra gamla institutioner har även tankarna bakom arvsfondens syfte förvanskas – för att inte säga kapats. Idag strös nämligen de avlidnas pengar ut över diverse bidragsentreprenörer, allt som oftast med en mer eller mindre vänsterideologisk agenda. Det rör sig om hundratals miljoner kronor årligen.
Varje månad beviljar fonden miljontals kronor i projektstöd. I oktober fick till exempel ”Flamman ungdomarnas hus” i Malmö 4,5 miljoner för att ”stärka barns och ungdomars medvetenhet om värdegrundsfrågor.” ”Projektet ska ta fram och erbjuda en digital plattform för värdegrundsutbildning och normbrytande beteenden.” Samma månad fick Danceculture DF i Mölndal 2 miljoner för projektet ”Passion for Climate” som ”vill skapa en helt ny metod som kanaliserar ungas passioner mot ett högre klimatengagemang”. Det är alltså en dansförening.

En flitig bidragssugare från de avlidna är Teskedsorden – ökänd för att ha tagit fram dejtingverktyget ”rassekollen” som sållar bort tilltänkta partners med förment rasistiska värderingar. De beviljades i oktober 1,7 miljoner kronor för projektet ”Förbjuden musik”. Man bör vara medveten om att de fina flosklerna nästan alltid är kamouflage för extrem ideologi. Teskedsorden driver en radikal ideologisk hållning vars inspiration är ytterkanten av postkoloniala studier och normkritik. Med rasistiska värderingar menar till exempel Teskedsorden att man tycker att det är ett problem att kulturminister Amanda Lind har dreadlocks eller att man tycker att det är ok att äta på Grand Hotell i Stockholm trots att SD fick hyra in sig där för ett antal år sedan.
Så här rullar det på. Exemplen ovan på vad arvsfondens pengar går till är inga undantag och är slumpvis plockade från en enda månad. I bästa fall rör det sig om nonsensverksamhet där klyschorna står som spön i backen för att få bidrag. Ofta är det ren indoktrinering av barn och ungdomar i en extrem identitetspolitisk eller vänsterlutande anda.

Man skulle kunna tycka att just avlidnas pengar bör handskas med extra stor försiktighet. Människor har väldigt olika värderingar och livssyn. Istället utnyttjar fonden skamlöst sitt relativa oberoende från staten. Stötande är egentligen ett för milt ord för denna gravplundring.
2017 varnade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att medel från allmänna arvsfonden gick till islamister."

https://www.gp.se/ledare/låt-arvsfon...ekt-1.28168900
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in