2010-07-27, 00:46
Medlem
Rammsbergs avatar
Kanske lite tveksamt att lägga denna tråd i PI, men eftersom Allmänna arvsfonden delar ut pengar med politiska hänsynstaganden, hör den nog hemma här ändå. Jag har sagt till mina släktingar att vad som än händer vill jag inte att Allmänna arvsfonden ska få en krona av mina eventuella kvarlåtenskaper. Förr trodde jag att AA delade ut pengar till behövande människor och till organisationer som hjälper mindre bemedlade människor och att staten (rättvis och opolitisk) höll i trådarna. Idag inser jag att AA främst prioriterar hel- och halvsuspekta vänster- och invandrarföreningar.

Här är en del av ett inlägg från spoiler på FB:
"Allmänna arvsfonden har under perioden 2003-2009 delat ut inte mindre än 11 293 000 kr till Afrosvenskarnas riksförbund. Centrum mot rasism har under 2008 och 2009 tagit emot 6 489 000 kr från Allmänna arvsfonden. Källa: Arvsfondens projektdatabas."

Och det här är en del av ett inlägg från Tobiaslindgren på FB om var delar av pengarna går till:
"Afrosvenskarnas Riksförbund (ASR) 813 000:- x 2 år
Projektet Allahs barn i folkhemmet 290 000:- x 2 år
Projektet Att främja Islamsk Fredskultur 870 000:- x 3 år
Föreningen Clowner utan Gränser 300 000:-
Projektet Roma Community Leadership 1 159 000:- x 3 år
Kurdistans Kvinnoförbund i Sverige 420 000:- x 3 år
Kurdiska ungdomsföreningen i Göteborg 265 000:-
Projektet Vägen till arabiska via Sverige 210 000:- x 3 år
Somaliska Framtidsföreningen 360 000:- x 2 år
Romskt informations- och rådgivningscenter 855 000:- x 3 år
Projektet Inte utan mitt språk 100 000:- x 2 år
Projektet Sharaf hjältar 1260 000:- x 1 år
Projektet Kulturcirklar bland barn och unga afrosvenskar 300 000:- x 3 år
Romska Ungdomsförbundet (RUF) 495 000:- x 3 år
Somaliska Hälsoteamet i Stockholm 133 000:- x 3 år
Kulturföreningen SweSom 44 000:- x 2 år
Föreningen Nevo Drom 855 000:- för år 1 av 3
Kulturföreningen Maya 285 000:-
Bosniska Östersjöns Ungdomskommité 240 000:-
Projektet Att främja Islamsk Fredskultur 870 000:- x 3 år
Romska ungdomsförbundet 1 185 000:- x 2 år
Babylon Media Föreningen 300 000:-
Skolor mot rasism (SMR) 300 000:-
Folkets Hus Hammarkullen 395 000:- x 2 år"

Jag utgår ifrån att många svenskar tror att Allmänna Arvsfonden är opolitiskt och på så sätt är "ofarligt" om de tar hand om ens arv. Vad tycker ni och vill ni att ert eventuella arv ska gå till en organisation som stöder uppseendeväckande pk-projekt?
Senast redigerad av Rammsberg 2010-07-27 kl. 00:59.
Citera
2010-07-27, 01:13
Medlem
roflmao123s avatar
Rent ut sagt vidrigt. Pengarna borde istället gå till att betala av statsskulden.
Citera
2010-07-27, 01:13
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ja inte snålas det med miljonerna till oftast mångkulturella flumprojekt.
http://www.arvsfonden.se/Pages/Secti...____35823.aspx
Vafan ynka 2.5 miljoner till en nättidning i Rosengård var lite snålt. Och 1.5 miljoner till röda korset för att pyssla om den aldrig sinande strömmen av ensamkommande "flyktingbarn" t.ex. Skulle inte förvåna om kräket Bengt Westerberg sitter i den här landförrädarstyrelsen också.
Citera
2010-07-27, 01:14
Medlem
Aakes avatar
Jo, det gäller att skriva testamente eller ha efterlevande barn så att ens pengar inte går till sådan här skoit.

"Clowner utan gränser"
Citera
2010-07-27, 01:14
Medlem
slipZens avatar
Staten är självklart inte opolitisk.
Citera
2010-07-27, 02:11
Medlem
Awesomes avatar
Kan detta verkligen stämma? Tack för upplysningen!

ALDRIG ATT MITT ARV SKA FRÄMJA ISLAMISERINGEN AV SVERIGE, JAG SKRIVER TESTAMENTE!
Citera
2010-07-27, 02:17
Medlem
Kingen_kings avatar
Förstår inte vad som är problemet? Har man inga släktingar så får man väl se till att skänka bort pengarna innan man dör eller testamentera pengarna till den organisation eller person man vill ska få pengarna. Annars hamnar dom utan sin vetskap i någon annans händer.

Clowner utan gränser var den organisation som jag tycker borde få mer pengar. Dom ser ju ändå till att sprida glädje till sjuka barn genom att vara på sjukhusen.
Citera
2010-07-27, 02:17
Medlem
Vidrigt, inte ens de döda kan de lämna ifred. Ifall de velat stödja någon särskild politik skulle de kunnat göra det själva.
Citera
2010-07-27, 02:34
Medlem
Offsures avatar
Jag undrar hur mycket av pengarna som försvinner till ren korruption. Säkert mer än hälften.
Citera
2010-07-27, 03:01
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Jag har sagt till mina släktingar att vad som än händer vill jag inte att Allmänna arvsfonden ska få en krona av mina eventuella kvarlåtenskaper.

I normalfallet en H-E-L-T onödig uppmaning.
När det gäller arvskiften så visar sig människors sanna natur.
Citera
2010-07-27, 08:11
Moderator
Siegfrids avatar
Man tog bort kusiners arvrätt 1929. Man ville undvika alltför stor splittring av jordbruk på den tiden. (och antagligen förenkla arvsskiftena)
Då inrättades allmänna arvsfonden dit kusinpengarna går.

Hillevi Engström (m) motionerar oförtrutet om återinförande av kusiners arvsrätt, och får avslag varje gång.

Själv är jag skeptisk till återinförande, har egna barn som kommer att ärva mig samt testamente, men ett arvsskifte där ett ett par tiotal kusiner skulle dela på min kvarlåtenskap låter väldigt splittrat.
Citera
2010-07-27, 08:58
Moderator
Strix m/94s avatar
He he. Ja att TS måste dö för att Allmänna Arvsfonden skall bli aktuell är ju nödvändighet.

Nå, detta är ett problem. AAF har i allt större utsträckning blivit ett organ för att finansiera PK-projekt på senare år. Allehanda organisationer har mjölkat fonden på åtskilliga miljoner under flera år. Två vägar bort från detta är uppenbara:

1. Testamente. Även om man har barn är det lämpligt med ett testamente. Däri kan man reglera att arvet går till barnen enligt gängse regler, men om barnen av något skäl inte finns när arvet skall skiftas, så bör man ha reglerat vad som skall ske med kvarlåtenskapen. Även onda tankar måste tänkas, och ens barn kan ju omkomma samtidigt som en själv, t ex i en bilolycka. Därför behövs testamente. För den som är sambo är att lägga märke till är att sambos inte ärver varandra automatiskt.

2. Vi borde alla som är med i en förening söka dra pengar ur AFF både för att pengarna skall komma till riktig nytta, och för att minska mängden pengar som kan kastas bort på PK-trams.

Så, var och en: sätt igång med båda dessa åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in